Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 nei, jeg lever ikke på 60 tallet..er en dame med bein i nesen, men min mann er ikke av typen som finner på å vaske kjøkkenet en kveld han ikke har noe annet å gjør..skjer aldri..skjer kun hvis jeg maser/spør han på forhånd... rydder delvis, og er flink med oppvaksmaskinen og JIf sprayen hans som han tørker litt over med..hehe..men seriøst, hva kan en forvente? at en mann skal være like flink til husarbeid som menn?? I såfall har jeg feilet fullstendig...også hvis barna ikke klarer å spise maten sin fordi den ikke er skjært opp etc så er jeg alltid den som reagerer først og hjelper til...han er liksom så treig og avslappet... Har irriteret meg over dette i snart 5år....men det ser ikke ut til at mannen kan forandre seg.... Er veldig snill og en god far ellers, men treig...ja..
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 og jeg vil ikke gå fra han grunnet dette heller selv om jeg er sliten av å gjøre mest....er vel ikke sikkert en annen mann er så mye flinkere å hvordan vet man dette på forhånd liksom!! hi :/
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Man kan forvente at mannen deltar i familielivet på lik linje som deg. Det betyr ikke nødvendigvis at alt må deles nøyaktig 50/50, men at summen av oppgaver og ansvar blir noenlunde likt. Det er ikke alltid man er enig om hva som er viktig, og det er forskjell på hva man "ser", men alle vet at et hus ikke drives av seg selv, og man plikter i et samliv å finne en måte å fungere sammen på.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 19.14 bra sagt. har pratet med han nettopp..han sier han skal sjerpe seg..hørt det før men............... hi
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #5 Skrevet 2. oktober 2011 Så lenge mannen og kvinnen i et forhold jobber like mye skal husarbeidet fordeles likt. Jobber mannen mer enn kvinnen, tar kvinnen tilsvarende mer husarbeid. Jobber kvinnen mer enn mannen, tar mannen tilsvarende mer husarbeid
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Ofte er utendørs mannens domene (garasje, bilene, klippe plenen, lakke terassen, måke snø osv), da er det rettferdig om kvinnen gjør litt mer innendørs.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #7 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg jobber 50% Mannen 100% Men tviler på han hadde gjort særlig mer om det var motsatt!! Jeg gjør mest i helgene også HI
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #8 Skrevet 2. oktober 2011 Han gjør alt ute ja. Men det er da myye mer inne... Med små barn...jeg vasker ALT av klær foreks... HI
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #9 Skrevet 2. oktober 2011 her i huset har vi delt oppgaver, vi har ikke oppvask maskin så mannen vasker opp hver dag,. mens jeg tar meg av kles vasken. og resten gjør vi sammen eller når den enkelte har tid. men begge gjør det. jeg fikk min mann til og gjøre noe da jeg var gravid for 4 år siden, orket ingen ting, dermed huset så bomba ut. min mann likte ikke så mye rot så han begynte og rydde. etter det aldri hvert noe problem. om barna her ønsker og få delt opp maten så bytter vi på det. jeg spør far mye om han kan, og han gjør det gjerne. vis jeg ikke kan så hender jeg sier til ungene at de skal spørre far, da blir det mas på han, her lager vi middag sammen, prat med din mann, si ifra at du er lei.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #10 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg forventer egentlig at han tar seg av støvsuging, litt matlaging, kjøkkenvask og annet praktisk. Jeg gidder imidlertid ikke å mase på han, jeg er ikke moren hans. Jeg spiller heller på hans egen samvittighet, og spør for eks om jeg skal hente en ekstra pute til han, mens jeg vasker gulvene... Jeg blir rett og slett møkkasur om han aldri tar initiativ til noe! Etter ca en uke med sur kjerring, tar han hintet.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #11 Skrevet 2. oktober 2011 Mannen her i huset tar i ett tak der hvor det trengs. Han støvsuger, vasker gulv, vasker klær, legger sammen og vi har ingen avtalte regler om hvem som gjør hva. Han jobber skift, så noen ganger ber jeg han ta en runde hjemme før han går på jobb. Da vi mener han har bedre tid til dette enn jeg vil ha når jeg kommer hjem og skal lage middag, hjelpe til med lekser, følge på fritidsaktiviteter og få barna i seng. Vi er begge enige om at det er lettere å bruke en time fra 13-14 enn fra 21-22 på husarbeid som vasking og støvsuging.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #12 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg tror nok mye av problemet her er at jeg går jo hjemme 3 dager i uken..får gjort myye husarbeid da..til han kommer hjem fra jobb..... :/ HI
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #13 Skrevet 2. oktober 2011 Vi er et ungt par i tjueårene. Her i huset gjør mannen minst like mye husarbeid som meg. Det forventer vi av hverandre. Begge bor her og begge har jobber / studerer. Han vasker gulv, lager middag, støvsuger, vasker klær/ bretter klær / legger sammen klær osv. en dag og jeg en annen. Deler på alt. Denne ordningen har vært en selvfølge og helt naturlig for oss begge helt siden vi flyttet sammen. Han er like flink til meg med husarbeid. Mistenker at mannen din ikke er så flink til husarbeid fordi ingen har forventet at han skal gjøre det fullt ut.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #14 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg føler jeg har en helt fantastisk snill mann. Han har vært hjemme i noen år nå, i mens jeg har jobbet har han tatt seg mer eller mindre av husarbeid. Jeg har jo gjort ting jeg også, vasket badet, skiftet på senger :-) Men han har gjort mest. Vel og merke tar jeg ingen ting som en selvfølge, det gjør ikke han heller :-) Nå når jeg er gravid har han vært kjempe snill og sier at det er viktig at jeg slapper av:-) Klarer ikke og vaske gulvet i gangen en gang før det kjennes ut som at benene og ryggen skal dette fra hverandre :-(
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #15 Skrevet 2. oktober 2011 Ha ha ha! Kan man forvente noe da?? han gjør det han føler for. Sier han rydder best og mye når han er alene i huset. Vel jeg har ikke så mange steder å gjøre av meg sammen med 3 små barn på kveldstid.. Så da er det vel opp til meg da å ta husarbeidet siden han "aldri" er alene hjemme.. "Det er bare å spørre, så skal jeg hjelpe.. " My ass.. Skal jeg SPØRRE????? det er vel bare å rydde der det er rot det vel? Han vasker aldri klær, rydder aldri ungene sine rom eller vårt, bytter aldri sengetøy.. ja dere skjønner! Lager aldri middag heller.. er flink med ungene da og tar mesteparten ute... men allikavel... " Det er bare å spørre". Super tråd, vi får besøk i morgen og nå har jeg vasket og ryddet hus i HELE dag og klarer nesten ikke å sitte oppreist nå fordi ryggen er helt ødelagt, har i tillegg til å ha lagt alle ungene fordi FAR bare MÅ se fotballkampen!!!!!!! Sint i dag JA!!!!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #16 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg forventer at han deltar i familielivet på lik linje som meg, og gjør like mye som meg for å få AS Familien til å gå rundt. Akkurat hvilke arbeidsoppgaver det er, får jo hvert enkelt par finne utav, men jeg finner meg ikke i å gjøre dobbelt så mye som ham feks. Og når det gjelder stell, kos og lek med barn, så krever jeg at det blir likt- ikke så mye for min del, men fordi jeg mener at barn også trenger en tilstedeværende far. Heldigvis er ikke dette noe tema hos oss, jeg har funnet en voksen mann, og ikke en drittunge, så han greier selv å skjønne hva som må til.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #17 Skrevet 2. oktober 2011 Vi har aldri en eneste gang kranglet etter diskutert ang husarbeid etc. Mannen her kunne aldri sett på meg gjort stort sett alt, han har altfor stor respekt for meg og andre til å tillate noe slikt. Her bare går alt automatisk. Jeg har vasket stuen, badet, og gangen i kveld, og han tok kjøkkenet og ryddingen. Han dro til butikken og nå lager han lasagne vi skal kose oss med til kvelds:) Hvis jeg holder på for mye, så ber han meg sette meg ned og slappe av. Han kysser meg og fører meg til sofaen, og sier ofte at: La meg gjøre dette, du trenger å hvile deg litt innimellom.. FANTASTISK på alle måter...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #18 Skrevet 2. oktober 2011 Når du jobber 50 %, synes jeg faktisk det er bare rett og rimelig at du tar det meste av husarbeidet. Hvor mye kan det være snakk om? Det er ikke en halv stilling å holde orden i en vanlig bolig.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #19 Skrevet 2. oktober 2011 19.38 Mistenker og mistenker..joda, jeg jobber som sagt 50%, og før det gikk jeg hjemme i 4 år, mens han jobbet 100%..så han var vant med at jeg gjorde det meste.... HI
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #20 Skrevet 2. oktober 2011 Er mannen din homo 19.47 ??? hehe:) Ikke stygt ment altså, men er det mulig...behandler du han som en konge da, siden han behandler deg som en dronning?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #21 Skrevet 2. oktober 2011 19.45, dette handlet ikke om dårlig far eller ikke..men husarbeid...stor forsjell!! Min mann er da en veldig god far, faktisk bedre enn meg på mange måter..han er mye flinkere til å leke med dem og ta dem med på ting. Jeg er flinkest til å rydde..... HI
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #22 Skrevet 2. oktober 2011 For meg er det en del..liker å ha et strøkent hjem.... HI
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #23 Skrevet 2. oktober 2011 Vi jobber begge hver dag, men jeg gjør mest likevel. Han leverer unger, jeg henter. Jeg lager middag, jeg rydder opp, jeg støvsuger, jeg holder orden i familien as. Han rydder kjøkkenet og vasker klær. Han kan gjøre mer om jeg ber han om det, men han ser ikke det jeg ser, og vi er ikke enig i hva rotete betyr...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #24 Skrevet 2. oktober 2011 Vil absolutt påstå at all tid det tar med rengjøring, handling, klesvask og matlaging er en 50% stilling!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 2. oktober 2011 #25 Skrevet 2. oktober 2011 Det trenger da ikke å ta lenge tiden å ha et strøkent hjem. Man må ha et system, og så må en lære barna opp til å ta sin del. Hver dag. Vi har det ikke helt strøkent til en hver tid, men minst en dag i uken ser det helt blåst ut her, og de fleste dager ser det veldig fint ut. Vi har system på omtrent alt. Alle leker har sin plass, vi har esker til tegninger, et fast sted til ubetalte regninger, et til betalte, 6 (!) ulike kurver til skittentøy, kurver for ditten og datten osv. Når alle er med å rydde sitt hver dag, så blir det også minimalt med rot. Og med lite rot, går det jo lynkjapt å støvsuge over gulvene, tørke over badet osv. Vi pleier å bruke en liten time totalt til husarbeidet som går på rydde/støvsuge/vaske en gang i uken. Så bruker vi 2-3 min på å ta over badet ellers når det trengs, 10 min på en ekstra omgang med støvsugeren i uken osv. Og så bruker vi litt tid hver på kjøkkenet hver dag. Jeg for lage mat, han for å rydde og vaske av. Det som tar mest tid er vask. Jeg regnet faktisk på det en gang, bare for å se, og når jeg bretter alle klær, håndklær osv, samt legger på plass, for kun EN uke (vi samler opp og tar brettingen en gang i uken, ca annenhver uke hver), tar dette nesten en time!!! Helt utrolig... (vi er forøvrig 2 voksne og 4 barn, to av barna er skolebarn med etterhvert store klær og både de og vi voksne trener mye, så blir mye treningstøy og ekstra håndklær også som skal vaskes). Men for å svare på det første. Normalt vil jeg si at det er en selvfølge å forvente at en mann både ser og gjør husarbeid i like stor grad som en kvinne. Dersom begge er i full jobb, synes jeg også at det bør fordeles noenlunde likt. Både ute og inne! Om en jobber redusert, så synes jeg det er fair at denne også tar med av husarbeidet. Derimot synes jeg ikke det er riktig at om en har en unormalt høy stander, så skal den andre presses til å gjøre mer husarbeid enn det som ville vært normalt. Om du synes du trenger 3 dager i uken på deg for å holde huset ditt strøken HI, så burde du seriøst vurdere et litt bedre system for å holde huset ditt ryddig og rent. Det trenger virkelig ikke å ta mer enn 1-2 timer i uken å holde huset helt rent og ryddig, selv med mange små barn, da med unntak av matlaging og klesvask.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå