Gå til innhold

Søke om pappas 12 uker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har en jobb som gjør at han er mye borte, og har ikke mulighet til å kunne ta ut sine 12 uker, ikke over lengre tid heller, siden han er over 150 dager i året borte + mer innimellom. I tillegg blir det utenlandsreise til neste år, og akkurat når han evnt. skulle ta ut sin permisjon er han borte i 3 uker i strekk.

Er det noen andre som har prøvd å søke om å overta fars 12 uker permisjon, evnt. har erfaring på dette området ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke mye personlig erfaring, men jeg er rimelig sikker på at du kan spare deg bryet.

Skrevet

Du vil ikke få hans permisjon på det grunnlaget. Han kan ta ut gradert permisjon og han han utsette permisjonen og ta den innen barnet fyller 3 år.

Alle kan ta permisjon. Det er bare viljen det står på.

Skrevet

Pappaen er da vel hjemme innimellom?? Hvis han er borte ca 200 dager i året får han bruke resten da? Han må da ha friuker? Ikke lov å jobbe hele året! Husk at han kan ta de ut innen 3 år.

Skrevet

Eneste grunnen til at du kan ta over fedrekvoten er om far har legeattest på at han er for syk til å ta seg av barnet eller om dere er skilt og de er alenemor.

At pappa har en så "viktig" jobb er ikke grunn nok til å få hans kvote.

Fedrekvoten kan tas ut så fleksibelt at absolutt alle kan få det til. Han kan ta en dag i uka, en dag i måneden, bruke romjulen, sommerferien, påskeuka osv til fedrekvoten, da vil han få foreldrepenger fra nav på dager han allerede ville være hjemme. Regner med at han har NOEN dager fri i løpet av et år og nå kan han ta de som fedrekvote.

Eneste kravet er at alle ukene er tatt før barnet fyller 3 år, det burde han klare.

Skrevet

Dersom paret venter et nytt barn tett etter det forrige, må pappapermisjonen brukes opp før permisjon med neste tiltrer. Gjør ikke pappaen dette, vil de miste denne permisjonen.

Lurer på om det er mulig for mor å overta fars permisjon i slike tilfeller?

Skrevet

Du kommer nesten garantert til å få avslag. Var i en lignende situasjon, og prøvde å søke. Visste jo egentlig at sjansen for å få overta ar minimal, så ble ikke overrasket når vi fikk avslag. Og pga alt rotet på nav med feil papirer og alt, mistet vi jammen meg retten til utsatt permisjon i tillegg...! Hurra for nav...! Eller, beklager, det blir feil... Hurra for de som har bestemt at vi ikke kan fordele permisjonen selv...! Løste det hele med 2 mnd ubetalt perm for min del, og barnehagestart ved 9 mnd alder på barnet, det var det vi kunne ta oss råd til...

Skrevet

Nei, det er det ikke. Det som eventuelt er igjen av den første runden med permisjon når den nye begynner, faller bort, enten det er fars eller mors bit som gjenstår.

Skrevet

Nei det går ikke, helt hør i hue.. ganske mange pappaer jeg vet om som ikke har jobber hvor man kan ta ut 12 uker.. så da må man sende ungen i bhg/dagmamma da, mye tidligere enn man noen gang skulle ønsket.

Skrevet

Utrolig merkelig at mødre alltid klarer å ta permisjon, mens for mange fedre i akkurat samme jobb så er det så veldig veldig vanskelig. Slike fedre har bare vondt i viljen. Vil de ta permisjon så klarer de det på lik linje med mor.

Skrevet

Skjønner virkelig ikke dette jeg, uansett hvor viktig mannen mener han er, uansett hvor mange reisedøgn i året han har osv så har han krav på pappapermisjon!

Han får ta den etter utenlandsturen da! Det er arbeidsgiver sitt ansvar å finne en vikar.

Da vi fikk første barne hadde mannen min en jobb det ikke bare var å sette en vikar inn i, så da jobbet han to dager i uken og litt i helgene for å holde hodet nogenlunde over vannet tiden med permisjon. Ble selvfølgelig mye for han å ta igjen etterpå, men det gikk.

Nå siste permisjon var han selvstendig og da ble det vanskeligere, men han hadde det tross alt 9 mnd med svangerskap og deretter hele min permisjon til å planlegge fraværet. Han jobbet og jobbet på forhånd for å ta unna, jobbet litt litt gradert i permisjonstiden og hyret inn litt hjelp utenfra for å holde hodet over vannet. Igjen gikk det faktisk fint.

Uansett hva mannen din driver med har han krav på permisjon.

Skrevet

Jeg vet om en bedrift som presser fedrene til å ta ut så lite som mulig. De ymter frampå med at de må sparke vedkommende. For de får trøbbel med å finne vikarer..og vikarer har også rettigheter.. Høl i hodet!

Men når far er hjemme fra jobb kan han ta ukene. Altså, selv om han jobber borte 14 dager og har 14 dager fri etterpå. Disse fridagene kan brukes, det er fri selv om man har det slik hver mnd.

Ergo får far enorm inntekt i denne perioden. Mor kan jo være hjemme likevel:) Vi har fått det godkjent.

Skrevet

For en mann du har HI... Som setter jobben foran familien..... ;((

Skrevet

Det stemmer ikke helt. Man kan også ta ut fars 12 uker dersom far ikke har opptjent rett til dem, dvs. at han ikke har jobbet 6 av 10 måneder og ikke har tjent over 1G. Som i vårt tilfelle; far er heltidsstudent med fokus på studiene.

Skrevet

Uff, menn har så lite bein i nesa når det kommer til visse ting altså.

Hadde jeg blitt "truet" med sparken pga svangerskapspermisjon hadde jeg gått direkte til arbeidstilsynet, men disse karriere-mennene skjelver i buksa og blir så redd for jobben sin at de lar være å ta ut lovbestemt permisjon med barnet sitt (som burde være viktigere enn noen jobb).

Skrevet

Jeg har forstått det slik at NAV ikke dekker helger og helligdager, og stemmer dette vil det jo være dårlig butikk å bruke pappapermisjonen da.

Betaler arbeidsgiver for permisjonen, vil man få betalt som vanlig. Lurer på min mann får betalt etter turnusen som er skrevet. Lurer altså på om at han ikke ville fått ett øre om han hadde valgt å ta pappaperm i en helg han hadde fri i utgpunktet..

Skrevet

En slik bedrift er mannen min ansatt i (altså en som prøver å presse fedrene til å ikke ta ut kvote, ikke en som har lange friperioder). Det er nettopp derfor både jeg og mannen er varme tilhengere av fedrekvoten, det er den eneste muligheten han har til å være hjemme med barnet uten å gjøre det umulig å komme tilbake til jobb etterpå. Det hjelper lite at han har rett til permisjon av en felleskvote også, så lenge han ikke kan argumentere med at ingen andre kan overta disse ukene vil situasjonen bli uholdbar.

Å ha formelt rett er ikke det samme som å få rett, om arbeidsgiver ønsker å fryse han ut gjør de det.

Ja til fedrekvote, vår lille tulles garanti for en periode hjemme sammen med pappaen sin!

Skrevet

Her er mannen selvstendig næringsdrivende, enmannsforetak. Blir vanskelig å finne vikar i 12 uker til det gitt.

Skrevet

Det er da han må ta ut fedrekvoten som tidskonto, hver fredag, hele sommerferien osv. Det gjorde mannen min som også driver et enkeltmannsforetak.

Skrevet

Hvordan har det seg at kvinner med enkeltmannsforetak alltid finner en løsning? Ofte for lenger enn 12 uker også?

Skrevet

Kvinner er mer flesksible og løsningsorienterte. De fleste kvinner kan prioritere og ser at familien må komme først. Menn er ofte mer vanskelige og overlater familie og slikt til kvinnen selv om de begge har like "viktige" jobber.

Skrevet

Dere som argumenterer med at ettersom mødre klarer å ta permisjon, så må da fedre klare det også: det er da de mødrene som går ut i jobb igjen kun få uker etter fødsel.

Taperen i sånne saker er alltid barnet, som må begynne i barnehage altfor tidlig.

Samt mor, som ofte tar ulønna perm og taper penger.

Synes godt de kunne vært litt mindre rigide når en av foreldrene ikke får tatt ut perm. Foreldrepermisjonen er vel der først og fremst for barnet.

Skrevet

Nettopp!

Det er forøvrig ikke noen tvang i fedrekvoten. Man kan bare la være å ta ut ukene. Slik sett har permisjonsordningen allverdens frihet.

Om barnet har foreldre som ikke evner å prioritere, er det faktisk bare 3 uker før fødsel og 6 uker etter som er tvungen permisjon (for mor). Etter det kan man sette bort barnet å glemme at det eksisterer i ukedagene.

Skrevet

Når mor må tidligere ut i jobb så er det neppe fordi hun vil og fordi hun mener at hun har en så viktig jobb at jobben ikke kan klare seg uten henne. Det er i de fleste tilfeller fordi mor ikke har opparbeidet seg rettigheter.

Når far har rett til permisjon så burde det ikke være så vanskelig for ham å klare det de fleste mødre klarer og som også de fleste fedre klarer. Ja, det er barnet som taper og da må far nesten velge hva som er viktigst: Barnet eller jobben.

Skrevet

Det er svært få kvinner som ikke tar ut mer enn tvungen permisjon uansett livssituasjon. Og de aller, aller fleste tar ut mer enn 12 uker også. Hvordan har det seg at det er så vanskelig for menn?

Ja, barnet taper. Men slik er det med alle valg vi foreldre tar fra lenge før fødselen og til de blir voksne. Evner vi ikke å se barnets beste, blir vi ikke så gode foreldre som vi kunne vært. Ansvaret for for tidlig barnehagestart ligger på foreldre som ikke evner å planlegge, ikke på noen andre. Det er tross alt 1 1/2 år fra positiv graviditetstest til mors permisjon og fellespermisjonen er over, en eller annen løsning må man kunne hoste opp på den tiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...