Gå til innhold

Ehmm..barnehage og informasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så tilfeldigvis på en lapp til de ansatte i barnehagen at dattern min er satt i en språkgruppe, som selvsagt skal jobbe med språket.

Hun trenger hjelp til språket, så kjempefint.

MEN, skal de ikke informere foreldrene?? Synes definitivt at et er i min interesse å vite at hun er der flere ganger i uken, hva hun gjør der og hva vi kan gjøre hjemme!?

Overeragerer jeg, eller ville du tenkt det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, ganske rart at dere ikke har blitt informert om dette. Er jo mye bedre at foreldrene er klar over det, slik at foreldre og bhg kan samarbeide.

Skrevet

ofte bruker barnehagen slike språkgrupper til å forbedre ett av barna, det trenger ikke å være ditt barn som er fokus, siden du ikke vet noe om det..

i vår barnehage brukte vi grupper for å gjøre det lettere for denne ene, han/hun hadde noe å strekke seg etter når det var flere med, det ble mer lek-orientert og oppgavene ble godt "skjult" i aktiviteter slik det ikke skulle føles feil for barnet det gjaldt.. (i stede for å sitte å herme etter en voksen alene) om barnet ditt har blitt en del av denne "støttegruppen" så er det positivt for henne om hun også trenger litt hjelp og støtte, men hovedfokuset ligger nok på et av de andre barna i gruppen :)

det skal en del til før barn får hjelp til språkutvikling gjennom barnehagen, så med mindre du har vert igjennom mølla så kan du være sikker på at det gjelder et annet barn, men at ditt blir sett og får fordel av å være en del av gruppa! :)

du kan gjerne spørre hva dere kan gjøre for å hjelpe ditt barn, bruke denne hjelpen for det det er verdt om hun ligger litt etter eller har noen problemområder.. jeg synes kanskje du overresagere dersom du fyrer deg opp og blir hissig, men klart det er greitt å vite slikt! jeg ville gjerne visst det selv, men ikke blitt sint uten grunn.. dette kan jo også komme litt under taushetsplikten anngående det/de andre barna som også er i gruppen..

Skrevet

Takk for svar. Men er sikker på at det gjelder mitt barn. Jeg spurte assistenten hva språkgruppe var siden hennes navn stod der sammen med noen andre (på oppslagstavlen for de ansatte). Fikk da svar at det var barn som var tatt ut fordi de trengte hjelp med språket. Så det gjaldt alle på listen.

Ønkser selvsagt å være konstruktiv, men ble paff og irritert, siden jeg ikke hadde hørt noe - innrømmer det:-)

Skrevet

Syns du overreagerer litt. Helt normalt å ha språkgrupper. Noen barnehager har språk som satningsområde, og da trenger de ikke å informere alle foreldre om det, for det gjelder jo alle?? Nå vet jeg jo ikke om det er tilfell her da, men...

Hvorfor så du forresten på tavla til de ansatte??

Som en annen sier, så kan språkgruppene være laget for andre barn enn ditt, og at ditt barn er med som "støttespiller" fordi det bruker språket bra. (Noe du vel selv sa, IKKE var tilfelle.)

Selv om du en dag skulle se at det står "lekegruppe" så betyr det ikke at barnet ditt trenger LEKETRENING....

Skrevet

hun har ikke lov å si at Per trenger hjelp til språket, så datteren din får være med fordi vi ser at hun også kan ha nytte av det.. og for barnas skyld så blir de omtalt som ett da alle komemr til å få utbytte av det.. det blir nok også lagt vekt på at alle skal få hjelp til det de trenger, men dersom de har fått støtte til en slik gruppe må det nok være noe mer spesiellt enn at det er på barnehagens eget initiativ.. med mindre det er snakk om en privat barnehage da!

men du kan legge det frem og spørre, men om de ansatte er proffesjonelle så får du nok ikke vite at det er ett barn.. men om det hadde vert pga deres jente hadde dere nok fått både beskjed og blitt tatt med i prosessen, både for å finne fokuspungt, problemområder og hvordan dere syns det kunne løses, enkeltvis, gruppe, hjemmeoppgaver, rim og regler bruk av bøker osv..

du har helt klart rett til å vite at hun er del av gruppen altså, det er ikke det det står på! jeg ønsker selv å vite om alt som anngår mitt barn! :P

Skrevet

Gutten min har akkurat begynt med språktrening. Han er utredet av en person utenfor bhg. Har vert i møte med denne personen i tillegg til bhg.

Har også fått tilsendt skriftelig informasjon og plan over opplegge fremover.

Hørtes helt merkelig ut å ikke få informasjon tenker jeg....

Skrevet

Som svart over - assistentene fortalte meg at dette var de som var tatt ut pga dårlig språk.

Tavlen til de ansatte står midt i barnehagen.

Skrevet

ja, men ofte tar de ut andre barn som også har nytte av denne treningen i stede for å ta barn som ikke har behovet for hjelp.. så får de hjulpet flere på en gang og spriket mellom de flinke og de mindre språkkyndige i gruppen ikke blir for stort..

det trenger ikke være din datter som er den som trenger hjelpen, men er heldig å får være med på opplegge nettopp fordi hun også kan ha bruk for hjelp..

Skrevet

En av de ansatte har spesialkompetanse innen dette, derfor de bruker henne regner jeg med. Så tror ikke det er satt inn ekstra ressurser.

Navnet på alle barna var tydelig på lappen midt i barnehagen, riktignok på de ansattes tavle - men den står midt i barnehagen.

Jeg kjente igjen navnene på de fra hennes avdeling, jeg kjenner disse og de har heller ikke noe godt språk. Ingen av barna med godt språk stod på listen.

Skrevet

Hva er problemet?

Ok, du fikk ikke ionformasjon, klønete av barnehagen men ingen krise. Nå har du fått litt informasjon, vil du ha mer så spør du!

Javel, denne lappen står midt i barnehagen. Nøyaktig hva står på lappe siden du er så opphengt i den?

Kan du ikke være glad for at jenta de får være med i en ressurs en slik gruppe er?

Skrevet

Og det er kjempeflott.

Men jeg ville jo gjerne vist det?

Og om jeg hadde fått info så hadde jeg jo visst om hun trengte mye hjelp eller lite hjelp - og forsøkt å gjøre noe mere med det selv også.

Skrevet

Ser ikke helt at dette er noe å bli sur for........beklager altså,men du virker over middels hårsår

Skrevet

Selvsagt setter jeg pris på det.

Men jeg er en slik underlig mor som gjerne vil at barnehagen informerer meg i forkant om de mener barnet mitt har problemer det trenger hjelp med.

Skrevet

Ja, og som jeg bekrefter, det var klønete av barnehagen. Ingen er feilfri. Nå kan du riste det av deg å gå videre med livet.

Skrevet

Det er mulig. Skal tenke litt på det.

Men jeg synes det er underlig om et barn går i en språkgruppe flere ganger i uken uten at foreldrene er informert. For meg virker det naturlig at resultatet kanskje ville ha blitt bedre om barnehage og hjem samarbeidet om det, og vi kunne hjelpe hjemme også, gjerne med tips fra en kompetent person i barnehagen.

Skrevet

Hvor mange ganger skal du si det samme? Og hvor mange ganger trenger du bekreftelse på at det var rart av barnehagen ikke å informere dersom din datter regnes for en av de med språkproblemer? Kan du ikke ta en rolig prat med barnehagen og deretter legge det fra deg? Herrefred altså.

Skrevet

Mange rare svar du har fått her...

Selvfølgelig er det rart at bhg ikke har informert deg hvis de mener datteren din henger etter med språket og trenger ekstra hjelp. Skjønner godt at du reagerer på det. Ta det opp med ped leder og spør hvorfor dere ikke er informert og hva dere videre kan gjøre hjemme for å støtte opp under opplegget.

Skrevet

Jeg har i hvertfall forholdt meg rolig og høflig her jeg da:-)

Skrevet

Kan ikke se noen som ikke har vært rolige og høflige i denne tråden.

Skrevet

Jeg synes det er en selvfølge at foreldrene skal informeres. "Hva har dere gjort idag?" - da vil det faktisk være ganske merkelig om de fortsatt ikke hadde fortalt at barnet mitt hadde vært på språkgruppe. Jeg ville tenkt på samme måte. Det er mitt barn, jeg har rett til å vite hva som foregår rundt mitt barn i barnehagen.

Her inne er det fortsatt "ta-HI-dag", så selvfølgelig vil mange svare at du overreagerer og at du egentlig ikke skal bry deg, men være glad for at barnehagen tar grep.

Skrevet

ingen har sagt at hi ikke skal bry seg, eller har vert ute for å ta henne for noe. men siden hi ikke har fått informasjon om dette så er det mest sansynlig ikke hennes barn det er størst behov hos, selv om hun også tar del i opplegget..

om barnehagen hadde vert bekymret for hi's barns språkutvikling ville de snakket med foreldrene før de satte i gang tiltak som var direkte rettet mot dette barnet.

Skrevet

Jeg har fått kjeft for at jeg har gjentatt dette, men..

De sa at dette var for de med dårlig språk. De andre jeg så på listen som jeg kjenner har dårlig språk.

Skrevet

Mange barnehager har snakkepakken, og jobber ikke spesielt med den, men tilrettelegger for styrking av barnas språklige ferdigheter og forståelse i forbindelse med eventyr osv. Og om de har en spesialpedagog der synes jeg ikke det er rart om de jobber ekstra med det, da det forebygger masse vansker som kan dukke opp på skolen.

At de ikke har sagt i fra ennå, er ikke rart, de har nettopp begynt etter ferien og trenger tid til å planlegge og prøve ut før de bestemmer seg hva det er som blir å fungere i år.

Alle barnehager skal i løpet av året jobbe med språket, og du er heldig om den barnehagen du har ungen i gjør det !!

Du får helt sikkert info når tiden for det er inne!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...