Gå til innhold

Likte et svar her i sted... Når det gjelder overgangsstønad og mottakere av den.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Enig med deg, HI!

 

Jeg får selv OS, men jeg bruker de årene på å få meg en utdannelse. Og jeg hadde foreldrepenger da jeg gikk i permisjon. Det stilles jo ikke krav til alenemødre i det hele tatt. Etter ett eller to år burde det stilles krav til de som mottar denne stønaden.

 

Kjenner ei som har fått OS i fem år(utvidet, men sluttet på skolen), selv om hun er sammen med BF, nå får hun ingenting og må gå på sosialen. Synes det virker som et utrolig trist liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med HI her også!

 

Vet om flere som sitter på rattata hele dagen sammen med sine likesinnede og spekulerer på hvordan de skal utnytte systemet etter at OS er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med HI. Selv vet jeg om tre damer som har mottatt OS i åresvis uten å gjøre noe. To av dem fikk den faktisk forlenget fordi de var "syke" (og skrøt selv av hvor lett det var).

Jeg blir provosert av det. En ting er aleneforeldre som studerer, værsågod, gi dem OS så lenge de trenger det! Men late, dumme kjerringnek fortjener ikke OS.

 

Neste stortingsvalg så gir jeg stemmen min til partiet som vil stramme inn reglene for OS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for så vidt enig med deg, men jeg kommer selv til å motta overgangsstønad snart uten å gjøre stort. Venter barn om to mnd og barnefar har pakket og reist. Jeg vil få foreldrepenger, men det er altfor lite til at jeg kan klare meg uten os. Så da blir jeg gående hjemme og motta os... Jeg kunne jo ikke ha overlatt ungen til noen andre bare noen mnd gammel bare for å være i aktivitet???

Jeg har for øvrig planer om å begynne på utdanning til neste høst da barnet er ca. ti mnd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva når man ikke får barnehageplass da? Jeg var alenemor med OS og når barnet mitt var 1 år fikk jeg avslag i hele byen på barnehageplass. Prøvde å finne dagmamma men det var veldig få i den lille byen og de to som var ledige fikk jeg ikke helt kjemien med.

 

Valgte da å flytte inn til hovedstaden og fant en god dagmamma og først barnehageplass da barnet var 2,5 år.

 

Jeg stod klar med jobb og alt når ungen var 1år men hva gjør man uten barnepass? Kunne ikke være hjemme uten inntekt heller, så godt at det finnes en slik ordning for å si det sånn. Hadde ikke en mann å leve på mens jeg ventet på å finne noen som kunne passe barnet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal du ikke gjøre no første året. men det burde helt klart stilles krav om man skal beholde os etter barnet er fylt 1 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt jeg har selv vært enslig mor i 9 år og mottatt OS og synes det er flott, men det er jo egentlig ikke rettferdig at alenemødre kan gå hjemme uten å gjøre noe i 3 år og samtidig ha barnehageplass i 2 av de årene for å sette det på spissen.

 

De fleste svarene jeg har lest her sier heller ingenting mot at man får støtte under utdanning, alt slikt er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...