Anonym bruker Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 Jeg må innrømme at det er mere interessant å lese innlegg her når overskriften starter med stor bokstav for eksempel. De virker smartere og mere dannet, rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 jEG lIKER bEST nÅR mAN sKRIVER sOM dETTE jEG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) dA eR dET mYE lETTERE å lESE :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 Tenker ikke noe om de som person, men gud så irriterende det kan være.. Kan ikke noe for det, men klarer ikke ta de like seriøst, og blir ofte sliten av å lese noe som er så "usammenhengende".
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Tenker vel ikke så mye om selve personen bak innlegget. Men jeg må innrømme at jeg irriterer meg grønn når folk ikke klarer å stave de enkleste ord engang. Honkle er jo et godt eksempel. Et annen ting som går meg på nervene er når de slenger inn z der det absolutt ikke skal være z. Klemz er IKKE et norsk ord for pokker. Og mens vi er inne på temaet så styrer jeg unna innlegg som er skrevet på dialekt. Jeg har ingen problemer med å lese verken nynorsk eller bokmål, men å skrive på dialekt er en uting. Avsnitt og punktum er et annet viktig punkt. Jeg har prøvd å lese lange innlegg som ikke har avsnitt, og hvor punktum skjer på hver tyvende linje. Kommer jeg til å lese ferdig innlegget; NEI. Kommer jeg til å svare; NEI Snakk om engasjement fra min side. Jeg tror jeg setter fra meg kaffekoppen og heller hopper i loppekassa enn å skrive mer angående ting som irriterer meg.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 Tja.. Dysleksi har jo ingenting med intelligens å gjøre, men man kan vel ikke komme unna at en del mennesker fordømmer dem, meg inkludert. Det er lett å tenke at en som ikke engang kan skrive, ikke er særlig smart. Det er en veldig dum holdning, som jeg holder på å jobbe med. Det er jo ganske opplest og vedtatt at de med dysleksi er over gjennomsnitt intelligente. Ps. Det er ingenting som heter "mere". Mere er ikke ett ord.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 Du fordømmer dem? Virkelig? Det var da voldsomt! Jeg er ellers kjent med at folk har fordommer mot menesker med dysleksi, og jeg er også kjent med at folk ofte dømmer de med dysleksi, men har ikke hørt at de blir fordømt før.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Syns litt synd på dem, da dysleksi ikke er noe man kan noe for, og som ofte preger et menneske livet gjennom. Dysleksi kan være med på å ødelegge selvtilliten i oppvekst/ungdomstida, i tillegg til å hindre en høyere utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #8 Skrevet 27. september 2011 Jeg tenker at de har større utfordringer i hverdagen enn de fleste, og at det står respekt av at de likevel velger å uttrykke seg skriftlig. Og Hi, det er ikke noe som heter "mere", det heter "mer". Det er vel din dysleksi som gjør at du ikke vet det. Det har nok ikke noe med "dannet" å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #9 Skrevet 27. september 2011 Jeg synes synd på folk med lese og skrivevansker barn/unge/voksne som må leve med fordommene til HI her dag ut og dag inn, ikke rart de helst ikke vil prøve å uttrykke seg skriftlig når de må forsvare seg for simple skrivefeil. Men mest synes jeg synd på folk som HI her som irriterer seg over slike ting!! Hilsen (snart) spesialpedagog!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #10 Skrevet 27. september 2011 Jeg synes det er direkte morsomt med mennesker som omtaler de med dysleksi på en lite flatterende måte samtidig som de selv bruker ikke-eksisterende ord som "mere", og heller ikke makter å bruke ordet fordømme riktig
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 Tenker egentlig ikke noe spesielt, men det kommer an på setningen. Husker det var en jente som hadde mange skrive feil og måten hun skrev på. Jeg klarte rett og slett ikke ta henne seriøs selvom hun skrev at det ikke var troll. Det var historien om svigerinnen hennes som hun hadde meldt fra til bv pga at hun mente at svigerinnen ikke hadde noen kunnskap når det gjelder barn. Hun mente at svigerinnen ga barnet for mye sukker etc. Vet ikke om det var mange her som husker den, men utrolig morsom å lese
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 Jeg har en på facebook som deler alle ord. Hun har et gutte rom, en ord bok og bikkja bor i et hunde hus Jeg får litt 'fnatt' av det jeg, men tenker ikke videre over det.. Vi har vel alle noe som kan være irriterende. Selv setter jeg inn disse dumme smilene overalt i teksten =P Nå er det jo en reell mulighet for at jeg verken er smart eller dannet da, pytt pytt...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #13 Skrevet 27. september 2011 Min første tanke er ofte at det er et mindre smart menneske som har skrevet noe hvis det er fullt av skrivefeil. Etter å ha lest litt mer, kan det hende at tanken om spesifikke lese- og skrivevansker melder seg. Allikevel er det nok sånn at jeg vegrer meg for å lese tekst med svært mange feil, jeg mister fokus på innholdet og henger meg opp i skrivingen i stedet. Det verste er setninger som ikke er logiske, der bisetninger dukker opp uten at jeg skjønner hvorfor og de som skriver uten punktum, stor bokstav og avsnitt. Til deg som skrev at dyslektikere er smartere enn andre, det stemmer ikke med det jeg har lært. Jeg trodde lese- og skrivevansker var normalfordelt, altså at du finner det over hele intelligenskurven. Gi meg gjerne en link hvis du mener å ha lest dette et sted!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #14 Skrevet 27. september 2011 Trist at dere tenker på denne måten. Grusomt!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #15 Skrevet 27. september 2011 Bryr meg egentlig ikke om hvordan folk skriver, er innholdet som teller for min del. Det er personer som deg, som gjør at folk med dysleksi ofte ikke tør å uttrykke seg på annen måte enn muntlig. Har møtt professorer som suger i rettskrivning, men de er vel ikke dumme for det?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #16 Skrevet 27. september 2011 Nå får du meg nesten til å gråte her,her har jeg verdens fineste lille jente som sliter mer enn du skjønner med å lese og skrive.Og jeg jobber mye med selvfølelsen hennes også,hun er 8 år og føler seg allerede dum. Og slike holdninger hjelper ikke akkurat for henne.Her er det mest sannsynlig synsrelaterte lærevansker,med symptomer som dysleksi. Prøv å lese og skrive selv,hi,når alle bokstavene går i kryss og det føles som om bokstavene hopper! Vi er i 2011 og ennå finnes det slike holdninger i samfunnet mot skrive/lesevansker,det er skremmende.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #17 Skrevet 27. september 2011 Jeg er rettskrivingsnazi! Hehe! Jeg blir gal av åpenbare skrivefeil. Husker en bekjent en gang skrev ordet "absolutt" på denne måten : " Apsålutt" Da fikk jeg tics i øyet! Herregud.. Jeg har full forståelse for at mennesker med skrivevansker sliter med det. Min samboer er en av dem! Men det irriterer meg like fullt
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #18 Skrevet 27. september 2011 Min beste venninne og pappaen i huset her har begge skrive/lese vansker. Irriterer meg aldri over det, men kan være vanskelig å forstå handlelister, sms osv... Anstrenger meg for å prøve å forstå, men av og til må de "oversette" for meg. Har vondt av jenta di 09:30, da dette er arvelig er vi ekstra obs på våre tre barn, håper virkelig de slipper unna.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #19 Skrevet 27. september 2011 Skrivevansker er en ting, det kan man som regel ingenting for, og derfor har jeg selvsagt forståelse for at folk sliter med dette. Alt annet ville ha vært tåpelig, spesielt siden jeg er norsklærer. Det kan være slitsomt å forstå hva folk med skrivevansker forsøker å formulere, men stort sett er det ikke så veldig vanskelig å henge med på notene. Dersom tema de skriver om er interessant, svarer jeg selvsagt, og det uavhengig av skrivefeil. Jeg har derimot problemer med folk som skriver dårlig av latskap, eller folk som kan være hovne mot andre i et innlegg, gjennom å rette dem, og selv produserer et innlegg fullspekket av skrivefeil, det blir nemlig for tåpelig for meg. Har blant annet en venninne som så absolutt ikke sliter med skrivefeil, men som allikevel fordummer seg i meldinger, eller i "muntlig" språk. Hun skriver rimelig uforståelige meldinger, og har ikke hørt om mellomrom og stor bokstav. En typisk melding er slik; "jeg.vet.ik.komda". Det gir meg et litt dårlig inntrykk av folk. For å oppsummere avhandlingen; jeg tenker ingenting spesielt om folk med skrivevansker, annet enn at jeg synes synd på dem som sliter med det - jeg tenker derimot mye om folk som er late og bruker språket på en dårlig måte, når de egentlig har evner til å bruke det godt.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #20 Skrevet 27. september 2011 Jeg irriterer meg grønn over de som ikke gidder å legge en liten innsats i å lære seg hvordan man skriver. Selv sliter jeg ræva av meg fordi jeg er dårlig på å/og. Men jeg prøver så godt jeg bare kan! Jeg får mailer av barnefar hver gang barnet har vært på samvær der. At han enda ikke har LÆRT seg at hjem skrives med en m, irriterer meg. Jeg mener at mye kan læres, om man bare går inn for det. Det heter komme, ikke kome. Sånt kan læres! Det irriterer meg også at han ikke klarer å skrive en setning riktig, mtp punktsetting. En setning kan f.eks se slik ut; " når vi kjørrer til skolen kan du er det bra om du kan......" Mark! Sånt klarer jeg ikke å lese...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #21 Skrevet 27. september 2011 Jeg tenker ikke noe spesielt om de som har skrivevansker annet enn at det kreves mer for å uttrykke seg skriftlig og at det sikkert kan bety at de på noen områder har mindre selvsikkerhet i forhold til det skrevne ord. Det jeg reagerer på er f.eks innlegg her hvor hver setning avsluttes med hele tre punktum... hele innlegget igjennom... Det er irriterende... og ikke minst helt uforståelig... Hvorfor man skriver slik... I tillegg syns jeg det er rart med folk som helt åpenbart ikke har lese- og skrivevansker, men som ikke gidder skrive riktig av latskap. SMSspråk er vel det beste eksempelet. Latskap! Kan også legge til at jeg syns det er helt håpløst med orddelingsfeil hos de som åpenbart vet bedre.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #22 Skrevet 27. september 2011 Jeg er selv dyslektikker, og det går lang tid mellom hver gang jeg skriver en setning uten feil, likevell irriterer det meg at folk har store gramatikkfeil, ikke bruker stor bokstav og punktum ol. Jeg setter faktisk pris på at folk retter feilene mine. Det gjør at jeg etter hvert muligens kan få luket ut noen av de værste feilene mine.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #23 Skrevet 27. september 2011 Er dyslektiker, har høgere utdannelse og har aldri hatt problem med å få meg en god jobb. Eller holde på den, for den saks skyld. Føler meg ikke mindre verdt og har ei heller dårligere selvtillitt. Hvorfor iall verden skulle jeg vell ha det? Ja, det tar meg vell lenger tid å skrive et formelt vedtak da jeg er mer opptatt av at det skal være formelt riktig, men å skrive her inne på en forumside, der man enten kommenterer andres innlegg, eller stiller spørsmål til andre, da bryr jeg meg virkelig ikke særlig hardt om eventuelle skrivefeil, blanda nynorsk/bokmål, eller dialekt. Alle her er fra forskjellige kanter av Norges land, har ulik bakgrunn, ulik skolegang og ulike verdier, hvorfor henge seg opp i uvesentligheter? Er man i utgangspunktet inne på en forumside for å snakke med andre burde takhøyden være ganske høy for hva man kan tåle/ikke tåle. Er man så opptatt av hva andre skriver, ikke skriver, hvordan uttale det er på det ene eller andre, hvordan setningsoppbygningen skal /skal ikke være, ja da foreslår jeg at man heller holder seg til sine utvalgte perfekte venner uten verken tale eller skrivefeil.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #25 Skrevet 27. september 2011 Enig med deg 07:35 Er selv gift med en veldig smart mann som har dysleksi, og dette har hindret ham i å oppnå drømmen om å bli politi, fordi han hadde dårlig karakter i norsk. Jeg forsøkte tidlig i forholdet å få ham til å ta opp norsken, jeg kunne hjelpe ham å klare en bedre karakter, men det satt fast i tankegangen hans, at norsk det kan han ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå