Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 bhg vår har en ringevikar, i dag var hun på jobb og hadde med seg ungene sine. en gutt på 6-7 år og jente på 5 år. kan jeg som forelder si noe på at disse ungene er med i bhg? jeg har fått vite at disse barna har vært utsatt for seksuelle overgrep, og at moren er litt redd for at de skal gjøre dette på andre barn. jeg må si at jeg synes ikke det er greit at disse barna er i bhg. for det første fordi at jeg synes det blir feil at det skal komme 2 eksta barn i bhg, og for det andre at jeg synes faktisk det er ubehagelig at denne gutten skal være i kontakt med min jente. både han og moren har veldig spesiell oppførsel om jeg kan si det.. de har ikke skikkelig sosiale antenner.. (feks så stoppet hun meg en dag på vei hjem fra bhg for å fortelle om overgrepene, jeg har aldri snakket med henne før, annet enn hei og hadet i bhg) Har jeg "rett" til å reagere? bør jeg ta dette opp med ped.leder i bhg? eller hva synes dere?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 At vikarer har med seg egne barn synes jeg i utgangspunktet ikke er noe problem. Men at denne dama legger ut om seksuelle overgrep til noen hun ikke kjenner synes jeg er heller merkelig. At disse barna skal lide for at de selv er blitt misbrukt synes jeg er forkastelig av deg! Skal ikke misbrukte barn kunne omgår andre barn da eller?? I en barnehage holdes barna unner oppsikt for guds skyld! Hvis denne dama ikke fungerer som ansatt i en bhg kan du ta det opp selvfølgelig....
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 Dette hadde jeg også reagert på. Jeg hadde ikke vært redd for at barna skulle gjøre noe med barnet mitt, men jeg syns mammaen har en utrolig merkelig oppførsel. Altså, man utleverer da ikke barna sine på den måten til noen man aldri har snakket med. Det er helt drøyt! Det er derimot ikke noe jeg hadde tatt videre opp med bhg. Jeg hadde nok bare syntes at det var litt rart. Men på den andre side så er det mange som føler en trang til å forklare hvorfor ting er som de er, når man har opplevd noe vanskelig eller traumatisk. Hennes intensjon var nok bare å gi en forklaring på hvorfor barna var med, men så ble det helt feil..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 tja...vet ikke hva jeg skal si. Disse barna må jo selvfølgelig få lov å være sammen med andre barn. At de har opplevd overgrep er jo grusomt og selvsagt må noen passe på at de ikke gjør noe mot andre barn, men det skal likevel ikke gå utover disse barna at de har opplevd noe fælt. Men jeg er på generelt grunnlag enig med deg i at en vikar/ansatt i en barnehage bør unngå å ha med seg egne barn fordi disse som regel okkuperer mammaen sin såpass mye at hun ikke er tilgjengelig for de andre barna på den måten hun skal.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 barnehagen til unga er det foreldre og besteforeldre som jobber i barnehagen som har med seg barn, de leker med barna og er snille, ser ikke problemet. hadde jeg sett at de barna hadde gjort skade hadde jeg sagt ifra ja, men jeg ser ikke problemet. ungene har opplevd en go del ja. men ikke døm ungene for at du hører ting, den dama ville kansje ha noen og prate med og du hadde kansje virket grei nok for henne. vet ikke jeg. er uvanlig og prate om slikt så åpent, men alle er ulike.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 Bare en kvinne osm lever i en boble kan stigmatisere overgrepsutsatte barn på den måten du gjør, HI! Er det rart at barna (og også de fleste foreldre) opplever å føle en skam og ikke er åpne om det når det finnes folk som deg? Når det er sagt er det merkelig at hun forteller deg sin historie når hun ikke kjenner deg, men at hun har med barna sine i bhg synes jeg er OK. Det er tydelig at både moren og de andre ansatte er klar over hva som har hendt og er føre var.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg er også ringevikar og det har hendt en gang eller to at jeg har måtte hatt med mitt eget barn på jobb. Det er ingen ideell situasjon for noen, men enten kunne jeg ikke komme akkurat den dagen, eller så måtte jeg ta barnet med. Så da kunne barnehagen velge. Jeg synes ikke at du har noen grunn til å reagere på det, om det skjer en sjelden gang. Det høres temmelig merkelig ut å ikke ville at seksuelt missbrukte barn skal være sammen med andre barn fordi de kan missbruke noen selv. Når det er sagt, så er det litt rart og uproft av en ansatt og snakke med en "kunde" om slike personlige ting. Og det er det eneste jeg synes du kanskje kan ha en grunn til å ta opp med barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #9 Skrevet 14. oktober 2011 jeg har ikke ment at disse barna ikke kan være med andre barn! men når moren sier at hun er redd for at gutten skal forgripe seg på andre, blir jeg skeptisk! det vaar ikke i mine tanker før hun sa at det var en bekymring...det håper jeg dere forstår. største grunnen til at jeg reagerer på at de er i bhg er at han er 7 år.... synes ikke akkurat en 7 åring har noe i bhg med små barn å gjøre... i tillegg synes jeg det er "ekkelt" å vite det jeg vet... føler at det er unaturlig å ha så inngående kjennskap til historien til en ansatt i bhg.. nå er det heldigvis ikke så ofte hun er på jobb...., så jeg lar det gjerne ligge.... huff synes det er vanskelig... HI
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #10 Skrevet 14. oktober 2011 Hvorfor er ikke denne 7-åringen på skolen? Det lurer jeg litt på
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #11 Skrevet 14. oktober 2011 Mener helt klart at vikarer IKKE skal ta med seg egne barn i barnehagen! Når barna hennes er i egen barnehage/skole, så kan mammaen begynne å jobbe. Blir for meg helt feil at hun skal ta med seg xtra barn på jobb når hun faktisk får betalt for å passe andres barn. Jeg hadde sagt ifra.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #12 Skrevet 14. oktober 2011 Når hun sier at hun er redd for at gutten skal prøve seg på andre barn så betyr jo det at hun er klar over det og holder sikkert et ekstra øye med han. Hun kjenner sin egen sønn. Dessuten så kan du være sikker på at de andre ansatte også holder et skarpt øye med denne gutten. For gutten så er det jo bare positivt at han får være i barnehagen, selv om han er 7, for der har han mulighet til å lære hvordan man skal oppføre seg med andre barn. Overgrepene har jo "feillært" han om hvordan man oppfører seg i sosiale sammenhenger. Jeg er ped. leder i barnehage og har aldri nektet noen å ta med seg barna sine i barnehagen. Vi har til og med at storesøster til et av barna der en dag og mitt tantebarn har vært der selv om ingen av disse hadde plass. Der det er hjerterom er det husrom
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #13 Skrevet 14. oktober 2011 22.29, hvordan er det tydelig at de andre ansatte er klar over hva som har skjedd? den infoen jeg fikk, fikk jeg på "privaten" en gang jeg gikk hjem fra bhg. denne vikaren var ikke på jobb på det tidspunktet. og jeg synes måten du svarer på i begynnelsen av innlegget ditt er helt på trynet. JEG har ikke stigmatisert disse barna, jeg gjentok bare det mammaen deres fortalte meg. at de er spesielle er noe jeg har synes leeeeeeeenge før dette kom frem. HI
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #14 Skrevet 14. oktober 2011 En barnehage er jo en arbeidsplass for de ansatte. Synes ikke det er greit å ta med egne barn. Det er da ikke vanlig på andre arbeidsplasser!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #15 Skrevet 14. oktober 2011 Nei, det har du ingen rett til å reagere på. Du har ingenting med hvilke barn som går i barnehagen. Om du er misfornøyd med personalet kan du ta det opp med de, men dårlige sosiale antenner er et meget tynt grunnlag. I vår barnehage har det også hendt at personalet har hatt med seg egne barn, men det har bare vært spennende for alle barn.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #16 Skrevet 14. oktober 2011 Du tar rett og slett ikke med deg egne barn på jobb! Reagerer litt når jeg hører at også pedledere gjør dette. Lite seriøst!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #17 Skrevet 14. oktober 2011 Hva er galt med det når du jobber i en barnehage? Alt er tilrettelagt for lek og moro og det er jammen ikke mye ekstra arbeid med et til barn der. Jeg sørger selvfølgelig for at alle barna får akkurat det de trenger og har krav på selv om vi har besøk. Det er i tillegg god sosial trening for de mindre barna å ha med større barn å gjøre, og motsatt. Jeg hadde sikkert funnet gode begrunnelser for dette og noen krav vi hadde fylt med besøket hvis jeg hadde sett etter i rammeplanen. Hilsen ped. lederen lengre oppe. Dessuten HI om du er bekymret for at denne gutten skal gjøre noe mot ditt barn, du har ingen garanti mot at det ikke er flere barn som er utsatt for overgrep i barnehagen deres. Overgrepsofre finnes overalt og er flere vi tror.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #18 Skrevet 14. oktober 2011 Dersom det er greit for arbeidsgiver at hun har med barna, tror jeg ikke du har noe du skulle sagt. MEN at det er greit for arbeidsgiver stiller jeg litt spørsmålstegn ved.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #19 Skrevet 14. oktober 2011 Syns du skal ta opp dette med styrer og fortelle han/henne det denne vikaren har fortalt til deg. Ingen kan bestemme over hva du har rett til å reagere på. Lurer også på hvorfor denne gutten ikke er på skolen. Om denne moren faktisk er redd for at gutten skal gjøre noe mot andre barn så burde hun ikke ta han med til barnehagen da.. Syns egentlig helle greia høres litt suspekt ut.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #20 Skrevet 14. oktober 2011 NEI! Det er høst ferie og vil du ha nok voksne i bhg må noen ta med seg barna sine for å kunne komme på jobb. Både faste og vikarer... Dessuten kommer hverken vikaren eller barna hennes til å være alieine med ungene i bhg.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #21 Skrevet 14. oktober 2011 til 11.55.Hva tror du alle vi som er i andre yrker må gjøre når barna våre har fri? Vi må ordne pass hos slekt og venner eller ta fri selv. En barnehage er vel også en profesjonell arbeidsplass antar jeg? Som alle andre må vel de også ha pass til egne barn mens de er jobb.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #22 Skrevet 14. oktober 2011 Vet du hva 11.55 det du sier nå er bare vrøvl. Barna til oss som jobber i høstfeien kan være der de pleier å være. Går de i barnehage så er den åpen og går de på skolen så er SFO åpen. Går de ikke på SFO så pleier de nok å klare seg noen timer alene i høstferien også. Ingen som MÅ ha med seg ungene fordi det er høstferie. Om denne ringevikaren MÅ ha med seg ungene så hadde hun ikke fått jobbe hos oss. Vi har 18 barn på avdelingen og trenger absolutt ikke flere.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #23 Skrevet 14. oktober 2011 Du har full rett til å reagere, og hadde jeg vært deg hadde jeg tatt dette opp med ped.lederen i bhg, og fortalt hva vikaren hadde sagt til deg! Gjør det! Du har lovt å se til de ansatte i bhg der barnet ditt går hva du føler.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #24 Skrevet 14. oktober 2011 Å ha med barn på jobb er en uting så sant man ikke er sin egen arbeidsgiver!!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #25 Skrevet 14. oktober 2011 JO! Du har stigmatisert barna! Du synes ikke det er greit at gutten har kontakt med ditt barn. Moren er jo OBS på hva barna kan finne på, og hun er der for å passe på. Dersom hun forteller deg hva som har hendt vil jeg anta at de andre ansatte i bhg også vet det. Hva med å ta det opp i barnehagen da? Og ja, jeg synes fremdeles det er merkelig at hun har fortalt deg dette. Men kanskje hun hadde et behov for å forklare sine barns oppførsel? Jeg vet ikke... Men jeg synes du dtigmatiserer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå