Gå til innhold

Er det like vanlig med barne-hijab andre steder i norge eller er det bare i oslo området? Ser 2-3 åringer i trille med hijab HVER DAG... :((((


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvem er du til å bli forbannet over dette her??

Hvis jentene ønsker å bruke hijab som moren sin, hvem er du til å komme og si at det er feil?!

Hvorfor skal ikke disse jentene få lov å kle seg som de vil, uten at folk ser stygt på dem og dømmer foreldrene deres, pga mangel på kunnskap og en etnosentrisk holdning?

Hvorfor er vår levemåte "rett" mens deres "feil"??

JA, det finnes tilfeller der småbarn blir "presset" til å bruke hijab, men hello, små barn kan bli "presset" på mange områder. Det betyr ikke at det er hijaben det er noe galt med.

 

Jeg kjenner forresten til et ektepar hvor konen ønsket å begynne med hijab, og mannen ønsket at hun skulle kle seg vestlig. Det endte med skilsisse og verken mannen eller familien hennes vil ha noe med henne å gjøre. Nå er hun en voksen kvinne, og dette er en annen sak, men er ikke dette også undertrykking??(de som snakker om at hijab er kvinneundertrykkende) Hvorfor skulle hun ikke få lov til å kle seg som hun vil?? Og når hun tar det valget som hun har rett til, å kle seg som hun vil, så vil ikke mannen hennes eller familien ha noe med henne å gjøre... Dette provoserer meg altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja ja... Jeg vet det finnes folk med holdninger som deg. Trist! Kjenner ikke igjen noe av det du skriver om Islam. Men har prøvd å diskutere med folk som deg før, og dessverre er noen lukket for å se noe annet enn det de vil se/den holdningen de allerede har. Da spiller det ingen rolle hva man sier egentlig, eller hvor mange bevis man kommer med, det blir en nytteløs diskusjon og bortkastet tid dessverre..

Å kalle meg for en landssviker og barnemishandler.. ja hva skal jeg si, det sier vel mer om deg enn om meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok lett å stemple meg som en FRP'er, uten utdanning og gjerne en rasist også, ikke sant?

Det som er skremmende er at jeg har HØY utdanning, og likevel er jeg rett og slett redd Islam. For det er en ond religion som hjernevasker de svake nok til å følge den.

Om du ikke kjenner igjen hva jeg sier så er det tydelig at du ikke har lest koranen. Tro meg, jeg føler det samme for deg. Har prøvd å diskutere med muslimer mer enn en gang, med drapstrusler som resultat.

Nei, det sier noe om DEG, at du ikke ANER hva en hijab er! Du hadde ikke kledd ungen din i dette motbydelige plagget om du gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir forbannet over at dette er Norge. Vi har annerledes verdier her. Om de absolutt vil praktisere sin middelalderreligion så kan de fritt gjøre det- I midtøsten. Deres levemåte er feil fordi de forlanger. Fordi de hetser. Fordi de er overrepresentert på alle statistikker. Fordi ALLE land med Islam er grusomme land med krig, elendighet og kvinneundertrykking. Fordi de nå vil presse galskapen enda lenger, ved å tvinge små guttebarn til å bli omskjært på NORSKE sykehus! GALSKAP!

Seriøst, skjønner ikke hva det er med folk, det er som om dere lever under en sten. Snakk med norske barn og ungdom på skoler med islamsk majoritet.

 

Er ikke mangel på kunnskap som er problemet, det er en skremmende utvikling med stadig mer ekstrem og politisk islam.

Se på Iran før og etter "revolusjonen". Er det slik vi vil ha det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å si en ting - om du ikke kan arabisk og har lest Koranen på arabisk med tafsir (forklaring) eller i det minste en annerkjent engelsk oversettelse med tafsir (forklaring) så har du ikke lest koranen.. Jeg har Einar Berg sin norske oversettelse av Koranen, og kan uten tvil si at den er meget mangelfull dessverre... Man kan ikke få en forståelse av Koranen uten å lese tafsir (forklaring av annerkjente lærde, som baserer seg bl.a. på hadith - autentisk informasjon om Profeten Muhammed og hans liv) ved siden av. Jeg har lest Einar berg sin oversettelse, det var den jeg startet med - og nå leser jeg en engelsk oversettelse med forklaring. Det er noe helt annet - tro meg. En grunn til at det er så stor forskjell - noe som gjør at man må lese en oversettelse av Koranen med forklaringer på ord og fra Profetens liv o.l - er at det arabiske språket er utrolig rikt på dette området - og mange andre språk svært fattige i forhold. Det finnes ikke ord på norsk f.eks. for alle de ordene og betydningene de har på arabisk.

 

Jeg har i tillegg lest såkalte islamske bøker skrevet av ikke-muslimer, eller folk som kaller seg muslimer men ikke lever etter Islam selv og har tatt en annen vei enn majoriteten av muslimer - og dessverre er det mye feilinformasjon ute og går. Det skrives også endel ting som er korrekt - men det blir vridd på en slik måte at leseren oppfatter det som noe negativt/ikke får med seg forståelsen av det som ligger bak.

 

Som sagt - de som ønsker korrekt kunnskap om Islam anbefaler jeg å lese eller ta kontakt med nettstedet Islamnet - de er en organisasjon som har som formål å oppklare misforståelser om Islam - slike som er nevnt over her. De som jobber der har kunnskap - eller de vet hvor de skal få tak i rett kunnskap, Man kan også spørre på forumet der, og selv om alle kan svare på forumet - pleier det å være folk tilstede der som kan svare ordentlig etter hva Islam sier - og ikke etter deres personlige meninger. De har også mye god litteratur på nettstedet - mye som er gratis - spesielt om man ikke er muslim selv og søker kunnskap om Islam.

 

Fred!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, har ikke gått i den fellen der, og har vært på islamnet. Lest en anerkjent engelsk oversettelse, og flere bøker såkalte lærde har skrevet. Hårreisende meninger fra begge hold. Islamnet er ekstremt til tider, noe jeg syns er merkelig ikke er i media.

Jeg er ikke typen til å lese en bok noen som hater religion har skrevet, har ikke grunnlag til å kritisere da, vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du med "HØY utdanning" som har lest koranen, har du lest bibelen? Og om svaret er ja, hva synes du om gamle testamentet i forhold til kvinnesyn osv?

 

Ærlig talt, man trenger ikke være smart for å ta en utdanning. Gjelder stort sett bare å ha en god hukommelse. Lykke til i livet, håper du klarer å åpne øynene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på den kristne bibelen og koranen, er jo at kristne ikke lenger følger de råd og lover som ble gitt i det gamle testamentet, fordi all synd og tidligere lover ble gjort om ved Jesu' offer.

 

For meg er islam noe skummelt, selv om jeg vet at langt fra alle muslimer er "farlige". Det som gjør det skummelt, er fanatismen, og nettopp det at de lever etter endel lover og regler som er bestialske og ikke hører hjemme i 2011!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for at du svarte. Skulle si det samme.

Har til gode å møte en kristen som mener man skal steine homofile også, selv om ikke Bibelen er snill der heller (Ja, har lest den)

Hater den sammenligningen. Er det virkelig slik at Islam ikke kan være grusom, bare fordi Kristendommen har grusomme trekk?

 

Uansett så er hovedbudskapet i Bibelen egentlig ikke så ille, mer moralske rettesnorer. I Islam er det regler for ALT, tilogmed hvordan man skal gå på do. Da er man fanatisk mener jeg.

 

Haha, må le. "Høy utdanning" i gåsetegn. Du er jo søt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager leste feil.

Fikk det for meg at du mente kristendommen, noe som ikke henger helt på greip når jeg tenker på det :) Litt trett her.

Gamle testamentet er sykt, men som den over meg sier, de færreste religiøse lever som på 1000 tallet nå, bortsett fra muslimer.

Har for øvrig MYE imot jøder også. Alle som skjærer i stykker ungene sine i Guds navn er syke, syke mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også mange barn som er påtvunget bukse og genser, det er slikt vi foreldre gjør selv om barna like gjerne vil gå nakne. Noen ganger fordi fornuften vår sier det er for kaldt til å gå uten klær, men også fordi det ikke er sosialt akseptert å gå naken.

 

Ser ikke at hijab angår meg i det hele tatt, jeg også liker å markere min kultur, f eks ved bruk av bunad i bryllup og andre store festdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg har missforstått.. men er ikke disse plaggene som diskuteres er ikke de til for at menn ikke menn skal tennes og få skittene fanatsier?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som er norske er så heldige som slipper å gå med hijab og synes det er trist at så mange ikke bryr seg om at disse kvinnene og barna som må bruke dette plagget. Ingen kan si at det ikke undertrykker kvinner...det er laget for at ikke menn skal se på dem. Selv om mange kvinner velger å bruke det, har de fått det med i morsmelka og de har en helt annen kultur der de ser opp til foreldre og besteforeldre og ikke vil gjøre noe som gjør disse sinte. Kjenner en dame som ikke må bruke hijab av mannen sin men tar det på alikevel når hun går ut fordi hun er redd for at menn skal se på henne...noe hun har lært av foreldrene fra hun var liten...er trist synes jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener helt bestemt at hijab er noe man tildekker seg med fra man kommer i puberteten av, for å ikke friste mannfolka, og da er det neppe meningen at små barn skal gå med dette vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler boken Naken i hijab.

Jenta som har skrevet den har bodd mange år i Egypt og kjenner etterhvert både tradisjonene og religionen godt.

 

Jeg har lest boken og vært i et intervju med forfatteren, tittelen er egentlig veldig fin. Vi jentene i Norge "gjemmer oss" bak sminke, frisørstylet hår, merkeklær osv, så når hun kledde seg i hijab følte hun seg helt naken. Alt som var hennes identitet forsvant med hijaben...

 

Det fine med boken er at både den norske hovedpersonen, svigermoren og svigerinnen har en fortellerstemme, så du får sakene fra flere sider. Les den, jeg likte den veldig godt.

 

http://www.haugenbok.no/toppverk.cfm?kpr=2-1_7&cid=220440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Koranen så står det at kvinner skal dekke seg til for å bli gjenkjent som troende, og ikke bli skadet. Det er ikke bare kleskoder for kvinner i Islam, også for menn selv om man ikke ser det like ofte. De skal dekke ihvertfall området fra navelen til klærne med løse klær (tettsittende bukser holder ikke), og de skal la skjegget sitt gro, det er ikke lov å barbere det helt bort.

 

Hijaben brukes som sagt for at kvinnene skal bli gjenkjent som troende, det er ingen tvil når man ser en kvinne med hijab at hun er muslim. Så det har jo mye med identitet å gjøre bl.a. Og så beskytter den kvinner mot endel uønsket oppmerksomhet, spesielt med tanke på det motsatte kjønn. Det er ikke så mange menn som begynner å flørte eller oppføre seg upassende med en kvinne med hijab, hun gir ofte signaler gjennom at hun dekker seg til og gjennom den væremåten hun har/eller burde ha (som hijabbruker) at hun ikke ønsker noe kontakt med menn utover daglig - seriøs dialog om nødvendige ting (eller hvordan jeg skal si det, he he... dere vet, når man må snakke sammen f.eks. i forbindelse med jobb, i butikken osv)

 

Dere vet at muslimer har et annet syn på kontakt mellom motsatt kjønn, og jeg har opplevd det selv i muslimske miljøer. Synes det egentlig er ganske deilig og befriende, at når man er på besøk f.eks. så er kvinnene og mennene hver for seg. Har også opplevd mye mer respekt mot meg selv som kvinne fra praktiserende muslimske menn, enn jeg opplever fra ikke muslimske menn.

 

La nå de leve sine liv uten å blande dere, dette handler ikke om kvinneundertrykking. Det er ingen mann som ber dem om å dekke seg, det er Gud, og slik har det vært i både jødedommen og kristendommen. Det er ikke noe nytt! Og det har med deres tro å gjøre, så back off!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff.. at folk skal bry seg om så mye. er det rart det er negativitet her i verden?? noen må jo bare bry seg om alt. om noen vil gå med et hodeplagg så la dem det. skader det dere på noen som helst måte??? nei, takke meg til å bry meg om ting som faktisk ANGÅR MEG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på DU er noe å se på 13.36! kansje det er du som burde fått en sekk over hodet... mulig du heller skulle hatt teip over munnen når du kommer med sånne generaliseringer!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg er ingen hatefull person, men jeg er feminist og mitt klare standpunkt er at hijab er en uting og at den muslimske kulturen i stor grad er kvinneundertrykkende. Og personlig liker jeg ikke asiatiske menn bl.a. Eller afrikanske, men det er mine personlige preferanser altså. De fleste er vel mest tiltrukket av "sine egne"? Jeg vet jeg blir halshugd av slike uttalelser, men ikke vær så nærtakende, fakta er fakta. Det er mange menn jeg finner lite sexy forøvirg. Uttalelsen var ment som et spark til maktinnehaverne av en kvinnefientlig kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...