Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Har en gutt på 3 år som har sluttet med bleier hjemme. Sluttet over natten og har veldig få uhell. Har gitt beskjed i barnehagen om at han har sluttet og at han styrer dette selv, han gir beskjed hver gang han kjenner han må tisse, men bæsjingen er ikke helt på plass, da ber han om å få på bleie. Hver dag vi kommer å henter har han på seg bleie. Dette begrunner de med at de ikke vil at han skal ha negative opplevelser med å tisse seg ut i barnehagen. Tingen er at de settes på do før måltid og før de skal ut, men gutten vår klarer ikke tise på kommando, han tisser når han må. Føler det ikke er forståelse for dette og siden han ikke tisser til faste tider er de lite interessert. Jeg mener imidlertid at det bør være rom for de barna som ikke er helt A4. Skal han aldri få slippe bleier i barnehagen da fordi han ikke tisser på kommando? Forventer jeg for mye av barnehagen?
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg gav klar beskjed om at beleien ikke skulle på igjen under noen omstendigheter! Tok med ekstra mange skift i barnehagen (just in case), og tok med meg resten av bleiene hans hjem. Det fungerte fint. Negativ opplevelse å tisse på seg i barnehagen? Vel, det skal jo ikke være gøy uansett, men hvor negativt det bli kommer ann på hva barnehag tantene gjør det til... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 D høres ut som barnehagen ikke gidder ekstra arbeid..og dette hadde jeg tatt opp med styrer/pedleder.. Jeg hadde ikke akseptert det.. Dattra mi går ikke på do til faste tider hun heller.. men det hender hun går når de oppfordrer til det..f.eks før de går ut..og det er jo helt greit..men må barna på do mens de er ute så får sannelig personalet hjelpe henne inn på do! Eneste gode poenget barnehagen har er at han ikke skal få negative opplevelser med å tisse seg ut.. Men da får de HA HAN PÅ DO DA.. hehe
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Synes slett ikke dere forlanger for mye av barnehagen! Ta det opp med ped.leder/styrer. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 Dere forlanger ikke for mye... Jeg har mye erfaring med dotrening i barnehagen, og vi går på do fast før måltid og før vi skal ut. Alle barna som ikke husker å si i fra selv bestandig Har hatt noen barn som måtte tisse utenom disse tidene istede, og det har selvsagt blitt tatt hensyn til. Men også disse barna tisser etterhvert samtidig med de andre barna... blir nok en slags dominoeffekt
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 jeg synes dere krever for mye. Pottetrening er foreldrenes arbeid.. og er ikke bæsjingen på plass, så ja, da synes jeg det.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Du som skriver: "jeg hadde ikke akseptert det!".. Er du klar over at dere som foreldre også må rette dere etter barnehagens måte å gjøre ting på? Det hjelper faktisk ikke å si man ikke aksepterer det, hvis barnehagen sier: "sorry, sånn er det med oss". og "klage" til styrer for dette? ta det opp med pedagogisk leder i det minste. styrer har da langt viktigere ting å ta seg til enn å passe på om avdelingene tar på EN gutt bleie eller ikke. Når gutten er klar for å gå i barnehagen uten bleier, så gjør dere det. Det her har neppe med at personalet ikke gidder. Det har mer med kapasitet å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Hadde det sånn i den gamle private barnehagen som barnet mitt gikk i. Brukte hele sommerferien på å avvenne barnet med bleie, da det startet i barnehage etter endt ferie, så tok de bleie på barnet fordi det ikke tisset på kommando til faste tider. Endte med at jeg måtte starte på nytt neste sommerferie og heldigvis fikk jeg da plass i en ny , og denne gangen kommunal barnehage. Der var de VELDIG positiv til å hjelpe barnet videre med avvenning, var ikke snakk om at vi måtte ha med bleier , men hadde med 10 truser istedet. Så fjern bleiene og ta med mange truser. Er du som bestemmer , ikke barnehagen. Da vil vel barnet gå med bleie til det begynner på skolen og det er mye verre, enn om barnet har noen uhell med tis eller bæsj i trusa- i barnehagen. Ville klaget hvis jeg ikke kom noen vei, alternativ er å ta kontakt med barnehagesjefen i kommunen og høre hva du kan forlange av de ansatte i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Synes de bør ta han på do når han MÅ ikke når de har rutinene sine. MEN er veldig enig med barnehagen at det å presse et barn til å bæsje på do kan få konsekvenser! Har selv en datter som tisser på do men bæsjer i bleien enda fordi hun rett og slett har do skrekk. Far i huset prøvde en periode å "tvinge" henne til å bæsje i do, det endre med fortoppelse og medisiner!!! Så aldri mer. Her har datteren min bleie på hvis hun skal bæsje.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 I vår barnehage så er barnehagen på mange måter en forlengelse av hjemmet og de er veldig behjelpelig med å følge opp opplegg som man har hjemme. Og vi i hjemmet følger opp opplegg som barnehagen har. Samarbeid til barnets beste er tingen.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 Alle dere som sier at hun burde ta det opp med styrer ; HVA FEILER DERE? Skal love dere det at styrer hadde bare ristet på hodet og sett dumt på dere, om dere kom til han/hun for å snakke om gutten din som får på seg bleie!! De har faktisk viktigere ting å ta seg av
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #12 Skrevet 18. oktober 2011 Viktigere ting? Do-trening er faktisk utrolig viktig. I vår barnehage tar de slike ting seriøst og følger det opp. Og det tror jeg at mange andre barnehager også gjør.
Sussa85 - snart 2? Skrevet 18. oktober 2011 #13 Skrevet 18. oktober 2011 Vt du... jeg velger å skrive under nick her..Selv om jeg var anonym lengre opp da jeg skrev det du reagerer på 18.48... Ja jeg er VELDIG klar over at foreldre må rette seg etter barnehagens måte å arbeide på.. jeg går selv 2 året på førskolelærerlinja..har vært i praksis..har arbeidet i barnehage før..og har selv en datter i barnehage.. Og JO, det hjelper å si at man ikke aksepterer forhold som ikke er ok.. Det har jeg selv erfart! Og om du leser hva jeg skrev en gang til...så ser du at jeg skrev styrer/PED LEDER.... I en del barnehager så er dette samme person.. derfor skreiv jeg det sånn... Og denne barnehagen hørtes faktisk bare "lat" ut.. I de barnehagene jeg har vært har det vært litt forskjellig rundt dette.. Noen mener at barna SKAL gå på do når de voksne mener de skal..og klarer de ikke det får de bruke bleie.. noe som er helt latterlig og uetisk..rett og slett.. Jeg kunne skrevet bacheloroppgave min om dette.. om at de voksnes rutiner skal komme før barnas velvære.... Når jeg var i sist praksis..og skulle ha lederdag.. så gikk MYE av min tid til å planlegge når de ansatte skulle ha lunch osv.. og ikke halvparten så mye tid på hvordan jeg skulle tilrettelegge dagen best mulig for de små! Et barn skal ikke være nødt til å gå på do til faste rutiner... og om et barn sier i fra selv at det ønsker å ha på bleie for å bæsje..så må det være OK!... selv om han tisser på do.... Om de ikke har voksne til å følge barn på do når de f.eks er ute så er det kapasitetsproblemet gått alt for langt, og det er aboslutt en sak for en STYRER! Vil på forhånd beklage om uthevingen av enkelte ord provoserer noen.. men dette engasjerer meg..og jeg er veldig oppgitt over enkelte personal i barnehager.. Jeg kommer antageligvis til å bli pedleder/styrer fra helvete om det jeg har sett i praksis og ellers er standard i norske barnehager.. BARNA må komme først....
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #14 Skrevet 18. oktober 2011 Selvfølgelig skal han få gå på do når han MÅ, og ikke på kommando. men det forutsetter jo at barnehagen oppholder seg i umiddelbar nærhet til do. Og det kan ikke være så at han MÅ hjelpes på do umiddelbart (innen få sekunder). de færreste klarer å ha så tett voksenkontakt på ett barn at de kan følge med han hvert eneste sekund. Skal de på ut eller er ute uten umiddelbar tilgang på do, så skjønner jeg at de tar på han bleie. Det kommer jo også an på hvor mye uhell han faktisk har hatt i barnehagen. Hvis det er mange uhell om dagen, så skjønner jeg at barnehagen kanskje mener at han ikke er helt klar.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #15 Skrevet 18. oktober 2011 19:11 som skriver : "Hadde det sånn i den gamle private barnehagen som barnet mitt gikk i. Brukte hele sommerferien på å avvenne barnet med bleie, da det startet i barnehage etter endt ferie, så tok de bleie på barnet fordi det ikke tisset på kommando til faste tider. Endte med at jeg måtte starte på nytt neste sommerferie og heldigvis fikk jeg da plass i en ny , og denne gangen kommunal barnehage. Der var de VELDIG positiv til å hjelpe barnet videre med avvenning, var ikke snakk om at vi måtte ha med bleier , men hadde med 10 truser istedet." Det at det var greit neste sommer, du tror ikke det kan komme av at barnet var blitt 1 år eldre og mer moden da. Jeg ber dere foreldre om at dere har litt forståelse for at vi har flere enn akkurat ditt barn i barnehagen, vi har kanskje ansvaret for oppmot 30 barn. Husk og på at det skjer mye i en barnehage og at barn blir lett distrahert. Mange barn glemmer å si ifra om at de må på do i barnehagen, selv om de er blitt tørre hjemme. Hverdagen i barnehagen er totalt forskjellige fra hverdagen hjemme. Noen barn som skal si i fra selv, kan gå på do opptil 6-7 ganger i timen, og det går bare ikke. Vi har desverre rett og slett ikke tid. Bleieavvenning er faktisk foreldrenes oppgave, men barnehagen skal hjelpe og støtte opp om dette ut fra de ressursene de har. Hos oss går alle de med dotrening på do etter lunch, kun snakk om 6 - 7 unger, men det kan ta alt fra 15 - 75 minutter. Ikke alltid vi kan gå fra på sekundet når barnet må gå på do, da må det vente og uhell kan skje. Det er klart at når gutten din er 3 år, så bør han få gå uten bleie. Men forstår barnehagene hvis det er mye uhell. Da setter vi desverre bleie på hos oss og.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #16 Skrevet 18. oktober 2011 HI her, tusen takk for mange svar. Litt oppklarende; han har ikke hatt et eneste uhell i barnehagen, han har ikke fått anledning til å ha uhell :/ Vi leverer rundt 8, frokost er halv 9, da settes de på do, da har han jo som regel tisset før han reiser hjemmefra og er ikke trengt, Siden han da ikke tisser tar de på bleie for at han ikke skal få negative opplevelser. Han er ikke på do mange ganger i timen som regel går det ca 2 noen ganger 3 timer mellom hver gang han tisser, men da har han også full blære og tisser massevis. Ikke uhell i mellom. Når det gjelder bæsjing i bleie har vi gitt beskjed om at det må ha få lov til for vi er ikke interessert i å presse han til noe som helst, tar det i hans tempo. Det var jo han selv som bestemte seg for å slutte med bleier ellers også. Når det gjelder muligheter er det snakk om en friluftsbarnehage som er ny, de har toaletter ute slik at man slipper å gå inn i barnehagen, kle av osv, men kan gå rett inn på eget toalett fra utsiden. Jeg har ikke tenkt å ta det opp med styrer ved første korsvei, men ønsker å stille større krav til de ansatte på hans avdeling. Selvsagt er det foreldrenes oppgave avvende de, men når barna er på bhg 8 timer pr dag blir det svært vanskelig visst de ikke skal ha noe ansvar mener jeg! Blir så sint når alt annet enn A4 godtas! Anser det som superpositivt at han atyrer det helt selv og sir fra, og skjønner at han sansynligvis kommer inn i samme rutine som resten etterhvert, men han får jo ikke anledning til det engang.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #17 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg synes du skal ta dette opp med barnehagen. Det er ikke riktig at han skal bli gående med bleie på hele dagen når han egentlig har sluttet med bleie. I barnehagen jeg jobber i gjør vi det også sånn at vi sender barna på do+håndvaks før måltid og før vi går ut. Dette er ikke for å tvinge dem til å gå på do på kommando. Det er bare det at rundt lunsjtid så er det oftest en stund siden sist de var på do, så de fleste trenger å tisse litt da. Ikke alle er helt bevisst på det selv, de siier gjerne nei når vi spør, men må likevel. Ved at alle tar en tur og prøver å tisse så får vi et mye roligere måltid. Det samme gjelder når vi skal kle på oss og gå ut, i allefall i den årstiden vi bruker mye klær. Det er veldig tungvint hvis halvparten av ungene kommer på at de egentlig må tisse litt 5 minutter etter at de har fått på seg klærne. SELVSAGT får de hjelp til å kle av seg og gå på do hvis de må i løpet av utetiden også. Men det sparer både barn og voksne for mye styr og av/påkledning hvis alle setter seg på doen og prøver å tisse før de begynner å kle på seg.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #18 Skrevet 16. november 2012 Jeg gav klar beskjed om at beleien ikke skulle på igjen under noen omstendigheter! Tok med ekstra mange skift i barnehagen (just in case), og tok med meg resten av bleiene hans hjem. Det fungerte fint. Negativ opplevelse å tisse på seg i barnehagen? Vel, det skal jo ikke være gøy uansett, men hvor negativt det bli kommer ann på hva barnehag tantene gjør det til...Lykke til! Jobber tantene hans i barnehagen??? Anonym poster: dc6251e6b708f1666775e857973d1aad
Anastasia Beaverhausen Skrevet 16. november 2012 #19 Skrevet 16. november 2012 Jeg gav klar beskjed om at beleien ikke skulle på igjen under noen omstendigheter! Tok med ekstra mange skift i barnehagen (just in case), og tok med meg resten av bleiene hans hjem. Det fungerte fint. Negativ opplevelse å tisse på seg i barnehagen? Vel, det skal jo ikke være gøy uansett, men hvor negativt det bli kommer ann på hva barnehag tantene gjør det til...Lykke til! Jobber tantene hans i barnehagen??? Anonym poster: dc6251e6b708f1666775e857973d1aad Den kommentaren var verd å dra opp en tråd fra midten av oktober. Applaus til deg!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #20 Skrevet 16. november 2012 Min unge er knapt to og har vært uten bleie i 3 uker nå. Det er litt uhell, men det går egentlig veldig bra. Hadde egentlig tenkt å ta det til våren, men bhg sa til oss på foreldresamtalen at de gjerne ville hjelpe til. Slik var ikke eldste sin bhg da hn skulle slutte med bleie. Jeg er glad vår nåværwnde bhg er behjelpelige med dette. Anonym poster: bbdf6ddcf59ba2a058610612511adadb
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #21 Skrevet 16. november 2012 Alle dere som sier at hun burde ta det opp med styrer ; HVA FEILER DERE? Skal love dere det at styrer hadde bare ristet på hodet og sett dumt på dere, om dere kom til han/hun for å snakke om gutten din som får på seg bleie!! De har faktisk viktigere ting å ta seg av Viktigere ting å ta seg av? Er det ikke barna de skal ta seg av da?? Herregud for en tosk du er. Håper du ikke jobber i bhg!!! Anonym poster: fc6a95d2aaa1c2225c3cc34c77fa5476
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #22 Skrevet 16. november 2012 Jeg misunner dere som innbiller dere, at det er bare er deres barn i barnehagen, at de ansatte er late som ikke gidder å oppfylle alle foreldres ønsker, at de ansatte bare sitter på rompa og nyter livet. Jeg skal love dere at hverdagen ikke ser sånn ut i det hele tatt. i dag har jeg alene skiftet over 25 bleier på under 1 time ved hvert bleieskift, veldig mange var bæsjebleier. Det vil si 2 - 5 min per skift uansett om det er bæsjebleie eller ikke. Det er ofte hverdagen i min barnehage, og da har jeg faktisk ikke tid til å følge et barn eller fem på do flere ganger i timen. Så hvis noen våger å kalle meg lat eller vanskelig fordi jeg ikke i tillegg til det, klarer å følge opp alle mulige foreldres små og store behov og ønsker, da blir jeg utrolig lei meg. Kan dere ikke heller klage til kommunen eller til eiere på at det er for få ansatte i barnehagen, enn å klage på de ansatte som springer beina av seg. Anonym poster: dc6251e6b708f1666775e857973d1aad
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #23 Skrevet 16. november 2012 Jeg misunner dere som innbiller dere, at det er bare er deres barn i barnehagen, at de ansatte er late som ikke gidder å oppfylle alle foreldres ønsker, at de ansatte bare sitter på rompa og nyter livet. Jeg skal love dere at hverdagen ikke ser sånn ut i det hele tatt. i dag har jeg alene skiftet over 25 bleier på under 1 time ved hvert bleieskift, veldig mange var bæsjebleier. Det vil si 2 - 5 min per skift uansett om det er bæsjebleie eller ikke. Det er ofte hverdagen i min barnehage, og da har jeg faktisk ikke tid til å følge et barn eller fem på do flere ganger i timen. Så hvis noen våger å kalle meg lat eller vanskelig fordi jeg ikke i tillegg til det, klarer å følge opp alle mulige foreldres små og store behov og ønsker, da blir jeg utrolig lei meg. Kan dere ikke heller klage til kommunen eller til eiere på at det er for få ansatte i barnehagen, enn å klage på de ansatte som springer beina av seg. Anonym poster: dc6251e6b708f1666775e857973d1aad Nå er det ikke foreldrene som har behov for å tisse og som trenger å bli fulgt på do. Det er BARNA. De samme barna som du får betalt for å ta vare på! Når barn må på do så hjelper du selvsagt til!! Anonym poster: 9a0fd97a3576e1abfbb083124786e5e4
Nissefisen Skrevet 16. november 2012 #24 Skrevet 16. november 2012 jeg synes dere krever for mye. Pottetrening er foreldrenes arbeid.. og er ikke bæsjingen på plass, så ja, da synes jeg det. At hæ? Gutten er jo tørr, stakkar. Er det så vanskelig å ha på en bleie om han må bæsje da? Synes de som jobber med gutten din må vise litt hensyn her. Men å si, nå xxxxx må du gå på do, for nå skal vi ute. Det forstår jeg. For med full bekledning og lite "ressurser" inne så kan det være vanskelig å hjelpe han 10 min etter han er gått ut.
Nissefisen Skrevet 16. november 2012 #25 Skrevet 16. november 2012 Jeg misunner dere som innbiller dere, at det er bare er deres barn i barnehagen, at de ansatte er late som ikke gidder å oppfylle alle foreldres ønsker, at de ansatte bare sitter på rompa og nyter livet. Jeg skal love dere at hverdagen ikke ser sånn ut i det hele tatt. i dag har jeg alene skiftet over 25 bleier på under 1 time ved hvert bleieskift, veldig mange var bæsjebleier. Det vil si 2 - 5 min per skift uansett om det er bæsjebleie eller ikke. Det er ofte hverdagen i min barnehage, og da har jeg faktisk ikke tid til å følge et barn eller fem på do flere ganger i timen. Så hvis noen våger å kalle meg lat eller vanskelig fordi jeg ikke i tillegg til det, klarer å følge opp alle mulige foreldres små og store behov og ønsker, da blir jeg utrolig lei meg. Kan dere ikke heller klage til kommunen eller til eiere på at det er for få ansatte i barnehagen, enn å klage på de ansatte som springer beina av seg. Anonym poster: dc6251e6b708f1666775e857973d1aad Du er jo ikke alene på jobb da.. Har selv jobbet i barnehage i 4år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå