Gå til innhold

Når flyttet du hjemmefra? Hvor lenge er det "normalt" å bo hjemme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Selv flyttet jeg hjemmefra når jeg var 17 år. Hadde jobb og samboer, vokste mye på det. Flere av vennene mine bodde mye lenger hjemme.

Har en bekjent som fortsatt bor hjemme i en alder av 27 år... Da begynner det kanskje å bli på tide å flytte for seg selv!?

Synes det blir feil, hvertfall når vedkommende har full jobb og ikke betaler noe for kost og losji.

 

Håper å få mine barn til å stå på egne bein i begynnelsen av 20 årene eller før!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flyttet hjemmefra når jeg var 20 år. Skulle flytte før men var så dum å ble smelt på tjukka av typen. Han gadd ikke stille opp, så fikk lov å bo hjemme når jeg gikk gravid. Men flyttet ut en uke før jeg fødte :)

 

Studerer på høyskolen med ei som er 23 år og hun bor fortsatt hjemme med moren sin. Men hun gjør det fordi da slipper hun å få studielån. Og så jobber hun ved siden av slik at hun betaler litt til moren og så har hun penger til eget bruk ellers. Kjempesnilt av moren og kjempesmart av henne. Jeg blir sittende med godt over 300 000 i studielån...blææææ..hehhe... men men...sånn er livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytta hjemmefra da jeg såvidt var fylt 16 og har etter den dag kun bodd hjemme hos foreldrene mine en liten uke. Klart jeg (vi) har overnattet hos dem av og til, men aldri mer en to, toppen tre netter i slengen.

 

Håper at ungene her flytter ut før de fyller 20, men mitt hjem vil jo uansett alltid være åpent for mine egne barn. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat fyllt 16 og måtte til byen på hybel da jeg gikk på vgs. Pendlet første året, men tok meg 2 timer å komme dit, og 3 timer tilbake (med ventetid), så det ble for slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde hjemme til jeg var 22 år og jeg studerte. Fikk meg jobb med en gang etterpå og kjøpte meg leilighet alene. Ville ikke leie leilighet, så ville vente til jeg kunne kjøpe. Var fryyyyyyyktelig trangt økonomisk noen år da, men så traff jeg min kjære og han flyttet rett inn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde hjemme et år etter videregående før jeg flyttet, så jeg var vel 20 da jeg flyttet.

 

Ungene mine kommer til å få tilbud om å bo hjemme så lenge de går på skole, men jeg regner med at de "forsvinner" når de er ferdig på videregående. Ikke så mange muligheter til utdannelse her vi bor så de kommer nok til å søke seg utenbys på skole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere er litt sære.. Jeg har ingen hast med å få mine barn ut av barndomshjemmet! Men så har jeg også råd til å brødfø dem så lenge de ønsker det. Kan gjerne bo hjemme til de er 25 og vel så det!

Ønsker å være der for dem så lenge de trenger støtte!

 

Ville aldri kastet de på dør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hjembygda mi er det vanlig at man flytter ut når man er i alderen 17-19.. Men her jeg bor nå, er det vanlig at folk bor hjemme til de er langt over 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke hadde vært for at jeg ønsket å gå på en spesiell linje på vgs hadde jeg nok blitt hjemme til jeg var ferdig på skolen tenker jeg.

 

I etterkant ser jeg at det kanskje var litt tidlig, prøvde mye rart de årene. MEN det gikk heldigvis bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19. Da var jeg ferdig med videregående, og jobbet et år som praktikant hos en familie i Bærum.

Etter det dro jeg i militæret. Var der et år før jeg flyttet inn i leilighet med min forlovede, og fikk meg fast jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 år. Da hadde jeg fått fast jobb etter studier og det var mulig for meg å få boliglån.

Foreldrene mine hadde mulighet til å sponse meg med mat og tak over hodet frem til det og jeg fikk spart meg opp litt egenkapital til bolig mens jeg bodde hjemme. (De visste at jeg gjorde dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet da jeg var 16 år og begynte på vg.skole.

Bodde for meg selv frem til jeg og han jeg er gift med ble samboere da jeg var 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øhm, her i bygda mi så flytter så og si alle for seg selv idet de er ferdig med vidregående. Altså rundt 18 år. Bor man hjemme etter at man er ferdig på skole/utdannelse blir man sett på som en "morrasnylt" og får på pukkelen så det synger. I venneflokken min er det nulltoleranse for utnyttelse av foreldre når man kan klare seg selv.

 

Hvis man studerer i umiddelbar nærhet men det er dyrt med hybel leier de fleste hos foreldrene sine, altså at de betaler en sum hver mnd for losji og evnt noe kost, men at man skal bidra i økonomien. Dette har gjort til at alle mine venner er godt rustet til å håndtere sin økonomi når man stifter egen familie, og man har lært å leve på havrelefse og vilja ;)

 

Det er jo kjempeviktig at man lærer seg verdien av penger i det virkelige liv, og det gjør man ikke før man må snu krona og pante flasker for å kjøpe inn brød og melk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 12 år da jeg flyttet hjemmefra for å gå på skole. For tidlig, selvfølgelig, men det gikk bra. Har høyere universitetsutdanning og 7-sifret lønn i dag, ble tidlig selvstendig og skjønte at det var opp til meg selv og bare meg hvilket liv jeg skulle ha.

Flyttet sammen med mannen da jeg var 28, har straks 4 barn. Regner med at disse bor hjemme til de er ferdig med videregående om de ønsker det. Derefter regner jeg med at de flytter ut, evt. leier her hjemme. Jeg tror man gjør barna en bjørnetjeneste dersom man forhindrer dem i å ta ansvar for seg selv som myndige.

Statistisk flytter de fleste kvinner hjemmefra i 18/19-årsalderen, mens gutta blir i 5 år ekstra. Kanskje det stilles for lave krav til dem hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett før jeg fylte 16. Var altfor tidlig!!! Skolen gikk rett i dass, jeg drakk, røyka hasj og sov hele dagen, kom kanskje på skolen siste timen og sovna i timen. Eksamen ga jeg en god faen i. Sovna på de skriftlige eksamenene fordi jeg var ute å festa om natta.

 

Når mine unger skal på vidergående skal jeg gjøre alt for at de skal bo hjemme lengst mulig! Iallfall til de er 18! Skjønner ikke hva foreldrene mine tenkte med... Ikke fulgte de med hva jeg gjorde på heller!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 år?????? Uff da! Hvilken skole skulle du på da? Høres ut som om det gikk bra da:) Hadde jeg flyttet ut som 12-åring hadde jeg vel ikke klart å lage mat til meg selv en gang.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet til min eks etter jeg ble smelt på tjukka etter et par uker sammen.. Bodde der i to år før jeg ikke orket mer. Bodde etter det hjemme et par uke før jeg flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjeren flytte til nabobyen da jeg var 16, men fikk ikke lov til å flytte før jeg var 18 og skulle begynne på en ny vg skole 40 mil hjemmefra.

 

Her vi bor er det mange vg skole, håper mine barn finner noe de liker i byen slik at de kan bo hjemme til de er ferdige med vg skole og kanskje 1-2 videre utdannelse. På den måten sparer de penger og slippe rå ta opp så mye studielån. Vi leier ut en hybel i kjelleren, tanken er ta de skal få den etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...