Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #1 Skrevet 31. august 2011 Da er det visst ikke så farlig med ett åringer i barnehage alikevel da. Forskere har kommet frem til at det ikke er noe forskjell på barnehagebarn og barn som har gått hjemme. Nå kan dere hysteriske si hva dere vil!!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #3 Skrevet 31. august 2011 Får ikke lagt til link. Nyhetene på Tv2. Folkehelseinstituttet som har hatt en stor undersøkelse med 13.000 barn. Det var ingen forskjell med tanke på trygghet, sosiale egenskaper eller motorikk på de som hadde gått hjemme frem til 18 mnd enn de som var gått i barnehage.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #4 Skrevet 31. august 2011 Så tror jeg i tillegg det er forskjell på barn, mitt barn begynte ikke før hun var 3 år. Det var dumt, hun var et barn som skulle begynt i 1 års alder. Ekstremt sosial og kunne trengt den sosiale treningen langt tidligere enn hun fikk. Enebarn i tillegg da så det er noe jeg skal følge med på nå på nestemann. Noen må rett og slett begynne tidligere.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #5 Skrevet 31. august 2011 Vår kommer også til å bli enebarn så hun skal sosialiseres tidlig. Ikke ha de lengste dagene da )
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #6 Skrevet 31. august 2011 Det er som regel også sånn at barn som begynner i barnehagen i 3-årsalderen kan ha vanskeligere for å tilpasse seg eller bruker lengre tid på dette enn 1-åringene. De vokser opp med barnehagen og har lært seg de sosiale kodene tidlig. Men jeg er glad for hvert eneste barn som begynner i barnehagen, jeg tror alle har godt av det. Førskolelærer
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #7 Skrevet 31. august 2011 http://www.babyverden.no/Nyheter/Ufarlig-med-tidlig-barnehagestart/ Ser ikke problemet med ettåringer i barnehage, men om man har muligheten kan man jo kjøre kortere dager:) Min ettåring burde vært i b.hage, men vi har ikke fått plass enda.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #8 Skrevet 31. august 2011 Ja, det er veldig lurt 08:01 for vi fikk en rimelig dyrekjøpt erfaring med vår datter. Hun har slitt for å finne ut av kodene lenge etter de andre og led av tydelig enebarnssyndrom så hun trodde og tror til en viss grad enda at hun kan dirigere verden
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #9 Skrevet 31. august 2011 Det er sant, min datter brukte veldig lang tid og havnet utenfor ofte i lek og forsto ikke og ble ikke forstått det første året i bhg, og det var en vond tid for oss alle så den tabben gjør jeg ikke igjen.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #10 Skrevet 31. august 2011 Naivt å trøste seg med! Hvem tror dere betaler den undersøkelsen der? De som påstår at det er like bra for barn å være i barnehage som 1åringer, vet åpenbart lite om barn! Jeg ser mproblemet at man må - men det er langt fra det til å hevde at det faktisk er bra.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #11 Skrevet 31. august 2011 Det beviser ingenting. 12 mnd og 18 mnd er jo begge 1-åringer.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #12 Skrevet 31. august 2011 http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2011/August/-Tidlig-start-i-barnehage-helt-ufarlig/
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #13 Skrevet 31. august 2011 Erfaringsmessigt, så er det dessverre de små , - som ofte har de lengste dagene...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #14 Skrevet 31. august 2011 Kunne ikke sagt det bedre selv:) Min startet også som treåring, og det har gått utmerket:) Man har jo en jobb og gjøre som hjemmeværende foreldre også, klarer man ikke det så har kanskje 1-2 åringen det best i bhg...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #15 Skrevet 31. august 2011 Gi deg, som jeg sier lenger oppe så gikk det ikke bra for min datter, hun startet også som 3 åring og hun ble hengende etter sosialt og slet med de sosiale kodene barn imellom, i tillegg til at hun var vedig stimulert på andre områder i livet, slik som kreativitet, språkforståelse, skrivning og lesning så hadde hun ikke det sosiale med andre barn inne, det å følge regler og å ta hensyn. Barn er forskjellige, så selv om det gikk bra med din så betyr ikke det at det er gjengs. Man må se an barnet og ikke holde igjen arnet fordi man vil ha fri selv eller fordi man er en overbeskyttende hønemor eller fordi man er så opphengt i en side av forskningen at man helt mister gangsynet.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #16 Skrevet 31. august 2011 Jeg har tre barn, to gutter og ei jente. Første gutten var ekstremt sjenert, startet i bhg da han var 2.5 år hadde det ikke godt der i starten. Hadde ikke vært bedre for han å starte før. De minste startet rett før de ble 2 år, de kunne fint startet før.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #17 Skrevet 31. august 2011 Jeg er ingen overbeskyttende hønemor, og jeg bryr meg ikke om denne forskningen, jeg vet at barn ikke har vondt av bhg fra tidlig alder (men før treårsalder trenger man det ikke, om en den hjemmeværede er litt bevisst). Jeg valgte å være hjemme med mitt barn fordi det er en tid jeg aldri vil få igjen. Jeg ventet til økonomien var såpass at jeg kunne ta ekstra permisjon fra jobb. Det er en jobb å være hjemme også, bare man ikke får lønn. Barna skal aktiviseres og sosialiseres, det er ikke lett, særlig ikke sosialiseringen. De fleste er jo i bhg dagen lang. Jeg har tilbragt mange timer med personer jeg har null kjemi med, bare for at barnet skal få leke og lære å leke:)
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #18 Skrevet 31. august 2011 Det er alltid mulig å finne undersøkelser som støttte både det ene og det andre. Jeg for min del så fortvilelsen og gråten til de minste barna i barnehagen da min datter begynte i en alder av 2,5 år. Det var hyl og grin og forvirring hele det første halvåret for de minste på alle bortsett fra 1. OG ja jeg leverte mitt barn sent og hentet det tidlig svært ofte, så jeg så hvordan de var også i løpet av dagen. OG personalet var dyktige, så det var ikke noe der.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #19 Skrevet 31. august 2011 Min startet i barnehagen (fam.bhg) da han var 6 mnd. Fra han var ca. 9 mnd har han vært der 40-45 timer i uka. Ja, jeg vet at det ikke er optimalt, hadde ikke planlagt det sånn, men akutte forhold på jobben gjorde at jeg måtte tilbake mye tidligere enn planlagt. Uansett, han er nå 21 mnd og en glad, trygg og sjarmerende unge som ser ut til å trives og ha det riktig så bra, både hjemme og i bhg. Så her har det i hvert fall gått veldig greit. Han tilpasset seg fint fra første dag. Før dere "henger meg" må jeg også få presisere at vi nesten alltid er sammen med ham utenom barnehagetiden, vi drar ikke på fest hver helg og vi er virkelig til stede den tiden vi har sammen.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #20 Skrevet 31. august 2011 Heheh Vet DU mer enn forskerne da, 0827? Hviklet grunnlag har du for å vite mer en de? Vi vanlige oppegående folk vet jo at det er mange faktorer som spiller inn på om det barn har bra av eller ikke å begynne i barnehagen ved 1 årsalder. Barn er forskjellige, for noen er det helt topp, mens for andre ikke. Slik er det. Og skal tro hvem som betalte den forrige undersøkelsen?? Herregud det er FOLKEHELSEINSTITUTTET som har betalt for denne, og sist jeg sjekket var folkehelseinstistuttet en veldig pålitelig kilde, det er faktisk skattebetalerne som har betalt den siden FHI er statlig...... Min lille begynte da han var 14 mnd, og har det myyye bedre i barnehagen enn å trø i buksebeina mine. Han er sosial og glad i både barn og voksne, enebarn o gtrenger sosialiseringen med andre. Jeg er ikke i tvil om at barnehage er bra for han, og det viser han selv at han synes. Vi har fulltisplass, men kortere dager. Vi har valgt hver dag i barnehage og heller korte ned på dagen i stedet gor en dag fri i uka. Tror dette erdet beste for han. Han gleder seg til barnehagen, og vil gjerne ikke hjem når jeg skal hente han. Alle jeg har snakket med som har barn i 1- årsalderen sier de stortives i barnehagen. Synes du virker ganske så naiv og uopplyst jeg, 0827...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #21 Skrevet 31. august 2011 Jeg er den som har vært hjemme til barnet var tre år, og er fornøyd med det. Du har sendt en baby i bhg, og er fornøyd med det. Da skal du drite i hva alle andre mener:) Du har helt ok grunner for å sende din baby i bhg. Det jeg irriterer meg over er disse damene, som påstår at de sender barna barna i bhg fordi de trenger det. Det er så feil, ingen barn under 3 år, med oppegående omsorgspersoner trenger det. At foreldrene trenger å sende barna i bhg er en helt grei sak. Denne diskusjonen om bhg for de minste blir jo helt feil. Det er ingen fasit, barna har ikke vondt av bhg, og de har iallefall ikke vondt av å være hjemme med mamma eller pappa. Det går jo på hva mor eller far ønsker, og økonomi. Det passer ikke for alle å være hjemme, og da må det være greit, trenger ikke å være dårlige foreldre for det. Bare ikke kom å si at man sender barna tidlig i bhg for barnas del!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #22 Skrevet 31. august 2011 Så at når man ser at ettåringen stortrives, er glad og blid i barnehagen så er ikke det et tegn på at barnet har godt av å være i barnehagen?? Jeg sender min 15 mnd gamle sønn i barnehagen med svært god samvittighet. Jeg er meget oppegående og er en god mamma, har utdanning som barnevernspedagog og arbeider i barneverntjenesten, så jeg har også mye teoretisk kunnskap om barns behov. Hadde ikke mitt barn trivdes i barnehagen og hadde jeg ikke trodd han hadde det alle tiders der så hadde jeg ikke hatt han der. Det er hans behov jeg ønsker å dekke, hans behov kommer alltid først. Så kom ikke her å si at man gjør dette bare av egoistiske grunner, for det er ikke sant, 1216. Han lærer masse og har en kjempefin utvikling i barnehagen, og som enebarn synes han det er fantastisk å kunne leke med og lære av de andre barna. JEG SENDER BARNET MITT I BARNEHAGEN FOR BARNET MITT SIN DEL!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #23 Skrevet 31. august 2011 Jeg har erfaring med å være hjemmeværende med barn til de var 2-3 år, og har også sendt yngste i barnehagen fra hun var ett år. Jeg jobber i tillegg selv på småbarnsavdeling i barnehage. Min erfaring er at det går bra med de aller fleste, og svært mange ettåringer tilpasser seg raskt barnehagehverdagen. En fordel med å begynne tidlig er at de tilpasser seg raskt, så fremt de har et stabilt personale å forholde seg til. Men jeg har også erfart at noen barn (både ett og to år, ja til og med eldre) kan ha det tøft i starten, noe som er normalt og individuelt. MEN jeg har tydelig erfart at det kan være vanskeligere for barn under ett år å begynne i barnehage, jeg tenker da fra 6-8-9 måneders alder. Rett og slett fordi personalet ikke alltid klarer dekke alle deres behov. På en småbarnsavdeling er det hektisk, og mange barn som skal ha oppmerksomhet og omsorg. Politikerne har dessverre satt et altfor lite minimumskrav til bemanning på en småbarnsavdeling. Jeg opplever at et så lite barn (6-9 mnd) kan få for lite oppmerksomhet og bli for lite sett i forhold til hva de ville fått hjemme hos pappa eller mamma. Og jeg har også sett tilfeller der man mistenker at barn blir forsinket i motorisk utvikling som følge av dette. Sånn kan virkeligheten være, og det er et kun resultat av regjeringens prestisjemål om såkalt full barnehagedekning.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #24 Skrevet 31. august 2011 Dette er ikke forskning, men en spørreskjemaundersøkelse. I større internasjonale studier ville spørreskjema alene blitt betegnet som utilstrekkelig for å trekke konklusjoner Det sitter langt inne for foreldre å krysse av for at barnet ikke fungerer godt. Så jeg ville ikke lagt så mye i akkurat denne undersøkelsen gitt:-)
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #25 Skrevet 31. august 2011 Man burde vel kanskje spurt barnehagepersonalet også? Irriterende at de sier forskning når det bare er en spørreundersøkelse... Uansett så tror jeg det er så enkelt at noen 1åringer har det helt topp, mens andre kan stnes det både er stressende og kaotisk. Har selv en liten i bhg som synes det er topp, men vi har kortere dager. (8- 1545) Tror at å ha en 1åring i bhg fra 0700- 1700 i bhg er for lenge. Men ikke alle har noe særlig valg, lånene skal uansett forsvares...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå