Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg tenker da på husarbeid, oppussing og alt annet forefallende.. Min mann gjør svært lite, og må gjerne mases på for at han skal gjøre det. Jeg er gravid i 7 mnd.. Tenker ofte at det hadde vært lettere å være uten ham, for da slipper jeg mase og plukke opp hans rot, osv. Jeg har også inntrykk av at mange av mine venninner har det sånn, ei jeg kjenner handlet og gikk hjem med varene alene helt til hun fødte..! Mannen hjalp ikke til. Er dette vanlig?? Må du be mannen din hjelpe deg? Gjør han det med ett smil når du ber ham? Det gjør ikke min.. Ser han selv hva som må gjøres? Hjelper han deg uoppfordret, f.eks ta på sko, hjelpe deg på med klær? (Jeg begynner å bli stor og tung..) Spør han deg daglig om hvordan du har det? Det gjør aldri min..
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg kommer aldri til å skjønne meg på kvinner som bruker ordet "hjelper til" om husarbeid i et felles hjem. De fire gangene jeg har vært gravid har mannen tatt sin del av husarbeidet (som alltid) med den største selvfølge, og mot slutten omtrent alt husarbeidet - og jobben med de barna vi hadde fra før de siste tre svangerskapene. Han spurte også ofte hvordan jeg hadde det. Jeg synes ikke mannen din høres så veldig omsorgsfull ut. Har du snakket med ham om dette?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Tja.. å skremme meg var visst en "hobby" han hadde..... Jeg er ikke sammen med han, og heller ikke gravid. Menn ser ikke ut til å forstå hva en graviditet gjør. De tror det bare er den "lille" magen, og det er det.... Sånn er det jo ikke, og skulle likt å se den mannen som klarte alt som gravid de hadde lagt seg syk(som bare en mann kan) fra dag en
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 Nå er jeg ikke så veldig gravid enda, kun i uke 12, men jeg er rimelig dårlig. Og vi har et barn fra før, så jeg har "erfaring" med mannen. Og nei, jeg trenger ikke spørre ham om hjelp, han gjør alt i huset og står opp med ungen så jeg får sove. Samme som sist, heldigvis. Han SER jo at jeg er dårlig, og for ham er det da naturlig at jeg får slappe av, slik som jeg lar ham slappe av når han er syk. Sist graviditet rørte jeg vel hverken støvsuger eller mopp på nesten et år..
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #5 Skrevet 2. oktober 2011 Han gjør mer nå som jeg er gravid enn ellers. Men jeg må ofte be han gjøre det som skal gjøres, det er ikke sånn at han ser det selv. Bortsett fra kjøkkenet da, det rydder han ellers også for jeg hater oppvask.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Nei, det at jeg uttrykker det slik, sier vel litt om hva jeg er vant til.. dessverre. Merkelig nok observerer jeg mange som har det hakket verre, noe som kanskje er en av grunnene til at jeg ikke har takket for meg tidligere. Og Alva, gjorde han dette husarbeidet uten at du trengte be han om det? Eller påbegynne, slik at han tar over? Det hender min gjør det.. Jo, har prøvd å snakke med ham, og han sier at han har en annen standard enn meg, og at han tar det når han "ser" det. Men det tar gjerne tre dager før han støvsuger eller vasker opp, og da har jeg jo gjort det for lengst. Som regel. Neei, vet ikke om jeg klarer dette mer..
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #7 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg skjønte ikke helt, skremme deg..? Hva mener du? Jo, det hadde de nok..
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #8 Skrevet 2. oktober 2011 Ja, han hjelper meg, men han jobber også mye, så peser meg ofte hjem med tunge handleposer. Noe som resulterer i at jeg må sove i 4-5 timer fordi jeg er utslitt. Og da orker jeg ikke henge opp en klesvask en gang! Får dårlig samvittighet fordi jeg er hjemme og det er rotete og mye som skulle vært gjort her... Men jeg har ikke noe energi! Termin om 6 dager.. Han sier at jeg skal prioritere sove og hvile og at han skal bruke fridagene sine på å rydde huset.. Jeg klarer rett og slett ikke gulvvask eller noe nå. får så vonde kynnere at jeg bare må legge meg og korsryggen verker.. Er jeg lat? Gaaaahhh...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #9 Skrevet 2. oktober 2011 Så heeldig du er.. eller, det er vel kanskje jeg som er ekstremt uheldig..:/ Det er sånn det burde være!!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 2. oktober 2011 #10 Skrevet 2. oktober 2011 Ja, han gjør alltid husarbeid uten at jeg ber ham om det, og omvendt for den saks skyld. Eller jo, det hender jo at jeg f.eks kan si "kan du begynne å rydde her, så støvsuger jeg etterpå?", men det er jo for å fordele noe av det som må gjøres, ikke for å be om "hjelp". Han er vel egentlig mer huslig enn meg som aldri har kunne fordra husarbeid. I ditt tilfelle må dere kanskje sette opp en liste eller noe sånt. En fast dag tingene skal gjøres, og hvem om skal gjøre hva. F.eks hver tirsdag skal han støvsuge, osv.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #11 Skrevet 2. oktober 2011 Gjør han dette med ett smil da, eller puster og peser han, når du ber han gjøre noe..? Det gjør nemlig min, og begynner å bli rimeli lei av det der..
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #12 Skrevet 2. oktober 2011 1811 var HI, og den var ment til 1759..
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #13 Skrevet 2. oktober 2011 NEEI, du er ikke lat i det hele tatt, jente..! Roolig nå, du skal jo snart føde.. Det er tross alt mye viktigere at du samler krefter til en fødsel, slik at det blir en så fin opplevelse som mulig, enn at huset ser strøkent ut til enhver tid..! Vi jenter, altså
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #14 Skrevet 2. oktober 2011 Jo, men vi har katt, så her må det støvsuges hver dag.. Og det burde han jo klare å huske uten en liste, men neida. Nei, tror nok egentlig det er noe feil med min mann, ikke logistikken..:/
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #15 Skrevet 2. oktober 2011 Mannen tok alt husarbeid når jeg var gravid, det var liksom en selvfølge. Han laget mat, og pusset opp og alt slikt. Nå var jeg også syk i svangerskapet da, men han hadde nok gjort det meste uansett. Og så sang og snakket han med magen mens han klødde meg på ryggen og masserte vonde muskler på kvelden. Vi sender masse sms og ringer hverandre for å høre hvordan det går, og for å fortelle om ting fremdeles hver dag, akkurat som da vi ble sammen for 10 år siden:o) Verdens snilleste samboer:o)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #16 Skrevet 2. oktober 2011 Støvsuge hver dag fordi dere har katt? Jeg har hatt katt i "alle" år og støvsuger slettes ikke hver dag, eller hver uke... En slik standard kan du ikke påtvinge andre, det er jo rett og slett unødvendig arbeid da, det får du vel evt stå for selv...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #17 Skrevet 2. oktober 2011 Jaa, du har en snill samboer Jeg derimot, ser at jeg faktisk blir alenemamma, mest sannsynlig.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #18 Skrevet 2. oktober 2011 Mannen min gjør ikke så veldig mye mer husarbeid enn han pleier. Er heller slik at det jeg ikke orker å gjøre blir ikke gjort. Men han henter og leverer hver dag i bhg, siden jeg ikke har lappen. Men er ellers i ganske god form på tross av å være på overtid, så har ikke trengt han så mye ekstra. Ser ikke grunnen til at han skal gjøre masse ekstra bare fordi jeg er gravid når formen tilsier at jeg kan fint gjøre det selv.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #19 Skrevet 2. oktober 2011 Han hjelper ikke til, han deltar på samme måte som før. Han er den mest ryddige av oss, så det er egentlig sjelden jeg vasker gulv og tørker støv i det hele. Mitt ansvar er å handle og lage mat og det tar han hvis eg ikke klarer det (jeg har hypermesis i alle mine svangerskap - heldige meg). At et menneske ikke innser at det å få et hjem til å fungere, krever innsats fra begge, skjønner jeg ikke helt...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #20 Skrevet 2. oktober 2011 Og dette visste du ikke om ham før du ble gravid?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #21 Skrevet 2. oktober 2011 Mannen min gjør ting for meg hvis jeg spør han. F.eks. vaske klær, lage middag etc. Ikke krise hvis han ikke gjør det, for jeg klare det fint selv om jeg er gravid.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #22 Skrevet 2. oktober 2011 Det kunne aldri falle meg inn å si at mannen "hjelper meg" med husarbeid. Her tar begge sin del, ser på det som helt naturlig. Ingen må be den andre om å gjøre noe, og ingen har sure miner fordi det er mye å gjøre. Jeg fødte nettopp for et par uker siden og vi har en toåring fra før. De siste månedene var jeg mye plaget med bekkenløsning, så jeg klarte ikke gjøre noe som helst. Mannen tok derfor alt husarbeid + omtrent alt stell av storebror i flere måneder. Og han gjorde en kjempejobb! Lagde verdens beste middager hver dag fordi han syntes det var viktig at jeg spiste bra når jeg var gravid. Vi ser på oss selv som et team og ingen av oss er arbeidssky eller lat heldigvis. Her bidrar alle etter evne. Jeg kunne aldri vært sammen med en mann som så på husarbeid som kvinnens ansvar.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #23 Skrevet 2. oktober 2011 Mannen min er magisk! Han gjør alt og mere til! Han er flinkere i huset enn meg til vanlig, og han er enda bedre nå! <3
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #24 Skrevet 2. oktober 2011 Uten å bli bedte om det vasket han til og med trappa nesten daglig da jeg hadde problemer med å holde meg hele veien opp til doen. Selvfølgelig skal mannen "hjelpe til".
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #25 Skrevet 2. oktober 2011 her gjør min mann fint lite husarbeid.. jeg vasker klær, hus, lager mat og rydder opp igjen HVER gang, ikke f om han kan ta med seg fat og glass fra stuen og inn på benken en gang! jeg bærer, løfter og flytter på møbler for å vaske gulvene ordentlig, jeg gjør alt med barnet, går ut med søpla, vasker felles bilen, handler alt (også alt til den kommende babyen) monterer babymøblene, er nå i uke 32... han hjelper til om jeg spør, men det er ikke noe han tar tak på av seg selv... MEN han er på jobb fra 7.00-20.00 og gjør stort sett alt ute, holder hus og hage, passer på at søpla er satt ut osv.. han jobber ofte et par timer ute i etter jobb.. ellers er han veldig flink til å hjelpe andre og tar på seg en del ekstra helgearbeid da han har et yrke som gir han tilgang på gratis bruk av maskiner og billigere arbeidsmatrialer som de fleste har bruk for men som de ferreste kan drive med selv.. han spør sjeldent hvordan det går, viser liten interesse for babyen, det han vet elelr sitter på av informasjon er ting jeg har fortalt han fordi jeg syns han burde vite om det.. blir litt lei meg når jeg ikke kan si med 100% sikekerht at han er interessert i å bli pappa.. han er veldig flink med eldste de gangene han har mulighet, står gjerne opp i helgene lager mat og aktiviserer henne ute eller inne, så jeg vet han gleder seg, men syns han kunne vist det litt oftere ja! han er flink når han kommer på det, men er nok litt for satt i mann/kvinneroller, og han er urnorsk (om det skulle ha noe å si..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå