Gå til innhold

Prøverørsbarn blir oftere autistiske

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøverørs barn skulle ikke vært lov spørr du meg!!

Skrevet

Hvorfor ikke??

Skrevet

19:49, lurer i spenning jeg også.

Ikke kan jeg skjønne at en ivf behandling kan gi slike "bivirkninger" heller. Icsi ja, men ivf nei.

Skrevet

delvis enig, skjønner at folk som ikke kan få barn ønsker seg det sterkt, men da mener jeg at det er mer enn nok foreldreløse barn her i verden som kunne trenge noen foreldre - og når da noen ikke greier å få barn naturlig.. ja, da tenker jeg at det er "ment to be" at de adopterer :) de blir like mye foreldre selv om det ikke er deres eget DNA? biologisk, nei. Men en biologisk mor er ikke nødvendigvis en god mor, og en god mor er ikke alltid biologisk :)

men jeg stiller meg ikke så sterkt til sak at det burde vært ulovlig, så mye kan jeg ikke om prøverør....

Skrevet

hva i alle dager er ivf og icsi?????? snakk så vi forstår da.

Skrevet

Det er en myte at det finnes nok foreldreløse barn som kan adopteres. Det er mange fler adoptivforeldre enn barn til disse adoptivforeldrene.

Skrevet

Jeg tror kanskje pipen hadde fått en annen lyd hvis det var dere selv som ikke fikk barn.

Å være ufrivillig barnløs er vondt og vanskelig, vær glad så lenge dere slipper å ta stilling til prøverør eller adopsjon.

Skrevet

Ikke nå igjen....Sett deg inn i saken før du uttaler deg.

Skrevet

Og ikke alle blir godkjente så de kan adoptere.

Skrevet

Er noe med å forstå før en uttaler seg.

Ivf og icsi er begge prøverørs metoder.

Ved ivf høster de først egg, legger det i en skål og tilsetter så ca 100.000 sædceller som er vasket.

Da er det opp til en sædcelle å befrukte egget.

Ved icsi tar de en enkel sædcelle og sprøyter direkte inn i egget.

Dette gjøres hvis mannen har få eller dårlig sædkvalitet, eller kvinnen får få egg.

Skrevet

men hvis de ikke blir godkjente adoptivforeldre - hvorfor burde de da kunne få barn? finnes mange foreldre her i verden også som aldri burde ha fått barn......

Skrevet

Hvor har du den teorien fra? :)

Jeg vet at mange får avslag på å få adoptere, og at det tar tid å adoptere, men det er alltid foreldreløse barn der ute som trenger noens hjelp. Har man råd til prøverør burde man vel ha råd til å bli "godkjent" adoptivforeldre?

Skrevet

ja hvorfor blir de da godkjente prøverørs''?

Skrevet

Jeg kjenner noen som ikke ville forsøke prøverørsmetoden, fordi den innebærer å kaste befruktede egg i søpla.

Skrevet

må si at jeg skjønner dem, du kaster jo noe som kunne blitt et levende barn..

Skrevet

Her er det mange som ikke veit en dritt som velger å uttale seg. Dere som blir gravid bare dere vifter med trusa har ikke grunnlag til å uttale dere i denne saken.

Skrevet

De som ikke kan skrive norsk, som f eks HI og andre her, burde heller ikke fått barn, siden barna kommer til å få problemer på skolen (og nei, det heter ikke "fra før av" eller "spørr")

Skrevet

Vel vi får prøverør, men vi får ikke adoptere. Årsak? Jeg var under barnevernets omsorg i en tremåneders periode mens jeg gikk på ungdomsskolen (pga ustabile hjemmeforhold, ikke fordi jeg frika ut). Da er jeg ikke skikket til å bli adoptivmor. Men jeg har gjort en kjempejobb med den sønnen jeg har fra før, og jeg har vanskelig for å tro at min erfaring fra tenårene gjør meg til en dårligere mor, heller tvert imot.

Det er kun fra folk som ikke vet og kan noe om prosessen rundt adopsjon og prøverør man hører slikt vås.

Mine venner som søkte adopsjon fikk forresten avslag med begrunnelse i at de bodde for nært trafikkert vei. 11,5 meter fra hagegjerdet til veien. VIs med den småbarnsfamilien i sentrale strøk som bor lengre unna trafikkert vei? Alt annet var i orden, hus, bil, økonomi, utdannelse, interesser, helse osv. De måtte anke, og sette opp "barnehagegjerde" og port før de ble godkjente. Da hadde de allerede vært gjennom 4 runder prøverør, uten ett eneste spørsmål.

Skrevet

Jeg tenker at jeg er glad for at min 4 år gamle datter som ble unnfanget ved prøverør ikke viser tegn til å være blant dem!

Og at jeg ikke tror at det er så veldig mye galt med meg siden vi har klart å få 2 barn på naturlig vis etterpå. Ifølge noen her så skulle ikke de heller vært født... For oss var det prøverøret som "løsnet proppen". Vi hadde prøvd i 6 år uten en eneste positiv test før vi ble gravide på første ICSI (ja tenk!!) forsøk...

Skrevet

Hvorfor søker du ikke selv da?

Det er mange barn der ute, men ikke så mange som er frigitt til adopsjon. Kjenner ett par som har stått over 8 år i kø.

En annen ting er at å adoptert passer ikke for alle, noen vil prøve å gå gravide selv også sånn som de fleste av dere tar som en selvfølge.

Skrevet

21:07, blir alltid glad over solskinns historier.

Jeg håpet at det løsnet hos meg også etter førstemann som tok godt over 10 år, men dengang ei.

Jeg ble mamma igjen til skjønne tvillinger etter eggdonasjon, icsi og assisted hacking! De er faktisk helt normale også:)

Skrevet

vel, spørr er vel en kjapp skrivefeil vi alle kan ha. Og så vidt jeg vet heter det vel ikke "siden barna kommer"? Og fra før av er et velkjent uttrykk i min dialekt, om den er grammatisk feil eller ei er jeg søren meg ikke sikker på, men hvem bryr seg vel om grammatikk og tegnsetting her inne? tenkte meg det.

Dessuten sier jeg da ikke at foreldre som ikke kan få barn selv ikke burde ha barn, men at jeg tror det er meningen at de skal utnytte andre metoder som det å adoptere eller være fosterforeldre - fordi det trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...