Gå til innhold

Er det like vanlig med barne-hijab andre steder i norge eller er det bare i oslo området? Ser 2-3 åringer i trille med hijab HVER DAG... :((((


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Syns det er så ufattelig trist, og små barnehagebarn skal påtvinges dette plaget. De kan jo ikke velge det selv allerede i 2-3 årsalderen!!

 

Noen her som VET hvorfor de som gjør det gjør det?

Eller er det bare en trend? A la pledd foran barnevogna..

 

Synspunkter noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke synd på de. De fleste av de får jo bestemme det selv uansett. Om jeg hadde gått med hijab (noe jeg ikke gjør fordi jeg er norsk) hadde mitt barn villet gått med det. Når jeg går med skjerf rundt halsen vil hun ha det, når jeg går med smykker vil hun også. Vi bor i ett nabolag som er ganske kulurelt, etter samtale med de fleste av muslimene som bor her får barna velge selg. Når de faster slipper barna f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anser jeg ikke som min sak, og legger meg defor heller ikke borti det. Foreslår du gjør det samme..(Du ba om synspunkter, og da har du fått mitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang muslimske barn som "velger" å ikke faste - barn eldre, gravide og syke SKAL ikke faste innen islamsk kultur! Så det er ikke valg, det er normen! De får prøve dersom de vil, men det er ikke noe som oppfordres til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er barnemisshandlig å la barna bruke det, Sitter daglig og ser på ei 1. klasse som hemmes veldig av dette plagget hun synes det er varmt, det klør og hun får vondt i nakken.

Jo det er synn på disse barna. Ikke får hun lekt slik barna uten dette plagget får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor rett utenfor Stavanger og ser så å si aldri hijab. Iallefall ikke på barn. Men vi har mange muslimske kvinner her.

Muslimene sier det jo selv; man finner hijab mest i Europa.

I fjor hadde tv2 en dokumentar om dette. Om pakistanske menn som kom til Norge på 70-tallet - de hadde aldri sett hijab i sin barndom. Da gikk kvinnene kledd svært moderne og brukte tradisjonelle plagg ved feiringer. Så hijab er noe som er kommet med "muslimiseringen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er anonym :17:13 29.09.2011

 

Sant ang fasting ja, det var ett dårlig eksempel.

 

Men har iallefall opplevd den relgionen som mye frivillig og ikke helt i tråd med det media skriver om tvang, makt og kvinnemisshandling. Jeg har mange gode eksempler å komme med. F.eks en venninne av meg fra somalia, mannen jobber dobbelt for at hun skal ha penger nok til å studere på høgskolen, han er hjemme med barna når hun er der også når han ikke jobber.

 

Hijab er ikke spesielt varmt eller ubehagelig, det er faktisk mindre varmt å ha på dette på sommeren en ikke, som en beskyttelse for solen. Blir som enker i spania det som går i svart, det er ikke sykt varmt for de, heller svalt .

 

oftest frivillig med hijab, men som med alle mennesker og kulturer finnes det unntak med foreldre som missbruker makten sin som foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en elev i klassen min (kontaktlærerer på 5. trinn) som bruker hijab. Hun er ikke påvirket av det i det hele tatt, ser på det som en selvfølge. Det bare er sånn. Akkurat som at de aller fleste kvinner bruker BH, det er en selvfølge.

 

Hun er ikke undertrykket, foreldrene er herlige og imøtekommende, de snakker alle godt norsk, mor og far jobber og barna har alltid det de trenger og er tilfreds og glad.

 

Hvorfor skal jeg synes noenting som helst om hijab på unger? Det finnes jo voksne som setter øredobber på barna sine, er det noe bedre?? Hijab kan man faktisk ta av seg hvis man ikke liker det etterhvert som man blir eldre, men et hull i øret blir en ikke kvitt med det første...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på bygda og har forsåvidt aldri sett ett lite barn med hijab..

 

Men uansett så har vi vår kultur og de har deres.. jeg tror dette går på at kvinnene skal dekke til håret sitt?! hvorfor vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvor i Oslo du OFTE ser 2-3 åringer med hijab? Jeg bor i Oslo og har alltid bodd steder med mange innvandrerer, også da muslimer som velger å dekke seg. Jeg har fortsatt tilgode å se barn under 10 år med hijab, og jeg ser daglig tildelte kvinner som har med seg barn som går kledd akkurat som alle andre unger.

 

De fleste barna jeg vet om som går med hijab eller andre tradisjonelle plagg som dekker hår osv er fra 12 år og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer mer på hvor i Oslo du bor, som ALDRI har sett et barn under 10 år med hijab. Jeg bor ikke et sted med mange utlendinger (bor i Oslo), og har fortsatt sett små barn i hijab, mange ganger. Da snakker vi barn som er rundt 3-4, kanskje. Det skal nevnes at dette kun er en utbredt praksis blant somaliske kvinner/jentebarn, og ikke andre nasjonaliteter.

 

Når det er sagt så byr påprakking av religion meg imot, uansett alder, og derfor synes jeg det er lite sjarmerende med små barn med et religiøst plagg. Dessuten ser jeg ikke hvorfor barn skal bære hijab, det fins ingen grunn til at de skal gjøre det. Utover det engasjerer det meg lite, annet enn at jeg synes det er unødvendig og ganske frastøtende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, VANLIG er det ikke, er nok heller unntak med hijab på så små barn.

Jeg har gått på skole med somalisk jente som var vanlig kledd, datteren min har en somalisk jente i barnehagen som kles som alle de andre. Bor også i et område med mange somaliere, ingen av de yngste barna der går i hijab eller lignende.

 

Men når de kommer i ungdomsskole alder (også slutten av barneskolen) så begynner flere å dekke til hår og ikke gå med korte ermer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg anonym over her, ikke hovedinnlegger, og jeg påstod vel aldri at det var veldig vanlig (uten behov for å skrive med store bokstaver), men at det helt klart er en god del somaliske småjenter som går med hijab. Da snakker vi ikke samlet fem småjenter i hele Oslo, men en god del mer enn det. Har sett flerel (nei, ikke daglig), og det er utelukkende somaliske småbarn.

 

Bor ikke et et område med mange somaliere, men har fortsatt klart å observere dette flere steder i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i en kommunal bhg. på Oslo's østkant, vi har barn på småbarns avd. med hijab, og jeg ser virkelig ikke poenget med det, men det kan jeg ikke si høyt så da kan jeg skrive det anonymt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sjokkert og forbannet da jeg så dette for første gang i dag (Bor på en liten by på østlandet) var på nav for å levere en søknad og der satt de som perler på en snor. Seriøst, jeg har aldri sett så mange hijab'er i hele mitt liv. En av dem hadde ei søt 7 år gammel jente med en hijab tredd over hodet. Jeg ble rett og slett forbannet.

Pokker da den feige regjeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab på småbarn er et overgrep da dette tyder på en seksualisering av småbarn, noe man vet er SVÆRT vanlig i Islam.

Sykt og kvalmt er det. Omsorgssvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er etnisk norsk, og konverterte til Islam for 7 år siden. Har en datter som elsker å bruke hijab, hun er bare 4 år.

Det er selvfølgelig på grunn av - det som også er poengtert over - at mamma bruker det + mange av vennene som vi omgåes.

 

Da hun var ettog et halvt år ca begynte hun selv å ta på seg hijabene mine (det er ganske store sjal) prøvde å fikse de sånn som jeg gjør (men klarte det ikke selvfølgelig) og gikk rundt i stua og drasset de etter seg og samlet støv.. he he.. hun var jo kjempe søt, og det var ingen som noengang hadde prøvd å ta de på henne (de var jo altfor store uansett;)

 

Så når hun ble litt større (hun var veldig interessert i mine hijaber) så fikk hun for første gang sin egen hijab, og da ble hun veldig glad! Nå har hun tre fire stykker i forskjellige farger i skapet sitt, som hun tar av og på som hun vil når vi er hjemme. Noen ganger spør hun meg om å få bruke hijab når hun skal ut, og hvorfor skal jeg si nei?

Jeg har uansett måttet avlede henne fra å bruke det når hun har spurt noen ganger, fordi jeg vet vi skal til steder hvor vi kan få mye negativ oppmerksomhet pga at hun har på seg hijab, og det synes jeg er trist...

 

Kan som etnisk nordmann - med en fortid som ikke muslim, samtidig som jeg vet endel om hva Islam egentlig dreier seg om ettersom jeg valgte å konverterte etter å ha blitt overbevist om sannheten i budskapet til Islam - si at det er mange misoppfatninger om Islam i samfunnet vårt, og mye skyldes mangel på kunnskap og feilinformasjon fra bl.a media. Vi muslimer har også et veldig stort ansvar, å vise Islam gjennom vår oppførsel og handlinger - noe vi dessverre ofte mislykkes i..

 

Anbefaler nettstedet Islamnet.no for de som ønsker å lære mer om hva Islam egentlig er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er etnisk norsk, og konverterte til Islam for 7 år siden. Har en datter som elsker å bruke hijab, hun er bare 4 år.

Det er selvfølgelig på grunn av - det som også er poengtert over - at mamma bruker det + mange av vennene som vi omgåes.

 

Da hun var ettog et halvt år ca begynte hun selv å ta på seg hijabene mine (det er ganske store sjal) prøvde å fikse de sånn som jeg gjør (men klarte det ikke selvfølgelig) og gikk rundt i stua og drasset de etter seg og samlet støv.. he he.. hun var jo kjempe søt, og det var ingen som noengang hadde prøvd å ta de på henne (de var jo altfor store uansett;)

 

Så når hun ble litt større (hun var veldig interessert i mine hijaber) så fikk hun for første gang sin egen hijab, og da ble hun veldig glad! Nå har hun tre fire stykker i forskjellige farger i skapet sitt, som hun tar av og på som hun vil når vi er hjemme. Noen ganger spør hun meg om å få bruke hijab når hun skal ut, og hvorfor skal jeg si nei?

Jeg har uansett måttet avlede henne fra å bruke det når hun har spurt noen ganger, fordi jeg vet vi skal til steder hvor vi kan få mye negativ oppmerksomhet pga at hun har på seg hijab, og det synes jeg er trist...

 

Kan som etnisk nordmann - med en fortid som ikke muslim, samtidig som jeg vet endel om hva Islam egentlig dreier seg om ettersom jeg valgte å konverterte etter å ha blitt overbevist om sannheten i budskapet til Islam - si at det er mange misoppfatninger om Islam i samfunnet vårt, og mye skyldes mangel på kunnskap og feilinformasjon fra bl.a media. Vi muslimer har også et veldig stort ansvar, å vise Islam gjennom vår oppførsel og handlinger - noe vi dessverre ofte mislykkes i..

 

Anbefaler nettstedet Islamnet.no for de som ønsker å lære mer om hva Islam egentlig er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...