Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #26 Skrevet 30. oktober 2011 Jepp, kan ikke si det er særlig fart over forumet heller. Bare litt treige folk som får samme svaret noen-å-tjue ganger og bare gjentar seg selv om og om igjen. Blir litt ond sirkel på trådene av slikt...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #27 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg er enig med deg i at dette ikke virker særlig relevant for svangerskapet i dag. Vi er nok en hel haug som har vært borti ting og tang når man var ung.Har selv vært ganske ute på tur,men det er 10 år siden jeg sluttet.Og hadde det vært trekt fram nå hadde jeg faktisk nektet,hadde iallefall bedt om at det kom tydelig fram at dette er lenge siden. Er i dag sykepleier,lever et "normalt" liv og hadde ikke likt å fått det stempelet på meg.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #29 Skrevet 30. oktober 2011 Spørsmålet er vel også om fastlegen fikk greie på at det forekom "utagerende festing" hos pasienten. Hvordan har forresten HI sin lege fått vite at hun brukte kokain for åtte år siden? Jeg vil tro det er en stor belastning å gå rundt med et helsekort der ordet "kokain" er nevnt. Det kan føre til at sykepleierne tar kontakt med sosionomen hvis du skal ligge på barselavdelingen. Det er nok dessverre legen som bestemmer hva som skal stå på helsekortet. Men du kan kanskje slippe unna dette ved å bytte fastlege, eller gå til en privat jordmor. Personellet på helsestasjonen er veldige til å overdrive hvis de oppfatter at noen ikke er 100% egnet til å være foreldre.
Underveis --> Skrevet 30. oktober 2011 #30 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg tror din beste tilnærming til dette vil være at både lege og jordmor antakelig har sett mye verre tilfeller enn ditt mtp på rusmisbruk og evt bekymring for dette i svangerskapet. Det at det er privat for deg, og kanskje pinlig og noe du har lagt bak deg, betyr ikke at helsesøster, jordmor eller annet helsepersonell vil gjøre annet enn å notere seg det. De er profesjonelle og har sett dette før. Ja, de kan spørre deg om du er rusfri, men det er da et spørsmål nesten alle får! Ikke gå rundt å føl på at de ser skrått på deg pga dette. De vil bare det beste for deg og barnet :-)
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #31 Skrevet 30. oktober 2011 fordi min mor oppdaget dette da jeg var ung og bodde hjemme og hun kontaktet legen og lagde et stort rabalder rundt dette, skal jeg si eg ikke har fått helsekort da? hvis jeg bytter fastlege vil ikke de få tilgang til journalen min da? og kanskje ta samme beslutning? er jo dette jeg er redd for da. vil ikke at barnevernet skal bli innblandet. ikke det at jeg har noe å frykte, men det vil jo være veldig utrivelig..
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #32 Skrevet 30. oktober 2011 Det er selvsagt ikke alt som er like viktig på helsekortet. der er f.eks en rubrikk for om du er medlem i statskirken eller ikke -ikke akurat dødsviktig for helsevesenet å vite. Og så er der jo en rubrikk der man kan fylle inn andre opplsyninger, og det er jo klart at der kan legen fylle inn alt han måtte ønske, både relevant ig irrellevan...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #33 Skrevet 30. oktober 2011 Kokainbruk for åtte år siden kan jeg ikke se er relevant. hvorfor opplyste du om det i det heletatt. Hvem har vel ikke gjort noe dumt i ungdomstiden. Ta nå bare en penn og strek over det selv, det hadde jeg gjort. Du er selvsagt i din fulle rett til å bestemme selv. Denne legen din høres ut som en idiot.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #34 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg hadde en lege som skulle spre til alle og enhver at jeg hadde sosial angst og hadde hatt en situasjonsbetinget depresjon. Dette ble et stort problem for meg at alle som skulle se helsekortet skulle gjøre mest mulig poeng av det, selv om det ikke var noe som plaget meg da. Jeg klaget inn denne tullingen av en lege, fikk medhold, og det viste seg at han hadde skrevet meget tvilsomme ytringer om meg i journalen. Halve journalen ble slettet. Etter fødsel fikk jeg denne kommentaren: "Jeg ser at du har hatt en depresjon, men du var veldig flink til å føde fordet! " EHHH, trenger jeg å si mer? Til dere som tror at vi som har hatt problemer av ymse slag; vi er faktisk ikke umyndiggjorte, og skal selvsagt få slippe å ha opplysninger om oss selv som gjør vondt verre. Vi er heller ikke tapt bak en stol, eller annerledes enn dere som er så "feilfri". Jeg er gravid nå, og har selvsagt ikke disse opplysningene på helsekortet. Det er det JEG som bestemmer.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #35 Skrevet 30. oktober 2011 Hvem klaget du til? har faktisk sendt inn en klage selv til fmoa pga noe som ikke stemmer i journalen min. hvor lett er det å få sånt igjennom hvis det er ord mot ord? og om man ikke har fått en diagnose eller blitt utredet men har selv kommet med antagelser (angst). kan legen på grunnlag av dette skrive at du har hatt angst om ikke legen selv har gitt diagnosen?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #36 Skrevet 30. oktober 2011 Det kan du si... jeg gikk og sa til legen min at jeg var utmattet. Dette var før jeg prøvde på å få en baby. Noen år seinere kom jeg tilbake igjen gravid, og da skrev legen "Utmattelse" på helsekort for gravide. Enda seinere skrev Barnevernet et mandat til sin sakkyndige, og der hadde det blitt til "utmattelses-syndrom"! Ordet syndrom høres jo ganske skremmende ut... Jeg føler meg ikke utmattet i dag, og nektet å snakke med den sakkyndige. Håper at Bv kommer til å henlegge saken sin.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #37 Skrevet 30. oktober 2011 Tja, helsekortet er den gravides eiendel. Jeg hadde rett og slett strøket ut hva jeg ikke ville ha av informasjon. Jeg har alltid hatt problemer med vekten min, så den "obligatoriske" veiing nektet jeg. Jeg er i stand å opplyse om unormal vektøkning selv.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #38 Skrevet 30. oktober 2011 Hei HI! Jeg har ikke lest alle svarene dine. Men helsekortet, journalen din både hos lege, JM, legevakt, sykehus osv, er din eiendom, og det er du som bestemmer hva som skal stå der. Hvis noe informasjon skal deles mellom disse (f. eks lege og JM, eller lege og fødeavdelingen) skal det skje med din tillatelse, hvis ikke er det brudd på taushetsplikten. Så du bestemmer, ifølge loven, hva som skal stå på helsekortet, og i resten av journalen din. Hilsen sykepleier.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #39 Skrevet 30. oktober 2011 Feil, HI kan bestemme om hun ønsker at legen fyller ut helsekortet. Men når han/hun gjør det, er han/hun ansvarlig for at opplysningene er riktige og fullstendige. Mitt tips er å be jordmor fylle ut helsekortet, hun kommer nok bare til å spørre deg om du bruker rusmidler, som du helt ærlig kan svare nei til...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #40 Skrevet 30. oktober 2011 ... og hvis du sliter med legen går det an å bytte på fastlegeordningen.n0 (tror jeg det er). Husk at babyen også får samme lege til fastlege, så hvis du ikke har tillit til legen bør du bytte. Hilsen 20:48
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #41 Skrevet 31. oktober 2011 Du klager til Fylkeslegen. Jeg hadde kun diagnostisert meg selv, og fortalte om "diagnosene" mine til legen, det gjorde det enda mer latterlig at han skulle være så vrang og absolutt gi denne opplysningen til alle og enhver. Til og med til røntgenpersonalet skrev han det på henvisningen! Haha, for en tulling:) Så glad han ble jekket ned en god del hakk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå