Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Dere tenker bare på deres egen barns beste. Deres trenger jo ikke for alle andres barn gjør det. For min del håper jeg virkelig ikke at uvaksinerte barn havner i samme bhg som min sønn. Min sønn er syk og den driten uvaksinerte barn kan kommer med kan påvirke mitt barn til lange sykehus innleggelse, alvorlige sykdommer og verre.... Tenker dere ikke på konsekvensene deres valg kan ha på andre?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg velger for mitt barn. Så beklager om det går utover ditt barn.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Altså, dersom mitt barn risikerer å bli alvorlig syk av noe, så utsetter jeg det ikke for faren. Uansett om det er for the greater good...
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 11:57 Wow for en fantastisk tankegang! Meg meg meg meg og så MEG!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg risikerer ikke barnet mitt for unødvendig fare. Jeg er ikke helt ... Jeg ventet lengst mulig med barnehage, er ikke i store forsamlinger osv... Mine eldste barn vaksinerte jeg med tanke på de og andre barn som evnt. er i risiko gruppen. Fordi jeg bryr meg om alle rundt meg! (yngste som er syk).
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 Selvfølgelig gjør jeg det som jeg mener er best for MITT barn. Noe annet ville vært tullete! 11:57
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Om ditt barn er vaksinert får det jo ikke det du mener mitt barn skal få fordi han ikke er vaksinert. Vi vaksinerer for alt vi tør stole på.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #8 Skrevet 5. oktober 2011 Så ditt eget barn er ikke vaksinert da eller? Om det er vaksinert så stoler du vel blindt på at barnet ditt ikke får sykdommene? Og hva feiler barnet ditt, siden det kan ende med sykehusinnleggelse? Vi vaksinerer ikke og ser heller at barna får sykdommene, slik at de får dannet antistoff på normal måte. Du vet at vaksiner er et fritt valg?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #9 Skrevet 5. oktober 2011 Greit at barne skal få danne eget antistoff, men hva med om de får en sykdom som de kan dø av? Det er mange fremmedkulturer i Norge og de kan ta med seg sykdommer hit, også de som er mye ute og reiser.. Jeg syns det er greit og vaksinere, og kan ikke fatte og begripe de som tørr og la være..
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #10 Skrevet 5. oktober 2011 Så klart mitt barn er vaksinert, men jeg stoler ikke 100% på at man ikke kan bli smittet for det. Pga ingenting er 100% sikkert! Hva som feiler mitt barn spiller ingen rolle. Ja, så klart vet jeg at det er ett fritt valg. Vi lever jo i ett fritt land, der det meste er valgfritt! Men jeg har likevel lov til å si min mening, akk som dere har det!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #12 Skrevet 5. oktober 2011 Hvis ditt barn er vaksinert, hva er du redd for han skal få da?? Og alvorlige sykdom og langvarige sykehusinnleggelse? Hva slags vaksiner er det du snakker om? Har tydeligvis gått glipp av en annen tråd...
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #13 Skrevet 5. oktober 2011 Du virker veldig overbevisende.. Virker som du har skrevet innlegget kun for å provosere de som ikke vaksinerer. Ser ut som oppspinn hele greia.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #14 Skrevet 5. oktober 2011 Så, hva kan de dø av? Ingen sykdommer er spesielt dødelig i Norge. Hjernehinnebetennelse kanskje, men ganske lav rate der også. Det latterligste er jo at de vaksinerer mot en sjelden type HIB, ikke den som er mest smittsom og vanlig.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #15 Skrevet 5. oktober 2011 Grunnen til at jeg ikke skrev hva som feiler mitt barn er fordi jeg ville skrive en tråd for alle barn der ute som er i risikogruppen! Men hvis det er så viktig å så kan jeg så klart skrive det. Han har en lunge sykdom og en sykdom i høyre bronkien. Ja, ble inspirert fra en annen tråd HI
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #16 Skrevet 5. oktober 2011 Hva hadde reaksjonen vært om et av de uvaksinerte fikk f.eks. polio eller meslinger med masse komplikasjoner, hva hadde dere tenkt da. Mitt barn blir jo ikke smittet selvfølgelig, men ditt ...?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #17 Skrevet 5. oktober 2011 So what? De som ikke ønsker vaksinere sine barn er egoistisk, men hva er galt med det? Alle gjør det de tror er det beste for sine barn. Jeg tror at vaksinering er det beste for MITT barn og derfor er det vaksinert. Hadde ikke tatt vaksine hvis det var for andre barn sitt beste.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #18 Skrevet 5. oktober 2011 12:28. Klart det ikke er ingen sykdommer er spesielt dødelige i Norge. Det er fordi de har funnet en vaksine mot de, så vi har "utryddet" de. Men de som ikke vaksinerer barna sine, får de til å våkne til "liv" igjen. Bare les om steiner skolen du. De vaksinerer seg ikke. Og ikke så lenge siden det var et utbrudd av en "gammel" sykdom der!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #19 Skrevet 5. oktober 2011 For akk de sykdommene er ikke farlige for mitt barn, det var derfor jeg ikke ville skrive hva som feiler mitt barn for jeg tenker på alle barn. Men kanskje det er andre barn der ute som blir alvorlig syke av akk de sykdommene du nevner!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #20 Skrevet 5. oktober 2011 Messlinger kan ha dødlig utfall.. Det var jo et utbrudd for ikke lenge siden i oslo..
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #21 Skrevet 5. oktober 2011 HI har kanskje et barn som ikke KAN få vaksiner, men som må stole på den gruppeimmuniteten som dannes når de andre i samfunnet vaksinerer seg. Jeg er selv tante til et barn som er født med tilstander som gjør at han ikke kan vaksineres, samtidig som meslinger, for eksempel, ville antagelig ta livet av han. Han er dermed helt avhengig av solidaritet fra sine medmennesker. Barnesykdommer er heldigvis sjeldne her til lands nå, nettopp fordi de aller fleste følger barnevaksinasjonsprogrammet, men det skal ikke så veldig mange til som skipper vaksinene før det dukker opp igjen. Og om man ser på risiko forbundet med å ta en vaksine, kontra det å gjennomgå sykdommen, så er sjansen for komplikasjoner, både kortvarige og langvarige, mye, mye mindre ved vaksinene. Jeg er selv så gammel at jeg kun ble vaksinert mot polio og kopper som barn, så jeg har vært gjennom både kusma, røde hunder, meslinger og vannkopper. Det har barndomsvennene mine også. Javisst gikk det greit med de fleste av oss, men kun i det snevre lille utvalget jeg har av søsken og venner så er det både varige og forbigående komplikasjoner: Hjernebetennelse hos lillesøsteren til venninna mi ( hun holdt på å stryke med), en kamerat mistet store deler av hørselen på det ene øret, begge etter meslinger. Selv fikk jeg øyebetennelse, som i følge mamma var det verste hun hadde sett. Kusma, husker jeg at var grusomt vondt, og at jeg var kjempesyk lenge. Nabodamen aborterte etter at hun fikk røde hunder tidlig i svangerskapet. Mamma hadde også røde hunder mens hun var gravid med meg, men det var etter 1. trimester, men det var ikke godt å si om det ville gå bra. Jeg danner ikke antistoffer mot røde hunder, til tross for at jeg har hatt det, og er vaksinert 2 ganger. Da jeg var gravid, var det et barn i barnehagen der jeg jobbet som fikk røde hunder. Da var jeg ikke veldig høy i hatten... Om man tenker at det å la være å vaksinere er helt greit, og at barnesykdommer er ufarlige, og uansett så er helsevesenet så godt at de kan fikse alt, da er det kanskje greit å kaste et lite blikk en 30-40 år tilbake, snakke med foreldre og besteforeldre, og høre deres erfaringer, og hvorvidt DE ville takket nei til en vaksine til sine barn.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #23 Skrevet 5. oktober 2011 Det er desverre disse som ikke velger å vaksinere barna sine som er grunnen til at disse sykdommene fremdeles ligger på lur her i Norge.. Ganske trist igrunn:(
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #24 Skrevet 5. oktober 2011 Neida, det er folk fra andre land som sørger for at disse sykdommene finnes i Norge. Er ikke imot innvandring! Ja, jeg er egoistisk. Jeg stemmer ikke sv heller, bare for å illustrere hvor grusom jeg er. Jeg legger ikke mitt barn i bunnen av ett stup, slik at andres barn skal få en myk landing!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #25 Skrevet 5. oktober 2011 For dere som lurer på det lenger opp.... Ganske mange barn i Norge er desverre født med kroniske sykdommer/tilstander - eller har fått det etterhvert. Kan nevne noen eks som kreft, hjertefeil, immunsvikt, noen er multihandikappede, lungesykdommer (bl.a astma) osv osv. Listen er desverre lang, og det gjelder mange barn. Som noen andre skrev så er disse avhengig av at "alle andre" vaksinerer seg, nettopp fordi da er sjansen MINST for at sykdommer skal bryte ut. Mange av de barna som lider under disse sykdommene jeg nevnte kan ikke vaksinere seg i alle tillfeller. Har selv et hjertebarn som ikke kunne få vaskinene som baby - da han var for syk til det. Så det tok noen år før vi kom oss igjennom vaksinasjonsprogrammet. Ikke nok med at barnet vårt hadde lurt døden mange ganger pga sin grunnsykdom, så måtte vi skjerme han unna alle som stod i fare for å kunne smitte han med det ene og det andre. Så sånn jeg ser det så er det mange ting å ta hensyn til med valget man ender på vedr vaksine... Skjønte på flere innlegg i denne debatten at flere foreldre "driter i " andres unger - bare de gagner deres egne... Det synes jeg er trist etter å ha vært igjennom tøffe tider med mitt eget barn.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå