Gå til innhold

Ville dere latt en 15 åring være barnevakt for barna deres en helg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hjemme hos dere uten andre voksne i umiddelbar nærhet? Hvor mye burde hun få i lønn for jobben? Fredag etter skoletid til sent søndag kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du gal?

 

Jeg ville aldri latt en 15-åring ha ansvaret for ungene mine en helg. En kveld mens vi gikk på kino eller i et selskap er greit, men ikke en helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på 15 åringen, og alderen på barna....??

Er hun "praktisk" og ordner opp i ting, eller er hun ikke vant til å gjøre ting??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden!

 

Jeg var ihvertfall ikke voksen nok som 15 åring til å ha ansvar for unger alene en HEL helg..uten tilsyn?? høres sprøtt ut..

 

en ting er å sitte en kveld... en annen ting er en hel helg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kommer an på 15 åringen og barna. JEg vet at jeg var moden og voksen nok til en slik oppgave da jeg var 15 år. uten problem, men ser også i dag mange 15 åringer som ikke er klar for en slik jobb. =) hadde vel gitt henne en 1000 lapp i allefall! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si noe jeg, som selv passet 3 barn i en alder av 12 i 4 dager :P Haha... at det går an!

 

Men passet fint på dem jeg, og var deres faste barnevakt... men 12 år og aleneansvaret for 3 barn under 6 år er drøyt..

 

Lenge siden dette altså, så får skylde på at ting var annerledes før ;)

 

Ville sagt ja hvis det var en voksen og ansvarsfull 15åring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 15-åring er fortsatt bare 15 år så jeg ville ALDRI latt en 15-åring passe mine små barn for en hel helg. Det er fullstendig galskap!

 

14:34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 år?

 

Og den 15-åringen kan takle alt fra fall i trapp til omgangssyke hos en 1-åring samtidig som hun passer på en 7-åring?

 

Aldri verden!

 

Har ingenting imot å ha barnevakt noen timer altså, men da er jeg tilgjengelig på telefon og kan komme hjem om noen skulle bli syke, skade seg e.l. Kunne aldri dratt fra ungene mine en helg om de ikke var plassert hos voksne mennesker som kan takle alt fra blindtarmbetennelse til vannkopper om noe skulle skje mens jeg var borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 "nei" og 3 "kansje hvis hun var moden for alderen". Likevell mener majoriteten at en 15 åring er kan bli en god mor og oppmunterer henne til å satse på det selv om hun ikke har fammilie som kan stille opp. Det henger ikke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uten tilsyn fra en annen voksen og avtaler i så måte.

 

Når jeg nå ser hvor små barna er, så hadde jeg ikke gjort det. En 1-åring har ingen muligheter for å melde sine behov og det er i overkant å vente at en 15-åring skal kunne tolke behovene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det hadde jeg ikke gjort. Hadde ikke stolt på at en 15 åring kunne klart alt som kan dukke opp på en ordentlig måte.

 

 

For en kveld hadde vært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander litt her.

 

Man kan fint mene at en 15-åring kan bli en god mor for sine egne barn. Det betyr likevel ikke at jeg vil la en 15-åring passe mine barn, det kjæreste jeg har i livet.

 

Ser du virkelig ikke forskjellen?

 

Når det er sagt så vil jeg personlig aldri oppmuntre en 15-åring til å bli mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ser ikke forskjellen, annet enn at det er mye mer krevende å være mor enn å være barnevakt i en uke. Hennes barn har akkurat like stort bekov og krav på en eller flere trygge voksenpersoner til å ta seg av det som dine har.

Et barn av en 15 åring kan selvfølgelig få en god oppvekst hvis det bor sammen med andre voksne som tar det ansvaret som som regel ligger på foreldrene, men de aller, aller færreste 15 åringer er i stand til å gi et barn en brukbar oppvekst på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta til det du ser her og ikke bli sur for at du vil trenge hjelp av voksne i mange situasjoner etter at du har fått barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er virkelig dumt å sammenlikne det å bli mor som 15 åring og det å skulle ha ansvar for en 1 åring og en 4 åring en hel helg..!!

 

Hun er ikke mor til barna..hun kjenner ikke signalene like godt som foreldrene.. hun har ikke vært med på utviklingen dems.. hun aner ikke hva det vil si å ha det ansvaret.. i tillleg er det snakk om 2 barn! Samtidig! Det er ikke likt som å ha en nyfødt heller... Og jeg tør påstå at det å passe en 1 åring og en 4 åring er på MANGE områder mye mer utfordrende enn å passe en nyfødt.. Ansvaret er like stort.. men det er mye mer å holde styr på!

 

Videre kan du ikke vite om det er de samme anonyme som har svart her som på den andre tråden...

 

Jeg ville aldri oppfordret en 15 åring til å bli mor..men tror fult og helt på at hun kan bli en god mamma som 15 år..om hun går inn for det!

 

Men jeg ville ALDRI latt en 15 åring passe mine to barn en helg alene..av de grunner jeg nevnte over...

 

Og dette er ikke motsigelser..det kan ikke sammenliknes! Jeg syns det var mye enklere å passe på jenta mi når hun var nyfødt..enn nå når hun er 3 år.. men jeg har fullt utviklingen hennes..og lært av det som har kommet opp.. Hadde jeg fått servert en 3 åring i fanget den dagen hun ble født hadde jeg sikkert fått trøbbel!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.54 her.

Jeg er for all del ikke sur. Men jeg ser jo nå hvor ung jeg egentlig er. I forhold til hvor "moden" jeg egentlig føler meg selv.

Skal ikke spore av her.

Men barnevakten har ikke en annen person som kan hjelpe til med dine barn da? Så er det 4 øyne som kan følge med. Og kan passe på hvert sitt barn hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ALDRI, under noen omstendigheter, latt en 15åring passe mine barn.

 

Hvordan kan hun kjenne signalene? Rutinene? Hva om den ene får feber? Hva om den eldste faller i trappen? Kan hun førstehjelp hvis det trengs? Hvis 1åringen setter noe fast i halsen?

 

Nei, her bør du tenke deg om. Det MÅ da være noen andre som kan passe barna dine? Og hvis ikke, er denne helgen så viktig at du MÅ dra?

 

Og til deg som er 15 og gravid. Ja, du er ung! Veldig veldig ung, og du kommer til å trenge hjelp. Kan du bli en god mor? Selvfølgelig kan du det! Men dette kan ikke sammenlignes med hva HI spør om. Du kommer til å kjenne ditt barn best, og du kan ta godt vare på han/henne fordi du vet hva barnet trenger når,hvor og hvordan. Hadde du kunnet det med fremmede barn? Nei... Og det er poenget her!

 

HI... Det hjelper ikke at barna har møtt henne før. Sønnen min på 11 mnd har møtt postmannen 3 ganger. Skal jeg invitere ham inn og be ham passe barnet mens jeg stikker på jentekveld?

 

Dette er tåpelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...