Gå til innhold

Drikker du med barna dine rundt deg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det gjør jeg ikke, men jeg er avholds og drikker derfor aldri alkohol uansett.

 

Selv om jeg er avholdsmenneske er jeg ikke ekstrem i synet på hva andre foretar seg, og om noen tar et glass vin eller en øl mens de spiser middag med barna synes jeg ikke det gjør så mye. Men, jeg synes ikke at begge foreldrene skal nyte alkohol samtidig, ihvertfall ikke mer enn at èn av dem til enhver tid er kjørbar, dersom noe skulle oppstå og man er nødt til å kjøre bil. (vet det finnes taxi, andre sjåfører eller gangavstand til hva det måtte være, men det synes jeg ikke betyr noe)

 

Å bli beruset, eller lettere bedugget, med barn tilstede, synes jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg rører ikke alkohol. det er ikke noe for meg.

Men mannen min og bestefaren til barna mine drikker både øl (til fotballkamp) og cognaq til kaffen etter lørdagsmiddagen..og da er jo ungene våkne og hjemme.

Ungene vet at det er øl og cognaq de drikker også. Ikke "voksenbrus". Men ingen lager noe stort nummer ut av det.

Det er vel helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke alkohol hjemme nei, men barna har sett meg ta et glass rødvin i selskap. Drikker selvfølgelig ikke så jeg blir beruset/merker det med barn rundt meg, et glass holder for meg.

 

Mannen min kan fint ta en øl til grillmaten om sommeren, men han stopper også der, ingen drikker noen mengder når barna er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg skal drikke foran barna mine så blir det evt 1-2 glass med alkohol. Er ikke så veldig glad i alkohol, så det blir sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ikveld blir det nok et glass rødvin til biffen.K anskje et glass eller to til etter ungene har lagt seg.Sånn gjør jeg det ofte i helgene og ser ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri! Drikker på fest, og da mener jeg "voksenfest" ;)

 

Men jeg har vokst opp i ett hjem hvor det var myyyealkohol til tider. Og da var det ikke snakk om å klare å stå oppreist. Jeg hadde klart å ta ett glass vin uten å bli så full, for full blir ejg nesten aldri da jeg stopper før det. Men jeg klarer bare ikke å ta noe når barne er rundt meg. Så da gjøre jeg bare ikke det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker bare alkoholfritt øl og vin om jeg MÅ drikke, noe jeg ikke må.

Kan ikke se vitsen med alkohol når det finnes alkoholfritt på markede, drikker self med alkohol ved barnefri men utover det er det ingentingen. Hva om det skjer noe og man blir nødt til og kjøre? Barna må kjenne på alkoholånden deres.. Men det er jo opp til hver enkelt og finne ut hva som passer de best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, drikker vi så er ungene ofte tilstede. Da er det snakk om en øl til maten og en avec til kaffen. Ingen er synlig beruset eller snøvler.

 

Alt snakket om at barna tar skade, mener jeg er bare tøv. Hvordan skal ungene få et normalt forhold til alkohol dersom de ikke ser hvordan man skal bruke det? Hvis første erfaring med alkohol skjer i tenårene med eldre tenåringer som rollemodeller og pådrivere, da vet vi hvordan det kan gå..

 

Nå må det også legges til da, at vi drikker sjelden i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13.14

 

Jeg har sett hva alkohol kan føre til, ei lita jente på 15 år ble gravid, fikk barnet og hun følte seg voksen og skulle gjøre som foreldrene det ente ikke bra, babyen lå alene mens mor som aldri hadde drukket før lå rett ut og hadde skyhøy promille, hadde ikke huseieren ringt til politiet så hvem vet om dette hadde fortsatt. hun mistet barnet sitt og bor den dag i dag på ungdomsinst. Har prøvd og snakke med henne om det men hun forstår ikke hun har jo sett foreldrene drikke mange ganger og de har jo ikke mistet henne av den grunnen. (de har drukket noen øl/vin aldri vært overstadig beruset) men hun trodde hun kunne gjøre det samme som de!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholfritt øl og vin smaker dritt. har prøvd så og si alt og alt smaker bare rart. Da drikker jeg heller brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta et glass vin eller en øl til maten om William er oppe og kan drikke en flaske vin etter han har lagt seg. Ser ikke noe problem med det.

 

Drikker ikke om han er syk ol .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et ganske naturlig forhold til det å drikke alkohol til maten, og jeg mener at det er bra at barna ser at det går an å ta seg et glass øl eller vin, uten at det blir uhygge av det.

 

har også latt barna få lov å smake... de synes det smaker "æsj".

 

Tror det er veldig farlig å gjøre slkohol til noe mystisk og litt farlig som bare voksne får lov å forholde seg til: Det gjør det veldig interessant å prøve selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 13.14. Hva med de uten førerkort? Hehe:)

 

Jeg må heller ikke drikke, koser meg med vin et par ganger pr år, men det for smakens del, ikke for alkoholen.

 

Hver sitt valg, men tror ikke barn tar skade av å se voksne drikke alkohol, om det skjer i "normale" settinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol har aldri vært forbudt i vårt hjem. Pappa hadde alltid en dunk stående på badet, laget masse likør.

De tok seg et glass eller 2 til maten. Da jeg ble eldre var det stort sett til jul jeg så de drakk - øl, akevitt og en cognac etter maten.. ser ikke noe problemer med det.

Siden alkohol ikke var forbudt hjemme, var det ikke så spennende å prøve det heller..

 

Vi kan ta oss et glass når snuppa er lagt, men det er ytterst sjelden. Det er fordi vi ikke er så glad i det. Drikker gjerne på fest, men sjelden bare for kos hjemme alene, da er det i tilfelle vi har besøk. En st.hans inviterte vi masse venner til å grille og stort bål. Stort sett alle hadde alkohol. Ungene lekte og koste seg. Men ingen av oss voksne drakk så mye at vi ble beruset. var mest for kosen sin del. Synes det er bra ungene ser det går an å drikke uten å bli full.

 

Har stor forståelse for at ikke alle deler denne meningen, men synes ikke alltid folk er like tolerant andre veien.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi gjør det. Men aldri så mye at vi kjenner det, eller at barna merker vi endrer oppførsel, stemmeliei etc... PÅ fredagskvelder, når jeg er trett og sliten, tåler jeg veldig lite. og blir som regel bare ei flaske iskald øl til maten. Fordi jeg synes det er godt. Men har i det siste oftere og oftere handlet inn alkoholfritt øl (ja, jeg liker øl godt) fordi jeg synes jeg kjenner rusen før flaska er tom, og da bruker jeg ikke drikke opp den om jeg ikke kjenner rusen gi seg..For skjønner at deler av den kommer av den avslappende følelsen av at ei arbeidsuke er over og helga ENDELIG kommer, og da koser vi oss mye..Er stort når fredagskvelden kommer hjemme hos oss :o) ROen og varmen i kroppen kan likeså gjerne være fordi jeg FYSISK blir roligere og senker skuldrene fordi det er helg..Ikke alkoholen i ei flaske øl...

 

ELlers så er det ofte vin til maten på lørdag, men da kan det hende barna allerede er i seng, og vil om jeg da kan være uheldig og kjenne en rus, så er det unntaksvis..Det er liksom mat og vin og ikke drikking utover kvelden. DA har vi barnevakt :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint, sålenge man har full kontroll:) det er selvfølgelig best etter de har lagt seg.

Men selv liker jeg ikke å blande mat med alkohol, er litt rar der... Så jeg drikker helst juice/brus/vann til måltidene.

Andre som er slik?:)

Kristiane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg drikker alkohol med barna mine rundt meg, men det er snakk om moderate mengder; ikke "fylla".

Jeg er oppvokst med det selv, og har aldri tatt skade av å se foreldrene mine nyte alkohol, og jeg tror ikke barna mine tar skade av å se at vi kan kose seg med alkohol uten å bli dritings eller få personlighetsspaltning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint, sålenge man har full kontroll:) det er selvfølgelig best etter de har lagt seg.

Men selv liker jeg ikke å blande mat med alkohol, er litt rar der... Så jeg drikker helst juice/brus/vann til måltidene.

Andre som er slik?:)

Kristiane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...