Gå til innhold

1åringer i barnehage.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke sett noen 1åringer som har grått på tilvenning i min barnehage. Derimot har jeg sett en del 3- åringer som syntes det var trasig... Ingen av de foreldrene jeg har snakket med i etterkant av tilvenning for sine 1 åringer har opplevd at de har gråt og separasjonsangst. Så det er vel svært ulike erfaringer. Hverken dine eller mine trenger være representative, 1128.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er helt sikkert en god, og oppegående mamma:) Når barnet ditt smiler og er glad i bhg, så ville jeg ha tatt det som et tegn på at han trives, og har det godt:), men jeg ville ikke tatt det som et tegn på at han trenger banehagen. Smiler han ikke, og er glad når han er med deg da? Tipper han trives med deg også. Vær nå snill og les hva jeg skriver, det er ingenting feil med å sende barna tidlig i bhg. Du trenger ikke å forsvare dine valg for meg, eller noen andre. Jeg sier bare at ingen barn med oppegående foreldre trenger bhg så tidlig. Det er alt:)

Skrevet

Tror ikke ettåringer har vondt av og begynne i bhg.

Min datter skal i bhg. når hun akkurat er fylt ett år. Hadde ikke gjort det hvis jeg ikke trodde det var bra.

Men andre veien, jeg har aldri gått i bhg. og jeg har klart meg fint jeg..

Skrevet

12.52 - Det der er et sitat fra Simen Tveitereid som er forfatter og journalist og kritisk til 1-åringer i barnehage som han kaller et sosialt eksperiment. Det er dessuten feil, mye forskning baserer seg på spørreundersøkelser, det er en svært vanlig metode for å innhente data for videre forskning.

Skal man kritisere undersøkelsen må man bl.a se på hvordan spørsmålene er stilt og hvordan man har trukket konklusjoner utfra svarene. Nei, en spørreundersøkelse er ikke forskning, men det å systematisere svarene og hente ut informasjon fra dem er det.

Skrevet

Greit nok at det ikke er skadelig for 1-åringer å begynne i barnehage, men hva med å tenke på hva som er det beste for barnet? Alle her inne er så opptatt av at babyen skal få kun det beste, lager hjemmelaget mat, kjøper det beste av utstyr og går på babysang og babysvømming fordi det er det beste for babyen, men så fort baby blir 1 år er det andre boller og man skipper dem i barnehagen så fort som råd er. Rart det der.

Skrevet

Det beste for barnet mitt er barnehage. Han synes det er mye mer gøy i barnehagen enn å henge i skjørtekanten min og være med på husarbeid og andre kjedelige ting hjemme. Tror de har det langt bedre i barnehage enn hos cafèmammaer som drikker kaffe latte hele dagen også. Å velge å ikke arbeide på årsvis vitner likegodt som latskap samtidig som man gjør seg selv til minstepensjonist.....

Skrevet

gutten min skal begynne i barnehagen etter nyttår.. da er han 11 mnd.

både jeg og han har behov for det siden jeg er helt alene med han og må ta litt vare på meg selv også.. han skal bare gå 2 dager i uken da.. men fra høsten skal han gå fullt, siden jeg skal begynne på skolen igjen.

gleder meg til å kunne jobbe et par dager i uken!! :D

og samtidig kunne få litt tid til meg selv for å hente nye krefter til å være en god mor.

Skrevet

For det første stemmer ikke din påstand om minstepensjon (sjekk den nye pensjonsreformen) og for det andre er det absolutt ikke alle hjemmeværende som flyr på cafe hver dag heller. Jeg drikker ikke kaffe og her jeg bor er det ikke en cafe i mils omkrets, og jeg føler meg trygg på at barnet mitt trives bedre hjemme enn i barnehage. Heldigvis finnes det mange alternativer enn fulltids barnehagedag, uten at barnet kjeder seg eller ser på husarbeid hele dagen. Åpen barnehage, besøk av jevnaldrende barn og babysang for å nevne noe.

Skrevet

Jeg tror også ditt barn har det best i bhg, om din hverdag som hjemmeværende ville vært å gjøre tørke støv og bake brød. Er man hjemme så må man jo aktivisere og sosialisere. Gå i parken, på skogstur, åpen barnehage, finne andre barn som er hjemme osv...

Skrevet

Vi foreldre vet hva som er best for våre barn :-)

Jeg har to unger, og de tåler ulikt av ulikt. Jeg må behandle dem som individer og se den enkelte sitt behov, om det er for skjerming, eller om det er for stimulering, sosialisering eller hva det måtte være.

Disse små er mennesker med ulike behov, og ikke statiske "ting" som har et konstant behov for det ene eller det andre. Det er under endring hele tiden.

Skrevet

Nå driter jeg generelt i norsk forskning da, for jeg er tvilende til mya av det... Jeg tror at foreldre selv kan se om barnet bør eller ikke bør være i BHG. Noen oppstartvansker kan det være uansett alder på barnet, men hvis barnet tydelig plages av å være i BHG, så tar man det selvsagt ut og prøver å finne en annen ordning.

Min sønn var klar for BHG før han begynte, men jeg hadde mugliheten til å ha ham hjemme et halvår ekstra. Men neste barn må nok i BHG når han/hun er 1 år, for da kan jeg nok ikke forlenge permisjon. Håper jo på at en av besteforeldrene skal ta ut litt tidlig pensjonisttilværelse slik at en av dem kan være dagmamma/pappa, men mest sannsynlig blir det BHG fra 1 års alder. Dog skal jeg klare å få klemt han/hun inn i en liten familieBHG så det ikke blir så mye barn og voksne og forholde seg til ;)

Det finnes et HAV av forskjellige BHG, og noen er klart bedre for de aller minste enn andre. Jeg er skeptisk til store baseBHG fordi jeg føler at jeg som forelder vil miste kontrollen og at det blir mange individer mitt barn skal forholde seg til. Men andre har jo andre erfaringer.

Unga klarer det aller meste de blir satt til, barn er tilpassningsdyktige. Vi som foreldre må senke skuldrene litt! Et barn blir ikke ødelagt av filleting som "et år for tidlig" i BHG. En skal drive litt hardere "omsorgssvikt" før et barn blir ødelagt altså ;)

Skrevet

Hvem i alle dager tror du at du er da?

Skrevet

Jeg er ikke hun over, men jeg tror du skal sjekke ut hva årene med nullintekt gjør med pensjonen din.. Klart det får konsekvenser, 15:10!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...