Gå til innhold

Sukker og hypre barn - en myte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da spiller ihvertfall gutten min meg et puss. Jeg opplever han som utrolig "høy" etter han har spist is, boller e.l. En stund etter inntak glemmer han alt som heter innestemme og gå-inne-ikke-løpe osv... Hva handler det om da mener dere? Mine forventninger? Fnis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

barn BLIR hypre av sukker!!

hvis man kommer inn på sykehuset med mistanke om lite liv så er det første man får et glass saft!! (på veeldig mange sykehus praktiserer de dette)

og da skal jeg love deg det blir fart i magen!

var selv inne til en sånn skjekk fordi det hadde blitt labert med bevegelser.. og ca 20 min etter jeg drakk safta så var det masse liv igjen..

 

og hvis man har tatt sukkerbelastning under graviditeten så merker man det i allefall!!

 

da jeg gjorde det så var det så turbo i magen at jeg spøy! :P

 

så kom ikke her å si at unger ikke blir hypre av sukker!

 

IKKE HI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en myte.

 

Det er blitt gjort flere studier om dette og det viser seg at de foreldrene som fikk beskjed om at barna deres hadde fått mye sukker (noe de ikke hadde fått)sa at barna deres hadde vært helt umulig etterpå. Mens de som hadde fått beskjed om at barna ikke hadde fått sukker (de hadde fått sukker) var rolige etterpå.

 

Barn er barn og de glemmer både innestemme og at de ikke skal løpe inne hver dag, har ikke noe med sukker å gjøre, heller at barn er veldig aktive og høylytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du nok feil mamman til A og W. Veldig mange barn blir veldig urolig etter sukkerinntak. Studier kan vise hva de vil. Etter mange år i skole og barnehage vet jeg at sukker er en skikkelig trigger for både hvordan de oppfører seg og hvordan de plutselig ikke får med seg ting mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en myte.

 

Det er ikke sukkeret som er triggeren, men stemningen rundt det å få godt og sukkerholdig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at du har mer peiling på dette pga at du har jobbet i bhg enn de som har gjort studier på dette?

 

Det er helt normalt at barn er høylytte , distre og løper mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva jeg har sett etter sukkerinntak og hvordan min egen kropp reagerer på sukker. Jeg vet da at barn løper og er høylytte og distre, men det blir ekstra etter kaker ol. Jeg har jobbet nesten 20 år i skole og barnehage så litt peil har jeg ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over hva det er han spiser som inneholder VANILIN. For det er synderen, ikke sukkeret. Test det lett med å gi saftis en gang, og fløteis en annen gang......

 

At sukker gir hypre barn er en myte..... Og ja, dine fordommer her spiller inn, og da også dine forventninger. Dette er gjort undersøkelser om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sukker er det masse energi, og blodsukkeret stiger til topps på ett øyeblikk. Da må barna nødvendigvis bli litt kvikkere og vil naturlig oppføre seg etter det. Energien må de jo få ut!!! Merker selv også at dersom jeg er sigen og trøtt så hjelper det med litt sukker.

 

Om det er hyper, eller bare aktiv... er vel litt forskjell fra barn til barn, og fra hva man legger i begrepene aktiv og hyper. Barn med ADHD bør i størt mulig grad unngå både sukker og en del tilsetningsstoffer.. for de blir jo virkelig hyper....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15.26 her...

 

Man blir også aktiv av mye liv og røre rundt seg, og kan glemme innestemme og slikt.... men det at sukker ikke gir barna ekstra energi som de trenger å få brukt opp.... kan ikke noen få meg til å tro. har fire barn. på en av fødselene mine der jeg mistet all energi selv ble jeg matet med druesukker for å klare den siste fasen av fødsel...(bare til ettertanke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kildehenvisning, men vet å ha lest flere forskningsartikler som beviste at dette er en myte. Hjernen til oss mennesker tar opp en sukkermengde som er konstant hele tiden, uavhengig av hva og hvor mye sukker vi spiser.

 

Så hjernen tar opp like mye sukker uansett. Kan nok like gjerne være andre stoffer som gjør at unger blir hyperaktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@14:51. Du bevis ikke at det er sukkeret som gjør dem hyper. Ingen barnehager setter frem kaker hver dag, de gjør det ved spesielle anleninger. F.eks bursdager. Da synger man og gjør stas på noen. Man gjør noe spesielt. Det er dette som gjør dem hyper. Hadde dere gjort det samme uten kake, hadde de nok like hyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@15:30. Men hva var hensikten med druesukkeret? Det var rask energi og noe du kunne få i deg lett. De kunne jo ikke ha bestilt pizza e.l. Ble du hyper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en myte vil jeg tro. Dessuten blir jo barna proppet med at de skal bli hyper om de spiser sukker, fra de er veldig veldig små. Tror nok det spiller inn også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det mange kaller hypert barn(ADHD). Sukker gjør ingenting verre her.

 

Men E-stoff i snop(på lang sikt. Dette er fargestoffene i gelesnop), og vanilin(som finnes i så altfor mye, og er en akutt bombe) er helt forferdelig.

 

Jeg har hatt barnebursdager i mange år, med bare gutter. Ingen forskjell om jeg serverer hjemmelaget pizza og bare salte ting, eller om jeg serverer blanding av søtt og salt. Bare de ikke får vanilin...... Derfor er kjeks og fløteis helt ute her.

 

De er så giret på forhånd av at de skal i bursdag, at de gir utløp for alt dette når de endelig er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke peiling på dette, men har fått med meg at studier viser at det er en myte.

Mine erfaringer er at sukker ikke har noe å si da. Mine 3 barn er like uansett inntak, så jeg VET at det ikke har noe å si for dem. Men en kompis av eldstegutten min, som har vært hos oss veldig mye fra de var et par år gamle, har alltid fått beskjed av sin mor om at han ikke må spise søtt og drikke brus, for da blir han så hyper. Her har jeg sett at joda, han er veldig gira i "festlig lag" som barneselskap og sånn, men når hen har vært her ellers, og vi har kost oss med noe godt har han ikke forandret seg.. Derfor mener jeg også at stemningen har mer å si enn sukkeret! ;)

Dette med vanilin har jeg aldri hørt om da, så det aner jeg ikke hvordan det virker! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en myte. Dette er det gjort masse forskning på, og det er bevist at sukkeret ikke gjør folk hypre.

 

Men, når man får mat så stiger jo blodsukkeret og energinivået øker. Og med sukker øker blodsukkeret raskt, og da kan det kanskje virke som om de blir hypre....

 

Mine barn reagerer ikke noe spesielt når de f eks spiser en sjokolade ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.58 Jeg har ikke like lang erfaring som deg. Jeg har jobbet 11 år som pedagogiskleder og spesialpedagog. Jeg er uenig med deg. Dette er en myte. Som en over her nevner er det ofte stemningen rundt som kan gjøre barna litt hyper og ikke sukkeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.26 Dette er jo helt feil. Blodsukkeret stiger ikke til topps på et øyeblikk av sukker. Ingen friske personer får blodsuker mye over 7 samme hva de putter i seg. At karbohydrater til gir energi er til en viss grad riktig. Etter for eksempel en kraftanstrengelse vil blodsukkeret kunne synke litt, karbohydratere får det rask opp på et normalt nivå igjen, det vil ikke si at vi blir hyper. Hvorfor mener dere at barn blir hyper av sukker og ikke like mange voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...