Gå til innhold

Er det virkelig greit å få bare et barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uttalelser som dette grenser til premieidioti 23:04.Er det grunnen til at du har lav utdannelse?? Hva med fedre da?Er vi fremdeles på 50-tallet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er helt greit å "bare" få ett barn. Like greit som det er å få flere barn. Alle er seg selv nærmest og vet best hva som passer for dem.

Og argumentet om at man burde få flere barn, fordi at barn fortjener søsken, er det dummeste jeg hører. Spesielt fordi jeg selv er enebarn. Jeg har aldri savnet søsken, fordi jeg vet ikke hva det vil si å ha det. Jeg har aldri vært bortskjemt, men jeg har alltid blitt fulgt opp på alle bauger og kanter, nettopp fordi mine foreldre bare har hatt meg å fokusere på.

Jeg er enig i at det kan være leit for enebarn når man blir voksen og vil være alene om å stille opp for syke og aldrende foreldre, og være alene om sorgen når de blir borte (og jeg vet hvordan det arter seg, for min mor er i den situasjonen nå). Når det er sagt, har ikke jeg personlig valgt å få tre barn fordi de skal dele på å ta ansvar for meg når de blir eldre! Det må jo være toppen av egoisme.

Argumentet om at hvis man får flere barn "vil de alltid ha hverandre" stemmer ikke i alle tilfeller det heller. Jeg har sett nok av tilfeller hvor søsken overhodet ikke har kontakt i voksen alder, selv om de er mange.

Skrevet

Jeg har 2 barn og må si at jeg enormt med fordeler ved å bare ha et barn. Barnet får all oppmerksomhet det trenger, man har bedre økonomi,det blir mindre stress hjemme, det er lettere å skaffe barnevakt og å dra på ferier, man kan bruke masse ressurser på å takle trass og andre vanskeligheter, man er to(forhåpentligvis) til å ta vare på 1,dvs harmonisk tilværelse, mindre krangling osv osv. Men selvsagt, har man 2-3 "enkle" barn som sover og spiser greit og ikke holder på å drepe hverandre når en snur ryggen til eller tar knekken på foreldrene sine med trass og umulig oppførsel, vel da er det like greit med flere barn.

Skrevet

Hvis den eneste grunnen til å få flere enn 1 barn er at "barnet skal vokse opp med søsken og slippe å være alene når foreldrene dør", så skremmer det meg en god del faktisk. Har ikke inntrykk av at så mange enebarn er førsømte stakkarer, tvert i mot. Det skremmer meg også at mennesker i begynnelsen av 20-årene planlegger sin 4 unge. Selvsagt fordi de "ikke er så egoistiske at de prioriterer utdannelse og karriere framfor barn".

Skrevet

Ett barn eller fler: Det er ihvertfal IKKE egoistisk å priorieter BÅDE barn og karriere. Vi lever i et samfunn der vår kompetanse, kunnskap og innsats kreves og kommer til nytte på flere hold.

Så å sitte hjemme med med flere barn uten aktivt å bidra økonomisk til samfunnet synes jeg er egoistisk.

Skrevet

Er det virkelig greit å få bare et barn? Hvorfor skulle det ikke være det? Jeg visste ikke at det var en regel, har du først fått en må du ha flere...

Jeg vil nå påstå at det er mer en antall barn som bestemmer om man er egoistisk eller ikke. Familier er forskjellig, så jeg kan bare ikke skjønne hvordan barne-antall alene kan avgjøre om man er egoistisk. Jeg har bare et barn, og jeg kan love deg at hun er alt annet enn alene^^

For enkel tankegang å tro at foreldre er egoistiske hvis de velger å bare ha et barn, det er for mange andre faktorer som vil avgjøre om det er et egoistisk valg eller ikke. å jeg regner med at de aller fleste er såpass oppegående at de klarer å tenke seg til dette selv, i stedenfor å være en moralsk-vokter over andres livssituasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...