Gå til innhold

Takk til VG og Dagbladet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er så beskyttet i Norge at vi ikke engang evner å forklare våre barn dette med døden.

 

Her er jo diskusjoner om små barn bør være med på likskue til slekt som besteforeldre eller oldeforeldre. Jeg har hele tiden tatt den HELT åpne linjer her, og barna mine har sett sine oldeforeldre døde. Og det har gått så fint, og de har det som et minne som er godt. Det er naturlig. De har også sett dem på dødsleiet. Jeg har snakket med dem hele veien, forklart og svart. Det hører med i livet, så enkelt.

 

Mine barn har ikke reagert på de bildene i mediene nå om dagen. De vet nemlig hva døden er. Da er ikke lenger personen der, det er bare kroppen. Og mine barn forstår dette.

 

De barn som blir helt skjermet for døden kan nok reagere sterkt. Men det hadde de ikke gjort dersom det var naturlig.

 

Ikke skjerm barna for mye for blod og død, selv om dette vanligvis ikke henger sammen.

 

Vær heller glad for at dere får en sjanse til å forklare døden, for den hører livet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jammen det er jo ingen vits i å bli barnslig selv om ikke alle er enige med deg:) Man må selv ta ansvar, sånn er det, lik det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har faktisk nyhetene faste sendetider da, så burde ikke være noe problem å styre unna når barna er oppe. Eneste gangene det ikke er fast sendetid er når store tragedier skjer som feks 9/11 og 22/7.

 

Når det gjelder avisene er det lite en kan gjøre, eneste en kan gjøre er å forsøke å skåne dem når slike ting skjer. Det var ganske forventet at Gaddafi ville prege forsidene idag, siden det er det folk ønsker å lese om idag dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler på ingen måte om at folk er uenige, men jeg syns kommentarene som kommer er litt på kanten. Og noen prøver å tilegne meg meninger jeg ikke har, da blir jeg sur.

 

Selvsagt er døden naturlig, og mine barn vet at mennesker skal dø, alle som en (nå har vi enda ikke hatt dødsfall i familien etter at de ble født) men virkelig? En maltraktert mann? Er DET naturlig? Ville du latt barna dine se et menneske som var blodig, forslått og skutt? Om det var et familiemedlem? Virkelig?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-åringen min har fulgt med på utviklingen i Libya med stor interesse. "Du mamma, han dærre Gadaffi.... altså..." Så har han stilt spørsmål om hvor, hvem, hvordan, hvorfor. Greit, vi har snakket mye om verden rundt oss og han får jo en forståelse for at ikke alle er like heldige som oss. Jeg har skjermet dem fra nyhetene idag, fordi jeg ikke synes barna trenger se disse blodige bildene. Igår kveld slo jeg bort nyhetene med den forklaringen at opprørerne hadde fanget Gadaffi og kanskje drept ham, vi fikk en ganske lang samtale om det. Jeg synes det er fælt, han var kanksje ikke snill, men han var et menneske. Jeg tror det er ganske viktig å formidle til 7-åringen - at jeg skjønner at mange ville se ham død, men at jeg likevel synes det er trist. Han var også noens pappa, selv om han var slem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, hi. Det er usmakelig å trykke bilde av døde personer når man vet at avisene er ved alle kasser i alle butikker.

 

Man må ikke se på nyhetene for å få med seg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kunne gjerne skrevet det på forsiden, og trykket bildet inni. Dette er visst behørlig diskutert i ymse medier idag, så det er ikke bare jeg som reagerer. Døde er nå en ting, men så ille maltraktert.... Jeg ble uvel selv :(

 

Og jeg ser aldri tv på morningen selv, så jeg vet ikke hvorvidt nyhetene sender kl 7 på morningen eller ei, men jeg er neppe den eneste i denne tråden som lar barna se tv når de står opp ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, døden er naturlig, og synes du har gjort det riktig med dine barn. Forklart hele veien og greier.

 

Men groteske bilder av en død mann med masse blåveiser, tydelig forslått ansikt og blodig synes jeg ikke er noe for barn. Det blir noe a'la skrekkfilm. Når oldeforeldre og besteforeldre dør, og barna har fått se de, så regner jeg med at de lå fredelig og pent i kista/sykesengen. Det går ikke an å sammenligne det synet med det nyhetene sender.

 

Og voksne bør følge godt nok med i verden at de får med seg så store hendelser som de vet nyhetene kommer til å gå ut med slik at de vet når barna IKKE får lov til å slå på tv alene eller bytte over til tv2 nyhetskanal e.l. Det i butikken er det ikke mye å gjøre med... Avisene er groteske, og altfor ofte er de plassert slik at barn ser avisene godt. Idiotisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklart 20.12. Det skal jeg ta med meg videre når min datter blir så stor at hun begynner å spørre om ting:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg HI! Skjønner ikke helt hva som har skjedd med mediene de siste åra, sensuren som skal skjerme barn er bare blitt dårligere og dårligere. Heldigvis har ikke min jente fått med seg det som har skjedd, men der er bilder overalt så det er vel ren og skjær flaks.

 

Jeg synes at det handler om hvilke verdier man velger å vise. Greit at han var en diktator, men man har respekt for de døde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper inderlig at jeg slipper og få slike ting jeg må forklare ennå, men jeg har lenge irritert meg over svigerfar som ALLTID må se ALLE nyhetssendinger på tv....

 

Har ved et par anledninger når jeg visste at det var stygge bilder nektet han og se på det hos oss mens ungene har vert her, og da blir han direkte sur. Har null forståelse for at jeg ikke vil ha slike ting servert til ungene hele tiden.

Et godt eksempel er dagene etter AAB.

 

Men jeg mener det er på tide at vi som befolkning setter foten ned og får tilbake hovednyheter kl 21, og mere sladd i bilder som blir brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...