Gå til innhold

Ikke noe bankende hjerte på UL :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen i dag (6+2) pga høyt blodtrykk. Blodtrykket var ok i dag, noe han syntes det var rart siden det har vært veldig høyt siste tida og jeg i tillegg har sluttet på blodtrykksmedisin etter jeg testet positivt for 10 dg siden. Uansett: Plutselig ville han ta UL av magen, helt uten forvarsel. Jeg ble overrasket, men glad for det og fulgte med inn på UL-rommet. Men så sa han at "her var det svært lite å se" og at vi burde ha sett hjerteaktivitet nå.

Han mente terminen min var feil, men sist gang vi hadde sex er 20.aug. Så selv om sædcellene skulle kunne ha overlevd 5 dager inni der så kan ikke befruktelsen ha skjedd senere enn 25.aug. Noe som tilsier at jeg MÅ være minst 6+1.

Betyr det at fosteret har sluttet og utvikle seg eller betyr det at man ikke alltid trenger å se hjerteaktivitet i uke 6? Jeg er ikke enig med legen i at jeg kan være kun i uke 5, og siden han sa at han burde sett hjerteslag hvis jeg var i uke 6 så blir jeg jo litt bekymra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg forstår ikke helt regnestykket med hensyn til antall uker? Når var din første dag av siste TR?

Jeg hadde stolt på legen som bare mener du er kortere på vei enn du selv tror :) Dersom det er sannsynlig at forsteret har sluttet å utvikle seg ville vel legen sagt dette?

Jeg tror ikke man trenger å se hjerteslag før i uke 8, men vet ikke si med 100 % sikkerhet. Jeg mener å ha hørt at mange leger/gynekologer helst ikke vil ta UL før uke 8, nettopp fordi det vanskelig å vite hva man ser/burde se!

Masse lykke til videre!!!!

Skrevet

Forrige svangerskap ble det ikke sett noe hjerte 6+3,men normal hjerteaktivitet 7+3:-) Så det kan fint ordne seg! Og man ser selvfølgelig bare noe ved vaginal UL(men det var vel sikkert det han gjorde) Lykke til!!

Skrevet

henine: første dag av siste mens var 10.aug. Og sist gang vi hadde sex var 20.aug. Dvs på dag 10.... trodde det var en "sikker periode", og som du da sikkert skjønner så var ikke dette helt planlagt, men babyen er like ønsket for det (har 2 fra før). Har jeg regna feil på noen måte her kanskje??

Briskeby: Det var utvendig UL - ikke vaginal. Så en ganske stor svart prikk/rundig, men ingenting inni. Slik jeg tolket legen så var det enten to muligheter, enten at jeg var kortere på vei enn jeg trodde eller at utv hadde stoppet opp. Han spurte om jeg hadde hatt blødninger og/eller magesmerter, noe jeg avkreftet. Da sa han at jeg bare måtte ringe HVIS jeg fikk smerter/blødninger. Gikk derfra med en dårlig magefølelse...

Skrevet

Utvendig UL så tidlig er bare tull. Var dette en gynekolog?!? Begynner å høres ut som en allmennlege som har fått UL-apparat han vil leke med.... Ikke bekymre deg for dette,for det du beskriver her er ikke for en reell undersøkelse å regne:-) Gå tilbake å be om HCG i blod med 48 timers mellomrom. Det vil være synkende hvis utviklingen er stoppet.

Skrevet

Det er ikke gynekolog nei, men allmennlege... som faktisk nettopp har fått nytt UL-apparat ja!! Kanskje det er håp allikevel da :) Ble bare så bekymra når han sa det på den måten... for jeg VET at jeg er ca 6 uker på vei (ikke 4-5 som han trodde). Og når feil termin er utelukket tenkte jeg at da har sikkert fosteret stoppet og utvikle seg.... kryss fingrene for meg fredag om en uke da :)

Tusen takk for svar!

Skrevet

Jeg støtter ovenstående - tror utvendig UL i begynnelsen av uke 6 er altfor tidlig - til å se noe eller tolke noe av resultatet! Håper det går bra og krysser fingrene for deg!!

Skrevet

Så hvorfor pokker skulle han plutselig ta UL da - og bekymre meg unødig?! Kjenner jeg blir litt irritert.... han kunne i det minste forberedt meg på at det er helt vanlig å ikke se hjerteaktivitet, i stedet for å bryte ut at det BURDE VÆRT hjerteslag og be meg ringe hvis jeg får smerter eller blødninger. Blæh. Sikkert bare jeg som er hormonell... sliter med konstant migrene i tillegg, så er ganske sliten og "deppa" om dagen. Takk for svar supre jenter :)

Skrevet

Jeg trodde også at utvendig ul så tidlig var umulig, men det er det altså ikke, bare til info. Jeg var på ul i 6+0 og da så vi (dvs jordmor) klart og tydelig hva som var der inne. Jeg ville ha en innvendig ul i tillegg, men fikk beskjed at det ikke var nødvendig så lenge det var det aller beste apparatet som ble brukt. Når det er sagt så sa hun også at det er vanlig at en ikke ser noe så tidlig, ofte kan en ikke se noe før uke 7-8, så ikke gi opp håpet Bilba! Fastleger pleier vel egentlig ikke investere i de beste ultralydapparatene heller forresten, så tror ikke du skal legge all lit til det han bruker.Hvis jeg var deg ville jeg gått til en jordmor eller gynekolog neste gang ;) Lykke til <3

Skrevet

endeligmintur81: kommer til å gå til jm så ofte jeg kan, men hun har ikke UL. Gynekolog har vi ikke her... bor på et lite sted. Men får ny UL om en uke, så da krysser jeg fingrene for et bankende hjerte da!

Skrevet

Vet du at ul utvendig på den tiden er ikke mulig. Jeg går til privat gyn som er meget erfaren og han tar ikke ul utvendig før etter uke 9 og det er med et nytt og godt apparat siden det er dette han driver med daglig.

Er sikker på at du kan ta det med ro og at du får se noe neste gang du er på ul, evt bestille en tidlig ul selv og få det innvendig slik at du blir betrygget.

Masse lykke til:)

Skrevet

Synes han høres litt tullete ut han legen din...unødvendig å bekymre deg for dette!

Eg har tatt flere tidligere UL i alle mine 3 (+ en SA) svangerskap, ved Haukeland sykehus og hos andre gynekologer, og alle sier at de ikke vil ta utvendig UL før etter uke 12, fordi det er for vanskelig å se noe utvendig så tidlig. (men ser selvfølgelig noe, men også lett å overse ting). UL blir helst tatt etter uke 8, for å vere sikker på å se hjertelyd (mener det er i uke 7 man skal kunne se det).

Egget kan også ligge noen dager i "dvale", slik at du er kortere på vei enn anntatt likevel.

Selvfølgelig kan det vere at utviklingen har stoppet hos deg, men det høres ikke så veldig sannsynlig ut synes eg....

Skrevet

Jordmor sa til meg at det var vanlig å ikke se noe hjerte før uke 8-10 så synes du skal prøve å ikke bekymre deg :)

Om legen din hadde misstenkt at noe ikke var som det skulle ville han nok sagt noe og fulgt opp videre. Lykke til! :)

Skrevet

Å, så gode dere er som gir meg så mange beroligende svar. Tusen takk! Legen min SA faktisk at han brukte å se et bankende hjerte i uke 6... noe som tyder på at han har tatt utvendig UL mange ganger før. Men han er en allmennlege - ikke en gynekolog, så det er beroligende å høre at gynekologer sier det er normalt å ikke se noe så tidlig.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av gyn at jeg ikke skulle bestille time for ul før tidligst i 6+3. Før det var det ikke mulig å se, men normalt å se fra 6+3.

Vent en uke, så skal du se at du ser et hjerte :)

Skrevet

Hvis han er den eneste med ul i bygda(?) så har han helt sikkert et bra apparat! Da var det nok bare litt tidlig for lille nurket ditt. Lykke til på neste ul, det går helt sikkert bra :)

Skrevet

Jeg var hos privat gyn (Volvat) da jeg mente var 6+1 og da så vi ikke noe hjerte da heller. Han sa at det var typisk og at det kunne bare være snakk om timer/få dager før det begynte å slå. Hente mente også jeg kunne være noen dager kortere enn jeg trodde. Han var grei og ga meg en ny time gratis litt over en uke senere og var det klart og tydelig et lite hjerte som slo :) Da ble jeg også satt frem til så langt som jeg trodde jeg var ved første ultralyd. Dette ble tatt invendig. Tror det er bittesmå marginer for om du ser det eller ikke sånn rett rund 6 uker! Hvis du er bekymret ville jeg tatt en ny ul hos en gyn om en uke! Da blir du nok beroliget!

Lykke til!

Skrevet

I dag var det altså klart for ny UL. Han kunne dessverre ikke se hjerteaktivitet i dag heller :( Jeg har regnet frem og tilbake og opp og ned på unnfangelsestidspunkt. Siste gang vi hadde sex var 21.august. I "verste fall" kan sædcellene ha overlevd 1 uke før egget ble befruktet, dvs at unnfangelsen har skjedd senest 28.august. Isåfall er jeg 6+5, men sannsynligvis er jeg noen dager lengre.

Og når han ikke så hjerteaktivitet i dag så må jeg si at håpet synker. Tok hcg i dag og skal ta en ny en mandag. Drar til Oslo på høstferie i morgen. Får gå innom et legekontor der og ta en blodprøve mandag. Fristende å oppsøke en gynekolog for å ta innvendig UL, men vet ikke om det er noen vits... føler håpet er ute nå, selv om jeg ikke har hatt blødninger.

Skrevet

Har så vondt av deg!! Men nå må du komme deg til en gynekolog! Ring Smestadgynekologene (evt annen privat du kjenner til) i Oslo og gå innom for innvendig UL der når du allikevel er i byen. Betaler du selv får du time på kveldstid mer eller mindre på dagen. Lykke til!! Og du må oppdatere oss. Er så spent på dine vegne:-)

Skrevet

Uff, stakar, jeg føler med deg, det høres utrolig slitsomt ut. Husk at det enda er tidlig - og derfor håp! Krysser fingrene for HCG prøven din på mandag, og for at det går bra!!

Skrevet

Får ikke svar på hcg før tidligst torsdag. Har bestilt meg innvendig UL på Volvat mandagsmorgen.... "dumt" å betale nesten 1300 kr når jeg uansett får svar torsdag eller fredag, men orker ikke vente en dag lenger enn jeg må.... for på innvendig ul MÅ de vel se hjerteslag hvis det er liv?? Da er jeg jo MINST 7+1.... huff ja, ikke moro dette, men sånn er det jo noen ganger. Er ikke alene... takk for gode ord :)

Skrevet

Hei igjen. Dro på Volvat mandag og var forberedt på at det ikke var noe liv. Men der var det et lite hjerte som banka som bare det :) Var 7+0 ifølge UL, altså noen få dager kortere enn mine egne beregninger. Men det spiller ingen rolle - det viktigste var at alt var bra. Så til dere andre som ikke ser hjerteslag på utvendig UL i uke 6-7-8: bare ta det med ro - det trenger ikke bety at noe er galt :)

Skrevet

Åh, nå ble jeg både rørt og glad! Litt hormonell her jeg sitter, men etter å ha lest hele tråden måtte jeg felle en liten gledeståre for din del!! :-D

Skrevet

Å, så koselig da. Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...