Gå til innhold

Drikker du med barna dine rundt deg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan gjerne ta noen øl eller ett par glass vin, men det er sjelden jeg gjør det hjemme. Kjøre kan jeg ikke gjøre uansett da jeg ikke har lappen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Husk at barn merker veldig raskt dersom man oppfører seg bare litt annerledes. Og hva kan vel være mer skremmende for et barn enn at foreldrene (som er hele deres verden) plutselig blir annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ett par glass vin er helt normalt i mitt hode. Dette gjorde min mor og møtte krass kritikk for dette av en annen mor i klassen min.

 

Da jeg ble 14 bar jeg hjem datteren til denne andre moren. For henne var nemlig alkohol superspennende, det var det ikke for meg! Skal si denne snurpefruen ble lang i trynet da!

 

Fikk aldri servert en dråpe hjemme, og var heller ikke akseptert med alkohol før 18 år i vårt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg kan ta meg ett glass vin eller to selv om barna er våken, men det er sjeldent. Som regel drikker vi etter barna er i seng, og sjeldent mer enn to glass vin da også.

 

Jeg synes det er helt greit å kunne ta en øl, eller et glass vin, selv om barna er våken så lenge man bare inntar alkoholen over tid (type nipper til den) og selv vet at man bare tar det glasset/den ølen. Noen klarer jo ikke å stoppe dersom en begynner. Derimot synes jeg ikke det er greit med mer enn maks to glass vin/øl, og spesielt ikke om det drikkes relativt kjapt, fordi at da blir man merkbart alkoholpåvirket, og det blir galt ovenfor barna.

 

Joda, selvsagt kan barna merke det på ett glass også, men jeg tror ikke det er så vanlig. Våres eldste barn er så store nå at de gir beskjed dersom det er noe, og de har aldri kommentert det. Tvert i mot har de uttrykt at de synes det er koselig dersom vi voksne tar et glass vin til maten når de er oppe sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mitt barn er hjemme drikkes det ikke alkohol, selv når hun sover.

 

Barn bare ikke merker det på kroppsspråket men også på lukt. Dette er noe som kan være veldig skremmende på barn, i tillegg så mener jeg det er uansvarlig og holde på slikt når man har fått barn.

 

Dere skyter nærmest røykere, men alkoholen den må man ha....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for noen uker siden spiste vi sen middag med de eldste barna på 7 år og 9 år, vi hadde da ikke vin i huset den dagen. Da vi dekket på og satt oss ned spurte eldstemann om vi ikke skulle drikke vin. Vi pleier normalt å ta ett glass til sen middag. Jeg svarte som sant var at vi hadde glemt å kjøpe, og han svarte "Synd, jeg synes det er så koselig når dere drikker vin sånn om kvelden", og lillebroren fulgte opp med, "ja, det synes jeg og, og så lukter det så godt!". Så det med at det kan være skremmende kan nok stemme, men slett ikke alltid ;-) Jeg opplever det nå som at vi har klart å gjøre det jeg ønsker, nemlig å lage en atmosfære der vi har et svært avslappet forhold til alkohol og barna ser at voksne kan kose seg med litt av det uten å bli synlig beruset og "ekle".

 

Man kjenner barna sine best selv, og jeg ville merket det dersom noen av dem virket utilpass dersom en av oss drakk. De reager ikke på det. Hadde de gjort det, så hadde vi selvsagt ikke gjort det. Og for ordens skyld, når vi er borte på noe bytter vi på å kjøre, så jeg har vært edru og mannen drukket ett glass, så det er ikke snakk om å ikke merke ubehag på barna fordi jeg selv er beruset. Om andre velger å ikke drikke, så ville jeg aldri reagert på det og tenkt på det som hysterisk. Er man ikke komfortabel med å drikke rundt barna sine, så skal man ikke gjøre det heller.

 

Å trekke en parallell til røyk er rett og slett litt latterlig. Med bare ett glas vin/øl, eller to, innabords, så skader man verken seg selv ( i hvertfall ekstremt minimalt) eller sine omgivelser. Røyk derimot er skadelig for både en selv og sine omgivelser. Selv etter man har røyt fortsetter man å puste ut giftige gasser i lang tid etterpå som barna kan puste inn. Dette skjer ikke med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi drikker gjerne et glass vin til maten eller øl til julemiddagen, f.eks. Drikker veldig moderat de gangene vi drikker noe (som slettes ikke er så ofte heller), og synes det er helt greit at barna også får et naturlig forhold til det.

 

Jeg er oppdratt på samme måte, og syntes aldri alkohol var det minste spennende, så jeg sparte helgefylla til jeg var myndig (selv om jeg hadde smakt alkohol før det)... :) Jeg har heller aldri opplevd en skremmende situasjon med det hjemmefra, og tror at foreldre som har et bevisst og reflektert forhold til det klarer å bidra til et sunt forhold til alkohol for barna sine. Det er typisk norsk med enten-eller... drikk aldri hjemme, men gå for total flatfyll i helga hvis man først skal drikke, og et sånt drikkemønster ønsker ikke jeg å oppdra barna mine til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jøss, klart jeg kan det. Litt øl eller vin, men det blir nok helst til mat. Finnes overhodet ikke problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta en øl til grillmaten og en juleøl julaften,men aldri mer enn det. Og det er like ofte alkoholfri øl som vanlig øl. Munkholm er faktisk kjempegod,spesiellt sommerølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for meg er ikke en flaske vin mye, jeg må drikke MYE om jeg skal bli full .

 

Jeg tåler narkose veldig godt også, må ha mye mer enn anestesi tror.

En gang måtte de øke dosen 3 ganger før jeg sovnet og legen ble stresset.

 

Moren min er også sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klart jeg drikker alkohol. Jeg drikker vin til mat og kos og blir derfor aldri full foran ungene. Noen mennesker klare å beherske seg med alkohol, og jeg er en av dem. Synd for dem som ikke klarer det og må være avholds sammen med ungene!

Ungene er naturlig avslappet til alkohol og har aldri følt på at alkohol er noe hemmelig fy-fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...