Gå til innhold

Jeg må jobbe på julaften..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal jobbe 07.15-15.15 og det går helt fint det. Legger kokeboka åpen på benken slik at mannen kan gjøre klart det som må gjøres i løpet av dagen (klargjør mye kvelden før).Og gjør resten ferdig når jeg kommer hjem. Det eneste jeg blir å savne er å kose meg på juledagsmorgen med dyner i stua, juletrebelysning, spise godter fra julestrømpe og se tv sammen med familien. Men neste år har jeg fri :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tre timer? Ødelegger ikke jula.. Tenk positivt, ikke syt! Mange må faktisk jobbe selve julekvelden.. Selv om de har barn også.

Skrevet

Herreguuud, åsså 3 timer bare? Slutt å syt, du får betalt. Tenk på de som må være 8 timer + på jobb på julaften. Hjelpepleiere, sykepleiere, ambulansemedarbeidere, leger ++.. Du har ingenting å klage for. Butikkjobb er en lite fleksibel jobb mtp arbeidstid, men det vet du vel.

Skrevet

Jeg har jobbet i klesbutikk i mange år, og vi har fått velge om å jobbe julaften eller nyttårsaften. Jeg har alltid valgt å jobbe julaften. Da pyntet vi oss med penkjole/dress (jobbet i en klesforretning for menn), serverte pepperkaker og gløgg, og sto mest ute i gangen og fleipet med "naboene". En herlig stemning på hele senteret. Vi jobbet fra 10-13. Er bare snakk om 3 timer (med full lønn), og barna koser seg jo hjemme med faren. De står opp likt som meg og planter seg i sofaen med julestrømpene. Er tilbake før de får sukk for seg.

Jeg svippet alltid innom kirkegården på vei hjem og tente lys for 2 små barn som ufattelig nok ligger begravet der, gråt noen tårer, og dro hjem og ga barna den største klemmen de noen gang har fått. 3 timer av livet en julaften-morgen betyr liksom ikke noe når jeg tenker på mine kjære naboer som aldri mer får klemme sine små. Da ble mine 3 fraværende timer så ubetydelig. Prøv å sett ting i perspektiv, HI...........

Skrevet

Må også legge til at vi har våre høyeste timessnittsalg på julaften. Menn er håpløse på å planlegge. Dere aner ikke hvor mange som finner ut på dagen på julaften at faen, skjorta mi passer ikke, dressen er møkkete.. osv.. hehe.. Vi har mellom 10 og 15000 på 3 timer. Et år var vi over 20000 fordi en mann ikke hadde NOE å ha på seg. Han handlet for 6000 bare han.

Skrevet

Buhu. Stakkars deg HI. 3 jævla timer. Jeg skal jobbe natt julaaften jeg, som jeg har gjort de 3 siste årene, og 1 juledag og 2 juledag.

Skrevet

Jeg synes du er survete. Hvis du ikke tåler å jobbe 3 timer på juleaften, så bytt jobb. Du skriver at det ikke er aktuelt pga en dag, men det virker jo som du har store problemer emd den ene dagen!

Og innstillinga di er skikkelig dårlig! "Blir ikke det samme å se opptak", hva er forskjellen? Du har bare bestemt deg at de tre timene skal ødelegge hele jula for deg du.

Og jeg synes litt sund på abrna som vokser opp med ei mor som har en formening om at jula er over 1.juledag. Håper du ikke sier det til barna?

Nei, slutt å syt, og bytt heller jobb hvis det er sååååå krise!!

Skrevet

du må jo bare innse at du må jobbe juleaften å ta det for det det er!! går du på jobb med den holdningen så selvfølgelig blir det kjipt å stå der!! jeg har jobbet vær juleaften i 12 år nå fra kl 9.14.. det er jo så koselig når man kan ønske kundene god jul :) koser meg med ungene resten av jula:))))

Skrevet

Klesbutikken jeg jobber på er oppe fra 9-13 på juleaften og det er rent tap for butikken... Eneste som egentlig tjener litt er vel senterets matbutikk;)

Når det er sagt, så synes jeg det pleier å være litt kos å jobbe de 4 timene ;) Har på julemusikk og de få kundene jeg får, er i godt humør, julestresset er lagt seg og vi slår gjerne av en liten prat;) Noen ganger serverer jeg kaffe og pepperkaker og kundene synes det hyggelig. Teknisk sett så ringer jo ikke julen inn før kl 17....Men nå skal det sies at jeg aldri har hatt julemiddag hos meg og har alltid dratt til foreldrene mine, så ser at det er stress hvis man skal ha julaften hos seg selv.

Men bortsett fra det synes jeg det er helt greit, bare synd at vi ikke tjener mer enn kanskje 4000 kr.... Og når lønn, leie,strøm og varene er betalt, så går vi jo i minus...;)

Skrevet

Jeg synes jeg er heldig for jeg jobber aldri på julaften ;)

He he! Livet er herlig :D

Skrevet

Synes ikke synd på deg. Argumeneter som "får ikke julestemning fordi jeg går glipp av tre nøtter til Askepott" er jo barnslig syting. Hvem har tid til å glo på det tullet uansett? Julaften er som en lørdag hvor butikkene stenger litt tidligere. Når skal vi begynne julen da mener du?

Jeg har vært sykepleier i 10 år og jobbet julaften 5 av de. 2 kvelder og 3 formiddager. Og det forkommer ikke at jeg har fri hele romjulen eller påsken for den saks skyld. Mitt valg, mitt yrke ja, men sånn er det jo med deg også.

Skrevet

Jeg har heldigvis hatt fri på julaften nå etter at vi fikk barn, men vet ikke hvordan det blir denne julen, eller de neste årene. Vet nemlig ikke hvor jeg jobber.

Men heller noen timer på formiddagen, enn kvelden.

For meg er det ikke jul uten 3nøtter til Askepott, men har den på dvd. Det blir ikke helt det samme, men det går greit. Ser ikke så mye på den da, liker bare å ha den i bakgrunnen. Da jeg var mindre kunne jeg jo sitte meg ned å se på den. Det har jeg jo ikke tid til nå...

Jeg jobbet noen år i en skobutikk. Var koselig på julaften. Åpent fra 09 - 12. Hadde alltid pepperkaker fremme og litt sjokolade. Noen ganger hadde vi gløgg også. VELDIG mange menn kom for å kjøpe julegave, og de brydde seg ikke noe om hva det kostet eller om det var riktig størrelse..

Nei jeg synes det var koselig. Stemningen var jo en helt annen enn ellers. De fleste er i godt humør også...

Siden du ikke vil bytte jobb, er det ikke så mye du får gjort med å jobbe julaften. Det går vel på rundgang? Det beste er å ta det med et smil og ikke henge deg opp i hva du går glipp av. Ungene klarer seg:-)

Skrevet

Jeg forstår deg godt jeg.

Ja det er en del av jobben, men det er fortsatt kjedelig.

Det må da være lov å si det.

Og synes heller ikke det er verd å tjene noen usle hundrelapper for å gå glipp av julaften morgen.

Men har selv jobbet julaften og det går greit,

Håper du finner julestemningen!

Gjør noe xtra koselig for deg selv, ta med deilig lunch , spill julemusikk på jobb og gled deg til middagen.

Skrevet

Her har mannen i de siste 3 årene jobbet hele julaften. Fra tidelig lillejulaften til sent ettermiddag 1.juledag. Han er brøytevakt og brøyter vekk all sne, så familier kan komme seg frem å rekke at julen ringer inn sammen. Det har vært kjedelig, både for han og oss. Men denne julen skal han være hjemme! Endelig :) Men det har vært julaften for han, selvom han har sitter aleine i en stor traktor hele natten. Han sier han ser for seg vi hjemme åpne pakker og spise god mat, og da blir han glad inni seg. :) Nå kom jeg nesten i julestemning her. hehe

Skrevet

Jeg jobber fra 14.45 til 21.45 på julaften i år.... Srakkars deg Hi, som går glipp av Askepott...... =)

Skrevet

Personlig synes jeg det er unødvendig. Men ser et poeng. Det er et tilbud til de som er VELDIG sent ute med julegavehandling, og derfor kan de 3 timene være litt peng i kassa.

Men i det store og det hele, så er det vel bare et service-tilbud til kundene?

Husker jeg jobbet på Telenor kundeservice, og vi hadde også åpent fra 08:00 - 12:00. Kjipt, men med mye konkurranse så er det ofte servicen det kommer an på.

Skrevet

3 timer er jo ingenting da. Selv har jo jeg valgt turnusarbeid, men likevel. Skal jobbe natt til julaften, natt til 1. og natt til 2. Jobber som nattevakt på sykehjem..

Liker heller ikke å jobbe helligdager, men har ikke akkurat noe valg. Jobbet hele påska og pinsa i år og jula i fjor, men klager ikke. Det er tross alt jobben min.

Jaggu godt jeg har en gubbe som kan bidra godt i heimen når gjelder julemiddagen osv :o)

Skrevet

Julaften er ingen helligdag og dermed har mat og andre varebutikker normalt sett åpent.

Jeg stusset da mannens arbeidssted hadde åpent på julaften men stengt på nyttårsaften av alle ting! Hvis jeg skulle ha valgt så hadde jeg valgt motsatt kan man trygt si. Og dette var en trevarehandel...

Og ikke si at ingen handler på trevarehandel på julaften... Første jula han jobbet var butikken åpen til kl 13 og kl 12.50 kom det inn en kar som skulle ha 7 vinduer og 3 dører....

Skrevet

Jeg jobbet ofte julaften da jeg var frisør. Synes det var sååå koselig, og alle kundene var så smilende og glade :-D

Var jo hjem kl. 12 (Eller var det 13?) så det var jo ikke mange timene :-P

Skrevet

Jeg er enig med de som synes HI sutrer for lite, men samtidig må jeg si at jeg er veldig imot dette jaget etter at allting skal være åpent hele tiden!

Vi (mannen og jeg) hadde også en butikk i ett senter en periode, og jeg må si at jeg syntes det var aldeles unødvendig å ha åpent så lenge som vi hadde og alle dager (var i Sverige dette, det er enda verre).

Savner den tiden da helg var helg, og hvor alle butikker stengte, i verste fall veldig tidlig på julaften for så å holde stengt i flere dager.

Så inngrodd er det hos meg at jeg fremdeles kjøper inn mat som om tredje verdenskrig skulle ha brutt ut.... :-) Nåja, da blir det jo sjelden handlet i romjula, i alle fall!

Selv jobber jeg i det offentlige. Vi kan velge om vi vil ha fri julaften eller nyttårsaften. Pluss en ekstra dag i romjula. Det er julegaven vår, da. Og jeg synes den gaven er perfekt: En fullt betalt fridag til å nyte med familien!

Skrevet

Jeg er utenlandsk og flyttet til Norge i voksen alder. Har derfor ingen særlig forhold til jula i det hele tatt, og hadde ikke tatt det så tungt hvis jeg måtte jobbe på formiddagen. At man ser de samme filmene om igjen HVERT år hele livet, og blir skuffet selv om man ikke får sett dem, selv om man har dem hjemme på DVD - ja, da mener jeg at man ikke har så store problemer ellers i livet...

Skrevet

Jeg syns det er unødvendig! Samme med matbutikker! Nei, er ikke s lang åpningstid, men man går glipp av en del, og skal man feire jul hjemme har man kanskje besøk, mye å gjøre ang middagen, man vil kose med ungene +++

Skrevet

Julaften blir hva en gjør den til. Her i huset jobber vi jul annenhvert år, og for oss er det helt normalt. Jeg jobbet i fjor og jeg skal jobb i år også, etter mitt ønske. Julestrømpene blir som oftes åpnet lenge før jeg drar på jobb, for ungene er oppe lenge før meg. De klarer ikke å vente, og nå har de eldste blitt så store at de setter på vekkerklokka klokka seks for de må få med seg ALT på tv. De finner strømpa, jubler ut slik at alle våknet og tar med seg dyna ut i sofaen og sitter der frem til jeg kommer hjem fra jobb i to tiden. I mellomtiden har gubben begynt å ordne litt på middagen (potetene er ferdig skrelte og ligger i kjelen, grønnsaker er kuttet og ligger ferdig i poser i kjøleskapet, medisterkakene står klare i kjøleskapet, bordet er dekket, riskremen er ferdig. Alt dette gjøres lillejulaften, dette gjør vi sammen alle sammen, små og store. Ingen får begynne å pynte juletreet før alt det er ferdig. Eneste dagen i året ungene syns det er gøy å rydde, vaske og gjøre slike ting. Så gubben har ikke så mye å gjøre mens jeg er på jobb. Han må få ungene i dusjen i tur og orden, slik at de er klare til å kle på seg like før jula ringes inn. Jeg er den som hopper i dusjen sist, til kaldt vann. Han klarer å sette ribba i ovnen.

Så når jeg kommer hjem fra jobb er det bare å hoppe i dusjen, sette ting på ovnen i tur og orden. Så når jula ringes inn er det fortsatt rolig hos oss, og har vi ikke fått ryddet og vasket alt så er ikke det noen krise. Det blir jul uansett.

Julaften er en hyggelig dag å jobbe på syns jeg. Koser meg veldig på jobb den dagen, da er endelig en hektisk måned på jobb ferdig. Julestemningen kommer for fult når jeg er på jobb den dagen.

Vi jobber bare til ett denne dagen, men har lært oss at det tar tid å stenge den dagen. Vanskelig å avvise folk som kommer heseblesende rett etter stengetid når de har funnet ut at de har glemt surkål, fløte, mandel til grøten eller andre slike ting. Så vi stenger klokka ett men vi får betalt til klokka to.

Også har jeg en mann som drar på jobb på kvelden annenhvert år. Som også min svoger gjør. I min næreste slekt er det bare min mor som ikke jobber på julaften, så om vi alle jobber på dagen er det hun som må passe barnebarn også.

Skrevet

eg er helt enig med deg, viss folk ikkje klarer å handle seg ferdig før julatfen kan dei bare gje faen i å handle.. folk er oppegående nok til å handle før, viss ikkje drop heile jævla jule... dei fleste vil da vell være heime og kose seg med familier osv... jobbe sjølv anna kvar jul i butikk, er greit det er få timer.. men rett og slett syns eg det er lat skap, vi veit om denne jula kvaret einaste år, så som eg skreiv viss man ikkje klarer å handle før så kan man rett og slett gi faen i hele jule.. det er greit at det ikkje er noke hellig dag.. og det eg har lagt merke til er at det er dei samme kvart år som kommer igjen og dette er da gamle og folk som går heime kvar einsate dag heile året.. og i vår butikk er det rimelig utplukka den dagen, så eg anbefaler alle å komme noen dager før da får dei en perfekt vare..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...