Gå til innhold

Jeg blir kvalm og dårlig av at vi skattebetalere må betale for terroren som ble utført 22 juli:(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Problemet er ikke at vi gir til andre land, men at:

a) pengene som kommer ut ikke blir fulgt opp slik at de kommer dit de skal

B) pengene som forvaltes til innlands bruk, blir prioritert feil

c) det brukes ALT for mye til administrasjon og lignende, på alle fronter

d) politikerne bruker bistandsargumentet til å kutte ned på innlands pengebruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, noen ideer har man jo. Senke lønna og avskrivinger til politikerne, slukke lyset i masse offentlige bygg etter endt arbeidstid, slik at man sparer masse strøm. Stille krav til fastleger i store byer, slik at de ikke får penger kun for å ha pasienter på lista, men at de faktisk må behandle disse pasientene.

Fjerne smutthull i skattelovgivningen slik at de rike betaler skatt på lik linje med de fattige. Gjør barnetrygden behovsprøvd, slik alle andre ytelser er. Bøtelegg arbeidsgivere som ikke gidder å tilrettelegge hvis de ikke har noen gyldig grunn til å la være, slik at sykefraværet går ned og det offentliges utgifter der synker. Effektiviser administrasjonen i landet. Gjør transportmarkedet konkurransedyktig (fjern NSB sin monopol, slik at dette enorme pengesluket faktisk også må begynne å fungere). Still strengere krav til yrkesutøvere slik at man ikke får lønn for å ikke gjøre noen ting.

 

Bare noen ideer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmearbeid styrer man intensiteten av selv, så jeg syns ikke det er sammenlignbart med en jobbsituasjon hvor man er nedlesset i forpliktelser uansett dagsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stigmatiserende tolkning du har, 09:12. Har selv gjennom jobben vært borti oppegående folk uten rusmisbruk inne i bilde, som må bruke suppekjøkken eller kjøpe klær og utstyr på fretex/samle fra dynga osv. Det er både enslige, barnefamilier, unge uføre og studenter det er snakk om. Som verken drikker eller bruker andre rusmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er en bidragssvindler 08.47? Det er vel far som betaler bidrag til mor eller omvendt? Dette har da ingen ting med skatter eller trygdesvindel å gjøre. Nepe!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen motforstillinger:

*Senke lønna og avskrivinger til politikerne

-politikkere i Norge har i dag langt lavere lønn enn mennesker med tilsvarende ansvar i privat sektor. En kommunestyrepolitikker får fra 100,- til 2000,- pr mørt i dag. Det inkluderer forberedelsestid og det er mye papirer å lese. Bør man ikke ha betalt for slikt arbeid?

-det er mange steder vansklig å få gode folk til å gå inn i politikken. Bør ikke "de beste folkene" være de som tar de viktigste besluttningene?

 

*krav til fastleger i store byer, slik at de ikke får penger kun for å ha pasienter på lista, men at de faktisk må behandle disse pasientene

-hvorfor bare i de store byene?

-hvordan rekrutere fler leger om lønna kal ned?

 

*Gjør barnetrygden behovsprøvd, slik alle andre ytelser er

-ikke all andre ytelser er behovsprøvd. Vi kunne spare mer på å gjøre ytelser som alderstrygd, sykepenger, foreldrepenger og dagpenger behovsprøvd.. Prinsippet blir det samme.

 

*Bøtelegg arbeidsgivere som ikke gidder å tilrettelegge

-Hvor store utgifter skal en arbeidsgiver måtte ta for å holde en person i jobb?

-forslaget vil gjøre arbeidsgiver mye mindre villig til å ansette personer som man kan forvente høyere sykefravær hos enn andre. Det vil gjøre det vesentlig vanskligere for kronisk syke, unksjonshemmede, eldre og kvinner i fertil alder å få jobb.

 

*Effektiviser administrasjonen

-gjerne det, men hvor kutter vi ned?

 

*Gjør transportmarkedet konkurransedyktig

-vil ikke det gjøre at vi mister store deler av den offentlige kommunikasjonen?

 

*strengere krav til yrkesutøvere

-gjerne det, men hvilke krav og hvem skal kontrolere dette uten å øke byrokratiet?

 

Forstå meg rett. Jeg ser mye positivt i det du foreslår, men det har en del nagative konsekvenser også og jeg er ikke sikker på om det faktisk ville gi noen vesentlig økt livslykke blant norske innbyggere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har negative konsekvenser. Men det er bedre å gjøre noe istedet for å kun øke avgiftene og ikke bedre noen av velferdstilbudene, men kutte ned på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonselger (egentlig bedre at folk går på trygd enn å jobbe som det, men en mulighet)

Dagmamma

Lastebilsjåfør

Taxisjåfør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe negativt med å gjøre barnetrygden behovsprøvd. Jeg og mange med meg trenger den absolutt ikke. Når folk sparer hele barnetrygden, slik svært mange gjør, tyder det på at de har mer enn nok å rutte med ellers, og skulle egentlig ikke hatt barnetrygda som er tenkt som tilskudd for utgifter ved å ha barn. Ikke en subsidie så foreldrene kan spare 100 000 til barnet som det kan drikke bort som 18-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatiser seksjoner innenfor sykehusene. Per i dag betaler man ca 400 kr for en ren seng, og 200 kr for 1 stk portørtjeneste. Dette er vanvittige summer, og dersom man legger ut Sengesentral og Portørtilbud på anbud, så kan man presse ned disse prisene til en fjerdedel, og fremdeles gå med overskudd.

 

Det å legge ned avdelinger er helt idiotisk, da pasienter ikke opphører å eksistere. De legges da bare på korridorplass på de andre avdelingene, og fører til dårligere, ja til og med uforsvarlig pasientbehandling og urealistiske arbeidsmengder for de ansatte. Dette ender med skadelidende pasienter, unødvendig mistrivsel og avmakstsfølels hos ansatte og påfølgende langtidssykemeldinger/mange flere egenmeldinger.

 

Hilsen spesialsykepleier som har jobbet sykehus i 10 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, 10:25! Vi trenger heller ikke barnetrygden sånn strengt talt, men siden alle andre får den så vil jo vi også ha den. Behovsprøving på barnetrygd høres fornuftig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe negativt med å gjøre alderstryg, sykepenger eller foreldrepenger behovsprvd heller. Desuten vil det monne mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal prisene presses ned? Ved å få de ansatte (blant annet sykepleierene) til å jobbe fortere eller ved å senke lønningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, meg hvorfor pokker skal alle inkompetente, late og "bortskjemte" nyutdannende mennesker som ikke får "drømmejobben" trøkkes inn på et sykehjem hvor man skal jobbe med MENNESKER?

 

Jeg er helsefagarbeider og vil da ikke ha noen til å jobbe med alle de pasientene jeg er kjempeglad i og bryr meg om bare fordi de ikke får jobb et annet sted!

 

Skal du jobbe i helsesektoren skal det være fordi du trives med og ønsker å jobbe med mennesker og bidra til å gjøre hverdagen deres bedre, ikke fordi det er den eneste jobben du får!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebil- og taxisjåfør bør ha bra rygg, og de fleste over 50 har problemer med å får løyve og lastebillappen. Dagmamma med dårlig rygg er også utelukket, du skal kunne løfte barna og løpe etter dem dagen lang. Eneste mulighet er telefonselger ja, men synes du virkelig at det er et fullverdig yrke? Denne søppelprofesjonen som prakker dårlige produkter på folk som ikke vil ha dem, burde ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...