Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #26 Skrevet 16. oktober 2011 Det som er med meg er at jeg har kjempet mot denne styggedommen i mange år i USA, og jeg trodde norske kvinner var velopplyste. Vet ikke om det var deg, men noen snakket om at flesteparten av mannfolk i verden er omskjærte, dette er feil. 75-80% av alle verdens menn er IKKE omskjært. Du er nok ikke barnslig, men har på følelsen at du ikke har lest, studert og snakket med menn om dette på samme måte som jeg har, og det er lov. Beklager om jeg høres krass ut, jeg blir bare veldig engasjert og provosert da dette er noe som har ødelagt store deler av min manns liv.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #27 Skrevet 16. oktober 2011 Hvor står det at noen mener at 75-80% av menn i hele verden er omskåret? Jeg vil tippe at Benari kommer fra en kulturell bakgrunn som gir henne førstehåndskunnskap i dette temaet, så vær så snill å ikke vær så nedlatende ovenfor henne. Det at du har en (sterk) mening om dette, betyr ikke at du sitter på fasiten. HI
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #28 Skrevet 16. oktober 2011 Kjære vene, les nå hva jeg sier. Det ble sagt at flesteparten av verdens menn er omskåret (Husker ikke om det var denne tråden eller den forrige) det er feil. 75-80% er IKKE omskåret, altså er flesteparten IKKE omskåret. Det vil si at 20% er omskåret her i verden. Jeg kommer også fra en bakgrunn som gir meg førstehåndskunnskap i dette, du aner ikke hva min bakgrunn er, men jeg kan love deg at jeg vet mer enn de fleste. At barn som ikke gir sin samtykke skal få dette grove overtrampet tvunget på seg er motbydelig. Det er vel heller du som er nedlatende her. Jeg sier fakta, at mange sliter med senskader og problemer. Dette er veldokumentert blant leger og fagfolk, så jeg ser dette som en fasit, men ikke fordi jeg har sterke meninger om det.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #29 Skrevet 16. oktober 2011 Og det er også et faktum at man ikke bedøver babyene før omskjæring. Var et britisk program omsette for et års tid siden, hvor vi fikk se omskjæring. Ungen ble bundet fast, satt på enklemme for å stoppe blodtilførsel og dermed "bedøve" litt. Så skar de av forhuden, mens ungen vred seg i smerte. Dette fordi det nesten er umulig og foreta bedøvese av dette området uansett pga så mange nerve tråder er det nesten umulig og bedøve riktig nerver. Så en mann so så en slik omskjæring, valgte ofte og IKKE omskjære sin sønn. Selv omhan selv var omskjært og komfortabel med det. En nymotens omskjæring er kun annerledes enn en gammeldags rituell en på den måte at det skjer på et sykehus og av en lege. Ellers det samme. At det kan være medisinske årsaker for omskjæring rettferdiggjør ikke at det blir gjort andre barn. Det finnes kvinner som av helsemessige grunner fjerner store deler av sine kjønnslepper også, da de er så lange at degir sår og infekjsjoner.
Behnari Skrevet 16. oktober 2011 #30 Skrevet 16. oktober 2011 Til NN 15.29 Du har nok førstehåndskunnskap rundt en spesiell og sår situasjon: problemet mannen din hadde med sin omskjæring. De menn jeg har "vert borti" som har vert omskjært (2 stk) har aldri hatt noen problemer rundt dette. Den ene omskjært som barn i sitt opprinnelige hjemland (Libanon) og den andre i voksen alder pga for trang forhud. Poenget mitt i det store og hele var vel mer å si at du ikke kan si at mannligomskjæring kun er noe dritt, siden det åpenbart funker for mange, like mye som at jeg kan si at det et 100% vellykket inngrep selv om min "empiriske studie" med hele to deltagere skulle si det. Da er vi vel egentlig enige da, eller, du anonyme-og-engasjerte?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #31 Skrevet 16. oktober 2011 Ok, jeg ville ikke fortelle så mye om meg selv siden folk kan kjenne meg igjen, men jeg bodde og jobbet i usa i en lang periode, som spesialsykepleier. Jeg så en omskjæring der av en liten gutt, og jeg har blitt skadet for livet av den opplevelsen. Jeg byttet jobb og der jeg senere jobbet så jeg mange med store problemer etter å blitt omskjært som barn. Folk som saksøke både sykehus og foreldre over hva som hadde blitt gjort mot dem. Jeg møtte mannen min der, og det er derfor mye mer enn bare hans såre situasjon jeg har sett i mitt liv. Som jeg tidligere har sagt så er medisinsk omskjæring noe helt annet enn rituell og kulturell omskjæring av barn, da man ikke har noen holdepunkter på hvordan barnet vil vokse. Derfor er det mange problemer tilknyttet dette, ikke mins barnets integritet. Man skal faktisk få bestemme over egen kropp. At jeg i Norge i 2011 må krangle med folk om dette syns jeg er helt absurd. Som anonym under her sider, det ble brukt som en kur mot onani. Mer trenger man ikke å si om det.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #33 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg begynner jo å lure på hva som kan ha skjedd under den spesielle operasjonen som gjør at DU ble skadet for livet? Hvis du jobbet som spesialsykepleier, burde du være vant til og trent på å takle vanskelige situasjoner som oppstår. Så vidt jeg kan se, støtter de færreste omskjæring under uhygieniske og uprofesjonelle forhold. I mange land omskjærer de gutter når de er ganske store, ikke når de er små babyer. I varme/tropiske strøk er det vanlig å omskjære pga at det er lettere å vedlikeholde hygienen, ikke pga religiøs overbevisning.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #34 Skrevet 16. oktober 2011 Det samme som skjer hver gang man omskjærer. Barnet skrek til han ble rød i ansiktet og gikk inn i sjokk. Det var traumatisk. Joda, jeg takler å se det meste, og HAR sett det meste. Men å se et lite barn bli spent fast til et bord og få penisen skjært i ga meg et støkk. Det er til dags dato det mest groteske og grusomme jeg har sett, og dette ble gjort fordi foreldrene ikke visste bedre. Har sett videoer i ettertid, og selv om dette er sterke saker, så var det likevel noe ekstra grusomt ved å være der. Slet lenge med dårlig selvtillit, følte nesten at jeg burde ha gjort noe for å forhindret dette. Ingen legeforeninger i verden støtter omskjæring, ikke engang i usa. Etter mange år med forskning og rettsaker så har usa endelig kommet etter andre siviliserte land. Så det er ingen leger som støtter dette, SELV på sykehus, under hygieniske forhold. Har stadig hørt hygiene argumentet, men til dags dato er de fleste leger enige om at det ikke er god nok grunn til å omskjære. Lettere å få en infeksjon ved omskjæring, noe man ser ofte, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #35 Skrevet 16. oktober 2011 20:04 hva krangler du egentlig om? jeg skjønner ikke. har du ikke sett på noen av linkene eller noe som har blitt lagt ut? virker som du bare vil kverulere.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #36 Skrevet 16. oktober 2011 Omskjæring av barn er BARNEMISHANDLING! Jeg er flau over å bo i et land der det er lov å skjære løs på kjønnsorganene til en liten gutt. Det skulle vært straffbart å gjøre noe slikt. Christoffer Schau lot seg omskjære i serien om dødssyndene. Han er jo ikke videre imponert over det han nå har hengened mellom beina og han er i godt selskap. Menn som har være seksuelt aktive både før og etter sier det samme, noe fornuften burde sagt uansett: forhuden har en funksjon og man kan ikke fjerne den uten at det får konsekvenser.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #37 Skrevet 16. oktober 2011 Helt enig 21:13! Skulle ønske Norge hadde litt baller og forbød dette! Rimelig tragisk at til dags dato har en hundehale større verdi enn en liten gutts penis her til lands. Det er barnemishandling og det skulle vært ulovlig og straffbart på lik linje som kvinnelig omskjæring.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #38 Skrevet 16. oktober 2011 Min nevø hadde trang forhud og var plaget med stadige urinveisinfeksjoner. I "gamle" dager, men sikkert vanlig i dag også, så var omskjæring løsningen på det problemet. Legen hans sa det ble mer og mer vanlig å snitte opp forhuden i stedet for å fjerne den helt og det ble gjort på nevøen min. Så noen leger prøver tydeligvis å bevare den i stedet for å fjerne den, heldigvis for nevøen min:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå