Gå til innhold

Noen som vil ta en titt på middagsmenyen jeg har laget, og gi meg noen tilbakemeldinger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Uke 1:

Mandag: kjøttkaker med tilbehør

Tirsdag: hjemmelagde fiskepinner med tilbehør

Onsdag: fårikål med tilbehør

Torsdag: fiskekaker med tilbehør

Fredag: hjemmelaget pizza med tilbehør

Lørdag: grøt + taco til kvelds

Søndag: lammestek med tilbehør

 

Uke 2:

Mandag: kjøttboller med tilbehør

Tirsdag: fiskeboller med tilbehør

Onsdag: raspeballer med tilbehør

Torsdag: fiskegrateng med tilbehør

Fredag: lasagne med tilbehør

Lørdag: grøt + gryterett til kvelds

Søndag: svinekam med tilbehør

 

Uke 3:

Mandag: pytt i panne

Tirsdag: plukkfisk med tilbehør

Onsdag: lapskaus

Torsdag: stekt sei med tilbehør

Fredag: hamburger med tilbehør

Lørdag: grøt + kylling og ris til kvelds

Søndag: koteletter med tilbehør

 

Uke 4:

Mandag: pannekaker med ertesuppe/tomatsuppe

Tirsdag: stekt laks med tilbehør

Onsdag: saltkjøtt med tilbehør

Torsdag: fiskepudding med tilbehør

Fredag: kjøttdeig og spagetti med salat

Lørdag: grøt + stekt svinekjøtt med tilbehør til kvelds

Søndag: kjøtt i mørke (sosekjøtt) med tilbehør

 

Uke 5:

Mandag: pølse og potetmos

Tirsdag: fiskeburger med tilbehør

Onsdag: kyllinggryte

Torsdag: kokt laks med tilbehør

Fredag: pasta napoli med salat

Lørdag: grøt + biff til kvelds

Søndag: svinestek med tilbehør

 

 

 

Med tilbehør menes poteter (evt ris der det måtte falle naturlig) og grønnsaker av alle mulige slags sorter.

 

=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns helt ærlig det er altfor mye kjøtt.

Å kutte ut kjøtt i en dag i uken sparer miljøet og kroppen for veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut.

 

Mitt råd er å lage middagsmeny basert kun på 4 dager. Det er lettere å holde menyen da. Det er alltids dager som er travle og består av brød eller enkle ting, dager man spiser rester og dager man spiser ute/borte.

 

Hvor gamle er barna dine? Mine er 5 og 7 og det er mye her de ikke hadde spist.

 

Pass på at du lager ukesmenyer som er realistisk gjennomførbare, ellers detter du bare av hele lasset etter en tid.

 

Ukesmenyer er bra, stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg hadde blitt JÆVLIG lei grøt, synes ikke det er ordentlig mat, for å si det sånn. Men det ser sikert greit ut, selv om mye av maten er mat jeg aldri ville ha spist. Litt vel mye husmannskost for å si det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for konstruktive tilbakemeldinger =)

 

Skal ta til meg alle gode tips =)

 

Du som mener det er for mye husmannskost; hva i alle dager serverer du til din familie da? Tar gjerne imot tips altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye 90 åringmat. Har i huset hadde vi hatt mer kylling og fisk. Kjedelig middagsmeny spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehehe, nå må jeg le =) 90 åring mat faktisk =)

 

Uff da, jaja, da er vi vel mer som 90 åringer vi da :P

 

Kylling liker ikke ungene, og da ser jeg ikke noe poeng i å lage det. Jada, det er ikke noe som heter å ikke like, men det er nå engang sånn at ikke alle spiser alt.

 

Gi meg et eksempel på en ukesmeny hos dere da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmannskost er slik som gamle mennesker spiser, vet du. :P Hvor i landet kommer dere fra? Vestlandet eller noe slik? Kjøttkaker er greit, selv om jeg aldri i verden ville ha spist det to uker på rad. Ellers spiser dere en god del kjøtt, det er kanskje ikke alltid nødvendig. Ville i så fall heller ha lagd mat hvor grønnsaker er hovedingrediensen, og hvor da kjøttet kommer som tilbehør.

 

Grøt, raspeballer, gryteretter, svinekam, lapskaus, koteletter, saltkjøtt, sossekjøtt osv. - kjenner ikke mange som pleier å spise det. Kanskje lapskaus, men ikke så veldig mye av det andre. Eller, folk spiser grøt, men mer to ganger i året. Men vi er vel forskjellige.

 

Ovnsbakt kylling og grønnsaker

Wok (kan fint lage wok med andre ting enn kylling - laks, svin, biff - trenger heller ikke kjøtt). + masse oystersaus og ris hvis ønskelig.

Grønnsakssuppe

Sushi

Speketallerken med masse salat + eggerøre

Ovnsbakt biff og masse grønnsaker + evt. poteter

Stekt ris - med kjøtt hvis ønskelig + masse grønnsaker

Stekte nudler - med kjøtt hvis ønskelig + masse grønnsaker

Hjemmelagde hamburgere

Ovnsbakt fylt paprika med kjøtt og ris

Blomkålsuppe

Indisk mat - f.eks. tikka masala

Blåskjellsuppe

Bruschetta

Ovnsbakt laks og grønnsaker + couscous

Hjemmelagde fiskekaker

Stekt makrell med grønnsaker

Kyllingsalat

Linsesuppe med kylling

Hjemmelaget fiskeburger

Gulrotsuppe

 

+++

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater wok og er glad trenden begynner og gli over..

 

Grønnsaker skal enten være KALDE, HARDE og RÅ, -ikke rå, harde ,men varme....Smaken blir tatt bort, den site gode "Knekken (i feks gulerøtter) forsvinner, og varm,- men hard mat.....Nei huff... ELLER de skal være bløtkokt/ihjelstekt......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wok var et av mange forslag da, ærlig talt. Steker woken lenge nok til at de ikke er harde, de er myke og gode. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var et supert menyforslag!

Kall det hva dere vil, men det er variert og sunt. Dessuten er det variert og inneholder mye grønt !

 

Her lages det mye likt: Raspeballer, kjøttkaker, fiskekaker, koteletter, sosekjøtt osv. Godt med skikkelig middag!

 

Har barn på 3 og 7 år og de har perioder med liker - ikke - prosjekt, men de om det. De får spise hva de får servert, når jeg i vet at de egentlig fint klarer å spise det siden de har spist det før ;-)

 

GO HI! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i mye asiatisk mat. Ikke fordi jeg er asiater men mannen min er vietnameser og vi vill gjerne at unga skal vende seg til annen mat enn bare typisk norsk husmannskost.. Men ungene mine spiser for det meste alt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmannskost er jo helt topp!! Hvertfall å la barna dine lære å spise ordnentlig mat! JA til raspeballer, fårikål og saltkjøtt!! Det er SÅ verdifullt at barn blir vant til vanlig norsk mat! Ikke bare kyllingvinger, ris og pannekaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er tydeligvis vi veeeeldig gammeldagse da, for mye av det du foreslår her er ikke en del av vårt kosthold. Enda godt man er forskjellige da =) Sushi spiser vi ikke, ikke blåskjell, nudler (finnes jo ikke sunt), osv.

 

Men enig i at det kanskje er for mye kjøtt. Skal kutte ut en kjøttrett og innføre en ny fiskerett pr uke istedet.

 

Raspeballer, koteletter, svinekam, ikke mange som spiser det?? Og nei, er faktisk fra nord ;p Mulig vi er rimelig sære i matveien. Eller, bare gammeldagse ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin meny! Helt normal mat dette! Men så kommer jeg fra vestlandet da... Bare kall oss bønder! Bedre det enn å være blærer fra oslo.

 

Tørr ikke tenke på hva mannen hadde sagt om jeg hadde servert linsesuppe el nudler til middag. Det er ikke mat! han hadde nok spist, og deretter lagd seg 4-5 brødskiver. Etter 8-10t arbeidsdag med fysisk arbeid funker ikke det. Ikke alle som jobber på kontor skjønner du!

 

Hadde nok latt en dag stå åpen, iallefall viss du handler inn en gang i uka, for plutselig skjer det noe slik at du ikke rekker å lage middag den dagen. En pizza i frysen eller pakke tomatsuppe i krisetilfelle :)

 

Her går det en del i kyllingfilet og wokgrønsaker. Se ellers på baksiden av betasuppepakken og stroganoffpakken. Serveringstipsene der er supre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt inn en dag i uka med restemat. Når du lager så mye mat fra bunnen av, så blir det ofte litt rester. Her i huset er torsdag ofte restematdagen, og om det er for lite rester så sper vi på med en bondeomelett, suppe eller ostesmørbrød. I dag blir altså middagen her: Kjøttkaker, ca 1 porsjon

Fiskepudding, ca 1,5 porsjon

og hjemmelaget tomatsuppe med grønnsakene som er til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin meny :-)

har akkurat begynt å skrive opp middager selv, men har bare 2 uker i slengen.

vi handler alt for ofte, så vi sparer en del penger på dette.

har også grøt på lørdager og god snadder mat på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette var kjedelig. Jeg er ikke fan av gammeldags husmannskost jeg da, så dette hadde jeg hatt litt problemer med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så verdifult at barn blir kjipe i matveien? De trenger å lære seg til smaker, ikke bare husmannskost som stort sett smaker det samme. Viktig å få inn litt eksotiske smaker slik at de blir litt mer altetende, ellers kommer de til å slite veldig opp gjennom, for ikke å snakke om alt godt de går glipp av. Jeg hadde grini om jeg hadde måtte spise den menyen der, ingen smak, ikke noe godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke kylling, hvordan serverer du kylling da? Finnes jo utallige kyllingretter å lage. Woker, curryer, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så ut som en meny vi kunne hatt her i huset også. Mannen min er veldig fan av husmannskost. :) Vi har også grøt på dagen på lørdag og kosemat på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...