Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #1 Skrevet 28. oktober 2011 Trenger flere erfaringer fra ped.ledere, hvordan liker dere jobben, hvor slitne er dere etter endt dag og hva tjener dere? Andre ting dere tror en tvilende sjel j\kunne trenge å vite?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 Hei. Jeg er ped. leder og tjener ca 360 000 i året. Det er privat, ikke kommunalt. Er en veldig givende jobb, og jeg har de minste (0-3) som jeg også anser som de "letteste". D.v.s at jeg ser for meg det er mer jobb på stor avdeling med utredninger, språkvansker o.s.v. Samtidig er det nok mer utfordrende og spennende på stor avd. Trives ihvertfall veldig godt, men ser det ikke som noen fordel å jobbe i bhg når man har barn under skolealder altså. Jeg er sammen med barn, leker med barn og finner på ting med barn 7 timer til dagen, og har da ikke samme leke-overskudd til mine egne.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Ser helt klart den - jeg jobber i småskolen, har fire barn selv, bare 1 i barnehagen nå. Høres litt voldsomt ut, men jeg er litt "lei" skole, blir mye med egne jobb og tre skolebarn. Grunnen til at jeg vurderer å skifte jobb, er at jeg er litt mettet på skole, i tillegg til at jeg synes stressfaktoren min er meget høy om dagen. kan hende det er bare jeg som tror at barnehage er litt lettere, men tror jeg bare må prøve noe annet snart, ellers er jeg redd det ender opp med en sykmelding uten at jeg egentlig vil det i det hele tatt. jeg ønsker å jobbe med de minste barna, det føler jeg blir mer ulikt jobben jeg har nå, og det er det jeg ønsker (mitt barnehagebarn er 2 1/2, så går jo egentlig fort til han tilhører stor avd i bhg). Er 360 000 med eller uten ansinitet? Har du vakter av alle slag (vet at noen steder har ped.leder mest mellomvakter pga foreldrekontakten), og hvordan løser du i praksis den ubundene tiden din?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #4 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg føler meg egentlig aldri ordentlig sliten etter en arbeidsdag. Er på jobb bare 6 timer og 45 minutter, så bruker jeg gjerne en kveld i uka på ukeplan, månedsbrev, forberedelse til foreldremøte o.l + at det blir litt mer intensive perioder hjemme rundt foreldresamtale-tiden. All den ubundne tiden min blir altså brukt hjemme. 360 000 er uten ansiennitet. Før hadde jeg alle mulige vakter, men nå er vi inne i en prøveperiode der jeg går fast 8.15 - 15.00 eller 8.00 - 14.45. Det er for å få bredere dekning over hele dagen. Foreldrekontakten blir faktisk mindre med slike mellomvakter da de fleste leverer før jeg kommer og henter etter at jeg går. Jeg har yngstebarnet mitt i barnehagen "min" (hun er på stor avd. nå, men hadde henne på min avd. i fjor. Det gikk helt fint) så der sparer jeg endel tid. De mindre barna er litt fysisk krevende, men LANGT mindre psykisk krevende enn de eldre. Barn i barnehagealder gir deg veldig mye også. Vil klemme og sitte på fanget. Er ikke rart det blir kalt barnehage-tante for man føler seg jaggu som tante til hele gjengen
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #5 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg jobber som pedleder og har 369000 i året med 4 års ansenitet. Jobber på en stor småbarnsavdeling med barn fra 0-2 år. Søker du en jobb med mindre stress er nok ikke barnehage det rette. Hos oss er stressfaktoren ofte høyt pga en del sykdom og sykemeldinger. Å jobbe på småbarnsavdeling er en fysisk krevende jobb, i tilegg til at du blir veldig sliten i hodet. På den andre siden er det en utrolig givendes jobb, med mye kos, gøy, latter og glede. På en småbarnsavdeling er dagene preget av rutiner, og store deler av dagen går bort i bleieskift, spising og legging/soving. På en storbarnsavdeling er det mer rom for spontanitet og store prosjekter. Spørs hva du liker. Jeg har alle vakter fra 7 til 1/2 5, men mest av tidlig og senvakter. Hos oss er det mellomvaktene som gir minst kontakt med foreldrene. Den ubundene tiden styrer jeg selv, trenger ikke sitte på jobb i den. Jeg kommer nok til å slutte i barnehage etterhvert, fordi jeg synes det er altfor mye stress og jeg har konstant dårlig samvittighet for alt jeg ikke rekker. Hadde nok ikke blitt førskolelærer hvis jeg visste hvordan hverdagen er i barnehager. Jeg elsker dagene med barna, men bruker altfor mye tid på møter, lister, informasjon og andre ting som stjeler tid fra barna. Har jobbet sammen med to lærere som sluttet i skolen fordi de ønsket en mindre stresset hverdag og begynte hos oss i barnehagen. I løpet av et år hadde de begge sluttet og var tilbake i skolen.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #6 Skrevet 28. oktober 2011 Hm, kanskje det faktisk er motsatt - at ped.lederen ikke har mellomvakt, er jo det som høres mest fornuftig ut i fht foreldre. Tusen takk for svar - dine svar gir meg enda mer lyst til å prøve barnehage på småbarnsavd. Ped.lederen i barnehagen til barnet mitt skal ut i permisjon snart, kanskje jeg skal søke på den:)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #7 Skrevet 28. oktober 2011 Har man egne barn så har man jo ansiennitet! Om du ikke fikk 360 000kr med null arbeidserfaring og ingen barn - men da må du jo tjene mer nå. Uansett så er barnehager svært forskjellige. Noen er svært stressende, mens andre bare er kos. Jeg har jobbet i flere. Har vært innom det private markede, men fant ut at her var det mer stress da man har flere barn på like mange voksne. Så hør litt rundt om. Dårlig arbeidsmiljø finner man obver alt, og man velger sin arbeidsplass med omhu. Uten at jeg har jobbet som lærer vil jeg påstå at det er mer "papirarbeid" her enn i bhg.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #8 Skrevet 28. oktober 2011 Du bør ikke jobbe på samme avdeling som barnet ditt går på. I samme barnehage går som regel greit, men ikke på samme avdeling.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #9 Skrevet 28. oktober 2011 Stresset som "tar meg" i skolehverdagen er all organisering, møter som tar tid fra for - og etterarbeid, elever med store vansker som faglig egentlig trenger en til en og elever som har en meget utagerende adferd som går utover læringsmiljøet i gruppen. Individuell opplæring og oppfølging som jeg ikke klarer å gjøre godt nok. Mye sykmeldinger blant de voksne gjør dagene ekstra uforutsigbare. Jeg har ikke snakket med så mange som har jobbet både i skole og barnehage, men de jeg har snakket med mener det er en tyngre jobb i skolen. Ikke lett! Ser bare at for min del må noe gjøres for at jeg skal overleve hverdagen - ikke bare for min skyld men for barna mine sin del også.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #10 Skrevet 28. oktober 2011 Hm. Det har jeg ikke hørt noe om, at man har ansiennitet med egne barn? Mine var 1,5 og 3,5 da jeg begynte. Mener jeg fikk startlønna på 349 000 da. Så fikk vi lønnsøke på ca 11 000 i fjor, men har ikke hørt noe om ansiennitet. Jeg jobber i friluftsbarnehage. Vi er ute ca 5 timer til dagen, og slipper mye av støyen som det blir endel av inne. Vi er 3 og 4 voksne på 14 barn.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #11 Skrevet 28. oktober 2011 Nei, bør nok ikke det, og tenker at hvis dette skulle bli aktuelt flytter mitt barn over til friluftsavdelingen. Hun nærmer seg 3 år hvis dette skulle bli aktuelt, og da kan hin fint være der (og der vet jeg at det er noe ledig kapasitet)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #12 Skrevet 28. oktober 2011 Enig i dette, som en hovedregel. Men vil bare si at her har det gått veldig fint. Hadde jentungen på min avd. fra hun var 2,5 - 3,5 år. Da var hun også så stor at hun skjønte at de andre ungene bare lånte meg litt når jeg var på jobb, mens det var henne jeg var mest glad i.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #13 Skrevet 28. oktober 2011 Jobber du som pedleder har du ansvaret i barnehagen og. Hos oss har jeg ansvaret for all organisering, møter, planlegging, observasjoner, alle avgjørelser, at ting skjer, medarbeidersamtaler med assistentene, vaktlistene, at det er nok folk på alle vakter, prøve å få tak i vikar ved sykdom, foreldresamtaler, ledermøter, teammøter, foreldrekontakt. Hvis noe skjer er det jeg som får høre det, selv jeg kanskje ikke engang var i situasjonen. Det er ingen enkel jobb med ansvar.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #14 Skrevet 28. oktober 2011 Her er vaktlister, vikarer o.l styrer sitt ansvar.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #15 Skrevet 28. oktober 2011 Selvfølgelig er det mye ansvar som ped.leder også, og det vil jeg ikke rømme fra. Men her er det også styrer som har ansvar for vikar, og det er i seg selv en stor bit som jeg ikke ønsker å ha.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #17 Skrevet 29. oktober 2011 Har en følelse av at enkelte lærere tror det er så enkelt å jobbe i barnehagen, tror de får se noe annet hvis de begynner i barnehage.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #18 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg jobber i kommunen og har en lønn på litt over 370 000. Helt ærlig...jeg holder ikke i yrket i veldig mange flere år. På mange måter elsker jeg jobben min, jeg koser meg med ungene, og med å gi dem meningsfylte dager med et godt pedagogisk innhold, men jeg sliter meg fullstendig ut! Dagene går med på organisering, veiledning av assistenter, foreldre, møter innad i barnehagen og med ppt, barneværn, bup osv. Jeg har konstant dårlig samvittighet for noe jeg ikke får gjort. Enten at jeg har fått forliten tid sammen med noen av barna, eller planer, observasjoner, henvisninger osv jeg ikke får gjort. I forhold til de som jobber turnus har vi ok arbeidstid. Hoss oss har alle pedagogene enten tidlig eller seinvakt grunnet foreldrekontakten. Vi har kortere arbeidsdag frodi vi har 4timer ubunden tid. Disse bli nå mange steder "tatt" tilbake fordi de ikke ble reforhandlet. De fleste pedagoger jeg kjenner som er engasjert i jobben sinn bruker langt mer enn disse 4timene. Vi er tross alt snille jenter som vil gjøre en god jobb.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #19 Skrevet 29. oktober 2011 Hva slags jobb tenker du deg mot hvis du ikke orker mer?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #20 Skrevet 29. oktober 2011 Mye det samme i barnehagen. Mye organisering, sykdom og vikarer som må læres opp. Møter både i og utenfor barnehagen.. Barn med spesielle behov som skal ha oppfølgign som ikke får nok timer med støttepedagog, får kanskje 50% og burde hatt en til en hele tiden. Mange steder forventes det at man jobber utover 4timer ubundentid uten lønn/avspasering, og som god arbeidstaker blir normen at man gjør det. Man har også ikke avspaseringen som lærerene har i skolen. 5uker ferie i året.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #21 Skrevet 29. oktober 2011 Veldig vanskelig... ønsker å viderutdanne meg, kanskje til spesialpedagog, da man jobber med en til en, eller barn i små grupper, og ikke har lederansvar organisering osv. Har også alltid hatt lyst til å jobbe med vanskligstilte barn, barnevern. Men det er nok fryktelig tungt og ikke noe jeg vurderer så lenge egne barn er relative små. Har du Hi tenkt på at du må videreutdanne deg et år for å få jobbe som pedagogisk leder i barnehagen? Der det mangler førskolelærere kan du kanskje få et vikariat uten, men ellers ikke.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #22 Skrevet 29. oktober 2011 Neida, trenger ikke videreutdanning, er førskolelærer jeg. Litt tilfeldig begynte jeg i skolen etter endt utdanning i 1999 og der har jeg vært siden. Så føler jo at jeg har en del innsikt i barnehagehverdag, både gjennom y\utdanning og med mange år som forelder.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #24 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har 12 års ansinitet som pedagogisk leder, tjener rundt 380 i året tror jeg. Jeg stortrives i jobben. Har jobbet tre år på stor avdeling og resten på småbarn. Trives godt begge plasser. Jeg har alltid jobbet i små barnehager med tre-fire avdelinger og ville aldri tatt en jobb i en stor bhg. Det er stor forskjell på arbeidsmengden på småbarnsavd og storbarn. På småbarn er det to pedagoger som deler arbeidet mens på stor avd er en alene med langt flere barn. Møter, observasjoner, foreldresamarbeid ol ta alt for mye tid fra barna. Vi er tre voksne på 20 barn, jeg som pedleder må stadig i møter, ordne vikarer ol og jeg går med konstant dårlig samvittiget overfor de andre voksne på avdelingen. Heldigvis jobber jeg i en barnehage som tar de ansatte på alvor, vi har feks en ansatt på toppen av grunnbemanningen som stepper inn der det trengs. Det hjelper veldig på. Ungene gir meg utrolig mye og vi har et kjempe godt arbeidsmiljø med mye humor og sprell både fra barn og voksne. Det viktigste når en skal finne jobb i barnehage er å finne en bhg med godt rykte og godt arbeidsmiljø. Dersom du er på jakt etter en stille og rolig jobb med liten arbeidsmende er nok ikke pedleder jobben for deg. Som pedleder skal du være en av grunnpersonalet SAMTIDIG som du skal ha foreldresamtaler, følge opp barn med spesielle behov, delta møter, kurs, og veileldning... P.s som lærer hadde du nok ikke fått jobb som pedleder her i byen, da vi har nok av førskolelærere å ta av, men det varierer jo fra by til by.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #25 Skrevet 30. oktober 2011 I noen bhg er ped.leder og styrer samme person.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå