Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Altså lager noe mer "voksenmat", drikker vin til osv. Savner dere aldri å få spise helt i fred? Kunne tenne lys i hele stuen (uten å være redd for at 1-2-åringer skal brenne seg), sette på en film som du/dere har hatt lyst til å se (som ikke egner seg for barn), nyte maten og vinen i eget tempo uten noen avbrytelser... Kunne lene seg tilbake etterpå uten å vite at du snart på gjennom tannpuss, lesing osv. For all del, jeg storkoser meg med barna våres, og jeg spiser alltid sammen med dem til middag uansett (men jeg smaker bare litt på dersom vi skal spise sent), alltid sammen til lunsj og frokoster i helger osv. Det er veldig koselig å sitte med barna, høre hva de vil fortelle fra dagene sine, føle seg rik og heldig som har så mange skjønne barn man kan tilbringe tiden og et måltid med osv. Så det har ikke noe med at jeg ikke vil spise med barna mine. Men jeg er også en stor livsnyter som alltid har likt å kunne roe ned til maten innimellom, og man kan si hva man vil om fire skjønne unger i alderen 2 til 9 år, men stille og rolig og sjans til å sitte helt i ro hele måltidet... det skjer ikke! ;-) Så innimellom "må" vi ha slike kvelder synes jeg. Når barna blir eldre og sover utpå dagen etter, så blir det bare koselig å ha dem med også. Da klarer de også være rolig, de legger seg selv etterhvert, de kan se filmer som også vi voksne har glede av, og de vil da sove ut dagen etter. Men aldri spise et måltid bare to voksne i fred og ro... Savner dere det virkelig aldri? Er faktisk fascinert over hvor ulike vi mennesker er ;-)
Hufsla Skrevet 15. oktober 2011 #2 Skrevet 15. oktober 2011 Nei, igrunnen ikke. Nå er minste 5 år, så jeg er ikke redd for at hun skal brenne seg. Slappe av med tv og vin gjør jeg fint uten tv. Om vi virkelig skal kose oss dekker vi på i spisestuen med finservise og krystallglassene. Da blir det god stemning helt av seg selv:-) Av og til kommer vi så sent i gang at ungene får skive ( som de liker myr bedre enn middag) og da spiser vi etterpå. Men jeg synes ikke det er noe mer kos.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #3 Skrevet 15. oktober 2011 Å jo! Her har vi 'voksenkosetid' på kvelden, omtrent hver helg. Synes det er deilig å få være bare meg og mannen min og ungene lider jo ingen nød. De får maten de trenger med kos og alt og sover når vi spiser voksenmaten;)
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #4 Skrevet 15. oktober 2011 Her er vi så kjedelige at når kvelden kommer så pleier vi og legge oss tidlig t.o.m i helgene. En av oss sovner sammen med ungene...er helt ferdige... Men nei vi spiser ikke etter at ungene har lagt seg. Vi spiser sammen med ungene. ) Tenker at alt man spiser etter kl.19.00 legger seg på feil sted og den regelen har vi enda.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #5 Skrevet 15. oktober 2011 Her er måltidene med vin etter barna er lagt noe av det vi setter aller mest pris på i livet. Synes litt synd på folk som ikke unner seg det en stund av og til. Eller skrekk og gru, folk som ikke spiser noen verdens ting etter klokken fire. Det må være et tarvelig liv.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #6 Skrevet 15. oktober 2011 Vi drikker noen ganger vin til maten selv om barna er til stede, film og kveldsmat (en sjelden gang varm) tar vi etter at barna er i seng, men middag spiser vi bestandig sammen. Savner ikke å ta den alene.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #7 Skrevet 15. oktober 2011 13:01 her... for det første er jeg avholdst og mener det må gå ann med andre måter og kose seg på en og putte kroppen sin full med giftstoffer. Senekvelder,utslitte,trøtte,opp tidlig sammen med uthvilte unger. Da mener jeg at det er bedre og legge seg tidlig og være uthvilt. Jeg mener ikke at vi ikke koser sammen,for vi er mye sammen med venner og spiller brettspill på kveldstid....
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #8 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg synes litt synd på.deg som mangler evne t il å se ting fra en annen side... Vi savner ikke å spise alene, det er andre ting vi unner oss. Jeg har ingen problemer med at du setter pris på å spise uten barn, de har ikke vondt av det. Her drikker vi ikke så allverdens med vin heller, men det hadde vi ikke gjort om vi ikke hadde barn heller. Og hvor har du det fra at folk ikke spiser etter fire?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #9 Skrevet 15. oktober 2011 Vi har "voksen-middag" hver fredag- og lørdagskveld. Da lager vi mat som ungene ikke liker. Vi elsker eksotisk, smaksrik mat. Det gjør ikke ungene. Etterhvert som ungene blir større gleder jeg meg til å lag mat sammen med dem, og introdusere dem for nye smaker, men enn så lenge liker de bedre grøt på lørdagen.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #10 Skrevet 15. oktober 2011 Hadde seriøst dødd uten et måltid i fred og ro innimellom. Jeg pleier å starte hvert måltid vi har sammen alle 4 (og vi har "bare" 2 barn!!!) med "jaja, får spise kald mat igjen jeg da"... Gubben enser ikke at minsten trenger hjelp til å skjære opp maten, at det skal være 4 glass på bordet (ikke bare gubbens, utrolig nok!), han skal alltid på do rett før vi spiser når de siste forberedelsene gjøres, når han har satt seg og funnet bestikk og glass til seg selv, skal minsten ha ny bleie, store skal bare fortelle 100 ting som har skjedd de siste 5 minuttene. Så når jeg har satt meg ned og store har fått beskjed om å bruke innestemme 14 ganger er i hvertfall gubben ferdig med å spise, minsten som spiser ingenting for tiden er absolutt ferdig. Og når storesøster som aldri har vært noen storspiser i det hele tatt er ferdig vil ungene gå og leke. Da sitter jeg der aleine, med kald mat. Big Horn er vår beste venn!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #11 Skrevet 15. oktober 2011 Hvordan er det mulig å ikke spise et godt måltid etter barna er lagt?Det høres veldig sært ut.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #12 Skrevet 15. oktober 2011 Vi spiser middag hele familien når det er "middagstid", men lager oss da ofte noe godt til KVELDS innimellom om vi får lyst på det, div salater, omeletter, fiskesuppe e.l. Er ikke glad i tung mat sent på kvelden. Og til vin kan man også ha mørk sjokolade e.l.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #13 Skrevet 15. oktober 2011 ...er også ofte lei av matlaging når barna endelig er i seng, og er da deilig å bare sige ned isofaen en fredagskveld med en øl og prat og kose :-) Blir ellers ye matstyr og eting. Og til deg som spiser kald mat, hvorfor inngår dere ikke bare en avtale om ansvar for minstemann annenver dag e.l.?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #14 Skrevet 15. oktober 2011 Har aldri falt oss inn at vi skal spise en "voksenmiddag" etter at barna er i seng. Hva er forresten voksenmiddag? Barna spiser det samme som oss uansett hva det måtte være. Her foregår alle måltider i fred og ro, er det en som er nesevis og stikker seg ut får han lov til å gå fra bordet og komme å spise når vi andre er ferdige. Levende lys har vi hver eneste dag i høst- og vintermørket, barna er oppvokst med dette så her møter vi ingen utfordringer. Voksenfilm ser vi på kino, evt om det går en film på tv som vi vil se er jo det så seint at barna for lengst er i seng. Den ene kvelden i året vi har toalt barnefri steiker vi oss som regel en grandis eller rett og slett glemmer å spise.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #15 Skrevet 15. oktober 2011 14:12 igjen Glemte å få med at vi drikker nesten aldri og da vi gjør det bryr vi oss ikke om det er sammen med barna. For å definere sjeldent, kanskje en gang i året, men aldri samtidig. Ellers tar vi en fest om det er noe spesiellt. Barna er i alderen 2-10 år, 5 stk.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #16 Skrevet 15. oktober 2011 Hei, Vi lager veldig sjeldent mat etter at barnet vårt har lagt seg. Vi har bare ett barn, og han er 5, så det blir jo litt annerledes, og vi koser oss godt alle tre sammen når vi spiser. Er en livsnyter selv, og elsker god mat. Er glad i å kokkelere, og lager stortsett god og "eksotisk" mat hele uka, men da til oss alle tre. Vi spiser fremdeles den samme maten som vi gjorde før vi fikk barn og lager ikke typisk "barnevennlig" mat på hverdagene (selvfølgelig med unntak). Er også heldig som har en sønn som setter pris på en biff med god saus til (selv om han som unger flest kan være riktig så kresen). Men av og til trør vi til med et romantisk måltid på kveldstid, men oftest kryper vi opp i sofakroken med litt snop og en god film feks.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #17 Skrevet 15. oktober 2011 Høres ut som det er på tide å stramme opp både mann og barn, og kanskje innføre en regel om at alle sitter ved bordet til alle er ferdige å spise (inkludert du)?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #18 Skrevet 15. oktober 2011 Du virker så koselig Alva;) Jeg er akkurat som deg - kunne ikke klart meg uten "voksentiden"
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #19 Skrevet 15. oktober 2011 Har også en 4-åring som setter pris på en god biff eller en god salat. Han spiser igrunn det meste og det er nok fordi han har fått smakt det meste. Barn som bare får servert spagetti og kjøttdeig som lettvint mat fordi foreldrene skal kose seg med skikkelig mat alene senere vil såklart bli kresne.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #20 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg er ikke den som bryr meg mest om mat, og vil helst slippe matlaging på kvelden. Kvelden er hellig, da gjør jeg minst mulig. Vi spiser ei skive (med bena på stuebordet) og gjør ting vi liker, men som ikke er like greie å få tid til når barna er våkne. Ikke drikker jeg så mye vin, eller annet for den saks skyld. Jeg er bare ikke så interessert i å gjøre "voksenting", trives svært godt med å bare gjøre ingenting. At vi er ulike? I høyeste grad
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter #21 Skrevet 15. oktober 2011 Ja, det er nok ulikt :-) Vi har telys i hele stuen (ikke bare på spisebordet og høye sjenker osv), også på lave møbler som en 1-2 åring kan ta på. Når vi spiser sent, så gjør vi det normalt sett til en film, evt en serie som vi følger med på og har lastet ned episoder av. Jeg liker det fordi jeg da kan nyte maten uten å måtte snakke (liker ikke så godt å føre samtale mens jeg spiser) og samtidig bli underholdt ;-) Voksenmiddag kan f.eks være biff med rødvinsaus og soppstuing, og med vin til. Ting som barna ikke er så veldig glad i. Det er ikke det at det ropes og skrikes eller krangles under måltidene her. Men de har ofte mye å fortelle, og så er det en som må do og trenger hjelp til å tørkes. En søler og en må opp for å finne noe å tørke med. Osv. Det skjer liksom noe hele tiden. Er det ikke slik hos dere også da? Så tidig hvor ulike vi er. Når vi har barnefri shiner vi huset, lager maten sammen slik at den er noenlunde klar. Så tapper vi i boblebadet og tar med oss noe vin og sitter der og nyter både det ene og andre en stund, hehe...så spiser vi maten langsomt, drikker mer vin til, og gjerne en deilig dessert. Prater, koser osv og har det helt nydelig sammen. Kanskje vi er lit klisje, men vi elsker å gjøre det romantisk og avslappende for oss selv :-) Ser noen sier at om kvelden orker de ikke å lage mat. Vi lager ikke maten etter barna er i seng, en av oss lager den til mens den andre legger de små :-) Så når ungene er i seng (de legger seg i 20-tiden, så det er ikke så sent) er maten klar, lysene tent osv.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #22 Skrevet 15. oktober 2011 Når jeg og mannen har lyst å slappe av og kose oss med god mat går vi på resturant. Da kommer vi til dekka bord, slipper å lage maten og ikke minst, slipper oppvasken! Anbefales!
NormaJean Skrevet 15. oktober 2011 #23 Skrevet 15. oktober 2011 Vi spiser middag i helgene etter at ungene har lagt seg. Alltid! Vi er veldig glad i mat, mannen min elsker å stå på kjøkkenet! selv har jeg nesten ikke lagd middag på 8 år ;-P Vi har to små barn, i uken spiser middag sammen som oftest. Men noen ganger sparer jeg middagsrestene mine til etter barna har lagt seg. Det er mye styr med en på 3 år og en på 1 1/2 år, syns det er deilig å noen ganger få spise maten min i ro og mak.Men syns det er viktig å spise sammen med dem, om så bare for å spise en liten porsjon. Men når de blir eldre ser jeg for meg at det blir mer fellesmiddag i helgene.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #24 Skrevet 15. oktober 2011 Liker ikke at vi sitter sammen å spise, prøv selv med en sint 2åring og en hyperaktiv 4åring!! Vi spiser som regel lørdagsmiddagen alene, barna får noe mat før de legger seg:) så kan vi kose oss i fred, et måltid som varer lengre enn 3 min
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #25 Skrevet 15. oktober 2011 vi gjorde dette mye da jenta vår var baby. Men etterhvert som hun ble større og begynte å spise det samme som oss til middag så har det ikke blitt mye av det. Jenta vår er en gourmet som spiser veldig "voksen" mat, så vi spiser nesten bestandig sammen. Da er det veldig sjelden at vi har lyst på mer mat senere og har heller ikke ofte lyst til å lage noe mer mat. Men vi gjør alle de andre tingene da, tenner lys, tar et glass vin, ser film osv. Hender det kommer noe snacks på bordet etter kl 20.00 også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå