Gå til innhold

Visste du dette om alkohol og graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiste spekemat også, jeg, kjære 14.40. Røyka har jeg gjort også. Og drukket kaffe og te. Og kosa med nabokatta i nærheten av kassa dens. Og spist sopp og smøreost. Slik som så mange før meg! Som har fått friske og normale barn. Lever generelt livet med normalt måtehold, på de fleste områder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Good one 14:58. Forskning endrer seg og kan motsi seg selv titt og ofte. De som ikke visste kan ikke klandres heller. Og som oftest går det jo bra, Jeg er likevel veldig klar på at jeg mener at alle bør kutte alkohol og potensielt skadelige matvarer, samt ta folat med en gang de sterter prøving for å bli gravid, og holde seg unna alt som muligens kan være farlig gjennom hele graviditeten. Jeg kuttet alkohol over en mnd før første gangs prøving, og opprettholder å være avholds gjennom hele ammetiden også. Føles godt. :)

Skrevet

Jeg synes ikke at man kan sammenligne kaffe og te (og alt det andre du ramser opp) med alkohol.

Man kan leve et normalt liv uten å ty til alkohol når man er prøvere!

hilsen 14:40

Skrevet

De som drikker alkohol når de vet at de er gravide har iallfall bare EN person å skylde på om barnet får skader: SEG SELV!

Så da får man nesten bare velge hva som er viktigst: Barnet eller alkoholen?

Skrevet

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0001909/

Bare sånn for å gni det enda hardere inn. Ingen kan noe for det de ikke vet! Men de som VET at de er gravide og drikekr alkohol burde få så dårlig samvittighet og bli så bekymra at de griner!

Man vet IKKE hvor mye eller lite som skal til i de enkelte tilfeller! En fyllekule kan være nok, et glass med vin kan være nok. Man VET IKKE hvor mye hvert foster tåler eller ikke. Derfor skal man IKKE drikke alkohol under svangerskapet.

FAS er ikke noe lettvinnt syndrom, det kan skade barnet på mange måter. Alt fra lærevansker til alvorlige ødeleggelser av hjerne som kan gjøre barnet svært fuksjonshemmet.

De som drikker med viten om at de er gravide er like mye verdt som dritt i mine øyne. Så tafatte og dumme mennesker burde ikke få lov til å beholde barnet!

Skrevet

Dere som er uenige i at linken ble lagt ut, dere vet at fyllekuler er skadelig om man er gravid eller ikke? Ei fyllekule bør unngåes da det er svært skadelig.

Skrevet

Synes det er BRA at vi får slik informasjon! Skal man hysje ned slik viktig informasjon bare fordi noen kan bli lei seg av det? Tenk alle som tar ekstra hensyn i fremtiden på grunn av dette :)

Skrevet

Kjempefin link med god informasjon.

Nå drikker ikke jeg alkohol i det hele tatt, men det er skremmende mange kvinnfolk som drikker mens de er gravide. Kvalmende syns jeg.

Bare se på anonym over her som snakker om "måteholds stress". Herregud... Noen mennesker skulle ikke vært mødre. Er man prøvere eller har ubeskyttet sex så bør man faktisk være veldig forsiktig. Stakkars barn.

Skrevet

Super informasjon :) Har 2jenter, og ikke smakt alkohol med noen av dem.....og d er jeg glad for.

Skrevet

Det er bra at slik informasjon er mer framme tydelig nå. Vet om mange som tar seg "siste fyllakule" i begynnelsen av svangerskapet, pga det er så tidlig at det har ingen ting og si.

Til dere over som snakker om uplanlagt gravid der man har vert på fylla, få nesa ned i fra sky og slutt og syt. Når man ikke planlegger å bli gravid og prevensjon svikter eller man er uheldig, så er det lite man kan gjøre med det. Fant selv ut at jeg var gravid etter en storfest, men skriker ikke etter sensur av slik informasjon av den grunnen. (jentungen er frisk som en fisk forresten)

Skrevet

08:47

Det er det villeste jeg har hørt! Tar de virkelig en fest når de har funnet ut at de er gravide?!

Ja godt at informasjon om dette kommer ut!

Skrevet

8.55

jepp, vet om flere som har det.

De gir beskjed om at hvis noen spørr etter på så heter det at jeg ikke viste om at jeg var gravid.....

Skrevet

Jeg ble gravid uten at det var planlagt, så oppdaget det ikke før jeg var 1 mnd på vei. Var "fin i formen" to dager før jeg tok test.

:.(

Skrevet

14:22. Det er jo sykt...! Er det virkelig sååå vanskelig å være edru i 9 mnd? Sier de noe om det nå? Jeg hadde skammet meg så utrolig mye :(

Hilsen 18:55

Skrevet

Viktigste må vel være at en IKKE drikker alkohol etter at en finner ut at en er gravid.

Skrevet

de sier at det var jo ikke så farlig, ungen er jo frisk -.-

da jeg fikk positiv test så ble det slutt på alt slikt, var ca 1 måned på vei og tok en test etter en fest, hadde jeg vist om det fra før av hadde jeg aldri drokke eller brukt korsett

14.22

Skrevet

For 24 år siden vart jeg advar mot alkohol i svangerskapet. Barnet var ikkje planlakt og hadde 2 helger på rad med fyllekule.

Kva skal jeg gjøre da med detta innlegget ? ( abort )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...