Gå til innhold

Vaksinedebatten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke den i 6 klasse bare en booster dose? Barna kan ikke gå i 10 år med kun litt beskyttelse, eller gjør de det? vi har bestemt oss for å stå over alle boosterdoser som blir gitt i skolealder + hpv. Men nå ble jeg usikker på den MMR i 6. klasse. Helsesøster sa at den også bare var en boosterdose.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg usikker på hva som defineres som boosterdose, men jeg tror (og understreker TROR!) at MMR ikke er en booster, fordi immuniteten ikke svekkes over tid. Imidlertid er ikke alltid antistoffdannelsen etter én MMR-vaksinasjon tilstrekkelig til å beskytte helt mot sykdom, slik at det trengs to doser for å sikre dette. Én dose gir omtrent 90% beskyttelse og to doser 99%. Kilde; http://www.bupa.co.uk/individuals/health-information/directory/m/mmr-vaccine

Skrevet

Epilepsi?? Hva er det du snakker om? Vi kan jo ta de vanligste bivirkningene:

"Svært vanlige (≥1/10): Feber (≥38,5°C), erytem på injeksjonsstedet, smerte på injeksjonsstedet, hevelse på injeksjonsstedet. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: Rhinitt. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet. "

Jeg vil heller at mitt barn skal få vondt i armen enn meslinger, for å si det sånn.

Skrevet

Jeg er vokst opp på 70-tallet da "alle" hadde meslinger og kusma. Levestandarden i norge var temmelig grei.

Hvor mange alvorlige komplikasjoner ble rapportert inn som følge av meslinger i dette tiåret? Hvor kan jeg finne ut av et.

Når det gjelder bivirkninger av mmr: Årlig rapporteres det inn 50-90 (?) tilfeller, hvorav rundt 10 tilfeller anses som alvorlige. Hvordan er dette tallet sammenlignet med komplikasjoner av meslinger den gangen jeg vokste opp?

Leter på fhi, men finner ikke statistikk per tiår. Noen som kan hjelpe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...