Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Lavkarbohysteri og sukkerhysteri har nådd astronomiske høyder. I denne artikkelen: http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/sukkersjokk-i-sunne-matvarer-2987128.html skrives det om at det er sukker i skinke, kaviar, leverpostei og makrell i tomat, noe som til nå har vært regnet som sunt pålegg. I tillegg skrives det at ingen trenger noe som helst sukker, og at folk generelt må redusere karbohydratinntaket. Jeg lurer på, hva folk ender med å spise egentlig for å være sunn? Hva skal man smøre på matpakka til ungene, når nugatti, syltetøy, leverpostei, skinke, kaviar og makrell i tomat ikke er et alternativ som er sunt nok, og man helst ikke skal spise så mye brød. Skal det gå i salat og ost 24/7? Helt til noen finner ut at det heller ikke er sunt?
Super-Mish Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Ost? Seriøst? Det er jo FETTFELLE numero ono! ;D
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Men faktum er at det er utrolige mengder sukker i det meste av prossessert mat. Og som regel alt for mye salt også. Lavkarbo eller ikke, så tror jeg det hadde vært smart å skjære ned på mengden halvfabrikata og ferdigprodukter vi spiser. I tillegg til sukker og salt inneholder de dessuten ofte smaksforsterkere av andre slag (glutamat) som heller ikke er spesielt sunnt. Og som gjør at ingen annen mat smaker noe som helst etter en stund. Lag litt mer mat fra bunnen av og bruk ordentlige råvarer, så har du kontroll på sukkerinnholdet.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Ok, så du lager all pålegg på brødskiva til ungene fra bunnen av du, 10:34. Lurer veldig på hva slags pålegg det kan være
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg kan ikke vise til noe vitenskap på stående fot, men mener å ha hørt at hjernen trenger sukker for å fungere...ikke nødvendigvis raffinert sukker da sikkert, men å si at vi ikke trenger sukker i det hele tatt er vel å gå litt langt..
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg skal ikke diskutere om lavkarbo funker eller ikke.. Du mister sikkert kilo som bare det, men man forkorter jo også livet sitt. For i det lange løp så er IKKE alt det fettet og driten man skal trø i seg på lavkarbo bra for hjerte og blodårer. Det er jo ren sunn fornuft! Vi har et helt normalt forhold til mat og matprodukter. Barna får av og til nugatti i helgene, prim i matpakke og leverpostei og smørost på brødskiva. Bedre at de får i seg litt sukker enn aspartame ihvertfall!
Super-Mish Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Haha, det var det jeg tenkte også, som svar på hovedinnlegget mtp for eksempel makrell i tomat: da tar du èn makrell og 10 tomater, og ikke fjern øynene, det er det beste på hele fisken! Osv...
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #8 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg setter ikke igang med å lage leverpostei i hvertfall:P
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #9 Skrevet 5. oktober 2011 Ja, for det er heller ikke sunt med frukt, siden det er fruktSUKKER der. Det som er det interessante, at mange av de sukkerhysterikerne jeg kjenner, røyker inne under vifta. Snakk om mangel på gangsyn. HI
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #10 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg lager syltetøy, leverpostei, spekepølse, gomme, tunfisk-pålegg, rull, sylte, tomatsild osv. Er mye godt pålegg man kan lage selv
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #11 Skrevet 5. oktober 2011 Joa, men har du ikke hørt at man bare skal spise fett, masse fett og ingen karbohydrater? Så man kan nok trygt stappe i seg ost så det tyter ut ørene, bare den er lagt av ekstra lett melk, siden helmelk ikke er sunt, vettu
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #12 Skrevet 5. oktober 2011 10:39, jobber du? Jeg er alene med 2 unger, og hadde ikke hatt tid til noe annet enn matlaging utenom arbeidstid hvis jeg hadde holdt på sånn. Du fanger vel ikke tunfisken selv regner jeg med? Samme med kjøttet og bærene du bruker... Du er klar over at det også er behandlet, sprøytet osv?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #13 Skrevet 5. oktober 2011 10.34 her: For eksempel steke en skinkesteik selv eller roastbiff selv, skjære i skiver og porsjonere (slenger i frysen). Makrell i tomat er ikke vanskelig, men her i huset vil de heller ha røkt makrell, og det er superlett å lage, så hvorfor kjøpe? I tillegg lager vi egen røkelaks, eggerøre og røkelaks på brødskiva er digg. Lager egen rekesalat, italiensk salat, eggehakk, rødbetesalat osv. Lager leverpostei ett par ganger i året og fryser ned ustekt i porsjonspakker. da blir den fersk når vi trenger den. Vi tørker vårt eget fenalår, og en gang i blandt spekeskinke. Koker også eget sjokoladepålegg: Det er mye bedre og innholder langt mindre sukker. Vi har et stort utvalg av egenprodusert syltetøy osv. I tillegg er det alltid middagsrester som kan brukes som pålegg. jeg får ingen klager. Så jeg skjønner ikke hva problemet er?
Super-Mish Skrevet 5. oktober 2011 #14 Skrevet 5. oktober 2011 Til dere som lager pålegget selv: *bøyer meg i støvet* Dere er flinke!!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #15 Skrevet 5. oktober 2011 10.34 her og ja, før jeg får spørsmålet: Jeg jobber full tid og har en krevende jobb, men må innrømme at det å skaffe familien sunn og god mat er en livsstil. Frukt og bær kjøper vi for øvrig lite av konvensjonellt dyrket, vi dyrker det meste selv, eller kjøper fra venner og familie.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #16 Skrevet 5. oktober 2011 Nå anser ikke jeg nugatti som sunt pålegg, mens skinke, leverpostei, smøreoster, gulost, makrell i tomat etc...det blir i mine øyne alltid sunne alternativer på brødskiva!!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #17 Skrevet 5. oktober 2011 Problemet er at vi som bor i liten leilighet uten røkemuligheter, spekemuligheter, og er borte hjemmefra i forbindelse med jobb fra 7 til halv 5, ikke har tid til å holde på sånt hvis vi i det hele tatt skal rekke noe annet. Så DET er problemet - det er fortsatt 24 time i et døgn. Jeg smører heller en skive med leverpostei fra butikken til ungene og tar dem med på tur i skogen, enn at de skal spille PS3 hele kvelden fordi jeg må lage masse mat.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #18 Skrevet 5. oktober 2011 10.34 her: Super-Mish, det er ikke for å fremstå som prektig, det er faktisk en prioritering jeg har gjort. Og så vil jeg gjerne at andre skal se at det er mulig. Og selv om man bare får gjort EN ting, så er det bedre enn ingenting, synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #19 Skrevet 5. oktober 2011 Bryr meg filla om hva mat inneholder, så lenge vi har mat på bordet og kan spise og blir mette. Det er så mange mennesker rundt om i verden som sulter ihjel pga matmangel, og vi sitter her.....med butikk rett rundt hjørnet og klager over at det er for sukker i alt. Det blir for teit.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #20 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg er alene med 1 barn og jobber. Men jeg elsker å pusle på kjøkkenet:) Fisk og kjøtt får jeg fra bror som er fisker (får rett fra båten) og fra onkel som er bonde. Bær plukker jeg selv (blåbær, multe, rips og krøkebær). Men selvfølgelig bruker jeg også vanlige varer. Det var bare for å fortelle at det er fullt mulig å lage pålegg selv, om man har tid og lyst:-) 10:39
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #21 Skrevet 5. oktober 2011 10:44 - så du er heldig som er sammen med barnas far som bidrar, har tomt der du kan dyrke ting og har lagt opp slik at du rekker å lage ALT fra bunnen. De fleste har ikke samme muligheten.
Super-Mish Skrevet 5. oktober 2011 #22 Skrevet 5. oktober 2011 Det var overhodet ikke ironisk ment, 10:46. Jeg er mektig imponert, ta det til deg
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #23 Skrevet 5. oktober 2011 10.34 her: Å røke fisk gjør du lett med en aburøk på kokeplata hjemme. 399 på Jula akkurat nå, så det er ikke store investeringen. Kan også anbefale at du tester å røke en filetbit til et spesielt måltid, det er supergodt. Selv reiser jeg på jobb halv syv på morgenen og er som regel hjemme ved firetiden. har fleksitid. Bruker ikke mye tid på matlaging i hverdagen, oftest tar middagen en halvtime. Det meste av det jeg nevner her passer seg selv, i ovnen/røken og salater, syltetøy og den slags lager jeg oftest i helgen. Det går ikke ut over tiden vi har sammen, ungene elsker å hjelpe til i kjkkenet, og vi elsker også å gå tur sammen i skog og mark. Gjerne med leverpostei på skiva :-) Som sagt, det er en prioritering.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #24 Skrevet 5. oktober 2011 10.46 her: Tusen takk Super-Mish. Og som sagt: Jeg er bare en ivrig nørd som ønsker flere skulle prøve. Bare LITT! Og bare så jeg får sagt det: Engasjementet kommer av at jeg jobber på dette feltet og dessverre vet en hel del om hva maten inneholder.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #25 Skrevet 5. oktober 2011 Takker for tips. Det er fint å se at folk har forskjellige interesser. Jeg er verken flink eller noe særlig lysten på å lage mat, så her har samboeren trått til. Er dessverre litt for glad i strikketøy og uteturer til å kokkelere hver kveld og helg i lang tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå