Gå til innhold

Hjertesukk fra en ped.leder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble faktisk større fokus på å presse inn flere barn når det skulle bli full dekning. Flere fikk senket kravet til areal per barn også. Så det har jeg faktisk opplevd.

I utdannelsen min var det veldig mye fokus på en-til-en kontakt med barn, kvalitet i samspill osv. Det var veldig lite fokus på tidspresset, stresset osv. I praksis er man på topp, det merkes derfor ikke på samme måte. En ekstra person har mye å si. Jeg fikk faktisk derfor sjokk når jeg begynte i jobb.

Synes det er trist at alltid ei anna yrkesgruppe skal skrike ut om hvor fælt DE har det. Det er ikke poenget i denne tråden. Tviler ikke på at alle yrker med omsorg for mennesker er nedprioriterte og underbemannede. Men i denne tråden er det barnehagen jeg snakker om.

HI

Videoannonse
Annonse
Skrevet

emmm.. du hadde to ettåringe. I mange barnehager er det gjerne 4etåringer pr voksne. Noen av barna trenger av ulike grunner ekstra omsorg men ikke nok til at det utløser ekstra resurser. Du aner virkelig ikke hva du snakker om.

Ja selvsagt må man tenke økonomi. Men jeg synest ikke at mine barn skal lide i forhold til sikkerhet og pedagogisk læring fordi vi skal spare penger!

Skrevet

Jeg er også helt enig med HI. Er selv ped leder, og i samme situasjonen. Det skvises inn stadig flere barn, uten ekstra ressurser.

Og for deg som sier at hvert barn ikke krever en voksen på seg hele dagen- nei ikke alle gjør det, men det holder ikke med et blikk i ny og ne! og når du har godt over 20 unger er det stort sett alltid noen som må følges ekstra med på. Barna skal være trygge på avdelingen, noe som inbefatter både barn og voksne, men hvordan i allverden skal man klare å bli kjent med alle når du gjerne har en 20-30 unger å forholde deg til? I tillegg har du som ped leder et enormt papirarbeid som skal gjøres, og alt for mye tid går vekk i møter og på kontor.

I tillegg til dette skal du holde orden på at alt er som det skal, du skal se hver eneste unge hver dag, skal kunne svare på hvor lenge hver enkelt har sovet ( om de sover) hva de har opplevd i løpet av dagen etc. Det er mye å holde orden på.

Jeg ser at jeg ikke kommer til å holde lenge i yrket slik situasjonen er i dag. Jeg er så dødsliten at jeg gleder meg til egne barn skal legge seg så jeg får slappet av. Slik skal det ikke være...

Skrevet

Sånn er det i alle yrker.

Jeg er lærer. Jeg har 250 elever. Alle disse elevene skal ha individuell opplæring. Jeg ser hver klasse to timer i uka. Vet ikke hva halvparten heter en gang.

Skrevet

Enig med du.

Men det er jo ikke kun i barnehager, hva med de stakkars ELDRE på sykehjem???!:(

Uansett så er de 4 ansatte på 18 barn på datteren vår sin avd...5års gruppa...3 dager i uken er de 5 ansatte.

Skrevet

lærer her å, men kontaktlærer på barneskole med et lite trinn! Bare 38 elever på trinnet, så ejg har kun 19 unger å forholde meg til :D Det er LUKSUS!

Var faglærer i fjor, og holdt på å stryke med! 3 trinn, et drøss med unger og null oversikt følte jeg det var :(

Skrevet

Jeg underviser i eldre historie på vgs, har 9 vgs klasser med 28 elever i hver. Så 252 elever for å være eksakt. Helt håpløst.

Skrevet

Jeg er så enig med deg HI! Når klokka er der og dagen er omme så er jeg aldri ferdig på jobb! Jeg tenker på hva jeg ikke rakk å gjøre den dagen, hva kan utsettes, hva må prioriteres og har jeg egentlig sett alle barna idag? Enda så er jeg heldig som jobber på en småbarnsavdeling med 15 barn og tre fantastisk flinke assistenter!

Skrevet

Dette handler om barnehagesituasjonen i landet vårt, hverdagen for barna våre! Ikke ødelegge diskusjonen med å begynne å konkurrere om hvem som har det verst, det blir for dumt! Ikke uttal dere om støynivå eller hvor slitsomt og uansvarlig (!) det er, før dere har vært noen dager der selv!

Jeg har hatt praksis i barnehage og barneskole pluss at jeg har jobbet som sykepleier på demensavdelinger/forsterket enhet i flere år, og jeg VET at disse yrkene ikke kan sammenlignes i det hele tatt. De er slitsomme på forskjellige måter, ferdig med den saken!

Hva kan vi gjøre for å nå frem HI?

Skrevet

Skikkelig dårlig sammenligning! Det er faktisk mye mer hektisk for barnehageansatte, enn for deg som skal passe 2 ettåringer hele uken.

Det er faktisk ikke slik at en ansatte i barnehagen kan sette seg ned å følge med! Bleier skal skiftes, klær skal av/på, barna krangler feks. Det er ikke slik at barna sitter stille på en plass hele dagen.("Et blikk er nok de fleste gangene. Bare følge med, og det krever ikke mer enn øyner som ser...") Tydeligvis har du aldri jobbet i en barnehage gitt... Jeg kan si med sikkerhet av jeg var mer sliten etter en dag når jeg jobbet i barnehagen, en nå når jeg er alene hele dagen med tvillinger på 1 år og baby på 10 uker.

Skrevet

Alltid like irriterende når andre arbeidsgrupper skal ta opp problemer ang deres elendige forhold og "velkommen til verden". Synes ofte sykepleiere kommenteter når en lærer kommer med sitt hjertesukk, men her klager både bl.a. ansatte i eldreomsorgen og lærere på sine yrker. La nå dette være en diskusjon om bemanningen i bhg. Ingen, verken de ansatte eller barna, kommer godt ut av forholdene som HI beskriver. Har vel egentlig ikke mer å si enn at det er en fantastisk viktig jobb dere gjør og jeg håper forholdene blir kraftig forbedret!! Hilsen lærer som jobbet i eldreomsorgen under utdannelsen (skal ikke klage her;),men en stor klapp på skulderen til alle de nevnte yrkene med et ønske om et stort løft, både når det gjelder forholdene og økonomisk!) ps.får ikke laget avsnitt med mob;)

Skrevet

Poenget er jo at dersom barnehage skal prioriteres, må noe tilsvarende nedprioriteres. Og da er jeg uenig i at barnehage er der man må tilføre midler. Heller eldreomsorg eller skole da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...