Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #1 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg leste ett innlegg her inne som ble kalt "fordommer". Der sto det bla annet at noen har fordommer mot gravide damer over 40 år. Bl.a at de er for gamle til å få barn. Hva mener dere om at kvinner får barn etter fylte 40 år?? Riktig/ "galt"? Noen meninger om akkurat dette?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 Personlig synes jeg at det er altfor gammelt å bli gravid når en har passert 40 år. Jeg har selv vokst opp med "gamle" foreldre, og jeg syntes at dette ikke var så gøy alltid. Så av hensyn til ungene hadde jeg aldri gjort det selv. Jeg har satt en grense på 32 år, så jeg får mitt siste barn nå:-)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Rett for noen. Galt for noen andre. Biologien bestemmer når man bør slutte å få barn. Det er helt greit for meg.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #4 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg synes at gravide er vakre og heldige uansett alder :-) men har nok på et generelt grunnlag et mye større problem med unge mødre under 20 enn en gammel mor på 40...
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #5 Skrevet 28. oktober 2011 Har forståelse hvis de har prøvd i alle år uten å bli gravide. Men ellers synes jeg det er for sent å få barn når man er over 40. Man skal ikke bare bære fram barna, men skal følge de i oppveksten også. Selvfølgelig kan det skje noe med unge mødre også, men en kan ikke nekte for at sjansen er større for at de som får barn i 40-årene ikke opplever sitt barns oppvekst. Så det er litt egoistisk å vente så lenge, eller få attpåklatt da. Har selv gamle foreldre, etr glad de fikk meg, men har opplevd det negative på huden så skulle ønske de var litt yngre.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #6 Skrevet 28. oktober 2011 De er i mine øyne gamle foreldre. Ikke så moro å ha foreldre på over 50 år når man blir komfirmert. Jeg har selv gamle foreldre. Mamma var 40, pappa var 44år. I mine øyne var de veldig gamle. Mine venner hadde alltid mye yngre foreldre enn meg- som orket være med på masse. Det var utrolig sårende å få høre at alle trodde de var besteforeldrene mine..
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #7 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg fikk mitt første barn da jeg var 37 år (hadde STORE problemer med å bli gravid) så om jeg er heldig å kan få flere barn så vil jeg være over 40 år når neste kommer, men jeg syns at et søsken til min sønn er langt viktigere for meg enn min alder så lenge jeg er frisk, har meget god helse og er i fin form. Det får bli opp til den enkelte å bestemme. Men jeg syns ikke man skal dømme andre kun utfra alder, verken ung eller gammel.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #8 Skrevet 28. oktober 2011 For meg er det helt uprolematisk om de får barn så sent, men jeg synes det er dumt å ikke starte forsøk tidligee hvis man ønsker seg barn. Det kan være vansklig å bli gravid og å bære frem barnet når de er såpass gammel. Jeg har i hvertfal mye mindre fordommer mot dem som får sitt første barn etter fylte 40 enn mot dem som får sitt andre før de er 22.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #9 Skrevet 28. oktober 2011 syntes det er egoistisk av foreldrene å få barn når de er så gamle. man skal følge barne i oppveksten også. jeg har gamle foreldre som fikk meg etter fylte 40 år. Og jeg har bestemt meg for IKKE å få barn etter fylte 35!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #10 Skrevet 28. oktober 2011 Heller "gamle" foreldre enn umodne foreldre som krangler høylytt. Hørte også om noen her inne som har en mann som kaller de de styggeste ting, mens barna hører på.. Her i huset er jeg og mannen aldri uvenner og har aldri hevet stemmen heller. Nettopp fordi vi er modne, voksne eller gamle, alt ettersom dere kaller det.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #11 Skrevet 28. oktober 2011 Heller mødre på 40 enn mødre på 20. Er du 40, så er man nesten garantert at forholdet til mannen varer livet ut. Forferdelig dette med en far her og en far der. Derfor er det bedre med litt eldre foreldre, også for barna sin del. Godt for barna og ha både mamma og pappa for alltid. Det er jo seff mange unge som holder lag livet ut også, men jaggu meg er det mange som går ifra hverandre også.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #12 Skrevet 28. oktober 2011 Du verden, anonym 20.39 Du VET at man helst bør ha en mann å lage barnet med eller? Kanskje man ikke har det før seint i livet, eller forsøkt å bli gravide i mange år før det klaffer. Nå er det faktisk så mange "gamle" foreldre at man ikke vil skille seg ut lenger. I vår barnehage er det faktisk mange flere godt voksne foreldre enn unge. Tror nok ting er litt annerledes nå gitt.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #13 Skrevet 28. oktober 2011 Tidene har jo forandret seg litt fra da du vokste opp da. Mine foreldre som er 50 og 52 år, blir ofte spurt om de er foreldrene til datteren min (på 8 år), som da er barnebarnet deres. Før var det vanligere å få barn tidlig enn det er i dag. De er forresten kjempesprek og tar mine barn med på fjelltur både tidt og ofte, noe jeg aldri hadde orket.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #14 Skrevet 28. oktober 2011 Det er nok av disse trådene om gammel og ung mor. Jeg kjenner to som fikk barn i år og som begge er over 40. Jeg ser ikke noe problemer med det. De barna blir like høyt elsket og ivaretatt som mine er selv om jeg var mange år yngre. Det er mer relevant å stille et spørsmål om folk som ikke klarer å forsørge seg selv burde fått barn, at uegnede personer som ikke klarer å ivareta barna får barn, at folk med rus/alkoholproblemer får barn osv. Det handler ikke bare om alder!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #15 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg synes at det er flott om førstegangs/ andregangs får evt sitt ønskede barn etter flere år med prøving, eller evt at det er koselig at det kommer et søskentilskudd. Er det nummer 5 e.l synes jeg kanskje det er litt i seneste laget, men ikke mer enn det
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #16 Skrevet 28. oktober 2011 Veldig enig! Jeg liker ikke dette med at man må sette aldersgruppene opp mot hverandre ("heller en mor på 40 år...." osv.) for det handler stort sett aldri utelukkende om alder. Det er så mange andre og langt viktigere faktorer som spiller inn når man skal ha barn og har barn. Jeg er en "gammel" mamma, men du kommer aldri til å høre meg si noe stygt om en ung mamma kun basert på hennes alder for hennes alder sier fint lite om hennes personlighet og hvordan hun er som mor. Akkurat slik min alder sier fint lite om meg som person og meg som mamma. 20:38
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #18 Skrevet 28. oktober 2011 At eldre foreldre ikke orker så mye er bare tull! Vel hvertfall så er det min erfaring. Mine foreldre fikk min søster og meg da de var unge. Da måtte de jobbe mye, fordi de var i startfasen av det voksne liv. Penger og stødnader datt ikke oppi fanget på de unge den gangen. De hadde ofte ikke tid til og bli med på ting. Men sånn var det, de var med når de hadde mulighet. Så fikk vi en lillebror, da var mamma 40 år. Han har blitt fulgt opp på alle måters vis. Da hadde de god økonomi, mamma kunne jobbe 50 %, De har vært på mange utelnadsturer og hatt masse tid med broren vår. Så jammen meg er det fordeler med å få barn når men er voksen og etablert.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #19 Skrevet 28. oktober 2011 Det er ikke alderen som avgjør om du er en god mamma. Det er summen av "1000" ting
Monajenten Skrevet 28. oktober 2011 #20 Skrevet 28. oktober 2011 Hvorfor skal man komme med en mening om det egentlig? Spiller det noen rolle? Jeg skjønner ikke hvorfor alt alltid må settes opp mot hverandre. Det ene er ikke bedre eller verre enn det andre, men annerledes. Alle mennesker er forskjellige, og en kan være klar for rollen som 20-åring mens en annen fortsatt ikke er klar som 40-åring. Alle har en historie bak seg, og det å si at det er for gammelt å bli mor som 40-åring, er veldig sneversynt, på lik linje med å si til en som er overvektig at det bare er å trene mer og spise mindre. Jeg kjenner f.eks. en som fikk baby som 35-åring. "Gammelt" mener mange. Men etter å ha prøvd i ti år, skulle hun bare gi opp drømmen fordi hun var for gammel? Tenk hvor elsket dette barnet er. Det er en million grunner til at folk blir foreldre når de er "gamle", f.eks. er det jo ikke alle som finner en mann før de er godt voksen. Skulle de bare ha dratt på byn og tatt seg en kjapp en da, for å være under 30? Hadde det vært mer akseptert? Syns generelt at vi er alt for flinke til å dømme andre uten å ha noe som helst grunnlag for det. Jeg kan virkelig ikke se poenget, hva får man egentlig ut av det? Tommel opp for alle mammaer - uansett alder, som tar vare på barna sine og gir dem omsorg og kjærlighet.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #22 Skrevet 28. oktober 2011 Dette regulerer naturen helt fint selv. Etter en viss alder kan ikke kvinner få barn. Det er bare et fåtall som klarer å bli gravide etter 40 og de som blir det, må være ekstra friske etter som de klarer å bli gravide. Kroppen er ofte infertil/sterkt redusert fruktbarhet 10 år før overgangsalder og de fleste er i overgangsalderen ved 50. Så for de få det gjelder, er det vel uproblematisk. De fleste som får barn er vel mellom 28 og 35.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #23 Skrevet 28. oktober 2011 Naturen begrenser dette, slik at noen ganske få kvinner får barn når de er 45-47 år, og siden er det ikke mulig. Men selv 45 år er ganske ungt når man ser på de ekstreme tilfellene der kvinner over 50 har fått hormonbehandling og satt inn befruktet egg i livmora.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #24 Skrevet 28. oktober 2011 Oj anonym 21:07 Da er jo jeg dritfrisk, hehe. Ble gravid på ANDRE forsøket rett før jeg fylte 40. Ikke dårlig det
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #25 Skrevet 28. oktober 2011 Er man så gammel at man pga alder ikke kan få barn selv, bør man la være. Ett sted går grensen. Synes ikke noe om kvinner nærmere 50 og over som får satt inn donor egg. Man bør kjenne sin begrensning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå