Gå til innhold

Ehmm..barnehage og informasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er pedleder i en barnehage og vi har masse språk grupper.

Vi har to typer grupper. Den ene er for barn med store språkproblem, til disse har vi fått midler til å drive språktrening og tatt inn ekstra personale. Disse barna har blitt testet og vi har hatt samtale med foreldrene. Vi får også veiledning fra ppt.

Den andre gruppen er for de barna med "lettere" språkproblem, de som bare trenger litt ekstra. Vi har ikke hatt en "formell" samtale med foreldrene til disse barna, men har selvsagt nevnt det for dem i hente/ bringe situasjonen at vi skal ha språkgruppe og at "Lisa" skal være med.

Jeg syns absolutt at barnehagen burde informert deg, men kanskje det har gått i glemmeboken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg forstår det! :)

men la oss si at i din datters barnehage er det 15 barn. ett av disse barna har veldig store problemer med språket. han/hun blir utredet av diverse kyndige fagfolk som mener at det kan hjelpe han/henne å fokusere på språket gjennom en språkgruppe i barnehagen. dette får han derfor innvilget og de danner gruppen i barnehagen.

så kommer spørsmålet, Hvem skal være en del av denne gruppen?

1. andre barn som også har litt dårlig språk, som kan dra nytte av opplegget? (fordelene her er MANGE og ulempene få, i stede for å hjelpe bare ett barn tar de med seg barn som ditt, som ligger over dette "fokus-barnet" og gir han/henne noe å strekke seg etter, samtidig som ditt barn får god språktrening, sammen med andre som har problemer språklig)

2. barn som har godt språk og kal lære dette barnet rett bruk av språket? (mange fordeler her også, men også flere ulemper dsa spriket kan bli stort mellom de beste og dette "fokus-barnet" motivasjonen til fokusbarnet kan falle og det blir mer en belastning og et ubehag å være den eneste som skal lære av dette)

hva virker mest fornuftig sett fra barnehagens side? å hjelpe flest mulig barn på best mulig måte når en alle rede har fått invilget et opplegg som en språkgruppe er?

ja, ditt barn er kanskje ikke den som ligger lengst frem i bruk av språk og er derfor blandt de som får være med. men ikke fordi det er kunn henne det gjelder. det hadde dere ikke fått hjelp til uten at dere hadde måttet gått den lange veien, og ivertfall ikke uten at dere visste NOE om det før dere så listen selv! kan hende ett av de barna du kjenner på listen er grunnen til gruppen?

og om barnehagen ikke har informert dere så er ikke din datters språk problemer store eller bekymringsverdige på dette tidspungtet. samarbeid mellom barnehage og hjemmet er første steg om det er snakk om proffesjonell personlig hjelp.

Skrevet

Barnehagene har en rammeplan de skal følge og i den er det 7 fagområder som alle barna skal igjennom i løpet av året uansett alder. Ett av disse områdene heter Kommunikasjon , språk og tekst.

I barnehagen jeg jobber er barna delt opp i grupper hele året og har aktiviteter ut i fra hvilket fagområde vi nå jobber med. Hvem som er i hvilke grupper står i månedsplanen og oppslag på tavla så alle kan få se og få et lite inntrykk av hva barnet skal i barnehagen og HVORFOR. Vi begrunner det meste vi gjør ovenfor foreldrene.

Personlig syns jeg det er rart at barnehagen ikke har gitt ut mer info om dette, for det kan man uten å nevne navn. Er det enkelte barn som trenger ekstra hjelp så skal dette foregå i samarbeid med foreldrene. Kanskje du skal ta opp at du ønsker litt mer informasjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...