Gå til innhold

Ser dere NRK nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man hedre landssvikere?!?!? Skjerp dere!!!

Kan ikke sammenligne dette med Breivik. Hvis man jobber på et sykehus her hjemme, såklart skal man behandle ALLE, om så Hitler hadde kommet inn. MEN disse kvinnene valgte aktivt å gå over til fiendens side, reise ut, og behandle tyske soldater ved fronten. Ser dere virkelig ikke forskjellen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk om synsing:) Vis meg ên link til den påstanden.

At han har skrevet om rettsoppgjøret, er en kjent sak. At det er generellt kritisk, er nytt for meg.

Skrevet

Leser du i det hele tatt det som står her, 23.24?

De valgte ikke side! De var politisk nøytrale.

Skrevet

23.34: Det nytter ikke å forklare deg dette. Du har åpenbart ikke kapasitet nok til å skjønne noe som helst. Noe det siste, håpløse argumentet ditt beviser til gangs. Jeg lar det enkelt og greit stå å lyse for seg selv.

Skrevet

På wikipedia står det:

..."en kritisk holdning til den dominerende fortolkning av den annen verdenskrig i Norge. Som faghistoriker har han plassert rettsoppgjøret etter andre verdenskrigs i en idéhistorisk kontekst, med spesiell vekt på dødsstraffen.[3] Hans Fredrik Dahl deltar også aktivt i den offentlige debatt innen dette området.

Dahl fikk mye motbør da han i 1997 ga en positiv vurdering av den britiske historikeren David Irvings verk som kildemateriale,[4] og Odd-Bjørn Fure kritiserte Dahl i pamfletten Kampen mot glemselen. Dahl innrømmet senere, i 2001,[5] at han hadde feilvurdert Irving. I følge Trond Berg Eriksen er Hans Fredrik Dahl «en svært viktig forfatter [som] har åpnet et diskusjonsrom om den andre verdenskrigen som har gjort det mulig å snakke nyansert og historisk om krigen uten å måtte forfalle til 17. mai-retorikk»[6]."

Skrevet

De er ikke politisk nøytral når de velger å reise ut i fiendens tjeneste. De kunne valgt å være hjemme. Var nok å gjøre som sykepleier i Norge også. De valgte å dra ut å jobbe under nazi-Tysklands flagg. Politisk nøytral my ass.

Skrevet

Og hva så? Er/var tyske soldaters liv og helse mindre verdt enn noske? Polske? Russiske? Amerikanske?

Som sykepleier eller lege i fronttjeneste er det faksik ETT FETT hvilken nasjon den sårede tilhører og ETT FETT hvilken side av grensa man er på. Såret er såret.

Om de med viten og vilje valgte å melde seg til fronttjeneste på feil side i dine øyne gjør det fortsatt ikke handlingen gal.

Skrevet

PS. Det er jo dere som ikke har kapasitet, bare fordi dere ikke greier å se forbi de søte gamle ansiktene til disse tyskertøsene.

Skrevet

Er du dum eller bare ute etter å provosere 23.40?

Er du politisk nøytral, spiller det null rolle hvem du behandler. Samme for dem om de havnet i Tyskland, Afrika eller Norge. De behandlet MENNESKER, ikke først og fremst krigere, hvis du forstår betydningen av dette.

Har du i det hele tatt hørt om humanisme? Vet du hva det innebærer? Vet du hvorfor organisasjoner som Røde Kors og Leger uten grenser er nøytrale?

Skrevet

"Vi har ikke kapasitet? "Mener du det er en fullstendig setning, så skjønner jeg at det ikke er all verden som sviver rundt:)

Skrevet

Samma det. Tyskertøser er tyskertøser.

Skrevet

Og? Kan du si litt om rammen her?

Skrevet

Jeg har levd litt for lenge i min egen naive verden, der jeg har antatt at de fleste mennesker er presumtivt oppegående. Du motbeviste nettopp den teorien 23.54.

Skrevet

Tysketøser er noe annet.. Lær deg forskjellen.

Jeg kjente ei som falt for en tysker i Trondheim under krigen. Etter krigen ble hun (og mange med henne) dratt på torget, de ble kledt av til de var nakne, mørbanket foran mobben, barbert på hodet, og ble selvsagt plassert i fangeleir etterpå. Veldig mange tok livet sitt i etterkant.

Skrevet

Selvfølgelig visste de ikke om at Tyskland kom til å tape krigen, og at de ville bli dømt for landssvik. Det var jo derfor så mange holdt med tyskerne, fordi de trodde at tyskerne faktisk kom til å gå seirende ut av krigen. I dag er det naturlig å tenke at det også dengang var allment kjent at tyskerne kom til å tape krigen, men det var det ikke :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...