elin Skrevet 4. oktober 2011 #1 Skrevet 4. oktober 2011 Alkoholskader hos norske barn er voldsomt underrapportert, ifølge barnelege. Ny sak på Barn i magen viser at en fyllekule tidlig i svangerskapet kan være farlig nok: http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article703344.ece Kanskje noe å tenke på om man planlegger graviditet?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #2 Skrevet 4. oktober 2011 Men ikke så morsomt og gå å tenke på for oss som hadde ei skikkelig fyllekule og var gravid uten å vite det. Nok en ting å bekymre seg for før fødsel..
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #3 Skrevet 4. oktober 2011 Hva er dette for en ting å legge ut? Sier det samme som hun over meg her.. hva med oss som ikke planla det , men ble gravide og festet et par ganger før vi fant det ut! Takk for den!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #4 Skrevet 4. oktober 2011 Er ikke alle som planlegger å bli gravid da. jeg selv fant ikke ut at jeg var gravid før i uke 12
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #5 Skrevet 4. oktober 2011 Altså.. jeg tror ikke barnimagen-Elin gjorde dette for å gjøre noen trist... Det er selvfølgelig mange som har hatt en fyllekule eller to veldig tidlig i svangerskapet.. og de fleste er vel de som ikke planla å bli gravid.. Poenget hennes er nok.. (vil jeg tro) at om man planlegger å bli gravid..så bør man avstå fra alkohol....Og det er jeg enig i..uten at jeg enda har lest artikkelen... Og selvfølgelig må det være greit å legge ut en slik link..både barnimagen-Elin som er moderator..og andre her inne.. det er jo et viktig tema.. alt for mange jeg kjenner som prøver.. drikker samtidig og ofte.. Ikke helt bra..
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #6 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg fant ikke ut at jeg var gravid før jeg var i 12 uke med førstemann.. Så han kan være skadet ??
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #7 Skrevet 4. oktober 2011 Det er en ting å legge ut en link til en artikkel, men å skrive over den linken at til og med en fyllekule tidlig i svangerskapet kan skade er vel litt unødvendig syntes jeg. Jeg har gått her i snart 9 mndr og vært urolig for at det skal ha skadet babyen min at jeg festet første del av svangerskapet. Trengte ikke å få den setninga slengt i trynet!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #8 Skrevet 4. oktober 2011 Men kjære vene da, man kan jo ikke noe for noe man ikke vet! eEn VET man, så må man selvsagt la være! Hva pokker er galt med korrekt informasjon? Dette er sannheten, og med tanke på hvor mange som tydeligvis synes det er heeeeelt greit å drikke alkohol i svangerskapet, så TRENGER vi slik informasjon! Skal vi la være å informere om ting som er farlig i svangerskapet da, i tilfelle noen kan føle seg såret og truffet? Skal vi drite i ungene fordi mamma kan bli litt nervøs? Ærlig talt.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #9 Skrevet 4. oktober 2011 Hadde vell en fyllekule på 14 dager på ayia napa når jeg ikke viste jeg var gravid. Heldigvis har ikke ungen vist noe tegn til skade og han er 8 mnd.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #10 Skrevet 4. oktober 2011 13:56 : Fakta er uansett at en fyllekule kan skade fosteret. Skal man ikke kunne opplyse om det? Du var nok klar over dette allerede så hvorfor ta seg nær av det?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #11 Skrevet 4. oktober 2011 Mitt poeng er bare at er ikke alle steder det passer seg å legge ut slikt. Selvfølgelig er det bra at det blir satt fokus på det, men det holder å legge ut en link, trenger ikke komme med pekefingeren.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #12 Skrevet 4. oktober 2011 Hadde ikke peil jeg heller før i uke 6 eller 7 med min første, og hadde hatt ei skikkelig kule ganske tidlig, med både vin og sprit. Denne gangen var det vel mer planlagt, men jeg trodde ikke vi hadde truffet blink, og fortsatte med mitt lille daglige (ikke hver eneste dag da, men...) glass rødvin på kvelden. Noen av kveldene ble det også flere glass, men bare nipping, aldri mer enn 3-4 bittesmå glass. Men nå har jeg så dårlig samvittighet etter at jeg sjokkert testet positivt, og håper jeg ikke har ødelagt grunnlaget for spira. Uff. Men kan det virkelig være så farlig da! Det må vel være verre inntak senere i svangerskapet som skaper mer skade? Fra uke 5 begynner vel indre organer og hjernen å utvikle seg, og fra da av må det være større risiko ved store mengder alkohol? Jeg er sikker på at måteholds-stress er farligere!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #13 Skrevet 4. oktober 2011 "måteholds-stress" ?? Om man ikke er alkis så er det null stress å holde seg unna alkohol når man vet at man er gravid
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #14 Skrevet 4. oktober 2011 Tenkte egentlig ikke bare på alkohol når jeg skrev måteholds-stress, men den hysterien noen får rundt alt de skal holde seg unna. Det kan skape farlig stress for de som ikke skjønner hva "med måte" betyr.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #15 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg smakte ikke alkohol i svangerskapet, men fikk likevel et barn med bl a ADHD i alvorlig grad. Og dette er faktisk ikke noe å legge ut her. For det er MANGE som ikke planlegger graviditet eller finner det ut før det har gått en stund. Skal de slite med samvittigheten livet ut, dersom det viser seg at noe faktisk er galt med barnet???? Folk VET i dag at alkohol ikke er bra når en er gravid!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #16 Skrevet 4. oktober 2011 Alle vet ikke det og vi som vet det må kunne tåle å høre fakta om alkohol i svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #17 Skrevet 4. oktober 2011 Kjære dere! Dette er resultatet av nyere forskning. Det er viktig å få med seg. Syns det er bra at ny info blir lagt ut jeg, selv om det viser noe dere ikke vil høre. Sånn er det bare!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #18 Skrevet 4. oktober 2011 Trodde dette var noe alle visste. Og jeg er sikker på at den første delen av svangerskapet er den verste tiden å få i seg alkohol på. Jeg ble uplanlagt gravid, men tror ikke jeg hadde noen fyllekule tidlig i svangerskapet. Tror faktisk jeg følte på meg at jeg var gravid lenge før jeg tok testen (testen ble tatt i uke 6-7).
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #19 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg hadde ingen planer om å bli gravid, men ble det uansett. Før jeg oppdaget det var jeg ute på byen ved flere anledninger, jeg røykte og jeg spiste mye spekemat. Dette er ting som virkelig plager meg, jeg er livredd for den lille jenta mi har tatt skade av dette, og da hjelper det ikke akkurat at du blir minnet på hver bidige dag hvor mye du har skadet barnet i magen din.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #20 Skrevet 4. oktober 2011 Skulle man ha tenkt slik på 60-tallet? Da flere tusen barn ble misdannet av kvalmestillende medisiner? Hadde det vært bedre å ikke snakke om det, for å ikke uroe gravide, som allerede hadde tatt pillene? Dere hører selv at det ikke henger på greip! Forstår godt det er vanskelig å forholde seg til, men å hysje det ned utgjør faktisk en større fare enn deres uro.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #21 Skrevet 4. oktober 2011 Det er vel folk som deg 14:01 som trenger å lese den artikkelen. Du sier at dere planla å bli gravide nå andre gangen. Men du fortsetter likevel å drikke alkohol. Ingen unskyldning å si at du ikke "trodde" du bli gravid den mnd. Hvorfor gjør noen kvinner sånt, når de er prøvere, er for meg uforståelig!
elin Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #22 Skrevet 4. oktober 2011 Nei, nei, nei. Nå tror jeg mange misforstår her. Det er så klart ikke min mening å gjøre noen lei seg eller usikre. Dette er en artikkel som er skrevet med forskjellige kilder, og det må være lov til å diskutere dette! Og det er lov til å være uenig altså. Elin
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #23 Skrevet 4. oktober 2011 Hvorfor passer det seg ikke å legge ut slik info på BAM? Hvilke sted skulle være mer passende liksom. Hvis noen føler seg støtt, så javel. Heller det enn å være feilinformert
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #24 Skrevet 4. oktober 2011 Klarer bare ikke å dy meg: Eldre sak på Barn i magen: -Gravide kan drikke alkohol: http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/sunnhet/article357100.ece
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #25 Skrevet 4. oktober 2011 ikke noe å legge ut her til nok nervøse damer...... man VET at man ikke skal drikke i svangerskapet, men det er faktisk mange som ikke vet at de er gravide før etter noen uker......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå