Gå til innhold

Frustrert.... ang julegaver og dårlig råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp avsluttet ti uker ulønnet perm og begynt i jobb igjen. Det vil selvfølgelig si at sparekassen har blitt ganske så skrapet og de resterende går til ny ovn og reperasjon av bil. I tillegg har vi jo kjøpt utstyr til barnehagestart osv..

MEN føler press på julegavene fordi alle kommer med ønsker og ditt og datt... Vi har i alle år hatt fast pris mellom søsken og ektefeller der, altså rundt 1000kr. MEN i år går dette bare ikke...

Hvordan gir man beskjed om noe sånt????

SUkk... for føler jo at vi må ha noe i bakhånd også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er en liten familie der også vi søskenbarna har kjøpt gaver til hverandre. Nå har vi alle søskenbarna både 2 og 3 barn som også skal ha gaver så det blir, iallfall for meg, mange gaver og mye penger i tillegg til alle de andre. Vel, lang historie kort: Jeg sendte sms til alle søskenbarna mine der jeg skrev: "Har tenk litt på det med jula og hva om vi bare kjøper gaver til barna? Høres ikke det greit ut nå som vi er så "gammel og grå"? :-)"

Den ble veldig godt mottatt så nå kjøper vi kun til ungene.

Si det som det er. "I år har vi ikke så mye penger så det blir ikke så dyre gaver fra oss i år" og så kjøper dere heller gaver som dere tror at mottaker vil bli glad for enn finne en gave til den rette summen som er avtalt. Det er en ærlig sak å ikke ha mye penger å bruke på gaver.

Skrevet

Godt å høre at det blir godt mottatt da :)

Håper det ordner seg her og..

Til besteforeldre lager vi enkle fotobøker pluss et bryllupsbilde av oss som de enda ikke har fått. Så de tenker ikke på hvor mye vi gir. Men det er verre med søsken osv... de er såååå opphengt i hva de får og for hvor mye.. har allerede fått ønskelister... så blir litt lei!

Skrevet

Det beste er vel å si rett ut at i år har dere prioritert å være hjemme i permisjon fremfor å gi like dyre gaver som vanlig.

Dere kan jo foreslå at i år setter dere en maksgrense på 100,- der det tidligere var 1000,-. Tviler på at noen sier noe på det når dere gir beskjed på forhånd. Da kan de også redusere sine gaver tilsvarende.

Skrevet

Si det som det er og om de blir sure (noe jeg syns er helt urimelig, men folk er forskjellige;) så får du si at dere ønsker dere tryllesett i adventsgave så dere kan trylle frem flere penger til å kjøpe julegaver for;)

23:08

Skrevet

Får du ønskeliste av søsknene dine?

Det har jeg virkelig aldri hørt om, er det vanlig? Jeg har selv fire søsken, og mannen min har to, ingen som gir ønskelister her ihvertfall. Vi kjøper en gave vi tror kommer til å bli godt mottatt til tante og onkelbarna våre (gjerne mellom 200 og 400 kr alt etter årets økonomi og hva vi finner som passer) også gir vi søsknene våre en hyggelig liten ting, men ikke så dyrt (gjerne 150-300 kr).

Gir dere gaver for 1000 kr til søsken?

Blir litt sjokkert jeg, tilhører dere øvre økonomiske klasse her i landet? Vi vanlig dødelige, med gjennomsnittlig lønninger, bolig- og billån kan ihvertfall ikke kjøpe så dyre gaver..

Skrevet

Det er mye salg som går nå for tiden, så du finner sikkert noe som ikke koster så mye. En venninne av meg kjøpte noe broderte håndkle som ble stor hit. Kostet ikke så mye heller.

Skrevet

Ønskelister fra søsken? Hvor gamle er dere egentlig?

1000 høres mye ut, 500 burde være maksgrense.

Skrevet

Trist at julegavepresset er så sinnsvakt som det er. Det er det for min del også men jeg liker ikke tanken på at andre skal føle et slikt press i det å kjøpe gaver til meg. Jeg synes at å sette pris på gaver er en uting. Man kjøper det man har lyst til og råd til - om man kjøper noe som er dyrere enn det man får eller gir bort noe som er billigere enn det man får synes jeg ikke det bør spille noen rolle om alle bare følger lommeboka si.

Jeg kunne aldri forventet at ei venninne som har skikkelig dårlig råd skal være pliktig til å kjøpe like dyr gave til meg som jeg kjøper til henne (om så var tilfellet) fordi det er jeg som velger å kjøpe dette til henne, jeg har råd til å kjøpe det til henne, hadde jeg ikke hatt råd til det der og da hadde jeg kjøpt noe billigere.

Nei, jullegaver er ikke morsomme om man vet det ligger blod i gavepapiret altså!

Skrevet

ehm, vi kjøper julegaver til meg og min samboers søsken for mellom 1500 og 2000kr hver. foreldrene mine kan jeg lett finne på å kjøpe gaver til 3000kr hver for også. dette gjør jeg ikke fordi jeg må- men fordi jeg vil! kjøper også til mine tanter onkler og besteforeldre.

ånei, jeg har langt ifra god råd. men jeg vet at hver desember er det jul- så jeg begynner tidlig. å jeg gir dette fordi jeg liker å gi.

så det er faktisk ikke uvanlig å gi julegaver for over 1000 kr til søsken som HI sier.

vi har en helt normale lønninger bare så det er sagt..

Skrevet

Om dere ikke vil gi gaver i år siden dere har prioritert dere selv bør dere gi beskjed med en gang.

Skrevet

Vi har ganske så dårlig råd da jeg har jobba en liten nattstilling lenge for å kunne ha datter hjemme endel år.

Men jeg er en hauk til å følge med, særlig på nettet, etter fine gaver som er på tilbud.

Får nyhetsbrev støtt og stadig fra div. F.eks igår: gratis frakt på Platekompaniet hvis orderen inneholder en bok. Javel, så ble det og saumfare da. Og fikk kjøpt 3 fine gaver (2 filmer og en bok) til 208,- Gratis frakt her og der er endel penger spart!

Mitt tips er å følge med, flust av gode tilbud der ute bare man har øynene åpne :)

Skrevet

Gi beskjed, regner med at de forstår:) Si det som det er, og forklar at dere kan kjøpe for avtalt sum året etter, eller evt avtale ny sum. Man kan ikke bli sur for dette, om man får beskjed i god tid. Greit at en blir sur om en gir bort en gave til 1000 kr og får en gave til 100-lappen igjen, men ikke om man får beskjed på forhånd slik at de kan kjøpe for samme summen som deg (om de ønsker det).

Skrevet

Du får informere de om at du desverre ikke har råd til deres ønsker så de kan la være å kjøpe gave til deg så kan de bruke den 1000 lappen de hadde tenkt på til deg til å kjøpe noe selv på sin egen ønskeliste,

Har foresten aldri vært bortig at voksne folk skriver ønskeliste til andre familiemedlemmer om hva de vil ha, syns det hørtes veldig frekt ut og for meg virker det som tigging rett og slett.

1000 kroner er MYE på en gave.

Skrevet

Vi ble lei av alt kjøpepresset og kom på følgende løsning, vi kjøper kun presanger for ungene. Ikke for voksne søsken eller foreldre og det er deilig!!! Ungene får nok uansett og jeg syns det er helt greit å ikke få noe bortsett fra min mann, vi slipper jo selv å måtte handle gaver.

Kanskje dere kan avtale slik praksis i din familie også? Hos oss var overraskende at alle var med, men ingen ville være førstemann å foreslå det. Var redd at det blir en stusselig feiring, men vi har da mellom 4 og 7 barn julaften, og de får jo så mye at det blir ikke tomt uansett.

Skrevet

Jeg har en venninne som hvert år leier bassenget og inviterer til badehygge for sine venner med familier. Dette er julegaven til hennes venner. Alle tar med seg noe julegodt og drikke og det er en kjempehyggelig stund. Anbefales!

Skrevet

00:15

De har jo eit heilt sinnsvakt høgt gåvenivå, men om alle i familien er nøgde med det, så vær så god! Men mange familiar ville ikkje kunne leve med utgifter på 15 - 20 000 i julegåver. Hjå oss har det vore max 500 pr stk, men me har slutta å kjøpe til søskena våre. Likevel har me det kjekt i jula :)

Skrevet

OI !! Hva tjener dere i året da??

Mine søsken kjøper jeg ikke til lenger, de er 4 stk, men de har 10 barn fordelt, så der får alle tantebarna mine istede. Det blir på 150-250 kr stk...

Og mann min sine søsken har ikke barn enda, da kjøper vi til de så klart... På rundt samme sum.

Foreldre, besteforeldre varierer veldig....Spørs hva vi vil gi.... Alt fra 200-1000 iblandt...

Til våre egne barn ca en 1000 lapp.

Du som gir opptil 3000 til dine foreldre, hva gir du dine barn??!

Skrevet

Vi gir også gaver på rundt 1000 kr til søsken og foreldre. Har helt normal inntekt.

Her gir vi også "ønskelister", dvs vi spør hverandre hva de ønsker seg. Vi er alle vel etablerte, så som regel blir det noe praktisk og nyttig eller småting som hygieneprodukter osv. Alle "damene" bruker dyrere merker, og ønsker seg gjerne kremer, sminke osv. "Herrene" også for den sak skyld.

Vi vet jo at jula kommer på samme tid hvert år, og også jeg begynner tidlig. Har allerede handlet endel julegaver:)

Skrevet

Eh, måtte bare kommentere til deg som hadde kjøpt på Platekompaniet : Fraktprisen deres er jo bare 30 kr uansett hvor lite eller mye man kjøper, så jeg syns ikke det var et kupp, akkurat...

Skrevet

Si det som det er, at dere ikke har råd til dyre gaver i år.

Søsknene mine, med ektefeller, og vi ble enige om å gjøre om på dette med julegaver for noen år siden. Vi syntes det var tull å bruke masse penger på gaver til hverandre siden vi alle var voksne mennesker som hadde økonomi til å kjøpe det vi ville. Allikevel så er det koselig både å gi og få gaver på juleaften. Vi ble enige om at vi helst skulle lage noe selv og gi til hverandre. Damene skulle lage til damene, og mennene til hverandre. Om man ikke får lagd noe, så kan man kjøpe, men da for maks 100 kroner.

Det er de morsomste gavene på hele julekvelden! Det er like spennende hvert år hva den enkelte har funnet på. Dent har vært strikkede sokker, flaskebrikker, hjemmelaget konfekt, sild, julepynt, tørket sopp, skjerf, hjemmebakte brød osv. Mye bedre enn enda et fat i krystall til å sette i skapet...

Skrevet

Isteden for å bruke tiden på shopping, kan du jobbe ekstra og bestille ferdige julegaver her: http://no.cosmopharmas.com/julpaket

Fantastiske julegaver og produkter av god kvalitet, garantert noe dine nære blir glad for! Dessuten er det gode priser på dem også :) Selv har jeg kjøpt en del Organic-pakker til mine...

Skrevet

09.29..

det er ikke et krav at man MÅ kjøpe for disse summene jeg skrev- men jeg blir glad av å gi- og vi har det fantastisk kjekt i jula:) Å alle får julegaver:)

Skrevet

å btw til dere som ikke skriver ønskelister eller får ønskelister av andre voksne- det er HELT NORMALT. jeg ville dagt at det er UNORMALT å ikke skrive ønskelister til jul.

hi- bare gi beskjed om at dere ikke har råd til dette i år, men lurt å gjøre det fort siden de andre sikkert begynner med julegaveinnkjøpinga snart..

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags kretser du vanker i, 11.24, men i min krets og familie er det virkelig HELT UNORMALT og nesten uhørt at voksne skriver ønskelister til hverandre. Ønskelister er for barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...