Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #1 Skrevet 7. oktober 2011 ... At "Olsenbanden" originalt er dansk? ... At "The Julekalender" originalt er dansk? Jeg fant det ut fordi kjæresten min er dansk. Det var rett før hele mitt liv raste sønder og sammen, skal jeg si dere!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #2 Skrevet 7. oktober 2011 ...og det norske kongehuset er opprinnelig dansk/engelsk..! Dessuten var Norge i union med Danmark i 400 år, og det var ikke Norge som styrte i den unionen.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #3 Skrevet 7. oktober 2011 Visste at julekalenderen var dansk, men ante ikke at olsenbanden var det:)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #4 Skrevet 7. oktober 2011 Ha ha. Er du frekk? Men jo det visste jeg FAKTISK, tro det eller ei.. .. Derav våres halvdanske skriftspråk..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #6 Skrevet 7. oktober 2011 Ja!! Bor i Danmark og opplevde min nesten mest skuffende jul første året her nede, da jeg så den danske julekalender hehe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #7 Skrevet 7. oktober 2011 Ja. Det visste jeg. Og synes faktisk den danske julekalenderen er minst like bra som den norske. MEN de har gjort en veldig bra oversettelse, ikke bare språkmessig, men også kulturellt. Tradisjonelt har Norge faktisk ikke vært flinke til å finne på egne ting, på 60- og 70-tallet var for eksempel nesten alle norske slagere opprinnelig enten svenske eller engelske. Veldig lite egenproduksjon her hjemme. Det endret seg først med AHA. Nå har norske tv-produsenter og filmprodusenter blitt flinkere til å ha egne ideer. Og kongehuset: Tja opprinnelig stammer jo alle de europeiske kongehusene fra nord-tyskland, der det i sin tid bodde en greve/konge (husker ikke) med hele ni døtre... Han lykkedes å gifte bort alle sammen til tronarvinger, noe som må ses på som en kjempeprestasjon, da de stakkars jentene egentlig ikke var mye for øyet..... Slik ble alle Europas kongehus i slekt med hverandre...
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #8 Skrevet 7. oktober 2011 :-) Jeg har snakket med han danske Günther, og han sier at de danske skuespillerene tok opp til Norge da den norske versjonen skulle spilles inn, for å instruere dem, slik at seriene ble mest mulig like.. Jeg som har gått og tenkt at The Julekalender og Olsenbanden er jammen meg noen gode gamle, NORSKE serier... :-/
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #9 Skrevet 7. oktober 2011 Haha, kjenner det godt :-D Hjertet sank mange hakk!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #10 Skrevet 7. oktober 2011 Den svenske serien "Albert og Herbert" er opprinnelig engelsk.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #11 Skrevet 7. oktober 2011 11.48 her: Jeg har en DVD av The Julekalender som inneholder klipp fra innspillingen av den norske serien med de danske instruktørene og hvor det blir forklart hvordan de tenkte osv. Genial produksjon, synes jeg. Seriene er faktisk både like og totalt forskjellige. Tja, forresten for dere som er gamle nok til å huseke "Lekestue" på Barne-TV, så er det en britisk serie.....
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #12 Skrevet 7. oktober 2011 Flaut å innrømme dette, men da nissene på låven kom ut på tvnorge, så visste jeg ikke at det var spill alt sammen *flau*. Jeg kjente ikke komikerene, for visste ikke hvem det var. Helt til en kollega av meg som så på det samme opplyste meg. Ble rimelig flau.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #13 Skrevet 7. oktober 2011 "Og kongehuset: Tja opprinnelig stammer jo alle de europeiske kongehusene fra nord-tyskland, der det i sin tid bodde en greve/konge (husker ikke) med hele ni døtre... Han lykkedes å gifte bort alle sammen til tronarvinger, noe som må ses på som en kjempeprestasjon, da de stakkars jentene egentlig ikke var mye for øyet..... Slik ble alle Europas kongehus i slekt med hverandre..." Nesten riktig: Det var den danske kongen Christian som hadde de ni døtrene, han hadde tilnavnet "europas svigerfar". Han var bestefar både til dronning Maud og kong Haakon (og den siste tsaren i Russland, blant annet).
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #15 Skrevet 7. oktober 2011 Men de bodde på et slott i det som nå er nord-tyskland... Gluckburg slott, har jeg nå giddet å finne ut.. Ja, jeg vet godt at jeg ble litt omtrentlig... Er ikke flink til å huske navn, men synes historien er intersssant og morsom! Takk for hjelpen fra hun over her.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #16 Skrevet 7. oktober 2011 12.04 igjen: Forresten så var det vel her blødersykdommen kom inn i kongehusene? Eller var det tidligere og bare nedarvet gjennom disse ni døtrene (mye som tyder på det siden det bare var jenter i familien. Guttene overlevde antagelig ikke?)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #17 Skrevet 7. oktober 2011 Stemmer det, Glücksburg er forresten familienavnet til det danske og det norske kongehuset. Artig å være til hjelp
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #18 Skrevet 7. oktober 2011 Kult, det visste jeg ikke. Jeg roter nok litt på sidelinja nå, men Glücksburg slott er faktisk gjort om til et spa-hotell nå :-)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #19 Skrevet 7. oktober 2011 Historie er gøy :-) Så visste dere det, da folkens? Håkon Magnus og Mette Marit Glücksburg, heter de egentlig.... :-) hun over igjen.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #20 Skrevet 7. oktober 2011 The Julekalender visste jeg, men ikke Olsenbanden, gitt.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #21 Skrevet 7. oktober 2011 11:53 igjen her: Nooo.. Åsså Lekestue... Med helten Vibeke Sæther.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #22 Skrevet 7. oktober 2011 Ikke selve slottet, tror, jeg. Er riktig nok ett par år siden jeg var der, men da var det museum. Der imot tror jeg det er et spa på eiendommen, muligens i andre bygninger som tilhører slottet. Det var absolutt verdt et besøk og morsomt å se hvordan de rike levde den gang. KALDT må det ha vært. Hun historiegærningen over.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #23 Skrevet 7. oktober 2011 Og en liten morsom detalj til, for dere som er gamle nok til å huske "Matador". Ove Sprogøe, som spilte doktor Hansen i Matador, var danskenes Egon Olsen i Olsenbanden.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #24 Skrevet 7. oktober 2011 Åh, det er en fantastisk koselig serie. Har nettopp sett den. (Kanskje litt kjedelig om man ikke forstår dansk..) Her kan man forresten se hele serien gratis: http://www.dr.dk/bonanza/serie/drama/matador.htm
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #25 Skrevet 7. oktober 2011 Okei. :-) Da har jeg nok bare misforstått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå