Gå til innhold

Å herre Gud. Gjett hva ei mor hadde smørt som frokost matpakke til sitt barnehage barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Pølse i brød. Er det mulig. Stakkars barn. Små reagert på maten hun har hatt til frokost før også. Alltid loff, fine rundstykker, sjokopåleg, sjokokjeks osv. Greit å gi barns kos en gang i blandt men sånn dritt mat til frokost vær eneste dag. Nei stakars barn sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså; rundstykker, loff og sjokoladepålegg, det er kanskje litt uheldig, men ikke akkurat noen krise. Men pølser i brød? Virkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utlandet har de jo ikke grovbrød, så jeg ser mange av de utenlandske barna i barnehagen her kun har finbrød i matpakka. Men pølse...den var litt i overkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Smørt passe kansje ikke helt inn :P ja helt seriøst veldig spessielt synes jeg. Synes også loff med bre usunt pålegg i tillegg vær eneste dag også er gNske ille. Helt greit med rundstykker til helgfrokost f.eks men ikke vær eneste dag. Barne må jo være så slapt og tappet for energi når hun blir foret med dette. Nei ikke bra for kroppen i det hele tatt. Synn med foreldre som lager overvektige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre rundstykker er grove. Så de sendes ofte med i bhg, og det er det absolutt ingenting galt i. Rundstykker er ikke bare små hvite minibaguetter vettu;)

 

Men enig med deg både ang. pølsen, loff og sjokoladepålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er jo det viktigste at barnet får mat.

Mulig de sliter økonomisk og dette var alt de hadde i kjøleskapet?

Man skal ikke kaste stein før man kjenner historien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kommer fra spiser man ikke grovbrød. Vet at i mange andre land, som Frankrike for eksempel, spises det mye fint brød. Påstår du da at ungene fra disse land er slappere og mindre utviklet? Har fått inntrykk at i Norge er det slik, jo verre maten smaker, jo mer anbefalt er det å spise det. Jeg serverer mine barn fine brødsorter, og klarer ikke spise grovbrød selv, men barna mine er verken overvektige, slappe eller uintelligente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff, sjokoladepålegg, sjokoladekjeks og lignende er jo ikke bra, men syns ikke pølse i brød var noe ille.

Jeg personlig ville da valgt de pølsebrødene med fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det verste jeg har hørt om, ikke i det hele tatt. Pølser er så mangt, hva tror du f.eks servelat og skinke og salami og fårepølse er laget av?? Pølser så klart.Skulle tro det var barnemishandling slik du legger det frem. Kanskje mor (eller far?) hadde glemt å handle, kanskje ungen sliter med appetitten om dagen. Hva vet du. Dessuten er en pølse proteinrik mat. Det er kjøtt på lik linje med f.eks en karbonade eller en kotelett. Hva har dine barn på skiva? Drikker de f.eks sjokolademelk av og til? Spiser de yoghurt av og til? Og har de salt spekemat på skivene, eller søt prim? Og ingen dør av litt lyst brød innimellom, jeg kjenner flere som er oppfostret på det som er i 30-årene nå, de lever altså.

Stakkars unge som blir hengt ut slik, vær glad vi har mat nok i dette landet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke værre å spise pølser til frokost enn til middag?

 

Hvordan kostholdet er totalt er det som er avgjørende. Mannen min kommer fra etsted der det er normalt å ha bare søte ting til frokost. Han spiser derfor oftest det. Min ene datter foretrekker også den typen frokost. Likevell mener jeg ungene mine har et langt over gjennomsnitt sundt kosthold. Søtsakene er nemlig bare fremme til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter SMURT og HVER!!!! >______<

Stakkars barn med foreldre som faen ikke kan stave ordentlig, håper dere ligger langt unna skolearbeidet til barna når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølse brød syns jeg igrunn er greit å ha med. Kommer jo litt ann på hvordan det blir pakket, kjipt med hardt brød og kald pølse.

 

Men hvit brød hele tiden har jeg ikke så sansen for. Mannen min er fra Tyrkia, her spises det hvit brød til alt, noe han betaler for med en ødelagt mage, som aldri kommer til å bli frisk. Magen jobber ikke godt nok med det hvite brødet, å blir derfor lat. Når det har gått mange år så vil magen aldri bli helt fin igjen, men kan bli bedre dersom man er flink til å spise fiber.

 

Ang matpakke er jeg litt forbanna for tiden. Vi bor i Tyrkia, å her skal barna spise medbrakt frokost på skolen, etter liste fra frøken:

 

Mandag: børek (som er godt, men ikke spes sunt med all butterdeigen og fettet)

Tirsdag: Pizza (Jaha, fin frokost. Pluss at da har igrunn læreren bestemt hva jeg skal lage til middag på mandag)

Onsdag: Brød med sjokoladepålegg..........................

Torsdag: Brød, oliven, ost, tomat (helt greit, fint igrunn)

Fredag: husker jeg ikke i farten, men noe alla de første dagene..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller pølse enn sjokopålegg og sjokokjeks, vel.

 

Spiser selv bare grovbrød og gir barna mine et ganske sunt kosthold. Spiser ikke kjeks eller sjokopålegg. Hadde aldri sendt med loff eller kjeks, men pølse kunne jeg sikkert lagt i matboksen sammen med noen grønnsaker.

 

Det at de spiser fint brød i andre land og ikke dør av det... For eksempel i Frankrike har de ikke grovbrød nei, men der spiser de ikke brød i den grad vi gjør heller. Tror neppe det er sunt å spise loff til frokost, lunsj og kveldsmat - mange nordmenn spiser brød til alle disse måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn som er blitt sjekket opp og i mente ang mangler innen ernæring, grunnet problemer.

 

Og her har det i lange tider gått i nuggati og sjokade på loff, bare for å få barnet til å SPISE mat. For det var cluet her - mat måtte inn. Samme hva.

 

Så det er sikkert de som har reagert på matpakkene til ungen, men dem om det. De vet ikke hele bildet i alle tilfeller.

 

Og for å ta det med - alle verdier har vært HELT FINE hos mitt barn ;) Det eneste som kunne ha laget dem lave, var faktisk medisinen barnet måtte ta mot samme problem....... Men ikke den gjorde det engang :)

 

Det ER ikke så farlig hva andre spiser. Hva du liker, er din sak, helt og holdent. Men døm ikke andre. Hvertfall ikke om du ikke vet HELE bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børek kan du lage med litt grovere hvete deig. Trenger ikke være butterdeig. Når du først baker lager du en del som du kan fryse.

 

Pizza kan være sundt det. lag en tynn grov deig. Eller lag bunnen som lavkarbo med masse egg. Lag porsjons str og frys ned til en annen gang.

 

Brød med sjokoladepålegg er ikke så greit, men er det for en gang og ikke noe læreren mener de skal spise hver uke går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er litt rart med kald hot dog i matpakken til et lite barn, men personlig syns jeg kake er vaerre.

Vi bor i spania og her hadde du nok flydd i taket av frustrasjon om du hadde lagt deg opp i hva andre har i matpakkene til sine smaa skolebarn. Min yngste har akkurat begynt i 1ste klasse, hun er 3 aar og vi fikk ogsaa med anbefaling paa matpakke.. mandag, soete kjeks og milkshake, tirsdag, liten baguett med fyll og juice, onsdag, yogurt, torsdag, frukt og oppskaaret frukt, fredag, ost og juice. jeg sender med en liten juice, vann og en oppskaaret skive med leverpostei/skinke/ost/salami. Saann ellers spiser vi bare hvite baguett, men ikke store mengder.. det gaar vel en stor en (220g)til hele familien hver dag. de spiser havregroet til frokost, men mange av de spanske barna spiser sjokolade frokostblanding, eller soete kjeks brukket i biter med melk over, eller toast (hvit) med aprikosmarmelade eller nutella.

Det er vel ca. 1 overvektig pr. klasse vil jeg si (klassene har vel rundt 25 elever).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå overdaramtiserer du vel litt? Gva er galt med pølse en gang i blant?

Det er like ille å spise brød hver dag.

 

Her i huset ser vi på brød som "kosemat" som vi spiser av og til.

 

Ellers går det i mye supermat og hjemmebakt knekkbrød.

 

Men pølser spiser vi og innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...