Gå til innhold

NAV - så oppgitt jeg blir...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappan tiol barnet mittt har mista permisjonen sin.

Han fylte ut papirene på jobben sin, og de videresendte dem til det lokale NAV-kontoret.

Det kom de i en "rotebunke" på pulten til en ansatt og ble glemt...

men permisjon var ferdigm, og han begynte på sin.

Så fikk ikke jobben hans tilbakebetalt pengene fordi NAV ikke hadde fått noe søknad.

Den lå jo i "rotebunken", underskrevet og datert i GOD TID.

Og her er det verste: Pappan til barnet mitt fikk skylda, fordi NAV skulle hatt TO søknader. En fra jobben hans og en fra han.

dette står det ikke noe om på nettsidene deres så vidt vi kan se.

Sendte selvfølgelig klage, men fikk avslag.

Fatter ikke at det går an, han mister permisjonen fordi EN ANSATT HOS NAV ROTER!! da skulle jaggu denne ansatte ha dekka det spør du meg.

Hva skal man gjøre med slikt?

Blir så oppgitt over at det er mulig å være så vanskelige...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk litt fort i svingene...

Det skulle stå MIN permisjon var ferdig.

beklager div. skrivefeil, men dere skjønner vel hva jeg mener håper jeg...

HI

Skrevet

Pappaen fikk ikke her heller, på grunn av annet NAV rot som jeg ikke gidder begi meg ut på engang. Kort fortalt fikk han 3mndr ulønna perm i stedet, siden sjefen er snill.

Skrevet

jeg stoler aldri på NAV, så får jeg ikke brev tilbake, så ringer jeg dem. NAV må passes på!

Skrevet

Når du leverer søknaden (som du selvfølgelig gjør i GOD tid:)) skal du innen 4 uker få en forvaltningsmelding som at søknaden er mottatt og en vurdering av antatt saksbehandlingstid. Får du ikke dette, bør du etterlyse det. Dette er DITT bevis for at søknaden er sendt.

I dette tilfelle har nok jobben til din mann regelrett DRITI seg ut. Alle arbeidsgivere MÅ sende lønnsopplsyninger til NAV og de må også sende krav om refusjon. Dette må gjøres før det har gått 3 mnd (refusjon betales bare for inntil 3 mdn tilbake i tid). Hadde arbeidsgiver gjort dette, så ville de og dere fått beskjed om at det ikke forelå noen søknad, og dere kunne dermed sende inn kopi av den dere hadde eller sendt en helt ny søknad. Da ville jobben fortsatt hatt krav på refusjon (forutsatt at han fylte vilkårene for permisjon da!)

Hvem i all verden er det som går hjemme i 3 mnd uten å vite om man har rett til permisjon eller ikke? og ikke minst; hvilken arbeidsgiver er det som ikke sørger for å sende inn refusjonskrav i tide - det er bare sløvt av arbeidsgiver!

og en siste ting; alle søknader som sendes til NAV blir SCANNET. De havner ikke på et skrivebord lenger:) De scannes og saksbehandler får de elektronisk.

Skrevet

Det er faktisk ikke alltid det er godt nok heller. Har fått svarbrev som de har gått tilbake på.

Skrevet

Her betalte jobben hans for den permen han allerede hadde tatt, for de syntes det ble helt håpløst...

men den han ikke hadde tatt ennå "forsvant" jo.

det er så jævla kjipt og urettferdig!

Han mister jo alenetida med veslegutten.

Vi har ikke råd til at han kan være like lenge hjemme ulønnet, desverre.

ARGH! Papirene var jo undertegnet, sendt og datert i god tid!

HI

Skrevet

JO, de havnet altså PÅ ET SKRIVEBORD!

Og den ansatte har beklaget det, og gjorde fint lite forskjell for oss.

Mulig den ble lagt til side før den ble scannet for alt jeg vet.

Det provoserer meg litt at jeg skal forsvare meg til deg 19:59, men det er altså sånn saken er for oss.

Søknaden havnet på et skrivebord hos NAV.

Mulig jobben til sambo ikke fikk bekreftelsen de skulle ha, eller at vi ikke fikk det.

Vi har aldri hatt noe med NAV å gjøre og er tydeligvis naive.

Jobben hans sendte krav om refusjon før det hadde gått tre mnd, men da hadde han jo brukt opp det meste av permisjonen sin. Hadde jo bare 12 uker.

Veit ikke om de heller tenkte noe på å få svar fra NAV, det burde de sikkert tenkt på. Men det er ikke mange ute i pappaperm der han jobber.

Papirene ble underskrevet, datert av sambo og arb.giver i mai, en mnd før min permisjon var over. Det skulle være i god tid...

Så hadde vi ferie, og DUMME som vi var trodde vi alt var i orden. Sambo gikk ut i perm i august og var vel hjemme 2 mnd eller noe før styret begynte. Vi er bare glade for at vi slapp å tilbakebetale pengene for lønnen han fikk.

Men likevel... ARGH

HI

Skrevet

har dere mottatt vedtak på innvilget fedrekvote?

Skrevet

Det står vel i ditt vedtak at far må selv sende inn en søknad??

Skrevet

Folk som aldri har opplevd hvor vanskelig nav kan være, tror heller ikke at det er mulig å oppleve de tingene mange opplever med dem. De tror alltid at systemet fungerer feilfritt, inntil de blir utsatt for det selv.

Skrevet

Eller folk tror at de ikke behøver å gjøre en dritt selv, og forventer at alle andre skal ordne opp for dem:)

Det finnes vel knapt et system som fungerer feilfritt. Det jobber mennesker i alle deler av forvaltningen, og feil kan skje. men når man går ut i permisjon UTEN å ha fått et vedtak eller et papir på at søknaden er mottatt - ja da må man faktisk ta litt av skylden selv!

Hvis NAV ikke finner igjen søknaden, hvordan kan da de (eller HI for den del) vite at den har havnet i bunken på et skrivebord? Og å sende inn søknaden 4 uker før permisjonsstart er IKKE å regne for GOD TID. Når arbeidsgiver heller ikke sender inn lønnsopplysninger og refusjonskrav før lenge etter at permisjonen har startet. I tillegg må jo arbeidsgiver sende inn inntekts- og skatteopplysningsskjema for at NAV i det hele tatt skal kunne behandle søknaden om permisjon. Dette skjema er det arbeidsgiver som er ansvarlig for å sende inn og det skrives bare under av arbeidsgiver. Det er IKKE en søknad, men en bekreftelse på lønns- og skatteopplysninger for vedkommende som sender inn et krav til NAV.

Skrevet

Pokker, hvor er LIKER-knappen ;)

21:41, du fikk sagt det!!

Skrevet

HI; Mannen din må virkelig ha en elendig arbeidsgiver som ikke har gjort mer for å sette seg inn i arbeidsgivers plikter.

Det er arbeidsgivers plikt å sende inn skjema for lønn til NAV. Det skal de sende inn når han søker permisjon. Og at arbeidsgiver gir permisjon med lønn uten å undersøke om vedkommende faktisk har krav på det, er mildt sagt merkelig.

Her må virkelig arbeidsgiver ta sin del av skylden for rotet...

Skrevet

Man må alltid ta kopi av det man leverer inn til NAV, som de må stemple og undertegne!!

Skrevet

Men HI da...... Du trenger da ikke forvare deg ovenfor meg:)

Men når du poster innlegg her, så kan du ikke regne med at alle skal være enig med deg og at alle skal ha full sympati med DEG!

Kan jo tenkes at dere har LITT av skylden selv også for det uføre dere har havnet i!!

Skrevet

21:43: Signerer.

Arbeidsgiver bør vite at inntektsopplysningene skal sendes inn i god tid.

Og som bruker av systemet - man kan ikke bare sende inn en søknad, la humla suse og regne med at alt er i orden. Nav skal selvfølgelig ikke rote bort papirer, men man har et ansvar selv også for å sørge for at nav har fått det de trenger. Å starte en permisjon og avvike hele uten å sjekke om alt er i orden og i etterkant bli irritert på nav blir for dumt.

Skrevet

Alle papirene til nav blir jo scannet, så skjønner ikke hvordan de kan havne på en skrivepult til en random saksbehandler som du sier, Hi.... . Det er liksom ikke slik postmottaket fungerer ser du. Dersom det virkelig er slik du sier, må ditt nav- kontor være landets dårligste. Og dersom det virkelig var slik at denne radom ansatte hadde rotet bort papirene, veeeel da vil jeg jo si at dere har en veldig sterk klage- sak. Forundrer meg at dere får avslag på en klage der jeg regner med den ansatte har informert om den påståtte glippen til klageinstansen??

Skrevet

Og forresten, det står jo rimelig tydelig på nav sine sider at permisjon må avtales med jobben i forkant og at de å sende inntektsopplysninger..... Men herlighet, visste ikke jobbben dette da?

Skrevet

Skjønner at mange av dere aldri har tabba dere ut....

Så godt for dere å ha full kontroll, det har tydeligvis ikke vi. HUFF

For å være helt ærlig tenkte jeg ikke et sekund på at samboers permisjon ikke var i orden. Både jeg og sjefen min sendte inn papirer og alt var i orden med min permisjon.

Og da tenkte jeg rett og slett ikke noe mer på permisjon, sambo og hans jobb fikk ordne hans.

Papirene ble sendt inn i god tid syns jeg. Sendt i mai og permisjonsstart i august. Det skrev jeg ganske tydelig.

Sambos papirer ble sendt 4 uker før min permisjon tok slutt.

Vi veit at papirene ble glemt/forlagt på en pult fordi de ble funnet igjen når sambos jobb etterlyste dem.

Den som hadde lagt den i "rotehaugen" beklaget veldig, men det hjalp jo ikke oss det.

Hva som har skjedd der ang tilbakemeldig/svar på permisjonssøknad fra NAV vet jeg ikke. Tabber fra mange, da alle hadde ferie.

Og jeg tenkte som sagt ikke på det... Tankene var helt borte i den perioden der, men en unge som var plaga med diverse og aldri sov.

Vi var vel i ammetåka begge to. ;-)

Skjønner at de fleste her syns vi kan skylde oss selv for dette.

Men jeg personlig syns det er jærvlig tragisk når NAV finner igjen papirene de har forlagt, ferdig med underskrifter fra alle og dato - og det ikke har en dritt å si.

Hadde ikke papirene blitt sendt så er det jo forståelig.

men de ble jo sendt! De lå jo på NAV!

Men, neste gang skal vi hvertfall passe bedre på.

Sambo tenkte heller ikke mere over det, idiotisk selvfølgelig - å regne med at jobben ordner opp når sjefen sier at alt er OK.

men. Han fikk 2 mnd eller noe sånn da. Og jobben dekka det økonomisk.

HI

Skrevet

IGJEN, søknaden LÅ på et skrivebord.

Den BLE funnet igjen.

Vi klaget og fikk avslag grunnet av far måtte sende inn 2 søknader. En fra seg selv og en fra jobben.

Mulig vi er verdens verste til å leite på NAV sine sider, men vi finner altså ikke noe sted der det står at han må sende inn 2 søknader.

Hvis noen av dere finner det så si fra er dere snille.

Godt å se det svart på hvitt så man kan roe seg med at man faktisk har tabba seg ut skikkelig.

Vi (han) stolte på arbeidsgiver som sa at alt var i orden, og tenkte ikke mer på saken.

HI

Skrevet

Sorry, men tror ganske enkelt ikke helt på deg.

Scanning av foreldrepengesøknader startet for lenge siden......Dermed er det faktisk ikke mulig at søknaden lå ferdig stemplet på et skrivebord i mai:)

HVIS det nå allikevel skulle være slik, så kan ikke NAV gi avslag på søknaden:) Han vil få innvilget permisjon dersom han fyller vilkårene, men arbeidsgiver vil IKKE få refusjon dersom de ikke sender inn krav om dette innen riktig tid (NAV) betaler bare ut for 3 mnd tilbake i tid.

Som søker skal man ikke sende inn 2 søknader. Far skal sende en søknad. I TILLEGG må arbeidsgiver sende inn skjema for lønnsopplsyninger OG krav om refusjon. Hvis arbeidsgiver ikke har gjort dette er det DE som har tabba seg ut. Din man har fortsatt krav på permisjon men arbeidsgiver får altså ikke refusjon - riktignok hvis det er arbeidsgiver som betaler permisjonen hans. Det er helt og holdent arbeidsgivers skyld, og skal ikke påvirke din manns rett til permisjon.

Noen annet er hvis han skal ha gradert permisjon. DA er det riktig at det skal sendes inn et eget skjema for avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker om gradert uttak.

Tviler også på at dere allerede har fått klaget og fått avslag på dette så elgne det først avslaget kom i august. Når man klager, går saken først til Forvaltning. Dersom de ikke gir medhold, skriver de innstilling til Klageinstansen. dere får kopi av innstillingen og mulighet til å komme med kommentarer innen en viss tid. Deretter skal Klageinstansen behandle saken. dette tar som regel opptil 6 mnd:)

Skrevet

Du kan tro hva du vil, søknaden ble altså ikke scannet, den ble liggende der.

Det er en tabbe NAV har innrømmet, og beklaget.

Hvorfor i helvete skulle jeg dikte opp noe så idiotisk!!

Han tok permisjon da ungen var 1 år, altså forrige august.

Ungen ble født i 2009.

Så hadde han permisjon 1 dag i uka. Det er vel gradert det da?

Ah, så DA måtte han altså ha sendt inn en selv og en fra arbeidsgiver?

Har vel vært tabber fra flere hold da.

Vi/han som ikke sendte inn/ikke sjekka det selv men stolte på sjefen.

Vi som ikke etterlyste noen bekreftelse. Trodde den ble sendt til jobben hans, sjakka ikke. Jævla dumt.

Jobben som ikke sendte kravet tidlig nok. Det ble antagelig ikke gjort før uti august - etter sommerferien. Så det ville jo vært over 3 mnd etter at søknaden var sendt.

Den ansatte på NAV som ikke gjorde jobben sin.

HI

Skrevet

det står VELDIG tydelig i ditt vedtak at far må sende søknad om gradert uttak før max dato på felleskvoten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...