Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #1 Skrevet 16. oktober 2011 hadde dere noen form for smerelindring? er det noen sammenheng mellom klipping\revning og epidural f.eks??
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #2 Skrevet 16. oktober 2011 Revnet litt med begge og ingen smertelindring. Revnet mest med første, større hode og jeg var redd (det ukjente) og presset som gal for å bli ferdig. Nestemann tok jeg rooolig, og det ble et pyntesting:)
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #3 Skrevet 16. oktober 2011 Nei, hadde ingen smertelindring. Men barnet lå høyt og ville ikke synke ned, etter utallige runder med pressrier lå ungen like høyt og jeg måtte klippes opp får at legen skulle få festet sugekoppen. Revnet i tillegg da ungen ble dratt ut...
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #4 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg ble klipt med begge, og med første hadde jeg epidural, med andre hadde jeg ikke noe... Tror ikke det har så mye med det å gjøre, sånn egentlig.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #5 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg revnet.. Uten smertelindring.. Tok det rolig, og hørte på når jordmoren sa jeg skulle presse Ble heldigvis bare pyntesting. Kjente det ikke heller..
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #6 Skrevet 16. oktober 2011 hadde lystgass under åpnings fasen, og ellers bare oksygen under utdrivnings fasen. Måtte klippes, da ungen stresset, fikk ikke noe smertelindring før jeg ble klipt, jordmor sa at de ikke rakk det. Men for å si det slik, så var det en lettelse å bli klipt,for det var ikke noe godt med en unge som ikke hadde planer om å komme ut..
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #7 Skrevet 16. oktober 2011 Hvorfor spør folk om slike spm. som dette? Da kommer skrekkhistoriene og så blir dere enda mer bekymret. Epidural kan gjøre at riene blir svakere, om babyen ikke kommer ut så kan det bli aktuelt med klipping. Men revning har ingen sammenheng.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #8 Skrevet 16. oktober 2011 Ja, epidural kan indirekte føre til at det blir nødvendig med episiotomi. For å unngå revning kan pesepusting og jordmorstyrt trykking være aktuelt å sjekke ut for deg. Pass også på at du får en jordmor som kan nettopp dette, og hva du gjør under fødselsforløpet.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #10 Skrevet 16. oktober 2011 Revnet. Ingen smertelindring. Gjelder begge fødsler.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #11 Skrevet 16. oktober 2011 har fire barn har revnet fire ganger.. (mellom 3 sting og 15 sting) har aldri fått epudural, lystgas, eller annen form for smerte-lindring fødselene har vart mellom 6 timer og 1,5 timer, og for mitt vedkomne, jo raskere fødsel, des flere sting har jeg måtte sy. Værst på sist ankomne som var styrtfødsel på 1,5 timer= 15 sting=(
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #12 Skrevet 16. oktober 2011 Nei, hadde ingen smertelindring, men hadde vakuumforløsning. Revnet en god del.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #13 Skrevet 16. oktober 2011 Ble klippet med nr 1. Hadde da fått epidural. Var ifg jordmor veldig stor sannsynlighet for at det hadde endt med å revne om jeg ikke hadde klippet, uavhengig av om jeg hadde fått epiduralen eller ikke.. Revnet såvidt med nr 2. Bare små rifter, måtte sy ett eneste sting på hver av disse 3 riftene. Hadde da ingen smertelindring. Med nr 3 ble det hverken revning (eller klipping) eller smertelindring.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #14 Skrevet 16. oktober 2011 Ble klippet, ingen smertelindring. Ungen satt fast og måtte jo ut, hvorfor skulle smertelindring eller ikke ha noe med saken å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #15 Skrevet 16. oktober 2011 Men merker dere det?? Merker dere at nå revner jeg?? Eller er det bare en lettelse om for at det blir mer plass??? ikke hi men lurer
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #16 Skrevet 16. oktober 2011 Hadde epidural. Lang fødsel. Lang fase to. Vaakum til slutt. Skulder satt fast. Ble klippet og fikk dyp innvendig rift + noen små rift. Var helt ok å bli klippet og kjente ikke at jeg revnet. Alt er jo vondt da uansett. Når ungen var ute så var det helt greit med en gang. Ubehagelig, men ikke vondtvondt. Jeg ble ikke redd da jeg fikk vite at de skulle klippe. Var så sliten, så syns det var godt å vite at det snart var over. Gruer meg ikke til neste fødsel. Vet det er vondt, men det er så verdt det!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #17 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg kjente det, og det var ingen lettelse. Men det var ikke i nærheten av så vondt som jeg forestilte meg på forhånd. Meg med vakuumforløsning som revna en god del (tok deler av lukkemuskelen). Nå hadde jeg kunn pressfase i 15 minutter, så rakk jo ikke tenke så mye over at ungen skulle ut..
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #18 Skrevet 16. oktober 2011 ok. skrekkeksempel nr 1: Vart klipt i hu og hast uten uder ei rie, ikke smertestillende av noe slag. det føltes som om noen klippet et ark med ei barnesaks, og arket ikke ville deles, som om du river og sliter... Au au au.. -Hylte som jeg ble torturert og sambo ble blek, og ble beordret til å sitte i stolen og fikk ei "viktig" oppgave med å passe på hjertet til baby. Andre fødsel. Eneste ønske jeg hadde var å få smertestillede om de noen gang tenkte om de måtte klippe. Jeg viste hvor vondt det var. Fikk SÅ klart ikke smertestillende, og de klippet. (kjente ingenting) men baby ville ikke ut, så de måtte klippe enda engang (kjente ikke det heller + revnet litt) var heller ikke vondt. Baby hadde hodeOmkrets på 40cm... Problemee kom litt etterpå. men det er en annen sak.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #19 Skrevet 16. oktober 2011 Førstemann ble tatt med vakum. Da hadde jeg epidural i utg.punktet, og ble klipt. Merket det ikke. Andremann kom som et skudd, og jeg ville trodd at jeg skulle revne herfra til herligeheten siden vevet umulig kunne få tid til å tøye seg som det burde. Men ikke et sting gitt Hadde forøvrig kun lystgass (rakk ikke annet).
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #20 Skrevet 16. oktober 2011 Ble klippet litt med nr.1(merka det ikke), hadde en kjapp åpningsfase, men pressinga tok nærmere 2 timer og riene var ikke så effektive, så de vurderte vakum. Ingen smertelindring som epidural e.l Med nr.2 revna jeg litt, ikke noe jeg merka. Heller ingen smertelinding her. Denne fødselen gikk på halve tida, dog med samme ineffektive rier. Hadde vært styrtfødsel om riene var normale.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #21 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg både rivnet og ble klippet. Hadde epidural,men den gjorde ingenting for å døyve smerten under klipping iallefall. Babyen satt fast og jordmor hadde ikke tid til å bedøve før klippingen,og det kjentes for å si det sånn! MEN hun klippte faktisk tre ganger,og det var KUN det første snittet jeg kjente noe til. Men det var jo over på et sekund liksom. revninga kjente jeg ikke noe til.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #22 Skrevet 16. oktober 2011 Revnet alle veier under fødselen... Hadde epidural.. Kjentes SVÆRT godt da jeg revnet oppover mot klitoris! endte opp på operasjonssal for å bli sydd, så ble ganske så mange sting.. (såpass at man ikke fikk vite hvor mange)
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #23 Skrevet 16. oktober 2011 Hadde litt lystgass når jeg ble klipt og revnet. Jeg kjente ikke når de klippet, og heller ikke når eg revnet. Hadde totaruptur så fikk masse sprøyter når de skulle sy, så jeg merket ikke det heller.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #24 Skrevet 16. oktober 2011 Ja, jeg med fire barn som revnet hver gang, merket at NÅ revner jeg.. DEt svir sinnsykt!!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #25 Skrevet 16. oktober 2011 Hadde ingen smertelindrig, og revnet så det holdt. Sydde både utvendig og innvendig,og det var ikke bare pyntesting her i gården....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå