Gå til innhold

Ang. Å ta bilder av barn i barnehage...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I vår barnehage er det totalforbud. Det er deres bygg og de som bestemmer reglene.

 

Og om du leser mitt svar 23:51 så skjønner du kanskje litt mer hvorfor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis vil alle foreldre i "din" barnehage respektere dette. Men barnehagen vil ikke kunne garantere det siden de ikke har noen myndighet til åfysisk gripe inn. Du blir dessverre avhengig av andres goodwill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke med skrekk og gru på om noen skulle se et bilde av ungene mine grave i sandkassen, eller plukke blomster, heller ikke være med på et bilde av et barnehage kor som synger, ikke engang om dette bildet er på nettet.

Da lokalavisa på 17.mai spurte om de kunne ta et bilde av mine søte små som koste seg med is, var det bare koselig, jeg fikk ikke spasmer av den grunn.

 

Men når en barnehage har så strenge forbud mot det å ta bilder, så greier jeg å tenke meg til at det kan ha med sikkerheten til et eller flere av barna (søsken etc,) og jeg forstår meg ikke på folk ikke greier å respektere dette. Folk som hyler om at barnehagen ikke har myndighet til å sjekke mobiler og kamera.

Jeg forstår meg ikke på at det er så mye viktigere å ta bilde av poden i lucia toget, enn å respektere sikkerheten og også trygghetfølelsen til den familien det måtte gjelde.

 

Bilder kan en ta av barna sine hvor det skal være, hvorfor i alle verdens dager skal man gjøre dette oppi noen som helst ikke ønsker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å påpeke at barnehagen ikke vil klare å forhindre noe er ikke det samme som at den som påpeker det ikke ville respektert et forbud. Det er påfallende at dette er så vanskelig å forstå for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får holde seg unna "de store anledningene" i barnehagene da, hvis de ikke tåler eller kan bli tatt bilde av. Måte på hvor mye en skal innrette seg også. Skal man sitte igjen med null minner fra barnehagetiden pga. ett barn? Da synes jeg faktisk man må f. eks kunne si at dette barnet må være i et annet rom en times tid da, så alle kan få tatt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal ikke mitt barn få delta på lik linje med ditt barn bare fordi DU vil ta bilder?

Mitt barn har mistet alle vennene sine, hjemmet sitt, familien, besteforeldre, blitt flyttet på mange ganger i løpet av de siste årene, blitt misbrukt osv. osv. HVORFOR vil du frata mitt barn muligheten til å oppleve fine ting i barnehagen fordi DU vil ta bilder?

 

Det er et barn vi snakker om her! Er det virkelig så vanskelig å ta litt hensyn til barna og la barna få komme først?

 

23:51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart barnet skal få delta, men da må du ha forståelse for at noen har lyst til å sitte igjen med noen minner fra barndommen, og at noen barn kanskje har foreldre som jobber utenlands osv. (mitt barns far er stasjonert i utlandet, og setter enorm pris på å se bilder fra slike ting).

 

Barnet ditt kan jo være med, men det går an å si at det er lov til å ta bilder kun mellom kl.9-9.30 f.eks, og da kan du velge om du vil gå deg en runde imens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner fra barndommen kan være så mye mye mer enn bilder fra barnehagen, som feks. bilder hjemme, bilder på tur, bilder av barnet med katten osv. Hvorfor må det på død og liv være fra barnehagen??

 

Men jeg skjønner selvsagt at ditt kommer først. Fint om du da kan forklare det for barnet mitt når jeg må be barnet om å forlate rommet en time fordi barnet ikke kan være tilstede selv om alle de andre barna kan eller når jeg må holde barnet hjemme på Lucia-dagen. For jeg har ikke mage til å ta fra barnet mer enn jeg allerede føler at jeg har gjort.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, kan det virkelig være så vanskelig å respektere?

I vår bhg tar de ansatte bilder som henges opp på veggen inne i bhg hvor foreldrene kan titte.

Bildene legges så i barnets mappe som en får den dagen barnet slutter.

Da får en minner på en trygg måte.

 

Vi har lov til å ta bilder i "hytt og pine", men hadde bhg sagt at det ikke var lov er jeg sikker på at alle hadde respektert det 100%.

De legger ikke bilder ut på nett, kommunen anbefalte bhg å stoppe det vi hadde da det ikke var trygt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er journalist og har ved flere anledninger fått kjenne på dette problemet i praksis. I praksis kan det nemlig bety at barnehagen ertuelukket fra å bli omtalt i lokalavisen, uansett hva de måtte finne på.

 

Synd for entusiastiske smårollinger som har samlet inn penger til sultne på Afrikas horn eller laget "verdens lengste orm".

 

Men samtidig MÅ man ta hensyn til barn med en vanskelig privatsituasjon. Hører jo stadig om barnekidnappinger og mange mødre er faktisk på flukt fra voldelige barnefedre. Overraskende mange, faktisk.

 

Men løsningen har vært at vi (journalistene) får lov til å ta bilder, men ikke av de barna det gjelder.

 

Synd for dem, for de har også lyst til å komme på bilde i avisen. Men dessverre så må de ofre det.

 

Så jeg kan ikke riktig se hvorfor ikke foreldre skulle få lov å ta bilder av EGNE barn. Det er jo det de egentlig ønsker, ikke sant? Og litt sunn fornuft må det gå an å bruke hvis personalet sier ifra at det ikke er lov å ta bilder av andre enn dine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en barnehage har totalforbud mot at dere har med kamera og tar bilder i barnehagen så kan dere regne med at det er gode grunner for det. Veldig lite klokt å holde på å diskutere barnehagens rett til å ransake foreldre, nekte foreldre å ta bilder osv.

Det kan være ganske alvorlige ting som ligger til grunn som dere ikke vet og dere burde derfor respektere det.

Noen mennesker må leve på hemmelig adresse. Det kan være trusler om kidnapping, at de har rømt fra vold i hjemmet etc. Det finnes også barn som bor i fosterhjem hvor det er veldig viktig at foreldrene ikke får kjennskap til hvor barnet er plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at barna går glipp av disse bildene med minner, noe av det artigste jeg vet er å finne frem album å se på slike bilder fra barndomen.

 

Jeg skjønner at folk ikke liker at andre legger bildet av barna ut på nettet, men jeg trodde folk viste at man ikke legger ut bilder av andre sine barn uten samtykke fra foreldrene.

 

Håper virkelig jeg får laget et fint album til sønnen min med masse gode minner fra barnehagen og venner.

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her lager bhg album av barna som vi får når de slutter i bhg.

Syns det er litt spesielt at flere her roper ut om at om en ikke får ta bilder i bhg så har en ikke minner fra barndommen?

Vi tar stort sett bilder hver eneste dag, er hobbyfotograf og kan garantere dere at barndommen er godt dokumentert. Selv uten å tatt bilder i bhg, det tar nemlig bhg selv seg av. Han har enda 2 år igjen i bhg og albumet inneholder allerede masse bilder og kommentarer:)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forbud mot at foreldre skal fotografere i barnehagen. Vi har også veldig strenge regler på hvilke bilder som blir levert digitalt til foreldrene. De får kun bilder av sine egne barn, alle andre er klippet bort.

 

Vi er flinke til å fotografere alle barna ved spesielle anledninger så barna har fremdeles minner fra bhg tiden sin.

 

Dette gjør vi for å beskytte de barna som ikke skal fotograferes.

Vi beskytter også dem som kommer uheldig ut på bilder, feks barnet i bakgrunnen som piller nese eller tar seg i skrittet... Tenk om noen mindre smarte medforeldre la ut bilder på Facebook hvor ditt barn piller nese i bakgrunnen?

Barna har faktisk rett på personvern selv om de er små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage vår er fantastisk men de tar ikke bilder. Aldri. Hvis det skal finnes minner fra barnehagetiden (sopm tross alt er en STOR del av de fleste barnehagebarns liv) da må vi ta dem selv. At det skulle blitt nektet er bare for dumt så sant man kun fotograferer sitt eget barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, ungen din kommer til å ha et stort hull i oppveksten sin fordi moren hans ikke fikk ta bilder av ham i Lucia-toget. Best å booke time hos psykiater med det samme.

 

Herregud, er det så vanskelig å skjønne at det ikke er mulig å gardere seg mot at andre enn forelderens egne barn kommer med på bildene? Argumentet om at ingen med sunn fornuft legger barnehagebilder ut på facebook, som om det skulle tale for at alle burde få ta bilder i barnehagen, faller på sin egen urimelighet. Det er flust av folk uten sunn fornuft der ute.

 

Hvis det finnes et totalforbud så er det en god grunn til det, og dere korkhuer i denne tråden bør fatte at det ikke er rom for å ta sjansen på at de aktuelle barna blir avbildet av noen som slurver med å følge regler om å kun ta bilder av egne barn. Da er det tryggere å innføre bildeforbud, og at barnehagen selv tar seg av bildetakingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ondt i meg av å lese her at noen mener det/de aktuelle barna må gå på et eget rom i en time så andre kan få ta bilder. Skremmende holdninger!

 

Om dere kun har mulighet til å dokumentere barndommen ved å ta bilder i bhg vil jeg påstå dere prioriterer tiden ellers meget feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...