Gå til innhold

Hva ville du sakt om en fadder opprettet konto til barnet i sitt eget navn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fadderen sourte først, og fikk til svar at det ville vi ikke og at vi allerede har en høæyrentekonto i mitt navn vi bruker. Likevel har fadderen valgt å opprette konto i eget navn, der pengene skal gis til 18årsdagen, og dette kontonummeret er nå gitt til venner og kjente for at de skal bruke det. Føler vi er litt overkjørt her. Jeg har informert om at vi også har en konto vi bruker, en høyrentekonto, men flere har allerede overført til fadderen. Jeg fæler det blir feil. Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde blitt hoppende glad og det at noen oppretter konto i eget navn er strengt tatt ikke min sak. Og om noen ønsker å spare, på eget initativ, til mitt barn så blir jeg selvsagt glad. Hva er det å ikke bli glad for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ha kontroll på barnets penger. Vi har jo allerede en konto vi bruker, og da synes jeg det er kjedelig at den ikke skal bli brukt fordi slekt og venner har fått kontonummer utdelt fra en fadder. Hva om (bank i bordet) det skjer noe med denne fadderen? Barnet har ikke akkurat arverett. Samme om fadderen går konkurs. Jeg føler de ikke er like sikker der som de ville være på barnets sparekonto som vi har opprettet. Og så føler jeg meg overkjørt da jeg faktisk sa nei på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderen kan skrive testamente på at kontoen tilhører barnet. Utover det så kan faktisk hvem som helst spare til ditt barn. Det har du ingenting med og jeg skjønner ikke hvorfor du blir så sur. Du har faktisk valgt denne personen som fadder til barnet ditt.

 

Jeg skjønner at det handler om kontroll. Men du kan ikke kreve å ha kontroll over hva andre gjør og ikke gjør.

 

09:13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke, og har ikek sakt at jeg er sur på noen måte. Jeg føler bare at pengene ikke er like trygg på en konto en 18åring med dårlig økonomisk sans disponerer. Personen har pengeproblemer hver mnd, og har tidligere måttet ty til nav for nødhjelp. Jeg er derfor redd for at pengene skal "lånes" til andre ting. Om dette var penger fra fadderen, kunne det vært så som så med den saken, men så lenge fadderen har "lurt" familie, andre faddere og venner til å sette inn store summer, så er jeg litt nervøs ja. Og ja, jeg føler det er litt min sakhvem som skal disponere pengene til mitt barn, jeg gjør faktisk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde eg syns var kjemperart. Greit at fadderen vil ha en konto der han/hun sparer til ditt barn og gir det ved 18 årsdagen. Men at denne personen får andre til å sette sine gavepenger inn på den kontoen er heilt uhørt. Det er jo ikkje fadderen som skal ha kontroll over gaver til ditt barn fra andre. Eg hadde blitt eitrande forbanna! Og sagt i fra om at det ikkje er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og DER kom alle "tilleggs-opplysningene" som er standard når man ikke får den støtten man forventer og mener at man fortjener.

Jaja..... Jeg melder meg ut av denne diskusjonen nå. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man starter som oftest me då anonymisere mest mulig, og innser etter hvert at man er nødt til å røpe litt til, på tross av at min kusine sansynligvis nå kommer til å bli igjenkjent her inne. Litt dritt det da, men det måtte bli sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er snakk om en kusine, og det ble naturlig da jeg lot de andre kusinene mine være fadder også. Trodde liksom aldri det kunne bli noen komplikasjoner av det, og hadde ikke ventet å få kort i dåpen med beskjed om at pengegaver var satt inn på den kontoen etter avtale. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne tillate meg å bli etrende forbanna og si i fra på den måten, men det vil starte en familiekrig, så det går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde reagert på dette jeg også.

Min ex svigermor ville gjøre det samme. Jeg ga henne beskjed at hun må gjerne åpne en konto å spare om hun vil men gaver skal inn på kontoen som jeg og barnets far har laget til barnet.

Men jeg vet hun er glad i å bruke penger, har lite interesse av barnebarna og ikke liker meg. Så det er stor sannsynlighet at hun kunne finne på å bruke pengene til noe hun selv har lyst på og at de ikke går til barna mine. Det er greit nok om det er penger hun har spart men hun skal ikke bruke penger fra andre venner og familie medlemmer som de har tiltenkt barna mine.

Heldigvis kjenner alle i hennes slekt godt nok til at ingen har villet spare sammen med henne men sender heller gaver eller penger til barna.

 

Det er jo helt greit at fadder vil spare til barnet ditt det er jo kjempe snilt i seg selv. Men at andre setter penger som er til ditt barn inn på konto som er i denne personens navn blir feil.

Ingen vet om denne personen ikke tar disse penger å reiser på ferie for eller annet, roter til økonomien sin og må bruke de til gjeld. Dør eller blir så skadet at noen andre tar kontroll over økonomien hans/hennes. Og face it de fleste har faktisk ikke testamente idag og sjansen for at fadder husker å skrive det i testamentet er ikke så stort.

 

Jeg syntes faktisk det er overtramp. For meg sier det at personer rundt meg ikke mener jeg klarer å passe på mine egnene barns penger mens den andre skal tydeligvis stoles på.

 

Nå vet jeg ikke hvem dere har som fadder om det er familie eller en venninne/venn også videre men det er alltid en sjanse for at man vokser fra hverandre eller blir uvenner over noe og mister kontakten det er da ikke sikkert denne personen ser det som viktig lengre at barnet får disse pengene idag.

 

Så Hi jeg skjønner deg godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja kanskje det. Denne kusina ble valgt fordi familien presset på med at det var urettferdig å utelate henne når de tre andre kusinene skulle være faddere. De er voksne, kristne og gode mennesker. Denne kusina er 18 og uansvarlig. Ironisk nok ble det presset på med at hun jo har blitt så utrolig mer ansvarlig og at vi derfor måtte gi henne en sjanse. Det er vel akkurat på dette grunnlaget at folk har gitt henne pengene også. Jeg er veldig redd for at de pengene er tapt. Og hun har ikke testament nei. De fleste 18pringer har ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke kan be henne føre pengebeløpene fra de andre over på barnets konto , ville jeg ihvertfall bedt henne bli med til banken og sperre kontoen for bruk til barnet ble 18 år og lage det slik at du eller far må skrive under ved utak også.

Ikke akkurat smart av noen fra familien din å la en annen en barnas foreldre få ta ansvaret for pengene.

Men snakker dere med banken sammen med denne jenta kan det sikkert komme fram til en løsning. En annen ting er jo at du kan dra fram for henne at så lenge pengene står i hennes navn må hun betale formue skatt av disse, og hun vil ikke kunne få økonomisk hjelp fra nav så lenge hun har en sparekonto med penger på.

Og at det derfor ikke er lurt for henne å ha de stående på denne kontoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingentign med hva slags konto fadderen oppretter og hvor mye penger som settes inn der.

 

Du k an opplyse om at dere har en konto for gaver allerede og hvis de ikke benytter seg av den vil det ikke bli regnet som at de har gitt noen gave i det hele tatt siden dere ikke har noen garanti for at pengene på en konto dere ikke kontroll på faktisk vil komme deres banr til gode. Men da vil du nok fremstå som veldig sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit hvis en fadder sparer på en egen konto, for å gi pengene til barnet når det blir 18 år.

Men da mener jeg selvfølgelig at dette må være penger fra denne fadderen, er jo penger dere ikke trenger å regne med eller vite om engang.

Synes selvfølgelig det er helt feil at venner å kjente skal sette inn penger til deres barn på kontoen til en annen person!

 

Når det er sagt, så synes jeg også det høres litt "feil" ut å ha en høyrentekonto til barnet i ditt navn, hvorfor ikke opprette en konto i barnets navn?

Tror jeg ville ordnet en konto til barnet og delt ut dette kontonummeret til venner og familie, med opplysning om at dem kan spare på denne kontoen, da disse pengene er på barnets egen konto. Og det dermed er tryggere for giveren også å vite at pengene faktisk tilfaller barnet, selv om det evt skulle skje noe med enten fadderen eller deg i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"synes jeg også det høres litt "feil" ut å ha en høyrentekonto til barnet i ditt navn, hvorfor ikke opprette en konto i barnets navn?"

 

Det lønner seg ikke for barnet å ha konto i barnets navn. Barnet kan risikere å bli lignet med formueskatt + at barnet vil ikke få stipent ved skolegang når barnet har penger på konto.

Og når summen overstiger 75 000,- så kommer overformynderiet inn i bildet.

 

Å spare i barnets navn er ikke en løsning som blir anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var lov til å opprette konto i noen andres navn. Men er kanskje noe annet når hun er den som "eier" kontoen.

 

 

Jeg syns du bør forklare for andre hvorfor de ikke bør sette inn penger på en konto som noen andre en foreldrene har kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppreta ein konto i mitt navn og står spesifisert på konto kven som eig den. Det er jeg som skatter for pengene. Når dagen kommer KONFIRMASJONEN så sletter jeg kontoen og gir dei pengane. No er ho 8 år og der er 6500 kr på den konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så mange rare svar du har fått her, men det er jo anonymforum, så det er vel ikke annet å vente... ;)

 

At fadderen oppretter en konto i eget navn for å spare penger selv til barnet kan du jo ikke si noe på. Men at fadderen (uten deres godkjennelse) ber *andre* sette penger inn på denne kontoen som står i hennes navn, er helt på tur... Det er klart at penger andre setter inn som gave til barnet ditt ikke skal stå i fadderens navn!

 

Problemet er at uansett hva du gjør nå, skaper du en konflikt i familien... Likevel ville jeg valgt å ta en prat med denne fadderen og forklare at du ikke synes det er riktig at andre setter inn penger til ditt barn på hennes konto, og be henne om å overføre pengene videre til din konto opprettet for barnet. Og videre å be henne slutte å oppgi sitt kontonummer som gavekonto for barnet. Utfordringen blir å si dette på en diplomatisk måte og ikke skape altfor mye bråk, hvordan det skal gjøres er vanskelig å si når man ikke kjenner familien... Men jeg ville altså uansett tatt tyren ved hornene her, selv om det kan bidra til bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fadderen velger å ha en konto til barnet i sitt navn, med tanke på å gi barnet pengene i 18årsgave syns jeg er bare hyggelig.

Det jeg reagerer på er at fadderen deler ut dette kontonummeret til andre, for at de skal sette penger inn dit? Det syns jeg høres utrolig spesielt ut. Både av fadderen, og av de som velger å gi pengene til fadderen istedetfor å sette inn på den kontoen som dere har opprettet til barnet. Er du sikker på at andre vet at denne kontoen ikke egentlig er barnet sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...