Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 kan man bestemme selv hva som skal stå på helsekortet (for gravide) eller ikke? og har jordmor tilgang til journalen din? noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 For ditt og barnet sitt beste, så passer du på at alt av betydning står oppført.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 Du bestemmer selv om du vil vise fram helsekortet, men det som står der skal være fullstendig og riktig. Jordmor har tilgang på journalen din hos helsestasjonen med mindre du nekter henne det. Hun har ikke tilgang til journalen din på sykehuset eller journalen din hos legen. Men du kan gi henne denne tilgangen om det er opplysninger der som er vesentlig for at hun skal kunne gjøre en god jobb. Hvorfor ønsker du et "falskt" helsekort?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 men hva hvis jeg og min fastlege er uenige om hva som er viktig? kan jeg be om et nytt av jordmor som ikke har tilgang til journalen min?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Hvis du og din fastlege er uenig om hva som er viktig, er det jo mulig at legen, som har utdanning på feltet, er bedre rustet til å avgjøre dette enn deg? Hvis du ikke vil vise fram helsekortet ditt kan du ganske enkelt la være, men da vil du ikke få noen god svangerskapsomsorg. Det vil være en ulempe både for deg og babyen. Kortet er laget for å gi de nødvendige opplysningene, og ikke unødvendige opplysninger. Om det finnes en rubrikk for opplysningen på helsekortet, er det fordi det er relevant informasjon!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 ikke falskt helsekort, men er uenig med legen i hva som er relevant i forhold til svangerskapet. noen ting synes jeg er privat og ikke av betydning, derfor lurer jeg på om jeg kan nekte og be om nytt helsekort av legen eller andre
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 Som sagt over; finnes det en rubrikk for det på helsekortet, er det fordi det er relevant....
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #8 Skrevet 30. oktober 2011 Privat? Det meste i forhold til graviditet er da privat, men så lenge det har betydning for svangerskapsomsorgen, skal det jo stå der. Hva er det du mener er for privat til å stå der da?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #9 Skrevet 30. oktober 2011 Var det du som hadde fått oppført en depresjon som du hadde for 9 år siden? Om det er deg så burde du snakke med legen. Jeg kan iallfall ikke se at noe som skjedde for 9 år siden er relevant i dag ettersom du er frisk og rask igjen.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #10 Skrevet 30. oktober 2011 kan fortelle at jeg brukte kokain for 8 år siden, i ungdomstiden. dette står på helsekortet men står ikke hvor lenge siden det er. vil ikke at helsestasjon og jordmor skal få helt feil bilde. synes det er så urettferdig hi
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #11 Skrevet 30. oktober 2011 Hvis man har hatt svangerskapsdepresjon eller fødselsdepresjon tidligere, så er det selvfølgelig relevant. det blir oppført slik at annet helsepersonell kan være ekstra på vakt.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #12 Skrevet 30. oktober 2011 Allt som står på helsekortet er relevant og utelater du noe er det deg og ungen det går ut over. Nå lurer jeg virkelig på hva du ikke vil opplyse.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #13 Skrevet 30. oktober 2011 Det er faktisk veldig relevant, det forteller jordmor og lege at du er "disponert" for depresjon, og gjør at de kan være obs på problemet. Dermed kan de oppdage svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon i tide til å kunne hjelpe!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #14 Skrevet 30. oktober 2011 Tidligere rusmiddelbruk er relevante opplysninger for svangerskapsomsorgen...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #15 Skrevet 30. oktober 2011 Du kan da be de oppføre hvor lenge det er siden, men det er fortsatt relevant.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #16 Skrevet 30. oktober 2011 mange som har prøvd forskjellig ting i ungdomstiden og det er helt tilfeldig at det står i journalen. ikke hatt "problemer" med det. vært ung og dum dessuten spør jeg ikke om det er relevant eller ikke men spør om jeg har rett til å bestemme selv
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #17 Skrevet 30. oktober 2011 Nei, men du har rett til å ikke ha et helsekort i det hele tatt, eller å ikke vise det fram til de i helsevesenet som du ikke vil skal se det. Når legen fyller ut helsekortet er han/hun ansvarlig for det han skriver, og du kan ikke styre hva som kommer med...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #18 Skrevet 30. oktober 2011 Er da bare å få jordmor til å føre opp at det er 8 år siden, hun kan kontakte legen og få dette bekreftet. Null stress. Det er fortsatt viktig at dette står oppført. Har selv samme "innhold" på helsekortet mitt jeg også, står der "Brukt kokain og hasj (legens innføring) for 6 år siden (tillegg fra jordmor)", er bare glad til at det står der jeg.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #19 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg hadde en depresjon for 5 år siden. Fikk det strøket fra helsekortet. Var ikke noe problem og legen var enig i at det ikke var relevant. Kommer kanskje an på legen hva som kommer med eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #20 Skrevet 30. oktober 2011 ja, kanskje er hun ekstra vanskelig.. lest om flere som har slitt med ting og tang før hvor legen har ment at det er unødvendig å ha med. jeg VET selv at det ikke har noen betydning for mitt svangerskap. hi
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #21 Skrevet 30. oktober 2011 Og det kan du vel uten problemer formidle til jordmor. Legen din er ansvarlig for det hun har fylt ut, at det er fullstendig. Når hun mener det er relevant skal det med.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #22 Skrevet 30. oktober 2011 Greit at du føler det ikke er relevant, men dette baksiden av medaljen. Du får bare stå på og bevise at du er blitt forandret. Hva hvis du går på en smell, og det ikke er oppført? Hvem taper på det, du eller barnet?? Blir egoistisk å tenke at det er flaut for deg. Du laget dette "problemet" i utgangspunktet. Ta ansvar!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #23 Skrevet 30. oktober 2011 heh?? jeg HAR tatt ansvar og jeg HAR bevist at jeg har forandret meg de siste 8 år! Finnes det ikke en grense for hvor lenge dette skal henge ved meg? Trenger vel ikke bevise noe lenger noe jeg har bevist så lenge?! Jeg røyker ikke, drikker nesten ikke og lever et sunt liv med min samboer. Dette er virkelig ikke relevant mener nå jeg! hi
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #24 Skrevet 30. oktober 2011 Ja, du mener det. Det mener tydeligvis ikke legen din...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #25 Skrevet 30. oktober 2011 nei, derfor jeg startet denne tråden... hvorfor konstatere det opplagte? lite å gjøre i dag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå