Gå til innhold

til dere som har født

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anbefaler deg å kjøpe inn mykt dopapir, intim-våtservietter , grønnsåpe og store bind :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har født 4 ganger, og fikk kun et lite rift da jeg fødte førstemann for 11 år siden. Sydde 2 sting, tror jeg.

Skrevet

Ble klippet fordi ungen startet å stresse i åpningen, jordmor sa det ikke kunne vente mer, ungen måtte ut, hun rakk ikke gi bedøvelse før hun klippet heller.. Men det skal sies, merket ikke noe til klippingen jeg, før hun sydde, så fikk jeg lokalbedøvelse, så merket jo ikke det heller.. Ellers så var det små ømt å sette seg de neste 4 dagene, og utenom det var det ikke merkbart. Sydde 6 sting.. Eneste jeg hadde som lindring under fødselen var lystgass under åpningsfasen og oksygen under utdrivningen :) Synes det er helt ok å måtte klippes jeg.. Kjenner ei som nektet jordmor å klippe henne, fordi hun var så redd for det, istedenfor revnet hun såpass at hun ble lagt i narkose og måtte inn på prasjonsbordet etter fødselen..

Skrevet

Første fødsel ble jeg klippet. Måtte sy noen få sting. (Dette fordi huden var for stram til at babyen fikk passere, ifølge fødselsjournalen). Andre fødsel fikk jeg 3 små rifter ulike steder. Alle resulterte i ett sting hver. Tredje fødsel fikk jeg også en biiitteliten rift, men denne var så mikroskopisk at de ikke trengte å sy.

Skrevet

Hva i alle dager er dét for et svar, 17:46?

Skrevet

Jeg ble klippet fordi barnet kom med armen ved siden av hodet - det ble litt for liten plass.

Jeg kjente ikke at jordmor klippet, og før jeg ble sydd 12 sting (fire innvendig, åtte utvendig) fikk jeg bedøvelse.

Ikke noe problem.

Som andre sier - når du er kommet så langt så bryr du deg ikke om annet enn å få ut barnet.

Skrevet

Jeg har født to ganger, ingen revning noen av gangene! =)

Skrevet

5 barn, og kun klipt med førstemann. Hun var "stjernekikker" så slet med å få henne ut.

Med 3 av de andre måtte jeg sy et eller to pyntesting. Ingenting med nummer 3.

Skrevet

Første barnet ble tatt med sugekopp og da klipper de for at legen skal komme til å få festet den. Revnet i tillegg fremover til urinveisåpningen..

Andre gangen hverken revnet eller klippet jeg.

Tredje gangen revnet jeg siden barnet var veldig stort.

Det er virkelig ikke noe problem altså, de lapper deg sammen og det gror sammen igjen. En liten revne eller klipp er ikke noe å ha angst for i det hele tatt.

Alle er vil redd for en totalruptur, men det tilhører sjeldenhetene heldigvis.

Skrevet

Ble klippet for å hjelpe ungen ut, måtte sy 2 sting.

Hadde ikke epidural, men kjente likevel ingenting av dette. I forhold til de andre smertene, var dette barnemat.

Og en annen ting- du får selvsagt bedøvende krem på når jordmor syr, så det skal du ikke kjenne særlig til! Merka hverken dette eller at kateteret ble satt.

Så det å revne (med mindre det er heeeelt ekstremt, men da sys du også av kirurger under skikkelig bedøvelse, og det kan også fikses på senere om du får problemer), er ikke nødvendigvis så ille som du tror.

De aller fleste jeg kjenner (også de som har revnet veldig), sier at dette slett ikke var det verste med fødselen, det var andre smerter som var verre å takle.

Skrevet

Jeg ble klipt under fødselen. Dette var da hodet sto kom ut og det ble trangt om plassen!:)

Jeg skrev i fødelsbrevet at jeg ikke ville vite det hvis hun måtte klippe, fordi jeg trodde jeg skulle bli skremt. Men jeg la merke til at hun begynte å styre med noe (bedøvelse o.l.) og spurte derfor hva hun gjorde. Da ble hun nødt til å fortelle det. Hun gjorde det hun skulle og jeg brydde meg ikke stort om det. Da jeg endelig fikk jenta mi i armene begynte hun å sy. Dette ga jeg ikke mye oppmerksomhet til heller, selv om jeg i utgangspunktet fryktet det. Kjente først at det var litt vondt (uten at jeg brydde meg så mye om det egentlig) og fikk derfor mer bedøvelse. Hun gjorde sitt og jeg koste meg med pia mi!:D

Det jeg vil fram til er at du ikke trenger å bekymre deg, for det er så mye som skjer som er langt viktigere!! Men du kan alltids skrive noe om det i fødselsbrevet.

Lykke til med alt!:)

Skrevet

19.52

Måte forresten klippes på grun av at jenta mi hadde den ene hånden på kinnet sitt!:)

Ser du har fått mange fine tips lenger opp her med store truser, bind, mykt papir, grønnsåpe fra apoteket. osv.

Skrevet

Jeg både revnet og ble klippet. Revningen kjente jeg lite til, jeg følte som det var et lite popp. 2 cm var det visst. Jeg ble også klippet da det ble hastverk med å få ut babyen. Det kjente jeg godt, men det var bare der og da i et par sekunder. Babyen kom omtrent rett etter de klippet, og da får du noe tankene bort fra det hele. Fikk ingen smertestillende under fødsel.

Havnet på operasjonsbordet pga andre komplikasjoner etter fødsel, og her ble jeg sydd. De er rause med bedøvelsen, og jeg fikk påfyll når jeg spurte etter det.

Skrevet

Revnet en god del begge ganger, men ble ikke klippet. Tror nok de fleste revner litt, men helt ærlig, det skjer så mye i den fasen av fødselen at det er ikke sikkert du registrerer det engang.

Skrevet

ble klippet og det gjorde ikke vondt!

Skrevet

Bleklipet første gang fordi babyen måtte tas med vakuum. Revnet opp igjen klippet ved neste fødsel. Like greit for var sikkert sydd for stramt første gang og hadde litt ubehag(føltes stramt) i ettertid. Dette ubehaget er vekk nå etter andre fødsel :-)

Skrevet

Totalruptur her og. Aldri mer fødsel på meg.

Skrevet

HJÆLP. NÅ begynner jeg å grue meg for fødsel enda jeg har født en gang før. Fikk en rift da og sydde noen sting, fikk lokabedøvelse så kjente ikke noe til å bli sydd.Var bare overlykkelig for at ungen var ute, hehe.

Skrevet

Stort barn tatt med vakuum og tang. Kun overflatisk rift, ikke revnet, ikke klippet, sydde 3 små sting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...