Gå til innhold

Spar penger til barna deres


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi sparer til barna våre på den måten at vi prioriterer å nedbetale eget lån. Vi har såpass god økonomi at vi vil være tilnæret gjeldsfrie når våre 3 barn skal ut på boligmarkedet.

 

Heller det enn å sette av et beløp pr. måned som det kanskje blir 2-300.000 av når de er 20-22 år gamle. Den summen der er IKKE noe om 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes faktisk flere måter å gjøre barna rike på enn å gi de penger. Jeg er overbevist om at barna mine kommer til å klare seg finfint med de verdiene(som ikke er penger) jeg har gitt dem. Trist å se at vi lever i en verden der så mange tror at penger er det viktigste å sikre seg...De trenger absolutt ikke egen bolig når de er 18-20 år. Det var det da ingen som hadde før heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer o fond til barna, men sparer i mitt og sambo sitt navn, slik at det er vi som skatter av pengene og vi som råder over dem. de får 300 kr hver i mnd på sparing, og planen er at de skal få de når de blir 18 år slik at de kan kjøre opp til bil og evt kjøpe seg en brukt bil. Kanskje når vi har 2 inntekter (jeg er fortsatt student) så skal vi spare litt mer slik at de kan få hjelp til bolig. men, nå er jo dette 15-20 år frem i tid, og da tror jeg alt stiller seg annerledes uansett. når det gjelder boligmarkedet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, sparer på den måten at vi betaler ganske mye ekstra ned på boliglån slik at vi er tilnærmet gjeldsfrie om 15 år når eldste skal ut på boligmarkedet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er 300 000 til eit barn om 10 til 15 år. Piss i havet. Kva og få dei til å forstå kva pengene til foreldra går henne. Kva det koster og leve, det er ikkje mangen som forstår kva vi legger ut av lån, forsikringer, bilen, kva staten skal ha, kva kommunen skal ha. Og det dei vil ha av lønningspåsen. Kor mangen 15 til 18 åringer som veit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jo penger til ett bar om 15 år er en start i det minste.

Og så skjønner jeg ikke helt hvorfor dere mener men må velge? Kan man ikke betale gjeld,spare og samtidig lære barn om god økonomi?

Sparing er vel uansett anbefalt av alle økonomer?

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparing er ikke anbefalt så lenge man har gjeld. Har man gjeld er rådet å betale ned på gjeld.

Bruker barnetrygden som ekstra nedbetaling på boliglånet, i tillegg til de ordinære avdragene. Om vi da regner 1940 kroner hver måned til 4% rente, som det sparer meg og kommer barna mine til gode senere, er det bedre avkastning enn samme sum til 1,5% rente som de får på en spare konto.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det intet å spare ..har ikke nok peng igjen etter alle utgifter er betalt OG til mat budsjettet er det ikke nok peng en gang...ligg minst 10-15 000 kr i minus hver mnd....så her blir det mer att vi tar en dag om gangen og prøver rett og slett å overleve.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikter mest til de som selv sliter med å komme inn på boligmarkedet. Om man bare sparer litt ( bursdag og dåp penger) i det minste, så hjelper man barna.

Når jeg ser hvordan rådene har forandret seg bare på de 10 årene jeg har hatt barn, og ikke minst hvordan boligprisene har endret seg, så er jeg glad for at mine barn har sparekontoer. Det er ikke hver mnd det blir spart like mye,men kontoene vokser i det minste.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...