Gå til innhold

Det blir bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så langt nede nå at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Mannen har forlatt oss, jeg har en datter og er gravid. Ingen venner og liten familie. Ingen til å sitte barnevakt så jeg kan jobbe kvelder/helger. Faste utgifter blir på ca. kroner 18000, mer når babyen i magen kommer ut og skal begynne i barnehage, mer og mer når barna blir større... Dette er utenom klær, mat, lege osv.

Det jeg vil få av Nav som alenemor kommer maks til å bli på 15000 kr. Om jeg skal ta en jobb på dagtid innen noe jeg ikke er utdannet til, vasking for eksempel, har jeg vel utbetalt rundt 12000-14000 kr. Hvordan er det mulig å klare seg uten en mann?

Eksmannen sier han skal hjelpe til økonomisk, men hva er vanlig å betale? Om han hjelper til en del nå før alt er på plass, er han vel neppe interessert i å forsørge ekskonen sin i det uendelige.

Dette er den økonomiske siden. Den andre siden er at han var også min aller beste venn, og jeg trodde at ekteskapet var stødig som et fjell. Så feil kan man ta. Jeg føler meg helt alene i hele verden, og tenker at om det ikke var for barna, hadde jeg ikke villet vært her i verden lenger. Alt jeg orker er å ta meg kraftig sammen for datteren min, så griner og sover jeg resten av tiden. Hva skal jeg gjøre?

Har hatt et par innlegg her inne før også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din kommune er pliktet til å gi deg gratis rådgivning. Sjekk nettsiden deres og bestill time.

Kontakt også Nav og spør om en oversikt.

Kan du få utgiftene dine ned?

Skrevet

Med bare en voksen i familien trenger man ikke like stor bolig, så boutgiftene blir mindre. Det blir også noe mindre strømregning.

Dagjobber er noe mindre betalt, ja. Men det er fullt mulig å klare seg på lønna. Vil tro du får utbetalt mer enn 12-14 000 på en vaskejobb, husk at du skal være i skatteklasse 2. I tillegg får du hele foreldrefradraget.

Dette klarer du, du må bare få den fulle oversikten. NAV er pliktig til å gi deg rådgivning...

Skrevet

Av og til lever man mest for at barna skal et godt liv.. Du har rett på barnebidrag fra mannen din til barna er 18 år.

Han vil kanskje ha delt samvær også?

Etter hvert vil sorgen over skilsmissen bli litt lettere å bære, men det er nok slik at i begynnelsen bare "eksisterer" man.

Siden du har jobbet kvelder og helger er du kanskje utdannet innen helsesektoren? Hva med å bli hjemmehjelp som kjører rundt i bygda på dagtid? Og i tillegg avisbud?

Skrevet

18000 kr var mye.

hvor mye betaler du der du bor?

strøm?

mat?

tlf?

hvilke andre utgifter har du??

Skrevet

Jeg får utgiftene mine opp... Om jeg får det lille huset jeg ønsker, må jeg betale 3000 kr mer i leie enn hva jeg gjør nå. Jeg trives her jeg bor også, men det er veldig upraktisk med en lang bratt trapp og for liten plass. Men kanskje jeg ikke kan leie det lille huset. Leien er 8000 pluss strøm og internett/kabeltv. Jeg kan si opp avisen (ca. 1200 i året), Planfadder og bokklubb, men det er jo bare noen hundrelapper..

Jeg skal på møte med Nav om 2 uker. Hun jeg snakket med virket kald og eggektiv og sa jeg måtte belage meg på at vi ikke ville få det fett framover akkurat...

Jeg skjønner at mange vil si at jeg bare må jobbe, men da må jeg nesten ta en ny utdannelse for å få en dagtidsjobb med en levelig lønn. Og hva skulle det bli og hvordan skulle jeg kunne klare det? Jeg ser virkelig ingen løsning på noe, bare mørke og ensomhet... Og stakkars barna mine:(

Skrevet

I dag:

6000 i husleie (8000 hvis vi flytter til det lille huset)

2300 (?) strøm/ved

Studielån: 1200

Restlån bolig: 1700 (min del)

Forsikringer: ca 300

Barnehage: 1550 ca.

Tvlisens: ?

Internett/kabeltv: 1200

"Småplukk": ca. 5-600

Litt sparing og kanskje noe jeg har glemt...

Vi trenger 2 soverom, det har vi her vi bor, men vi bruker det ene soverommet til tørkerom for klær, skap, lagring av trimsykkel, julepynt, støvsuger osv...

Er utdannet innen helsevesenet ja.. Hjemmehjelp har jeg vært før, men da går jeg ned mye i lønn... Har bare 3 dager i bhg, da planen var annerledes før, vi var jo to...

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal orke å leve uten mitt livs kjærlighet:,(

Skrevet

Hva er foreldrefradrag?

Han kommer ikke til å ha noen del av omsorgen, han har bosatt seg 80 mil unna oss...

Skrevet

Kan du ikke flytte et sted der du slipper så høye boutgifter da?

Skrevet

Hva er vanlig å gi i barnebidrag da? Han tjener kanskje 300 000.

Skrevet

Hvis det er en overflod med ting på soverommet som gjør at dere må flytte, hva med å få bygd ei bod i hagen eller utenfor leiligheten og lagre julepynt og stæsj der?

Skrevet

Jeg har flyttet hjem til hjemplassen min, dette er ingen by, men ei lita bygd... Boprisene er stive likevel. Å flytte er ikke aktuelt, jeg har iallefall foreldrene mine her

Skrevet

Du trenger 2 soverom for lagring av utstyr på det ene? Mystisk...

Om husleien er såpass er det godt mulig du har krav på bostøtte, men jeg ser ikke helt hvorfor du har behov for større bolig når familiens størrelse ikke øker. Det flytter ut en og du får en ny baby.

Kjenner mange alenemødre med bare ett soverom i leiligheten. Ikke fordi de ønsker det, men fordi det er det som er det mest fornuftige ut fra totaløkonomi.

Om du rydder i stæsjet ditt har du jo et disponibelt soverom til, og slipper å flytte.

PS: Vi er to voksne og ett barn på ett soverom, klærne blir tørket i stua. Ser ikke helt at jeg skal være ulykkelig over det, det er bare slik det er...

Skrevet

Foreldrefradrag er skattefradrag for utgifter til barnepass. Inntil 25 000 for ett barn, noe høyere for flere mener jeg å huske. Man må dele på det når man er sammen (eller velge å føre det på den ene av foreldrene), når du er alene får du hele fradraget selv...

Skrevet

Hm, da må jeg spørre husverten. En annen ting er at vi bor i annen etg, og trappa er direkte farlig. Det er flere som har ramlet ned den. Kanskje jeg bare er kravstor..

Skrevet

Søk om bostøtte! Dette regner de ut etter inntekt. Fikk ca 3000 kr mnd da jeg tjente rundt 170 000 i året. Vet om andre som har fått 4500 kr.

Skrevet

Du får kanskje rundt 3000 i barnebidrag også. BF tjener ca 250 000 i året og jeg får 2500

Skrevet

Hvem har sagt at du får ca 15000 utbetalt av nav?

OS 13000,-

BT 3000,-

Redusert Barnetilsyn ca 1300,- om du har full dekning

Bidrag fra far +/- 2000,-

Søk om Bostøtte, du kan sikkert få en 1000 lapp eller mer derfra også.

Og dette er uten at du jobber. Jobber du reduseres OS, men du får jo tilsvarende i lønn pluss pluss, for det lønner seg faktisk å jobbe.

Skrevet

15000 er bare et overslag i mitt hode.Kanskje jeg bare skal bli her jeg er og forsøke å kvitte meg med noe... Her betaler jeg 6000 inkl kabeltv og internett-

Skrevet

Tøm rommet, så har du et ekstra soverom! Seriøst, du MÅ jo bare gjøre det. Jeg tømte en 50 kvm leilighet hvor man ikke kunne se fargen på gulvet engang, fordi det var fylt med rot der. Jeg tømte den på en helg, fordi jeg ikke hadde noe valg. Det har ikke du heller.

...hvor mye julepynt har du egentlig, hvis det trenger et eget rom??

Skrevet

Nå snakker vi mye mer løsningsorientert!

Du kommer også langt med gode oppbevaringsløsninger. Vegghyller og -skap på begge soverommene, tørking av klær i stua over natta og dagen når dere uansett er ute av huset (?) og kasting av det du ikke trenger. Skal se du kommer i mål.

I tillegg får du litt mer enn det du har anslått. Om du velger å kun leve på stønader er det viktig at du er om deg og skaffer deg videreutdannelse i den perioden, det gir mye større muligheter for dagarbeid.

Ellers tror jeg nok du ser litt mørkt på hvor mye du kan tjene også, husk at både hjemmehjelper og renholdere forsørger seg og barna sine, slik som alle oss andre. En fordel med de små lønnsforskjellene i det norske samfunnet er at det ikke egentlig er så ille å jobbe som ufaglært. Som nyutdannet sykepleier tjente jeg bare et par kroner i timen mer enn pleieassistentene, nå er jeg kommet opp i det samme som en hjelpepleier som er litt opp i åra etter 8 år. Først på toppansenitet kommer jeg opp i høyere lønn..

Når det gjelder strømregninga: det kan faktisk lønne seg å investere i tørketrommet (sett den oppå vaskemaskinen), du bruker mindre strøm på å tørke der enn å skulle kompensere for varmen klestørkinga stjeler i leiligheten om vinteren. Og da får du også redusert klestørkeproblemet.

Skrevet

Tusen takk for alle råd og for at dere tar dere tid, det varmer..

Jeg måtte le litt av spørsmålet om hvor mye julepynt jeg egentlig hadde; det var bare et eksempel på noe av det som lagres der inne:)

Det er¨også et problem med at vi bor i annen etg og at badet er knøttlite og ikke har plass til stellebord. Men vi kan jo sikkert finne noe som er billigere enn 8000 da..

Skrevet

Da prioriterer du bort tørketrommel og plasserer en stellematte oppå vaskemaskinen :)

Skrevet

Tørketrommel har jeg uansett ikke:)

Jeg har 3-årig høyskoleutdanning med 10 års annsiennitet, så derfor jeg synes det er så surt å måtte bytte jobb til lavere lønn.Men jeg får se. Det bare er så mye akkurat nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...