Gå til innhold

Spar penger til barna deres


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Se NRK 1 nå. Det blir bare vanskeligere å komme inn på boligmarkedet.

Hjelp barna deres til en fremtid, og sett av penger til dem. Omdet så bare er en 5'er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og dere skal kun eie ett hus i livet? Aldri ny bil,båt eller hytte?

Så huslånet skal aldri lånes opp igjen av noen grunn?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo ikke noe med saken å gjøre... Jo flere ganger huslånet lånes opp igjen, jo større verdier blir man jo sittende med...

 

du er visst ikke noen økonom du HI ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så enelt som du skal ha det til Hi. Ikke alle klare å spare, selv ikke 5 kr i mnd.

 

Jeg sparer, men tror ikke det komme til å bli så jævla mye at guttungen kan kjøpe et hus eller leilighet uten lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke ha hele kjøpesummen,men litt av de 15% økonomene snakker om:) alt er bedre enn ingenting.

Og nei,jeg er ingen økonom. Men vi betaler både ned på gjelden samtidig som vi sparer. Mye av dette er takket være våre foreldre som har hjulpet oss med start kapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv du sparer slik at de har 200 000 når de blir 18-20 år er det jo slettes ikke sikkert det heller er nok. Evt at barnet får helt andre planer for de pengene enn bolig;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Sparer litt til barnet, men ikke noe regelmessig ennå. Når jeg jobber igjen og barnet er i barnehagen, da skal det spares litt mer fast (men pass på så det ikke blir for mye med årene så dere mister "råderett" over pengene og overformynderiet har ansvaret til barnet er myndig)

 

Skal i tillegg spare til pensjon selv om det er veeeeldig langt frem i tid. Har skjønt at det er eneste muligheten for "normalt" lønnede slitere til å få en grei pensjonisttilværelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge planen min er at barna skal bruke pengene til bolig så må det gjerne bli så mye at overformynderiet tar råderetten.

Og om amn setter det man kan i BSU, så kan ikke barna blåse alt på festing:- P

Poenget er jo å kunne hjelpe med egenkapital,ikke kjøpe boligen for barna.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler kraftig ned på vår svære enebolig, og kommer til å være gjeldsfrie når barna skal inn på bologmarkedet, og om vi låner opp senere og ikke er helt gjeldsfrie til den tid, så vil vi være så godt som gjeldsfrie.

Da selger vi huset, og flytter inn i svigers sitt hus, eller vi kjøper en liten leilighet, og da kan barna våre få alt overskuddet fra salget.

 

Slik frigjør vi kapital i barnas oppvekst, ved at vi betaler mindre i renter, da avdragene er større,og vi sikrer dem i å komme inn på boligmarkedet når de har behov for hjelp til det.

 

Om vi ønsker å fortsette å bo her, og heller låne opp, og betale til barna våre, eller hjelpe dem med kausjon i vår nedbetalte eiendom, så har vi også muligheten til det.

 

Vi låner ikke opp på huset for å kjøpe bil eller båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke så veldig dyre biler, og båt prioriterer vi ikke, og i alle fall ikke så dyr at vi må låne opp på huslånet. Men vi har snakket om båt, men bare ikke kommet så langt.

 

Ser mange har veldig dyrer biler, men vi har prioritert annerledes. Vi kunne nok ha kuttet ned på boliglånsavdrag, vi kunne nok ha lånt opp på huset for å få billån inn i det, men det har vi ikke noe ønske om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så altfor smart å sette inn på BSU før barnet får egen arbeidsinntekt og kan redusere skatten. Da sponser i realiteten staten en del av sparingen, og det går dere glipp av da.

 

Litt av en økonom du hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav, du har rett 23:17

Jeg er jo kjempeteit:-S

Det er jo mye bedre å spare ingenting i BSU (som gir gode renter og gunstige lånebetingelser) frem til kanskje barnet er 25 og ferdig utdannet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får større verdier spørs jo på hvor mye du låner og til hva. Om man kjøper dyre biler så får man jo ikke varige store verdier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke opp barnets mulighet til å spare i BSU når det ikke har egen inntekt er direkte tåplig. For det første utnytter ikke du fordelene med kontoen, for det andre mister barnet muligheten til å bruke denne spareformen når barnet får egen inntekt og for det tredje er pengene 100% tilgjenglige for barnet når det fyller 18. Det er ingen som hindrer deg i å bruke penger fra BSU på andre ting enn bolig. Det eneste er at du da må betale tilbake skattefordelen (som jo vil være 0,- hvis det er du som har satt til side penger før barnet fikk egen inntekt).

 

Det er ikke dumt å spare med tanke på å hjelpe barna senere, men det er ikke nødvendigvis lurt å spare i barnets navn, og i hvertfall ikke på barnets BSU konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri verden om jeg sparer så barna plutselig sitter på en konto med flere hundre tusen på 18-års dagen, da kan det fort bli en dyr russebil, party-turer til syden osv, det sparer jeg IKKE til!

 

Men jeg sparer selvfølgelig i eget navn, og jeg betaler ned boliglånet så jeg enten kan kausjonere eller låne opp på boligen og gi til ungene den dagen de skal kjøpe hus.

 

Jeg kommer til å hjelpe ungene mine, men ikke ved å spare i deres navn nå, det vil jo gå utover muligheten til stipend fra lånekassen også.

 

Det beste en kan gjøre er å sitte med et gjeldfritt hus den dagen ungene trenger hjelp, da har du mange muligheter til å frigjøre kapital. Jeg har heller ikke bakt billån inn i boliglånet, det lønner seg jo ikke i dag som man omtrent får bilene kastet etter seg med drømmerente på avbetaling hos bilforhandleren. Kjøpte selv en 2007 modell fra forhandler i fjor, da fikk jeg nybilgaranti, fri service i 3 år og forsikring inkludert i avdraget som er på 2003 kr i måneden, såpass må man nesten regne med å bruke på en skikkelig bil. Innen de tre årene er gått kommer jeg til å bytte den inn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får jobbe for pengene, slik som vi har gjort. Har aldri fått penger fra foreldre for å hverken det ene eller det annet, men vi har jobbet iherdig, kjøpte et noe eldre hus, og holder på å pusse det opp i etapper. En 20-åring MÅ ikke kjøpe sitt eget, det skader ingen å erfare det å leie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter av 200kr til hver av barna i mnd+ alt av julegaver og bursdagsgaver. Har pengene på min konto, så jeg styrer dem. Og gir det til dem når de evt skal ta lappen eller kjøpe hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar gjerne til barna deres, men ikke spar så de ikke får studielån og stipend!

 

Vi sparer ikke spesielt til barnet vårt, vi har nok midler til å hjelpe henne den dagen problemstillingen oppstår. Da kan hun faktisk få et hus av oss.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer ikke til barna. Hvorfor skulle vi ha penger på konto og skatte av inntektene/rentene når vi heller kan betale ned på lånet. Familien sparer samlet sett mest på å nedbetale lån raskere, og det er det vi gjør.

En annen sak er at jeg prinsippielt mener barna skal klare seg selv, slik som jeg og mine søsken måtte gjøre da vi flyttet hjemmefra. Det er klart vi fikk noen hundrelapper når det virkelig var tomt på konto, men jeg synes ikke at barna skal ha en konto med flere hundre tusen disponibelt den dagen de blir 18. Nei, de må få seg en jobb og klare seg selv, det bygger karakter og er bra for selvtilliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig?

Får klare seg selv som dere har gjort?

Ser dere ikke at tidene forandrer seg,og at det blir vanskeligere.

Mine besteforeldre bygde stort hus for 5000kr,mine foreldre lånte seg nesten ihjel for 200 000.

Nå får man ett dårlig hus (der jeg bor) til 2 mill, samtidig som bankene strammer inn.

 

Egoister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...