Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Noen som har gjort det? Koster 130 tusen. Noen som vet hvor mye jeg må betale tilbake i mnd på et sånt lån? Om jeg får tatt opp lånet på huset.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 Spis mindre og tren, og kjøp deg noe fint for de 130 000 isteden. SÅ lat er du vel ikke at du ikke kan gå ned på normal måte?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 For et ufyselig svar 21.29... Høres ut som du sitter på løsningen for alle verdens overvektige.. Hadde det vært SÅ JÆVLA enkelt så hadde vel flere gjort det..tror du ikke? Jeg sier ikke at operasjon er nøkkelen for alle... men for noen kan det være livsviktig..og livsendrende... Lykke til med å finne de svar du ønsker Hi.. jeg lurer på mye av det samme selv.. Om du går inn på sidene til de ulike stedene som tilbyr disse operasjonene så finnes det også råd for økonomisk løsning.. eller å låne på hus f.eks..
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 Tusen takk for et koselig svar 21.22:) Orker ikke å bry meg om de som bare skal snakke dritt.. Jeg har PCOS og sliter skikkelig med vekta. Har så og si "slanka" meg i ti år. Begynner å bli mektig lei av å aldri føle meg fin og bra nok. Jeg vil føle meg vell! Har prøvd lavkarbo, noka, trening.. Ja, alt. Går ned, men det kommer rett på igjen:( Pluss at det er utmattende og konstant tenke på trening, vekt osv. Men det siste året har jeg lagt på meg enda mere. Og begynner å få sosial angst.. Dette gjør meg livredd! Har virkelig ikke lyst til å få angst!:s Tenker konstant på hvordan jeg ser ut og hvordan jeg føler meg. Ikke blir vi gravide heller. Må en del ned i vekt før jeg i det heletatt har sjangsen grunnet pcos. Har større sjangse for diabetes også. Hater livet mitt:( Sorry for sytinga... Har grått og grått i hele dag.. Er så utsltt.. hi
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #5 Skrevet 2. oktober 2011 Har du sjekket om du kan få operasjonen dekket?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg fikk ikke.. Må ha en BMI på 40+... Og jeg har på 38.. ja, så firkantet er de:( Hi
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #7 Skrevet 2. oktober 2011 Bare hyggelig du.. =) Nei flott du overser dem.. de fleste tror alt er så enkelt.. Har selv slitt med overvekt hele livet.. opp og ned i vekt..prøvd det meste.. og har funnet ut at jeg må trene hver dag i minst 1 time for å gå ned i vekt..og det går ikke pga skader i kroppen... Tenker mye på diabetes jeg og..spesielt nå som jeg er gravid igjen.. er 154 cm og 91 kg... (men har heldigvis bare gått ned i svangerskapet) Syns du skal sjekke muligheten for refinansiering av huset ditt.. (om du har) eller finansieringsmuligheter via operasjonsstedet.. Du har ikke vurdert en gastric binding istedet? Eller bare fjerning av magesekk..og ikke tarm.. som bypass inkluderer.. Jeg tror det blir mye for kroppen min med bypass.. leve på vitaminer osv hele livet..+ har hrøt at folk sliter resten av livet.. Noe å tenke på.. De andre..og "mindre" endrende inngrepene syns jeg virker tryggere.. MEn dette kommer an på startvekt osv.. Lykke til igjen! =) Og det er helt i orden å syte og gråte! det er JÆVLi å være overvektig..rett og slett...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #8 Skrevet 2. oktober 2011 Men det ER så jævla enkelt! Men en kan ikke være lat eller bare drite i alt, gjøre det en har mest lyst på (spise og sitte på ræva), en må gjøre den lille innsatsen det er å spise mindre og sunnere, og bevege på seg. Var folk så feite før da folk spiste sunnere og rørte mer på seg? Var det gastrisk bypass da? Do the math...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #9 Skrevet 2. oktober 2011 Såklart kiloene går på igjen om du kjører slike lavkarbo og noka kurer. Slanking er midlertidig vektnedgang, Når du spiser vanlig igjen vil du jo gå opp igjen, det er jo logisk siden du ikke har gjort noen endring. Du må ENDRE livet ditt, trene fast, spise fast sunnere og mindre, ta det sakte. Du går ikke ned alt bang på en mnd, du må gjøre livsstilendring, og da vil kiloene renne av og bli av. Men er man lat så er det sikkert fristene og snipp snipp, vips så går man ned i vekt uten å gjøre en dritt, men er det bra for kroppen?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #10 Skrevet 2. oktober 2011 Men herregud da 22.03.. alt er da ikke så jævla svarthvitt som du fremstiller det her.. Jeg spiser sunt.. jeg beveger meg så mye kroppen min tillater meg.. Hva vet du om mine treningsvaner? Og kosthold for den slags skyld.. Foreslår at du leser deg litt opp på emnet før du båssetter alle overvektige mennesker... Du har pysiske aspekt.. fysiske (sykdom)... Og ja..du har de som rett og slett ikke gidder... Sier ikke at de ikke finnes.. Men det finnes faktisk mennesker som trenger operasjonen.. Hvorfor tror du at noen får dekket operasjon av staten? Det er ingen som tjener på det.. Hadde ingen TRENGT operasjon.. så hadde ikke det vært et slikt tilbud.. Så har du du de som ønsker hjelp.. fordi de ikke klarer det selv.. ikke alle syns det er SÅ JÆVLI enkelt.. og da kan INGEN kritisere dem for d eller? Om jeg eller HI velger å bruke over 100 000 av EGNE penger på en operasjon.. hva spiller det for en trille for deg??? Er det greit at folk opererer puppene sine? Er det greit at folk endrer utseende? Hvorfor i ALL VERDEn skal det ikke være greit å få hjelp med overvekt på lik linje med dette?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #11 Skrevet 2. oktober 2011 Du er klar over at reduksjon i kalorier er mer effektivt enn trening for vektnedgang? Hjelper ikke trene om man fortsatt lesser inn mat. Spis sunnere, mindre, mange små måltider per dag, drikk masse vann OG tren, styrke er utrolig bra for vektnedgang. Da skjer det ting, men du må ha litt tålmodiget!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #12 Skrevet 2. oktober 2011 Det sier seg jo selv at du trener for lite, og/eller spiser for mye/for usunt hvis du er feit? Hva mener du er sunt, beskriv hva du spiser på en dag, og fordeling. Man kan ikke tenke seg opp i vekt, så psyken spiller ikke inn der. Ekstremt få trenger en slik operasjon, de andre er late... det må en bare innse. Det er vel en del av "sykdommen" overvekt å ikke innse det. Slike operasjoner tilbys jo delvis fordi noen tjener penger på det, akkurat som puppeoperasjoner, ingen trenger det heller. Jeg synes plastisk operasjon er tull, svake folk som gjør dette, og blir de lykkeligere? De blir hvertfall fattigere...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #13 Skrevet 2. oktober 2011 Ehh altså.. Hi ber vel ikke om råd om hvordan hun skal bli slank?? Og formaninger om et sunt liv.. HUn spør om andre vet noe om denne operasjonen osv.. Alle VET at det BARE er å legge om livstilen for å bli slank.. så hvorfor gjør ikke alle det? hvorfor finnes det overvektige mennesker? Om det er så JÆVLA enkelt som dere legger det frem her..HVORFOR finnes det da tilbud om slike operasjoner på norske sykehus? Og tror dere virkelig at sykehusene gjennomfører slike operasjoner uten å gi råd og veiledning om livstil osv? Det stilles faktisk krav til de som opereres... Spar dere..vær så snill... Jeg vil være så frimodig å anta at dere som kommenterer at man ikke må være lat er tynne friske mennesker selv..
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #14 Skrevet 2. oktober 2011 Nå er det ikke HI som har skrevet det over... som du sikkert forstod? Her er ihvertfall mitt kosthold en normal dag: Frokost : 2 knekkebrød (grovt) eller en brødskive med magert pålegg. F.eks kalkun eller kokt skinke... eller cottage cheese... Vann eller melk til drikke.. evt juice i helg.. varierer også med 1 dl havegrynsgrøt....rundt 200 kcal.. Lunch: 2 brødskiver.. eller suppe.. eller ja.. rester fra middag.. i begrenset porsjon.. maks 300-350 kcal.. vann til drikke.. Middag: her er det jo alt mulig.. men mye fisk.. supper.. uansett..maks 400-500 kcal.. Kvelds.. knekkebrød el. om jeg er sulten... 150-200.. + mellommåltid.. f.eks et eple..en banan.. eller en yoghurt... Uansett.. ca 1300-1600 kcal per dag... Og det utifra et moderat aktivitetstnivå... I helg unner jeg meg innimellom en sjokolade..eller litt potetgull..eller brus.. Og nei..jeg spiser hverken for mye eller for lite.. jeg har fått hjelp med kostholdet mitt..,og jeg har holdt på med dette i 3 år... Jeg rører meg.. og er ikke stillesittende.. Jeg har en aktiv 3 åring..,og vi er mye ute.. LIKEVEL sitter kg på... Ikke ALLE raser ned i vekt ved hjelp av trening eller kosthold... Noen sliter med stoffskifte og liknende..
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #15 Skrevet 2. oktober 2011 Men er ikke målet her å bli slank da? Og er en stor mageoperasjon beste løsning? Må da være lov å gi tips om en måte å gå ned uten å ødelegge kroppen? Samt spare 130000... Mange får problemer etter en slik operasjon! Som sagt, folk er late, og mange tror slanking er tingen og tror de ikke greier gå ned når dette ikke holder. Kun varig livsstilendring som hjelper og det er ikke så mye jobb som folk tror, og det har utrolige bra resultater, men kommer litt saktere enn å kutte ut halve magen...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #16 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har ikke svar på dette innlegget tidligere.. Selvfølgelig må folk få bruke sine egne penger på akkurat hva de vil. Håper de over her egentlig bare ville formidle at det løsner etterhvert, å det gjør det nok for de fleste som ikke gir opp. 130 000 kr. er mye penger. Dessuten er det jo en ganske omfattende og stor operasjon. Jeg har pcos selv, å er en jojoslanker. Har vært oppe i en bmi på 38 selv... Jeg begynte å trene og spise sunt. Bare drikke vann, men en kosedag i uka. Gikk ned 20 kilo på noen mnd. Da kiloene begynte å renne av ble det bare moro, å det var gøy å notere å følge med. Men så hadde jeg gått ned det jeg trengte. Ga litt f.. i mat og trening. Så var jeg gått opp 10 av kiloene igjen. Den gangen tok jeg tak før det gikk for langt. Nå har jeg vært normalvektig noen år. Men jeg kan ikke tillate meg å gi faen.. Jeg må passe på hva jeg spiser, å jeg må trene. Men det er så lett å gi opp når man er så langt nede. Det skjønner jeg også. Operasjon er ingen enkel løsning. Men den vil jo fortsatt ikke endre det psykiske som gjør at folk overspiser. Man må jo finne ut av det først. Men har man satt seg skikkelig inn i hva det innebærer, så må jo folk bare bruke pengene på det de selv vil. Jeg har selv operert puppene som du sammenligner med.. Men jeg kunne ikke akkurat spise på meg pupper, eller trene dem større.. Lykke til med valget!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #17 Skrevet 2. oktober 2011 Kjære HI. Jeg har tatt Gastric By Pass- Og annbefaler det på det sterkeste. Du, siden du har bmi på 38 og grensen er på 40, så gjør som jeg, få fastlegen din til å hennvise deg, og det tar jo mellom 6 og 12 måneder fra fastlegen hennviser deg til du kommer inn til vurderingssamtale. Og det er den vekta du har DEN dagen, den vekta de på sykehuset den dagen du er tl vurderigssamtale som gjelder. Ikke den du har hos fastlegen din. Min var på 38,3 hos fastlegen. Men jeg la bavist på meg, og de to ukene før jeg skulle til samtale spiste jeg bare junk, og kvelden før lassa jeg innpå potetgull osv forde det er salt. Og i bilen de 2 timene til sykehuset spisete og spiste og spiste jeg....pølse, sjokolade, og hamburger. Jeg var så mett og fullstappa når jeg var inne til samtale, men bmi var på 40.6, og jeg fikk dermed godkjent. I dag, 11 måneder etterpå sitter jeg har og er verdens lykkeligste person, ingen plager, og 53 kilo lettere. Det er fantastisk. IKKE la dagens bmi hindre deg i å søke om operasjon, få fastlegen din til å ske, og bevist legg på deg til du når 40 kg, for da får du så å si heilt sikkert operasjon, skal veldig mye til før de avviser noen med bmi over 40 så lenge du ikke har psykiske problem, er gravid, etc. Vær så snill, SØK!! Du har tid til å få bmi på 40.... Det er ikke mange kiloene som skiller deg fra 4o nå, og det kan gå 1 år før du skal til virderingssamtale...og du greier ha bi på 40 innen da. SØØØK. Og du, DRIT i de stygge komentarene du har fått her inne. KLEM fra ei som er GBP operert og VET hva hn snakker om!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #18 Skrevet 2. oktober 2011 Det var jeg..en annen anonym..og ikke Hi som skrev det om puppene.. Jeg har som sagt ikke tatt noe operasjon..men jeg tror at en del kan få en god hjelp til å endre livet sitt via en slik operasjon...har hørt både og om dette... Og det er jo flott at man vil hjelpe noe til å spare pengene.. Jeg er bare en av de som ser meg lei av formaninger fra mennesker som ikke har satt seg inn i det å være så overvektig..at man ikke ser noen annen løsning.. Og når leger støtter en i operasjonsvalget.. så forstår jeg ikke hvorfor andre mennesker skal si at det bare er latskap..og at det ENKELT kan gjøres noe med=) Og ja..det er et vitkig poeng du skriver her..det er en omfattende operasjon..og ikke noe som bør taes lett på.. Derfor jeg også spurte HI om hun ikke har vurdert et enklere inngrep enn det en bypass er.. f.eks binding.. Hilsen en annen overvektig jente..
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #19 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg tror du spiser for lite i forhold til aktivitetsnivå, og sannsynligvis for liten andel fett. Du trenger fett for å "løse opp" å bli kvitt fettet i kroppen for å si det på en banal måte. Fett er ikke vannløselig. Prøv å spise litt mer, eller evt tilfør litt sunt fett, rapsolje, avokado, oliven, og du skal se det hjelper. Kroppen går i sparemodus om du spiser for lite.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #20 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har tatt GBP, og det er IKKE en lettvint løsning, men noen ganger nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #21 Skrevet 2. oktober 2011 Herreguuuud. Du la på deg for å få operert?? Sykt...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #22 Skrevet 2. oktober 2011 Anonym 22.21 her: Å ja, men jeg bryr meg ikke om det da. Som du sier, folk må jo få bruke sine egne penger på hva de vil. Jeg kunne ikke brydd meg mindre enn om folk skulle kommentere at jeg valgte å bruke 30 000 kr. på pupper. Men det gjør ikke noe med psyken det heller, jeg er fortsatt den samme med ikke den største selvtilliten. Så det er mye psykisk bak en hver operasjon som det burde vært gjort noe med først. Det er nok veldig enkelt å sitte bak en dataskjerm å skrive det enkelte skriver. Kanskje er de overvektige selv, å vet hva som skal til, å føler at de kan være litt kjepphøye som anonyme. Kanskje har de aldri vært overvektige. Så jeg ville ikke luftet et så viktig tema her inne. Hvis legen anbefaler en slik operasjon så tror jeg man skal ta alt med legen. Da sørger nok hun eller han for at vedkommende får den hjelpen før og etter, som personen trenger. Da vet jo sikkert legen om hvor lenge personen har forsøkt div. ting også.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #23 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg er GBP operert og vil også anbefale det på det varmeste. Jeg hadde høy nok BMI til å få det dekket, men dersom jeg hadde vist det jeg vet idag, om hvordan livet ville bli etter operasjonene, hadde jeg ikke tvilt et sek på å ta opp lån, evt bli gjeldsslave i årevis, for å få operasjonen. Jeg spiser fremdeles lite og ofte, får dumping av sukker og fett, 4 år etter operasjonen. Hvilket er helt supert, akuratt de bivirkningene jeg var ute etter. På samme måte som røykere som bruket campix for å slutte, eller alkoholikere som bruker antabus. Ja jeg spiste feil mat og jeg hadde feile matrutiner. Jeg spiste norsk husmannskost, alt fra bunnen av, men jeg spiste bare to ganger om dagen; to middager. Kunne innimellom gå dager mellom hver gang jeg spiste også, jeg hadde rett og slett et usunt forhold til mat. Idag tenker jeg ikke lenger på kropp, eller om jeg gjør det så er det på en positiv måte, jeg kan se meg selv naken å tenke at jeg er fin. Jeg er ikke lenger redd for at folk skal slenge kommentarer til meg ang størrelsen min, dermed har jeg blitt mye tøffere å tørr å stikke meg frem, det er ikke så nøye hva folk syns lenger. Jeg pynter meg også syns jeg faktisk at jeg er fin... Jeg kan gå opp bakker uten å bli sliten. Jeg kan følge opp ungene mye bedre... Legg merke til at jeg skriver hvordan jeg har det og føler det. Jeg mener at det finnes mange flotte, deilige sexy, spreke og sunne store damer, jeg var bare ikke en av dem..
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #24 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har osså tatt GBP, og jeg ELSKER det nye livet mitt. Nå tåler jeg alt jeg da, og kan spise både sjokolade, kaker, og all ting, men ikke noe smaker så godt som tynn føles, og det er så deilig å ære normalvektg, at selv om jeg tåler sjokolade, så begrenser det seg. Livet er fantastisk når bmi går fra 45 til 25. Heilt fantastisk. Go for it.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #25 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg vil også ta denne oprasjonen! Men hva gjør man om man kun leier leilighet og er imellom jobber..Lever på NAV for øyeblikket. Vil helst ta oprasjonen imorra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå